Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 gers warm maakt voor, wat men nog durft te noemen, in spraakavonden? Van ons als NLP-fractie kan niet verwacht worden dat we, nadat we voor de verkiezingen heel nadrukkelijk het ver trouwen in dit college hebben opgezegd, nu en zeker nu ze op dezelfde weg door zijn gegaan wel het vertrouwen uit spreken in diezelfde ploeg. Wij zullen derhalve tegen de benoeming van die wethouders stemmen die voor de verkiezingen reeds het vertrouwen van de NLP-fractie hadden verloren. De heer Stoker: Toen ik vernam dat het voorstel er zou ko men van de collegepartijen om weer dezelfde ploeg te benoe men die er aan het eind van de vorige periode ook zat, viel ik echt bijna van mijn stoel. Menig partij, ik dacht bijna alle partijen, hebben voor de verkiezingstijd en in de ver kiezingstijd uitgesproken dat het hoog tijd werd voor ver nieuwing. Er zijn affaires geweest, de media hebben er bol gestaan, de bestuurscultuur van Leeuwarden werd door 1 - J- 4 U .j TTorn i zb "i - VSn y ttb taan, het gehele land besproken, het was dus tijd voor vernieu wing. En wat zien wij? Men presteert niet beter dan te ko men met dezelfde mensen. Wij hebben gelijk na de verkiezingen gezegd: doe het nou anders, ga eerst op zoek naar goede vernieuwende kandidaten met een andere staat van dienst dan persé uit het onderwijs of uit de ambtelijke dienst en als je die hebt, ga dan ver der aan de slag. Men wilde het anders doen. Men heeft dat ook voor een groot deel in beslotenheid verder afgewikkeld. Ik vind ook dat men op deze manier de situatie, zoals die was en is, niet ernstig genoeg neemt. Voor de verkiezingen verschijnt er een dikke nota van de Partij van de Arbeid over de noodzakelijke vernieuwingen en het duale bestel. Er is een CDA-partijvoorzitter die bijna moord en brand schreeuwt over deze bestuurscultuur hier ter plekke, er is vernieuwing nodig, een nieuwe wethouderskandidaat wordt in het vooruitzicht gesteld, men laat haar van de toren van de Bonifatiuskerk naar beneden zeilen, wat een publiciteit en wat een goede voornemens. U kunt zich dus misschien wel indenken dat ik zwaar teleur gesteld ben in dit resultaat. Stilstaand water werd er ge zegd. Moeten wij dan nu vier jaar gaan vissen in stilstaand troebel water? Waarschijnlijk is het niet anders. Het is dus zo dat als je het normatief beschouwt kun je zeggen dat deze huidige ploeg, met uitzondering van twee llegeleden die nog niet zo lang geleden zijn aangetreden, CO veranzwooraelij k zi ien een motie voor een beleid waar wij meerdere ma- eii cc van afkeuring cq. wantrouwen over hebben in gediend. Dat noodzaakt mij er dus toe om nu deze stemver- Klaring te doen, waarvan ik had gehoopt dat het nooit nodig zou zijn, helaas wel. Wij kunnen dus niet instemmen met een aantal van de wethouders, zeker drie wethouders die verant woordelijk zijn voor het gevoerde beleid, omdat wij veran- Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 dering in het belang van deze stad nodig achten. Vandaar dat wij wat dat betreft tegen zullen stemmen. Mevrouw Dolstra: Onze fractie is van mening dat het proces van de cultuurverandering in het kader van de dualisering van het gemeentebestuur terzijde is gelegd en in het geheel niet geslaagd kan worden genoemd, volgens de nieuwe inge voerde wet van 7 maart 2002:, het dualistisch bestel. Waar wij hier nu al over een onjuiste uitvoering van een staats rechtelijke procedure kunnen spreken, is in die zin moei lijk vast te stellen, omdat wij nog in een overgangsfase zitten Wel kunnen wij vaststellen dat er tot heden niets te merken is van een cultuurverandering of -verschuiving. De procedu re bij de benoeming van het college en diens program zijn ons inziens tegenstrijdig met de nieuwe wettelijke regels. Ik wil even een citaat aanhalen uit een boekwerk van de Vereniging van Nederlandse Gemeente betreffende nieuwe be voegdheden van de burgemeester. "De burgemeester krijgt bij de collegevorming een formele rol. De burgemeester is verplicht voorafgaande aan de be noeming van de nieuwe wethouders aan de raad de uitkomsten van de collegeonderhandelingen mede te delen en een voor stel voor de benoeming van de wethouders aan de raad voor te leggen. Het Collegeprogramma en tijdens de collegeonder handelingen gewisselde stukken worden daarbij toegevoegd (artikel 35, 2e lid) Onze fractie vraagt zich af of de juiste procedures zijn gevolgd. Wij menen van niet! Na de eerste collegeonderhan delingen vond men het nodig om achter gesloten deuren ver der te onderhandelen. De toezegging dat wij, dan wel de raad, op de hoogte zouden worden gehouden is door de onder handelaars niet nagekomen en over de gewisselde stukken is ons tot heden niets van bekend. Het is opmerkelijk hoe steevast men zich in die achterkamertjespolitiek vastbijt en de gestelde dualistische procedures vrijelijk implemen teert. Zo kunnen wij opmaken uit de agenda van deze raads vergadering: dat betreffende de benoeming van de wethouders het ongewenst is dat de gemeenteraad uitspraken zou kunnen doen die de voormalige wethouders, die nu in de nieuwe out fit zijn gestoken, zouden kunnen schaden. Dit agendapunt zou namelijk afgedaan worden als een hamerstuk, dus zonder de uitkomsten van ae afwegingen van de aanwezige raadsfrac ties er. zonder de gewenste stembrieven. In de bijbehorende brief van de voorzitter, de vaststel ling, is het opmerkelijk om te zien hoe de wethouders kandi daten voorgedragen worden. Wie de onderhandelaars zijn is ons niet bekend, maar het zou onze fractie niet verbazen dat de onderhandelaars diezelfde zijn als de kandidaat wet houders. Over de voorwaarden en bekwaamheden, waaraan de wethouders moeten voldoen, is ons niets meegedeeld. De pro fielschets ontbreekt namelijk.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 3