Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 Dan maakt het volgens mij niet uit of je nu uit het onder wijs komt, putjeschepper bent of iets anders, als je maar, denk ik, de gave hebt om met elkaar die stad op een leuke manier te besturen, samen met de raad, dan denk ik dat het niet zo belangrijk meer is om iedere keer weer te beginnen over dat onderwijs. Bovendien kan ik u vertellen dat het een prachtige baan is en u mag dat best 33 jaar van mij overnemen, mevrouw Van Ulzen. Dan kom ik bij een tweetal hoofditems, waar met name over gesproken is en waar wij even kort op willen ingaan. Dan hebben wij het natuurlijk over de financiën en dan hebben wij het natuurlijk over de bedrijfsvoering. Sommigen van u hebben gezegd: het is nodig dat er een soli de financieel beleid wordt gevoerd. Anderen hebben gezegd: wij missen nog een duidelijke analyse. En anderen hebben ook weer gesproken over de vernieuwende werkwijze van het college, dat al dan niet aanwezig zou zijn in dit College programma. Een vernieuwende werkwijze hebt u gevonden in het Collegeprogramma, dat is u waarschijnlijk niet opgeval len. Maar het is de eerste keer dat u een Collegeprogramma is gepresenteerd dat is doorgerekend, waar u nu de financi ële gevolgen en vertalingen achterin hebt gezien van zo staat het er op dit moment voor. Dat is nog niet eerder voorgekomen. Zo goed doorgerekend en zo goed aan u gepre senteerd, op dezelfde dag als het Collegeprogramma nu wordt besproken, heb ik nog niet meegemaakt en sommigen vinden dat ik hier al heel lang zit. Dus ik denk dat ik daar iets van mag vinden. Dat is een vernieuwende werkwijze. Dat betekent dat wij geconfronteerd werden, een week voor de verkiezingen, u, wij, met een financiële positie die er niet om loog. Aan de ene kant positieve algemene reserve, die toch wel behoorlijk boven de 7 miljoen lag en aan de andere kant geweldige structurele problemen, die zo zijn oorzaken hadden en toch uitvoerig beschreven waren in dat verhaal. Je zou kunnen zeggen: dat zat hem in de economi sche situatie. Je zou kunnen zeggen: te weinig woningbouw, daar is ook op gewezen. Je zou kunnen zeggen dat het te ma ken had met de financiële problematiek van de afgelopen ja ren. En zo zou je nog wel een poosje door kunnen gaan. Al met al een situatie die wij voor de verkiezingen duide lijk hebben gemaakt en na de verkiezingen vroegen om een inhoudelijke benadering en een oplossingsrichting. En die hebt u gezien, wij hebben rigoureus zitten schrappen, wat wettelijk nog moest hebben wij laten staan en voor de rest hebben wij zonder blikken of blozen met pijn in het hart bepaalde bezuinigingen toch moeten doorvoeren. Dan kom ik bi] net belangrijkste en dat is een bezuiniging cp bedrijfsvoering met een totaal van 2,2 miljoen, voor waar niet niks. Een pijnlijke maatregel, maar - zeg ik er bij - die voornamelijk gezocht zal worden in de bedrijfs Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 voering en niet voornamelijk in personeel. Die indruk wordt wel eens gewekt en die indruk wil ik wegnemen. Het is na tuurlijk wel zo dat daar waar wij gaan schrappen in taken het niet anders kan dat daar ook personeel bij hoort. Dus ik wil ook niet alle opmerkingen en verontrustingen, die uit brieven spreekt ook van de Ondernemingsraad, wegnemen, maar het is wel zo dat wij zullen proberen het te zoeken in de bedrijfsvoering wat niet te zeer ten koste gaat van per soneel, hoewel wij daar niet aan ontkomen. Ik denk wel dat wij hier vanavond de toezegging kunnen doen dat er natuur lijk geen sprake kan en mag zijn van gedwongen ontslagen. Daar gaat het college van uit en die toezegging zullen wij ook waar proberen te maken. Ik denk dat daarmee enige onge rustheid uit de wereld is. Wij zijn op dit moment druk be zig concrete voorstellen te ontwikkelen hoe dat in te vul len. Ik kan nu zeggen dat als je globaal kijkt naar wat er tot op dit moment gebeurd is, dan denk dat het ons lukt daar hele fatsoenlijke voorstellen voor te ontwikkelen en dan denk ik dat wij in ieder geval niet toekomen aan het schrappen van veertig arbeidsplaatsen, zoals wordt gesugge reerd, maar minder. Verder ga ik op dit moment met betrek king tot dat verhaal niet. Wij hebben daar goed overleg over met de Ondernemingsraad, ik heb tot twee keer toe daarover gesproken. Wij zijn het natuurlijk inhoudelijk niet met elkaar eens, maar er is een goed contact en overleg en dat zal worden voortgezet, om er voor te zorgen dat men het niet uit de krant hoeft te le zen Dan zijn er natuurlijk nog wat wensen, partijen hebben wen sen met betrekking tot nieuw beleid, ook het college heeft wensen en soms komen ze met elkaar overeen. Ik noem u bij voorbeeld 'Scholen onder Dak'Ik kan nog wel een paar din gen noemen, maar ik zal daar niet al te uitgebreid op in gaan, maar je zou kunnen denken aan een multi-functioneel centrum, een gebruikersruimte, de Brandweer. Zo zijn er van die wensen die wij zullen meenemen in besprekingen met be trekking tot Perspectief en de Begroting. Ik doe u daarover geen toezeggingen, ik neem het mee in de besprekingen en wij zullen kijken of wij dat financieel dekkend kloppend kunnen maken, want het is niet uitgesloten dat wij daar ex tra voor moeten ombuigen, dat verter ik nu aivastDat be tekent dus ook dat net niet makkelijk zal zijn. Ik heb twee dingen nu aan de orde gesteld, dat is financiën en bedrijfsvoering. Ik kijk nog even of er nog losse punten zijn, waar ik op zou kunnen ingaan. Leefbaar Leeuwarden heeft over Onderwijs de opmerking ge maakt dat wij besloten zouden hebben om de uitbreiding van Comenius op de huidige locatie, naast Atogias, te doen la ten plaatsvinden. Die informatie klopt niet. Ons is een orochure overhandigd, een plan, dat hebben wij ook plechtig

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 21