Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002
voor de uitvoering zouden mogen gelden. Dat is in het geval
van Leeuwarden 1489, dat betekent dat we bijna de helft
duurder zouden zijn.
Mijn fractie had vorig jaar gevraagd om ook een ander be
drijf offerte te laten uitbrengen, dat is niet gebeurd. On
derzoek eventueel dan vervolgens - en dat adviseer ik het
college - of Werkwijzer op deze manier wel bestaansrecht
heeft. Laten we misschien een fusie overwegen, de VVD-
fractie adviseert om in ieder geval de handen vrij te hou
den, want het kan financieel een drama worden.
Ik wacht de antwoorden op mijn eerste termijn eerst af,
voordat ik in tweede termijn ja of nee zeg.
Mevrouw Hafkamp (weth.): Er is inderdaad door meneer Fedde-
ma bij de behandeling in de commissie gevraagd om een ver
gelijking. Hij heeft gevraag naar vergelijking van Leeuwar
den met Deventer, Zwolle en Utrecht. Er is in zeer korte
tijd gepoogd dat te doen. Het manco van een dergelijk over
zicht is dat het in zo'n korte termijn moet gebeuren en dat
er voor een deel appels en peren met elkaar vergeleken moet
worden. Ik heb het dan over andere appels en andere peren
dan meneer Feddema het heeft. In Leeuwarden hebben wij te
maken met uitvoeringskosten van de Wet Pemba en de WvaDat
zijn uitvoeringskosten, dat is niet een verkapte subsidie
verhoging, waar u het over heeft. Dat zijn gewoon wettelij
ke kosten, waar wij voor staan. Overigens andere stichtin
gen in vergelijkbare gemeenten hebben hier ook mee te ma
ken. Maar waar Leeuwarden zich wel onderscheidt is dat voor
de Wiw-werknemers, dat staat ook in de toelichtingen, er
sprake is van een langdurig dienstverband en een relatief
hoog ziekteverzuim, waardoor je met hogere uitvoeringskos
ten zit. Het bestand zou je met elkaar moeten vergelijken.
Er was uiteraard geen tijd voor om dat nog uitgebreid te
doen voor de raadsbehandeling, maar je zou de bestanden met
elkaar moeten vergelijken en dan kom je tot een hele andere
indeling. Je zou de uitstroom met elkaar moeten vergelij
ken, dat gaat verder dan even globaal een overzicht maken.
Er is gepoogd om aan uw verzoek te voldoen, om een beeld te
geven van het aantal mensen dat door de stichting Werkwij
zer bemiddeld wordt via een Wiw- of ID-baan en de andere
gemeenten
U zegt dat Leeuwarden niet goedkoop is. Je kunt zien aan de
cijfers dat Leeuwarden niet goedkoop maar ook niet duurder
is, wij zitten wat in de middenmoot. Daar wil ik sowieso
nog wel op wijzen.
Nogmaals u heeft het over een subsidieverhoging. Ik denk
dat het dan toch niet helemaal helder isHet gaat om een
forse verhoging van de uitvoeringskosten. Of de Wiw-banen
en de ID-banen nu bij stichting Werkwijzer zouden zitten of
bij wat voor andere stichting in Friesland of in Nederland
ook, kosten voor Pemba en Wva zijn onoverkomelijke kosten,
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002
daar zouden we hoe dan ook voor komen te staan. Dus dat be
tekent een forse verhoging juist van die uitvoeringskosten.
U zegt dat die vergelijking mank gaat, daar heb ik op gere
ageerd. U zegt, laat een ander bedrijf een offerte uitbren
gen. Toen er problemen waren bij de stichting Werkwijzer is
Deloitte Touche er op gezet om orde op zaken te stellen.
Er is toen ook in de raad afgesproken dat een second opini
on gevraagd zou worden door een extern bureau. Dat is een
ander bureau geweest, uiteraard. Er is toen afgesproken in
de commissie, in de raad dat op basis van die second opini
on gekeken zou worden of de relatie met de stichting Werk
wijzer voortgezet zou kunnen worden op basis van een ver
trouwenwekkende bedrijfsvoering. Uit het onderzoek, dat er
is geweest door Moret Young, kwam naar voren dat de be
drijfsvoering goed op orde is van de stichting Werkwijzer.
Dan is het ook een beetje flauwekul om dan met een heel an-
der bedrijf weer in zee te gaan. Juist omdat die bedrijfs
voering wel op orde is. Zo is het met de raad afgesproken
en zo is het ook uitgevoerd. Er was ook niet een aanleiding
om nu naar een ander bedrijf te gaan kijken, die voor ons
de Wiw-banen zou gaan behartigen en de ID-banen.
U kunt binnenkort een voorstel tegemoet zien over de fusie
van de stichting Werkwijzer, maar het lijkt me wat voorba
rig om daar nu op vooruit te lopen. Het lijkt mij goed om
nu eerst dit deel van de contractverlenging voor het jaar
2002, want daar hebben we het over, vast te stellen.
De heer Feddema: Wij hebben bij het lokaal sociaal beleid
afgesproken dat als we het hebben over offertes vragen aan
de bedrijven die met de gemeente Leeuwarden werken, dat we
daar ook maximaal gebruik van maken. We hebben toen in die
zelfde vergadering, waar u over spreekt, ook zo'n afspraak
gemaakt. Al zou je het alleen maar als vergelijking hebben,
je hoeft het nog niet eens meteen dan ook te doen, naar een
andere partij te gaan, maar om een vergelijking van de be
dragen. Dat was misschien een heel goed punt geweest.
Mevrouw Hafkamp(wethEr is natuurlijk verschil tussen
contracten die wij hebben met een Kuno van Dijk Stichting
of een HWL en de stichting Werkwijzer, aangezien de Wiw-
werknemers onze eigen werknemers zijn. Dat is een wezenlijk
verschil, meneer Feddema, met de vergelijking die u maakt
in het kader van het lokaal sociaal beleid.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van het college.