Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 Ook het door ons genoemde woningmarktplan is opgenomen. Dat houdt in dat we jaarlijks gaan bijhouden welke woningen er nodig zijn en waar en dat we permanent inzicht hebben in de behoefte aan huur- en koopwoningen. De wijkpanels is ook voor het CDA een heel belangrijk punt. We vinden het zeer waardevol als mensen verantwoordelijk heid willen dragen voor hun eigen woonomgeving. Onze ideeën over solide financiën zijn vrijwel ongeschonden in het program opgenomen, zoals sluitende begrotingen, te rughoudendheid t.o.v. verhoging van lasten, stijging van de inkomsten uit de onroerende zaakbelasting beperken tot de inflatiecorrectie, jaarlijks nagaan van risico's, regelma tig onderzoek van klantgerichtheid en doelmatigheid van de organisatie Een paar dingen die we graag in het programma hadden zien staan zijn er niet ingekomen omdat de andere partijen daar anders over dachten: Een portefeuille jeugd- en gezinsbeleid: Andere partijen vonden dat er al voldoende aandacht is voor jeugd en gezin en dat een coördinerend wethouder geen toegevoegde waarde had. Wij wilden met deze portefeuille aangeven hoe belang rijk we het vinden dat aan de jeugd omgangsvormen, normen en waarden worden overgedragen. Het is belangrijk dat jon geren al vroeg leren om elkaar als mensen in alle verschei denheid van geloof, geaardheid, afkomst te respecteren. Of gewoon leren beleefd te zijn, geen troep op straat te gooi en. Soms hebben ouders ondersteuning nodig bij de opvoe ding. De jeugd is wel de komende generatie aan wie de we reld straks wordt toevertrouwd. Maar het gaat niet alleen om negatief gedrag te voorkomen, maar ook om kansen voor jongeren, en het stimuleren van positief gedrag. Denk aan het doen van vrijwilligerswerk, meebeslissen in de eigen wijk, het beoefenen van sport en spel in de buurt, waar jongeren leren zich aan regels te houden, samen te werken en verliezen te incasseren. Veel wethouders hebben jeugdbe leid in hun takenpakketEén wethouder zou volgens ons de coördinatie in zijn/haar takenpakket moeten hebben om voor een goede afstemming te zorgen. De andere partijen hebben wei met ons benadrukt dat een stevig jeugdbeleid van het allergrootste belang is en dat verheugt ons zeer. Een ander punt is de gebruikersruimteEen zeer noodzake lijke voorziening. Op dit moment is daar geen geld voor. We vinden wei dat dit een van de eerste dingen is die zou moe ten gebeuren als de financiën het weer toelaten. Hoe Kijkt net CDA tegen het collegeprogramma aan? Het CDA staat achter dit collegeprogramma, omdat er heel veel CDA-wensen in net programma zijn opgenomen. Ik bena druk; collegeprogrammaomdat net primair een akkoord is tussen de collegeleden onderling. Natuurlijk zijn er daarnaast onderwerpen - ik noemde u al een paar - die voor ons heel belangrijk zijn en waar we Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 27 mei 2002 aandacht voor zullen blijven vragen. Daarover straks verder als ik op het dualisme inga. Wel vinden we dat het programma, wat betreft taal en stijl, voor ingewijden is geschreven, dat wil zeggen voor ambtena ren en wethouders en wellicht voor een enkel raadslid. Voor de burgers moet er een beter leesbare versie komen. Je moet met dit eerste belangrijke beleidsdocument laten zien dat je burgers echt serieus neemt. Daarmee kom ik op het volgende punt. Hoe kijkt de CDA-fractie tegen dit college aan? De uitslag van de verkiezingen rechtvaardigde niet direct een college met een andere politieke samenstelling. Dezelf de politieke partijen vormen nu weer het college. Die par tijen hebben toen hun eigen wethouders aangewezen en dat waren dezelfde wethouders als voor de verkiezingen. Wij hebben heel duidelijk gepleit voor een zesde wethouder. Een aanvulling was volgens ons nodig om beter te kunnen letten op een goede bedrijfsvoering, om subsidies binnen te kunnen halen en het contact met burgers te verbeteren. Andere par tijen vonden dat met het oog op de noodzakelijke bezuini gingen niet te verkopen aan de burgers. Wij zijn er van overtuigd dat dit juist heel goed aan de burgers zou zijn uit te leggen, gezien de problematiek die er geweest is. We hopen niet dat de keuze voor vijf achteraf verkeerde zui nigheid blijkt te zijn. Wij vinden dan ook dat periodiek moet worden afgewogen of het te doen is met vijf wethouders en of er geen dingen blijven liggen, ais een goede controle van personeel of subsidies bij het rijk. Het oude college is teruggekeerd: er zal dus wel niets van vernieuwing terechtkomen, wordt door sommigen gevreesd. Het oude college is inderdaad teruggekeerd, maar een aantal le den van het college is natuurlijk nog maar kort in functie. Dat geldt ook voor de voorzitter. Bovendien: het dualisti sche systeem brengt ook voor het college een geheel andere werkwiize met zich mee. Op basis van het collegeprogram valt af te leiden dat het college zijn vernieuwende taak en rol serieus neemt. Het college wil duidelijk een nieuwe start maken. Het college zegt met inwoners van Leeuwarden te willen communiceren om zicht te krijgen en te houden op wat er leeft onder de mensen. Het college zegt het accent te willen leggen op uitvoering van beleid en dus geen dikke nota's meer te willen produceren. Het college spreekt over een open bestuursstij1 en over een solide financieel be leid. Het college lijkt lering uit het verleden te hebben getroKken. Ook nier is dus sprake van een trendbreuk. De bakens zijn verzet. Wij geven daarom het college het ver trouwen deze voornemens waar te maken. Hoe ziet de CDA-fractie zijn positie m het dualisme? In het dualisme heeft de raad een eigen verantwoordelijk heid; de raaa stelt ,<aaers, anders gezegd: de raaa geeft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 7