Blad 10
Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002
Sub A, B en C.
Deze brief en deze besluiten worden voor kennisgeving aan
genomen
Sub D.
Dit verzoek wordt om advies voorgelegd aan B&W,
Sub E, F, G, H en I
Adressanten worden beantwoord conform de ter inzage gelegde
conceptbrieven
Sub J.
Dit bezwaarschrift wordt doorgezonden naar Gedeputeerde
Staten
Sub K en L.
Besloten wordt conform de voorstellen van B&W.
Sub M.
Deze brief wordt betrokken bij agendapunt 19.
Sub N.
Deze notitie zal onderdeel zijn van de Raadsconferentie op
23 april 2002 over dualisering.
Punt 6, 7, 8, 9, 10, 10a en 10b (bijlage nrs. 61, 65, 71,
66, 64, 74 en 75)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
de voorstellen van b. en w.
Punt 11 (bijlage nr. 68).
De Voorzitter: Aan de orde is Subsidie oud papierinzame-
iing.
Mevrouw Weimar: Voorzitter, het oud papier moest eerst zelf
weggebracht worden door de vergunningshouders tot aan de
poort. Vandaar dat het poortprijzen genoemd werd. Hier werd
dan - ik spreek nog even in de oude cent - 10 guldencent
netto per kilo voor betaald aan de vergunninghouders. Circa
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002
twee jaar terug is het betalingssysteem naar Fryslan Miljeu
gegaan en die vermelden de prijs van het vervoer van oud
papier erbij, wat eerst niet het geval was. Indien het oud
papier in de containers gaat, die in de diverse wijken
staan, kost het vervoer 3 guldencent per kilo en blijft er
7 guldencent over voor de vergunninghouder. Als er echter
een kraakperswagen aan te pas komt, kost het vervoer 9,9
guldencent per kilo en blijft er 5,1 guldencent over voor
de vergunninghouder. De SP-fractie is er voor de oud-papier
prijs te verhogen naar 15 guldencent per kilo en wij willen
voorstellen, indien de vervoerskosten weer hoger worden,
dat dan ook de prijs van het oud-papier per kilo automa
tisch wordt aangepast.
De heer Zwart: Wij hebben dit voorstel vrij uitgebreid be
sproken in de commissie Stadsontwikkeling en wij hebben
daar ook gesignaleerd dat de kostprijsstijging voor de in
zameling zich met name voordoet bij die organisaties die
gebruik maken van de zogenaamde kraakperswagen. Die kraak
perswagen wordt met name ingezet door organisaties die wat
moeilijk aan vrijwilligers kunnen komen, en om dan toch
praktisch invulling aan te geven maken ze gebruik van die
zogenaamde kraakperswagen. Die kraakperswagens worden een
zeldzaam fenomeen, hebben wij begrepen uit het raadsvoor
stel. Het aantal kraakperswagens neemt af en daarmee worden
ze ook duurder. Uit het raadsvoorstel blijkt zelfs dat uit
eindelijk de kraakperswagen geheel zal verdwijnen uit onze
samenleving. Dat is een triest beeld, want dat betekent na
melijk dat we elke keer weer zouden moeten gaan praten over
de verhoging van de subsidie en dat lijkt ons geen goede
cyclus, waar wij in terechtkomen. Ik heb daar ook geen pas
klare oplossing voor, maar ik zou de wethouder wel willen
vragen of zij in overleg met de samenwerkende organisaties,
die net oud papier inzamelen, bijvoorbeeld in het kader van
plan van aanpak afval, wil gaan zoeken naar een structurele
aanpak, anders komen we in een bepaalde cyclus terecht waar
we steeds weer die subsidies zullen moeten gaan aanpassen
aan de kostprijs van die wagens, die dan weer door de me
neer Reitsma verhuurd worden. Op een gegeven moment ver
dwijnen die wagens, dus we zullen sowieso naar een andere
oplossing moeten. Ik wil de wethouder vragen om daar een
voorstel voor voor te bereiden.
Mevrouw Inberg: De D66-fractie wil zich aansluiten bij de
SP-fractie voor wat betreft de prijzen van het vervoer. Het
gaat inderdaad steeds moeilijker worden voor de verenigin
gen om een beetje rendabeler papier op te halen. Wanneer
die kosten weer verhoogd worden zullen ze daarin bijgestaan
moeten worden. Wij willen dit punt ondersteunen.
De vraag van de heer Zwart is mij uit het hart gegrepen
want ik denk ook dat het technische steeds moeilijker
wordt, omdat die kraakperswagens uitvallen om het papier in