Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002
Te vaak hebben wij als raadsleden geen inzicht in de finan
ciële stand van zaken gehad, waardoor wij achteraf met
schijnbaar onontkoombare bezuinigingen en verhoging van
lasten worden geconfronteerd.
De in dit programma voorgenomen verhoging van de afvalstof
fenheffing wijzen wij om die reden af. De opbouw van de af
valstoffenheffing is tot op heden onduidelijk, teveel kos
ten worden er naar onze mening ten onrechte aan toe gere
kend. Een tweede klus voor de rekenkamer.
Ook onduidelijk is waar de 2,2 miljoen bezuiniging op be
drijfsvoering vandaan moet komen.
Als het gaat om het niet langer inhuren van personeel via
uitzendbureaus of externe bureaus, dan kunnen we ons er
iets bij voorstellen.
Het is veel voordeliger om met contracten tijdelijk mensen
aan te trekken dan (het dubbele loon) aan een uitzendbureau
te betalen.
Tot op heden, de heer Van Mourik heeft dat ook al gezegd,
is het echter niet mogelijk gebleken om inzicht in de aan
tallen extern personeel te verschaffen. Wij hopen dat het
werklustige nieuwe college dat nu voor elkaar krijgt. Pas
dan kunnen wij een afweging maken, op dit moment hebben wij
eerder een tekort aan mensen. De uitbreiding van de buurt-
onderhoudsploegen, in iedere wijk zo'n ploeg, staat bij
voorbeeld ook nog op ons verlanglijstje.
Naast de op te lossen kwestie van het op orde zijn ligt er
nog de vraag of we op koers liggen.
Waarschijnlijk was dit motto afgeleid van de titel van de
nog te behandelen stadsvisie "Varen onder eigen vlag", wij
zijn blij dat u daarvan afgestapt bent.
U weet hoe wij denken over het onderzoek van het Bureau Van
Riek, te duur, te weinig wol en het doet Leeuwarden strate
gisch gezien zelfs schade door haar infrastructurele be
voordeling van Groningen, een andere opdrachtgever.
Het enige nieuwe in het Bureau Van Riek-rapportoftewel de
Stadsvisie, lijkt de westelijke invalsweg te zijn en in die
zin borduurt net dan nog voort op het GVVP, dat wij nog
moeten behandelen.
De strekking van het GVVP is: de stad tot op het hart toe
gankelijk maken voor de auto, de rondweg tot een verdubbel
de barrière maken en een shuttle naar Heerenveen, kosten
een half miljard.
Dat vinden we erg jammer, er zijn oplossingen die zoveel
beter en goedkoper zijn en blijvend iets kunnen betekenen
voor het noofdprobleemde pendel in en uit Leeuwarden.
Graag willen we met u die discussie aangaan, het college
program lijkt daartoe gelukkig niet de deur geheel dicht te
slaan
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002
Wij hopen dat u blijft openstaan voor "andersdenkenden",
ook in de communicatie met de burger; stapt u af van de
elitaire ateliergesprekken en trek met de lokale televisie
de wijk in zodat ook de rest van Leeuwarden weet waar u en
wij mee bezig zijn.
Tot slot roepen wij u op af te stappen van het risicovolle
avontuur Bullepolder, het is mooi genoeg geweest, veel men
sen zijn tegen elkaar opgezet geraakt en het gaat, mochten
wij een juridische strijd aangaan, veel geld kosten. Het
gaat sowieso geld kosten, heeft al veel.geld gekost, maar
nalezing van de stukken over de Bullepolder biedt ook ope
ningen om die kosten te kunnen verminderen. U zou het ver
trouwen van de mensen daar kunnen herwinnen als u dit bouw
plan vaarwel zegt en met spoed alternatieve locaties in de
stad creatief gaat invullen.
Het wordt Tijd voor Schoonheid, niet alleen zoals in de
Stadsvisie wordt gesteld binnen de stadsgrachten, maar ook
daarbuiten
De heer Jacobse (NLP)Dit is het college van de tegenstel
lingen. De tegenstelling tussen GroenLinks en de VVD; de
tegenstelling tussen datgene wat men voor de verkiezing aan
de burger beloofde en wat men nu gaat doen; de tegenstel
ling tussen wat men schrijft en wat men doet en de tegen
stelling tussen de collegepartijen en niet-collegepartijen
Men schrijft te streven naar een open bestuursstijl, maar
men doet dat wel achter gesloten deuren. Mevrouw Haitsma
zegt, dat moet ook wel want pijnlijke zaken of zaken die
zorgvuldige afweging behoeven kun je natuurlijk niet met
burgers en met pers bespreken, daar kun je alleen maar din
gen waar iedereen het over eens is bespreken. Men wil wel
luisteren naar de bevolking, maar alleen als die zeggen wat
men graag wil horen en blijkbaar als het niet over pijnlij
ke zaken gaat en over zaken waar een afweging over nodig
is. Men wil de kwaliteit van de uitvoering en de dienstver
lening vergroten, maar snijdt diep in het aantal mensen dat
die uitvoering moet doen. Men streeft naar integratie van
minderheden, maar behoudt van identiteit daarvan is uit
gangspunt. Men wil terughoudend zijn met verhoging van de
lastendruk, maar het eerste wat men doet is de lasten ver
hogen. Men zegt dat strikte handhaving van regels noodzake
lijk is, maar geeft een prijs aan een organisatie die tot
doel heeft uitvoering van wet te frustreren. U wilt de kwa
liteit van de leefomgeving verhogen, maar blijkbaar doet u
dat door op het onderhoud flink te bezuinigen. U schrijft
dat u zich laat leiden door gelijke kansen voor iedereen,
maar in de praktijk geldt dat niet voor bepaalde groepen
christenen. In dat kader wil ik nog opmerken dat dit waar
schijnlijk het enige college in Nederland is waar een par
tij, waarvan je mag verwachten dat ze opkomt voor de belan
gen van haar achterban, actief steun geeft aan een college
VvMH'; r',i'-. w.v^SVvV1!