Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002 voor de uitvoering zouden mogen gelden. Dat is in het geval van Leeuwarden 1489, dat betekent dat we bijna de helft duurder zouden zijn. Mijn fractie had vorig jaar gevraagd om ook een ander be drijf offerte te laten uitbrengen, dat is niet gebeurd. On derzoek eventueel dan vervolgens - en dat adviseer ik het college - of Werkwijzer op deze manier wel bestaansrecht heeft. Laten we misschien een fusie overwegen, de VVD- fractie adviseert om in ieder geval de handen vrij te hou den, want het kan financieel een drama worden. Ik wacht de antwoorden op mijn eerste termijn eerst af, voordat ik in tweede termijn ja of nee zeg. Mevrouw Hafkamp (weth.): Er is inderdaad door meneer Fedde- ma bij de behandeling in de commissie gevraagd om een ver gelijking. Hij heeft gevraag naar vergelijking van Leeuwar den met Deventer, Zwolle en Utrecht. Er is in zeer korte tijd gepoogd dat te doen. Het manco van een dergelijk over zicht is dat het in zo'n korte termijn moet gebeuren en dat er voor een deel appels en peren met elkaar vergeleken moet worden. Ik heb het dan over andere appels en andere peren dan meneer Feddema het heeft. In Leeuwarden hebben wij te maken met uitvoeringskosten van de Wet Pemba en de WvaDat zijn uitvoeringskosten, dat is niet een verkapte subsidie verhoging, waar u het over heeft. Dat zijn gewoon wettelij ke kosten, waar wij voor staan. Overigens andere stichtin gen in vergelijkbare gemeenten hebben hier ook mee te ma ken. Maar waar Leeuwarden zich wel onderscheidt is dat voor de Wiw-werknemers, dat staat ook in de toelichtingen, er sprake is van een langdurig dienstverband en een relatief hoog ziekteverzuim, waardoor je met hogere uitvoeringskos ten zit. Het bestand zou je met elkaar moeten vergelijken. Er was uiteraard geen tijd voor om dat nog uitgebreid te doen voor de raadsbehandeling, maar je zou de bestanden met elkaar moeten vergelijken en dan kom je tot een hele andere indeling. Je zou de uitstroom met elkaar moeten vergelij ken, dat gaat verder dan even globaal een overzicht maken. Er is gepoogd om aan uw verzoek te voldoen, om een beeld te geven van het aantal mensen dat door de stichting Werkwij zer bemiddeld wordt via een Wiw- of ID-baan en de andere gemeenten U zegt dat Leeuwarden niet goedkoop is. Je kunt zien aan de cijfers dat Leeuwarden niet goedkoop maar ook niet duurder is, wij zitten wat in de middenmoot. Daar wil ik sowieso nog wel op wijzen. Nogmaals u heeft het over een subsidieverhoging. Ik denk dat het dan toch niet helemaal helder isHet gaat om een forse verhoging van de uitvoeringskosten. Of de Wiw-banen en de ID-banen nu bij stichting Werkwijzer zouden zitten of bij wat voor andere stichting in Friesland of in Nederland ook, kosten voor Pemba en Wva zijn onoverkomelijke kosten, Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 8 april 2002 daar zouden we hoe dan ook voor komen te staan. Dus dat be tekent een forse verhoging juist van die uitvoeringskosten. U zegt dat die vergelijking mank gaat, daar heb ik op gere ageerd. U zegt, laat een ander bedrijf een offerte uitbren gen. Toen er problemen waren bij de stichting Werkwijzer is Deloitte Touche er op gezet om orde op zaken te stellen. Er is toen ook in de raad afgesproken dat een second opini on gevraagd zou worden door een extern bureau. Dat is een ander bureau geweest, uiteraard. Er is toen afgesproken in de commissie, in de raad dat op basis van die second opini on gekeken zou worden of de relatie met de stichting Werk wijzer voortgezet zou kunnen worden op basis van een ver trouwenwekkende bedrijfsvoering. Uit het onderzoek, dat er is geweest door Moret Young, kwam naar voren dat de be drijfsvoering goed op orde is van de stichting Werkwijzer. Dan is het ook een beetje flauwekul om dan met een heel an- der bedrijf weer in zee te gaan. Juist omdat die bedrijfs voering wel op orde is. Zo is het met de raad afgesproken en zo is het ook uitgevoerd. Er was ook niet een aanleiding om nu naar een ander bedrijf te gaan kijken, die voor ons de Wiw-banen zou gaan behartigen en de ID-banen. U kunt binnenkort een voorstel tegemoet zien over de fusie van de stichting Werkwijzer, maar het lijkt me wat voorba rig om daar nu op vooruit te lopen. Het lijkt mij goed om nu eerst dit deel van de contractverlenging voor het jaar 2002, want daar hebben we het over, vast te stellen. De heer Feddema: Wij hebben bij het lokaal sociaal beleid afgesproken dat als we het hebben over offertes vragen aan de bedrijven die met de gemeente Leeuwarden werken, dat we daar ook maximaal gebruik van maken. We hebben toen in die zelfde vergadering, waar u over spreekt, ook zo'n afspraak gemaakt. Al zou je het alleen maar als vergelijking hebben, je hoeft het nog niet eens meteen dan ook te doen, naar een andere partij te gaan, maar om een vergelijking van de be dragen. Dat was misschien een heel goed punt geweest. Mevrouw Hafkamp(wethEr is natuurlijk verschil tussen contracten die wij hebben met een Kuno van Dijk Stichting of een HWL en de stichting Werkwijzer, aangezien de Wiw- werknemers onze eigen werknemers zijn. Dat is een wezenlijk verschil, meneer Feddema, met de vergelijking die u maakt in het kader van het lokaal sociaal beleid. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 8