Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002 Sub A, B en C. Deze brief en deze besluiten worden voor kennisgeving aan genomen Sub D. Dit verzoek wordt om advies voorgelegd aan B&W, Sub E, F, G, H en I Adressanten worden beantwoord conform de ter inzage gelegde conceptbrieven Sub J. Dit bezwaarschrift wordt doorgezonden naar Gedeputeerde Staten Sub K en L. Besloten wordt conform de voorstellen van B&W. Sub M. Deze brief wordt betrokken bij agendapunt 19. Sub N. Deze notitie zal onderdeel zijn van de Raadsconferentie op 23 april 2002 over dualisering. Punt 6, 7, 8, 9, 10, 10a en 10b (bijlage nrs. 61, 65, 71, 66, 64, 74 en 75) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 11 (bijlage nr. 68). De Voorzitter: Aan de orde is Subsidie oud papierinzame- iing. Mevrouw Weimar: Voorzitter, het oud papier moest eerst zelf weggebracht worden door de vergunningshouders tot aan de poort. Vandaar dat het poortprijzen genoemd werd. Hier werd dan - ik spreek nog even in de oude cent - 10 guldencent netto per kilo voor betaald aan de vergunninghouders. Circa Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002 twee jaar terug is het betalingssysteem naar Fryslan Miljeu gegaan en die vermelden de prijs van het vervoer van oud papier erbij, wat eerst niet het geval was. Indien het oud papier in de containers gaat, die in de diverse wijken staan, kost het vervoer 3 guldencent per kilo en blijft er 7 guldencent over voor de vergunninghouder. Als er echter een kraakperswagen aan te pas komt, kost het vervoer 9,9 guldencent per kilo en blijft er 5,1 guldencent over voor de vergunninghouder. De SP-fractie is er voor de oud-papier prijs te verhogen naar 15 guldencent per kilo en wij willen voorstellen, indien de vervoerskosten weer hoger worden, dat dan ook de prijs van het oud-papier per kilo automa tisch wordt aangepast. De heer Zwart: Wij hebben dit voorstel vrij uitgebreid be sproken in de commissie Stadsontwikkeling en wij hebben daar ook gesignaleerd dat de kostprijsstijging voor de in zameling zich met name voordoet bij die organisaties die gebruik maken van de zogenaamde kraakperswagen. Die kraak perswagen wordt met name ingezet door organisaties die wat moeilijk aan vrijwilligers kunnen komen, en om dan toch praktisch invulling aan te geven maken ze gebruik van die zogenaamde kraakperswagen. Die kraakperswagens worden een zeldzaam fenomeen, hebben wij begrepen uit het raadsvoor stel. Het aantal kraakperswagens neemt af en daarmee worden ze ook duurder. Uit het raadsvoorstel blijkt zelfs dat uit eindelijk de kraakperswagen geheel zal verdwijnen uit onze samenleving. Dat is een triest beeld, want dat betekent na melijk dat we elke keer weer zouden moeten gaan praten over de verhoging van de subsidie en dat lijkt ons geen goede cyclus, waar wij in terechtkomen. Ik heb daar ook geen pas klare oplossing voor, maar ik zou de wethouder wel willen vragen of zij in overleg met de samenwerkende organisaties, die net oud papier inzamelen, bijvoorbeeld in het kader van plan van aanpak afval, wil gaan zoeken naar een structurele aanpak, anders komen we in een bepaalde cyclus terecht waar we steeds weer die subsidies zullen moeten gaan aanpassen aan de kostprijs van die wagens, die dan weer door de me neer Reitsma verhuurd worden. Op een gegeven moment ver dwijnen die wagens, dus we zullen sowieso naar een andere oplossing moeten. Ik wil de wethouder vragen om daar een voorstel voor voor te bereiden. Mevrouw Inberg: De D66-fractie wil zich aansluiten bij de SP-fractie voor wat betreft de prijzen van het vervoer. Het gaat inderdaad steeds moeilijker worden voor de verenigin gen om een beetje rendabeler papier op te halen. Wanneer die kosten weer verhoogd worden zullen ze daarin bijgestaan moeten worden. Wij willen dit punt ondersteunen. De vraag van de heer Zwart is mij uit het hart gegrepen want ik denk ook dat het technische steeds moeilijker wordt, omdat die kraakperswagens uitvallen om het papier in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 6