Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 vreemd soort overgangssituatie, maar die kan vandaag geluk kig afgerond worden. De VVD heeft, zoals bekend, altijd de nodige scepsis gehad over de dualisering. Een groot aantal taken en bevoegdheden worden bij de raad weggehaald, de afstand tussen college en raad wordt ontegenzeggelijk vergroot en de mogelijkheden, die de raad nu worden aangeboden, kaders stellen, controle ren, initiatief nemen en ga zo maar door, hadden wij na tuurlijk al onder de werking van de oude Gemeentewet, zei het dat van heel veel van die rechten maar beperkt gebruik werd gemaakt. Verschillende deskundigen op het gebied van het Staatsrecht hebben zich de afgelopen twee jaar ook min of meer in deze zin uitgelaten. Wèl wordt het de komende tijd spannend en dus ook leuk, hoe verschillende partijen die vernieuwde rol op gaan pakken en hoe de verhouding tot het college zal uitpakken. Ik heb bijvoorbeeld de indruk dat het college nu nog wel eens denkt "laten we het maar naar een commissie sturen, dan zijn ze geïnformeerd en dan kan er later niets meer van worden gezegd." Voor hetzelfde geld kiest het nieuwe colle ge er de komende tijd echter voor om alleen de wettelijk verplichte stukken ter behandeling aan te bieden, waarmee het nieuwe en angstig kleine speelveld van de raad dan meteen heel duidelijk zichtbaar zal worden, daar is nu al een beetje sprake van. De VVD is op zich voor die situatie niet bang, wij barsten van de goede ideeën om er eens lekker fris, ook onder de dualisering, tegen aan te gaan. De laatste maand zijn er verschillende signalen geweest dat het college, dat nu wordt geïnstalleerd, door verschillende mensen en partijen als te weinig nieuw wordt bevonden. Van avond ook. Dezelfde gezichten, hetzelfde beleid. Ik wil dan toch even in de herinnering roepen, dat drie van de vijf geïnstalleerde wethouders een jaar of korter zitten. Dat is een zeer groot deel van het college, waarbij de overige twee wethouders respectievelijk vier en drie jaar zitten en u, mevrouw de voorzitter, ongeveer acht maand in functie bent. Wat willen de mensen eigenlijk, die om vernieuwing roepen? Dat er elk half jaar een aantal nieuwe wethouders aantreedt? De bestuurders uit net vorige college, die zaken niet goed aanpakten, zijn weggegaan, maar het is echt onzin om dan een soort van *berufsverbot' te introduceren voor de andere mensen, die destijds deel uitmaakten van net college. En wie er dan precies in troeDel water vist, mijnheer Stoker, aat is dan nog maar de vraag. De bestuurskracht van een gemeente is wel degelijk ook ge baar Dij continuïteit naast doorstroming en vernieuwing. En dan valt de ervaring van het college, dat nu aantreedt, Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 als redelijk te kwalificeren, maar ook niet meer dan dat. Vanuit die optiek is het onzin om vernieuwing als een doel op zich te gaan hanteren, zoals dat nu gebeurt. Maar, mevrouw de voorzitter, het gaat om de inhoud en dan moet je constateren dat beleidsplannen en dergelijke de af gelopen jaren met een zeer grote en vaak raadsbrede consen sus zijn vastgesteld, met een goede inbreng van veel par tijen. Wij hopen dat de discussie de komende tijd ook met name over beleid en wat minder over personen zal gaan. De fractie van de VVD kan zich vinden in het collegepro gramma. Wij onderschrijven dit programma dan ook. Sommige zaken hadden wellicht wat explicieter gekund, maar de keu zes, aannames en de realistische wijze waarop het financi eel perspectief is geschetst, spreken ons aan. Op 25 mei 1998 werd, twee week na het installeren, van het nieuwe college de eerste Perspectiefnota van het nieuwe college behandeld. Namens de VVD heb ik daar toen als kers vers raadslid onder meer het volgende naar voren gebracht. Wat ons zorgen baart dat zijn de problemen die we onder vinden als we het stadium van de beleidsvoorbereiding, de analyse en de studie willen verruilen voor dat van de uit voering, zeg maar het steentjes stapelen. Er wordt ge streefd naar administratieve perfectie in de voorbereiding, maar de stap naar de uitvoering kan niet worden gezet. Voor een gemeente, die een start wil maken met grootschalige in vesteringen, is dit aspect van evident belang. Er is sprake van onderuitputting van de begroting (er blijft dus werk liggen) terwijl, chargerend gesteld, de papierstromen groeien. De aanpak van dit probleem moet ons inziens de hoogste prioriteit hebben." Einde citaat. U zult begrijpen, mevrouw de voorzitter, dat de inhoudelij ke lijn van het programma - gelet op het voorgaande - ons uit het hart gegrepen is. We vinden hierin ook een bevesti ging voor onze inbreng van de afgelopen jaren, waarbij we bij heel veel ounten gewezen hebben op het somberder worden van de gemeentelijke financiën en van de noodzaak tot het beperken van de papierstroom en het optimaliseren van de uitvoering. Het collegeprogramma ademt die geest en we gaan de komende jaren meer aandacht besteden aan de uitvoering. De VVD is daar content mee. De prioriteit die aan net GVVP wordt gegeven en de afspra ken met betrekking tot de OZB springen er daarnaast wat ons bezreft uit. Ik zal verder niet in extenso aangeven wat wij uit; ons verkiezingsprogramma terug herkennen in het colle geprogramma of ce zaken waar wij op willen inzetten. In zijn totaliteit kunnen wij ons vinden in het collegepro gramma

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 10