Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 Te vaak hebben wij als raadsleden geen inzicht in de finan ciële stand van zaken gehad, waardoor wij achteraf met schijnbaar onontkoombare bezuinigingen en verhoging van lasten worden geconfronteerd. De in dit programma voorgenomen verhoging van de afvalstof fenheffing wijzen wij om die reden af. De opbouw van de af valstoffenheffing is tot op heden onduidelijk, teveel kos ten worden er naar onze mening ten onrechte aan toe gere kend. Een tweede klus voor de rekenkamer. Ook onduidelijk is waar de 2,2 miljoen bezuiniging op be drijfsvoering vandaan moet komen. Als het gaat om het niet langer inhuren van personeel via uitzendbureaus of externe bureaus, dan kunnen we ons er iets bij voorstellen. Het is veel voordeliger om met contracten tijdelijk mensen aan te trekken dan (het dubbele loon) aan een uitzendbureau te betalen. Tot op heden, de heer Van Mourik heeft dat ook al gezegd, is het echter niet mogelijk gebleken om inzicht in de aan tallen extern personeel te verschaffen. Wij hopen dat het werklustige nieuwe college dat nu voor elkaar krijgt. Pas dan kunnen wij een afweging maken, op dit moment hebben wij eerder een tekort aan mensen. De uitbreiding van de buurt- onderhoudsploegen, in iedere wijk zo'n ploeg, staat bij voorbeeld ook nog op ons verlanglijstje. Naast de op te lossen kwestie van het op orde zijn ligt er nog de vraag of we op koers liggen. Waarschijnlijk was dit motto afgeleid van de titel van de nog te behandelen stadsvisie "Varen onder eigen vlag", wij zijn blij dat u daarvan afgestapt bent. U weet hoe wij denken over het onderzoek van het Bureau Van Riek, te duur, te weinig wol en het doet Leeuwarden strate gisch gezien zelfs schade door haar infrastructurele be voordeling van Groningen, een andere opdrachtgever. Het enige nieuwe in het Bureau Van Riek-rapportoftewel de Stadsvisie, lijkt de westelijke invalsweg te zijn en in die zin borduurt net dan nog voort op het GVVP, dat wij nog moeten behandelen. De strekking van het GVVP is: de stad tot op het hart toe gankelijk maken voor de auto, de rondweg tot een verdubbel de barrière maken en een shuttle naar Heerenveen, kosten een half miljard. Dat vinden we erg jammer, er zijn oplossingen die zoveel beter en goedkoper zijn en blijvend iets kunnen betekenen voor het noofdprobleemde pendel in en uit Leeuwarden. Graag willen we met u die discussie aangaan, het college program lijkt daartoe gelukkig niet de deur geheel dicht te slaan Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 Wij hopen dat u blijft openstaan voor "andersdenkenden", ook in de communicatie met de burger; stapt u af van de elitaire ateliergesprekken en trek met de lokale televisie de wijk in zodat ook de rest van Leeuwarden weet waar u en wij mee bezig zijn. Tot slot roepen wij u op af te stappen van het risicovolle avontuur Bullepolder, het is mooi genoeg geweest, veel men sen zijn tegen elkaar opgezet geraakt en het gaat, mochten wij een juridische strijd aangaan, veel geld kosten. Het gaat sowieso geld kosten, heeft al veel.geld gekost, maar nalezing van de stukken over de Bullepolder biedt ook ope ningen om die kosten te kunnen verminderen. U zou het ver trouwen van de mensen daar kunnen herwinnen als u dit bouw plan vaarwel zegt en met spoed alternatieve locaties in de stad creatief gaat invullen. Het wordt Tijd voor Schoonheid, niet alleen zoals in de Stadsvisie wordt gesteld binnen de stadsgrachten, maar ook daarbuiten De heer Jacobse (NLP)Dit is het college van de tegenstel lingen. De tegenstelling tussen GroenLinks en de VVD; de tegenstelling tussen datgene wat men voor de verkiezing aan de burger beloofde en wat men nu gaat doen; de tegenstel ling tussen wat men schrijft en wat men doet en de tegen stelling tussen de collegepartijen en niet-collegepartijen Men schrijft te streven naar een open bestuursstijl, maar men doet dat wel achter gesloten deuren. Mevrouw Haitsma zegt, dat moet ook wel want pijnlijke zaken of zaken die zorgvuldige afweging behoeven kun je natuurlijk niet met burgers en met pers bespreken, daar kun je alleen maar din gen waar iedereen het over eens is bespreken. Men wil wel luisteren naar de bevolking, maar alleen als die zeggen wat men graag wil horen en blijkbaar als het niet over pijnlij ke zaken gaat en over zaken waar een afweging over nodig is. Men wil de kwaliteit van de uitvoering en de dienstver lening vergroten, maar snijdt diep in het aantal mensen dat die uitvoering moet doen. Men streeft naar integratie van minderheden, maar behoudt van identiteit daarvan is uit gangspunt. Men wil terughoudend zijn met verhoging van de lastendruk, maar het eerste wat men doet is de lasten ver hogen. Men zegt dat strikte handhaving van regels noodzake lijk is, maar geeft een prijs aan een organisatie die tot doel heeft uitvoering van wet te frustreren. U wilt de kwa liteit van de leefomgeving verhogen, maar blijkbaar doet u dat door op het onderhoud flink te bezuinigen. U schrijft dat u zich laat leiden door gelijke kansen voor iedereen, maar in de praktijk geldt dat niet voor bepaalde groepen christenen. In dat kader wil ik nog opmerken dat dit waar schijnlijk het enige college in Nederland is waar een par tij, waarvan je mag verwachten dat ze opkomt voor de belan gen van haar achterban, actief steun geeft aan een college VvMH'; r',i'-. w.v^SVvV1!

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 14