Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002
voor de tijd zolang te slopen bouwwerken er staan, de druk
iets van de ketel. Verder is in de notitie ook verwoord dat
de sloop getemporiseerd gaat worden en dat die wellicht met
het oog op de ontwikkelende markt gematigd moet gaan worden
en die markt dat betekent dan ook de studentenhuisvesting.
Tot nu toe eigenlijk, tot voor enige tijd, is studenten
huisvesting voor het grootste deel overgelaten aan de
markt. Er waren wel contacten tussen de woningbouwcorpora
ties en de Hoge Scholen, maar van een systematisch contact
en afstemming, wat dat betreft, was niet verschrikkelijk
veel sprake. Die is er op dit moment wel. Er is systema
tisch contact over studentenhuisvesting tussen de corpora
ties, tussen de Hoge Scholen en tussen de gemeente en dan
gaat het om de huisvesting van over het algemeen tijdelij
ke, internationale studenten en de reguliere studenten. U
kunt zeer binnenkort wat dat betreft ingrijpende nieuwbouw,
al dan niet tijdelijk, verwachten op dit vlak. Dus dat wat
er moet gebeuren en wat er ook zal gaan gebeuren.
Een uitwerking van een multifunctioneel centrum. De heer
Van Olffen spreekt van een lange adem wat dat betreft. Het
gaat dan om een centrumgebied in die wijk. Nou zo lang is
die adem niet. Ik heb ook in de commissie gezegd dat de
eerste plannen, dat geldt voor iedereen die dat punt aan de
orde heeft gesteld, voor wat betreft het centrumgebied na
de zomer zijn te verwachten. Laten we voor het gemak dan
maar zeggen dat het dan inmiddels najaar zal zijn geworden
en dan komen de eerste uitgewerkte plannen voor het cen
trumgebied. Dan kunnen we ook op een heel aantal vragen,
die ten aanzien van hoe dat centrumgebied er uit moet zien
en hoe dat ingericht is en welke functies er in terecht
moeten komen, antwoord geven.
Meteen maar even het haalbaarheidsonderzoek naar het huidi
ge winkelcentrum: dat is inderdaad gedaan. Ik heb ook ge
hoord dat het klaar is, ik heb het rapport nog niet gezien,
dus wat dat betreft bevind ik me in dezelfde positie als
mevrouw Inberg, en dat geldt voor iedereen. Ik verwacht dat
ik het eerdaags onder ogen zal krijgen en dat het dan niet
lang meer zal duren dat het ook u bereikt en dan kunnen we
aan de hand daarvan daarover verder spreken.
De bewoners moeten nauwer betrokken worden, extra bewoners
ondersteuning. Er is extra bewonersondersteuning geregeld,
zoals ik u in het voorstel hebt kunnen lezen. Scherp toe
zien op het nakomen van afspraken, het vertrouwen van de
bewoners staat op het spel. Ik ben het allemaal met u eens,
meneer van Olffen en alle anderen die daarop aangedrongen
hebben. Ik denk dat er de afgelopen weken wat dat betreft
ook het nodige gebeurd is, ook van de kant van het college,
van de kant van alle betrokkenen eigenlijk, maar u spreekt
nu tegen het college, dat we er naar vermogen alles aan ge
daan hebben om ook reagerend op acute situaties en inciden
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002
ten zo duidelijk mogelijke afspraken te maken en zo alert
mogelijk op te treden. Dat zal wat mij betreft ook in de
toekomst de lijn zijn. Dat betekent dat het beheer, en dat
is ook gebleken uit de incidenten die achter ons liggen en
die nog immer dreigen, in deze wijk buitengewoon noodzake
lijk is en dat er voortdurend toezicht moet zijn, ver
scherpt politietoezicht en waar dat nodig is politie in
grijpen. Dat wordt ook van dag tot dag gepraktiseerd. De
zomerschaarste wat politieagenten betreft wordt opgevangen,
zoals u hebt kunnen horen, door particuliere bewakingsbe
drijven. Dat is een novum in zekere zin, dat doen we niet
voor niks, maar omdat het zo belangrijk is.
Bereikbaarheid van de wijkagent is een punt van belang,
wellicht dat de burgemeester daar zo direct nog een woordje
aan zal wijden, wat dat voor het beleid van de politie te
betekenen heeft, al die dingen. Ik ben het er mee eens, ik
wil het hier graag bevestigen en u kunt van mijn aandacht
op dit punt en acties als het nodig is, verzekerd zijn.
Dan een ander punt wat bijna iedere spreker heeft aange
haald: de tweedeling tussen het noordelijke gedeelte, lie
ver gezegd het noordwestelijke gedeelte en het zuidweste
lijk gedeelte en hoe nu die tweedeling te voorkomen.
Dat zal een hele toer zijn. Het is een ingebouwd risico,
dat geef ik ook wel toe, als je besluit om zo'n wijk fase
gewijs aan te pakken en deelsgewijs aan te pakken. Als je
een aantal delen in die wijk onderscheidt en je gaat aan
het werk onder het motto, zoals ik het nu ook al twee keer
in de commissie heb gepresenteerd: doen wat je nu doen kunt
en we pakken nu het zuidwestelijk gedeelte aan. Dan bete
kent dat dat een zeker risico inhoudt ten opzichte van de
samenhang, ten opzichte van de andere delen in de wijk, die
je later aanpakt, zeker als het ook nog betekent dat het om
een heel ander soortige inrichting van die wijk gaat, want
het zuidwestelijk gedeelte onderscheidt zich inderdaad, wie
zal dat ontkennen, heel erg van de rest van de wijk. Maar
dan is dat de uitdaging, om eens een modewoord te gebrui
ken, om te proberen door inventieve en stedenbouwkundige
maatregelen toch er voor te zorgen dat die wijkgedeelten op
elkaar aansluiten. Dan denk ik, dat hoop ik in ieder geval
ook, dat we met een denkfout te maken hebben als aangenomen
wordt dat een wijk, zoals het zuidwestelijk gedeelte, waar
het om duurdere huizen gaat, dat die automatisch afstand
zal nemen van andere delen van de wijk, waar goedkopere
huizen teruggebouwd worden of waarvan alleen maar van reno
vatie van bestaande woningen sprake zal zijn. Ook daar is
het natuurlijk alleszins de moeite waard en is het ook de
absolute ambitie van de stedelijke vernieuwing in de Vrij
heidswij k om er echt wat van te maken. Het is ook niet zo,
en dat is ook als je door de rest van de stad of in andere
steden kijkt, dat het noodzakelijk is dat de enige accepta
bele wijk is een wijk waar dure huizen staan. Je kunt wel