Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002
toename van het aantal ingeschrevenen, een sterke afname
van het woningaanbod in de Woonwijzer en een verhoogde ac
tiviteit van woningzoekenden." Inmiddels zijn we twee jaar
verder en kunnen we spreken van een woningnood voor mensen
met een smalle beurs. Waarschijnlijk is dit de oorzaak
waarom de opvang van het Leger des Heils steeds populairder
wordt. Leefbaar Leeuwarden voorziet grote problemen voor
wat betreft de herhuisvesting van bewoners van deze wijk.
Ik ben er van overtuigd dat de wethouder deze zorg met ons
deelt. Hij vertelde zelf al eens dat de sloop getempori
seerd wordt, omdat de herhuisvesting minder voorspoedig
gaat dan verwacht en dat met name met de flats. Dit pro
bleem zou opgelost kunnen worden wanneer het bouwtempo in
Zuiderburen opgevoerd kon worden. In de Leeuwarder Courant
was er al sprake van dat het voornamelijk Leeuwarders zijn
die een woning zoeken in Zuiderburen, waardoor er woningen
beschikbaar komen en de verhuiscarrousel kan gaan draaien.
Helaas, de woningen die hier vrijkomen zijn meestal koopwo
ningen waar mensen met een smalle beurs niet voor in aan
merking komen. In het nationaal akkoord Wonen 2001-2005
staat in de nota "Mensen, wensen, wonen" de volgende voor
ons belangrijke alinea: "de partijen onderkennen dat markt-
condities van invloed zijn op de realisatie van de ambities
en dat ook de dynamiek op de markt aanleiding kan geven tot
bijstelling ervan. De partijen constateren dat de staatsse
cretaris in de nota "Mensen, wensen, wonen" ondermeer de
volgende gekwantificeerde ambities hanteert geldend gemid
deld per jaar voor de periode 2001-2005: de betreffende
nieuwbouw, het bouwen van 100.000 nieuwe woningen waarvan
25.000 nieuwe sociale huurwoningen. In het nationaal ak
koord wonen wordt gesteld dat van de nieuwbouwwoningen die
gebouwd worden 25% moet bestaan uit sociale huurwoningen'
In de plannen van de Vrijheidswijk en overigens in alle
nieuwbouwplannen van Leeuwarden, kunnen wij niets vinden
waaruit blijkt dat van de te bouwen woningen 25% in de sec
tor nieuwe sociale huurwoningen zal vallen, terwijl in het
zelfde rapport toch duidelijk de afspraak ligt "het woonbe
leid staat de komende jaren dan ook in het teken van het
vergroten van de keuzemogelijkheden voor de burger en het
meer realiseren van meer zeggenschap over de eigen woonsi
tuatie, met name ook voor de burgers die in een minder goe
de financiële of maatschappelijke positie verkeren" (ci
taat). Uit de plannen van de Vrijheidswijk blijkt over te
meer dat voor mensen die iets minder te besteden hebben
geen ruimte is om in deze wijk te blijven wonen. Door het
slopen van betaalbare woningen wordt de woonkeuze van deze
mensen steeds kleiner. Daarentegen zorgen de nieuwe koopwo
ningen voor een schril contrast ten opzichte van de be
staande woningen, rijk tegenover arm, waarbij bij ons de
vrees ontstaat dat de volgende plannen van de Vrijheidswijk
zullen betekenen dat de wijk verder geüpgraded moet worden
ten koste van de mensen die er nu in de eerste instantie
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002
kunnen blijven wonen. Eerder was de smoes van oud wethouder
Bilker dat de eenzijdige bevolkingsopbouw de reden was om
twee flats in Bilgaard te slopen, want hiermee zou men se
gregatie voorkomen. Dezelfde flauwekul wordt nu ook verkon
digd over de Vrijheidswijk. Eenzijdige bevolkingsopbouw
voorkom je niet door arme mensen hun woningen te slopen,
maar door in alle wijken, dus ook in de nieuwbouwwijken,
sociale huurwoningen te bouwen. Als dat niet gebeurt, kun
je verwachten dat nieuwbouwplannen stagneren, zoals wii dat
ook verwachten in de Vrijheidswijk.
Voorzitter, mijn vraag aan de wethouder: is de gemeente
voornemens de te realiseren nieuwbouw in de Vrijheidswijk
voor minimaal 25% uit nieuwe sociale huurwoningen te laten
bestaan? Ik wacht het antwoord van de wethouder af.
De heer Van de Brug: Er zijn inderdaad veel van de vragen,
die hier vanavond gesteld worden, na te kijken in het ver
slag wat we gekregen hebben van 28 mei van de commissie
Stadsontwikkeling. Ik zal nu niet weer beginnen deze vragen
te herhalen.
De ontwikkelingsvisie van de Vrijheidswijk werd al in juli
2001 door de gemeente vastgesteld. De belangrijkste doel
stellingen, namelijk een aantrekkelijke en veilige wijk
zullen in 2007 in vervulling moeten zijn gegaan.
In de commissievergadering hebben we gediscussieerd, infor
matie uitgewisseld, vragen opgeworpen en kennis kunnen ne
men van de reactienota met antwoorden en uiteindelijk zou
den wij onze mening over het wijkontwikkelingsplan van de
Vrijheidswijk goed onderbouwd kunnen maken. Je volgt een
beetje het Grote Stedenbeleid, een visie die op drie pij
lers rust: fysiek, economisch en sociaal. Sociale cohesie,
daar zijn ook al weer de nodige vragen over gesteld.
Er blijven voor ons wel enige twijfels, waarvan de wethou
der in de commissievergadering geprobeerd heeft ze weg te
nemen. Financiën, sloopaantallen, studentenhuisvesting,
winkelcentrum, de voortgang van de overige zes deelwijken
en de samenhang, wat men ook wel de tweedeling noemt. De
wethouder heeft het geprobeerd, maar we houden enige onbe
stemde, onbehaaglijke gevoelens. Er zijn nogal wat risi
co's. Het was ons wel duidelijk dat de hele wijk niet in
één keer op de schop kan. Het zuidwestelijk deel wordt het
eerst aangepakt en daar is nu een uitgewerkt plan, ons
voorliggend. Het wordt een ogenschijnlijk mooi gedeelte,
een soort Vinkeveen aan de Ee lijkt het mij zo toe te wor
den. Dus voor de iets meer betalende kooplustigen, waarvoor
nagenoeg alle daar bestaande woningen gesloopt zullen wor
den en ongeveer de helft in aantal nieuw gebouwd. En dat
bedoel ik met de samenhang met de overige deelwijken, omdat
de Vrijheidswijk verder een wijk blijft voor lage- en mid
deninkomens. Het zou geen ramp zijn, heeft de wethouder ge
zegd, hoewel er wel naar gestreefd werd een meer evenwich-