Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 Wij zijn inderdaad met een aantal openbare bijeenkomsten begonnen, waar ook alle partijen bij aanwezig waren. Alle partijen zijn toen ook uitgenodigd om de speerpunten uit hun verkiezingsprogramma in te dienen die zij ook graag te rug zouden willen zien in het Collegeprogramma. Dat is door de ene partij wat minder enthousiast dan de andere gedaan, maar alle partijen hebben daar aan deelgenomen. In die eerste openbare bijeenkomsten is er ook commentaar geleverd op de inventarisatie, die dat uiteindelijk ople verde In een andere openbare bijeenkomst, waar overigens niet meer alle partijen bij waren, is ook gesproken over een aantal discussiepunten. Een aantal is gelijk afgehandeld en andere zijn eerst maar eens geparkeerd. Daarna is er inderdaad een periode geweest van besloten vergaderingen en daar zijn opmerkingen over gemaakt. Een aantal mensen die bij die onderhandelingen aanwezig is ge weest, heeft daar ook opmerkingen over gemaakt, over de re den van die beslotenheid. Het college hecht er wel aan te zeggen dat wanneer wij die procedure wat anders hadden in gericht en misschien wat efficiënter hadden ingericht, dat een groter deel ook in die openbaarheid wel had kunnen plaatsvinden. Zoals gezegd, mevrouw Haitsma is daar ook op ingegaan, is er veel tijd besteed, niet zozeer aan een in houdelijke bespreking van de inhoud van het programma en prioriteiten die gesteld zouden moeten of niet gesteld zou den moeten worden, maar vooral ook de financiële basis van het programma. Het ware wellicht beter geweest om van tevo ren een lijst te maken van de informatie die wij nodig had den om uiteindelijk ook ten aanzien van de financiële grondslag tot een akkoord te komen, dan dat in verschillen de etappes te doen. Dus mensen die zeggen, het had wat sneller gemoeten en agenda's hadden misschien wat vaker schoongeveegd moeten worden, zodat je in kortere tijd ook slagen kunt maken, die geven wij wat dat betreft volkomen gelij k Als van tevoren duidelijk was geweest welke informatie wij nu precies nodig zouden hebben, dan had wellicht ook een groter gedeelte in de openbaarheid zich kunnen afspelen. En alleen als het bijvoorbeeld gaat om aangelegenheden die verschillende diensten betreffen of voorstellen voor nieuw beleid en bezuinigingen, die nog wel eens per gesprek kon den wisselen, dat maakt inderdaad naar buiten toe een vreemde indruk als daar elke keer wat anders over wordt be weerd. Maar dan had in ieder geval het proces èn sneller afgerond kunnen worden èn voor een groter gedeelte in de openbaarheid kunnen worden gevoerd. Dat had beter had ge kund, dat is ook net college met u van mening. Nog iets anders is hoe wij uiteindelijk de weg die wij be handeld hebben, in hoeverre dat ook gekund had door eerst te beginnen met een raadsprogrammaDaar hebben ook een Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 aantal mensen over gesproken. Die vraag van wel of geen raadsprogramma maken is ook onmiddellijk aan de orde na de installatie van de nieuwe raad. In het presidium is die vraag ook aan de orde geweest en toen is ook al onmiddel lijk gezegd, dat willen wij niet. Want dat betekent dat je als raad al uit moet komen op een soort akkoord en dat zou haaks staan op de gedachte van het dualisme. Verder is daar niet al te veel tijd aan gewijd. Dus die weg is verlaten en vervolgens is gezegd, wij gaan proberen om tot een college programma te komen en vervolgens tot een akkoord over de samenstelling van dat college. Neemt niet weg dat je ach teraf kunt zeggen: misschien hadden wij toch wat langer na moeten denken om toch eerst te komen tot een raadsprogram ma, vervolgens het college benoemen en die de opdracht ge ven om met een collegeprogramma te komen. Dat is niet ge beurd, dat kunnen wij ook niet ongedaan maken. Het college vindt ook dat het resultaat een goed resultaat is en dat het niet per definitie slechter is dan wanneer je een ande re weg had behandeld, maar het is wel iets om met het oog op over vier jaar daar nog eens opnieuw naar te kijken. Dus dat een aantal zaken wat beter had gekund, hangt wel samen met de invoering van het dualisme, waarover in de af gelopen weken wat verwarring was en vragen die nog onvol doende beantwoord waren. Dat had in een aantal opzichten anders gekund en ook anders gemoeten. Nogmaals over de prioriteiten van het Collegeprogramma, wa ren wij het op zich vrij vlot over eens. Wat wij wel jammer hebben gevonden is dat partijen, en dan met name de niet-collegepartijen, niet van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om toen er een concept-college programma lag, alsnog daarop te reageren om te kijken of zij het wel of niet eens zouden zijn met de voorstellen die gedaan werden of eventueel met aanvullingen zouden komen. De FNP-fractie heeft wel van die gelegenheid gebruik ge maakt. Twee voorstellen hebben wij ook overgenomen. Ik heb dat ook de fractievoorzitter van de FNP laten weten en ik heb hem toegezegd (hij is nu even het land uit) dat wanneer hij weer terug is dat hij dan een wat uitgebreidere reactie vindt van de collegepartijen op de voorstellen die hij heeft ingediend namens de FNP. Een laatste opmerking. Ik voelde me toch wei erg aangespro ken toen mevrouw Dolstra van Leefbaar Leeuwarden opmerkte dat met de speerpunten van Leefbaar Leeuwarden niets zou zijn gedaan, dat oppositiepartijen veronachtzaamd zouden zijn. Ik wil toch opmerken dat als ik kijk naar Leefbaar Leeuwarden, de vraag die aan het begin van het proces is gesteld om met een speerpuntenlijst te komen, heeft deze parti" niets anaers gedaan dan de volgende tekst in te le veren: 'dat onze grote wens is dat al onze dertig speerpun ten meegenomen zullen worden in de collegeonderhandelingen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 19