Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002 hier vanavond over spreken van 'er is te veel te weinig uit die vorige behoefteraming gekomen'dat is waar, maar dat is natuurlijk een verhaal wat, uit mijn hoofd even, al da teert vanuit 1997, zelfs 1996 voor een deel. Het feit dat wij voor het lopende tijdvak zo ongelooflijk weinig geld krijgen, dat wisten wij al jaren. Dat verzacht de pijn op zich niet want u weet dat na het doorlopen van het monumen- tenselectieprojeetzoals dat onlangs is afgesloten, er al leen maar meer rijksmonumenten in onze stad bij zijn geko men. Daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee, maar dan moet je ook wel inderdaad van het rijk de gelden krijgen om die goed te onderhouden. Wat wij de afgelopen collegeperio de hebben gedaan in het college is een extra lobby in te zetten naar de staatssecretaris om te proberen met al die andere gemeenten, dat zijn de 36 nadeelgemeenten, om toch te zorgen dat we nog een compensatie zouden krijgen. Dat is voor een heel klein deel maar gelukt, maar daarnaast hebben wij een spoor ingezet van het verkrijgen van extra monumen tensubsidie in het kader van de zogenaamde zure regen gel den, de kanjergelden. U weet dat daar de gemeente Leeuwar den heel erg in geslaagd is, zelfs bovengemiddeld in ge slaagd is, want het is niet alleen zo dat wij ruim 3 min. voor kanjers hebben gekregen, waaronder de Kelders, maar ook nog eens bij de nieuwe behoefteraming, die bekend is geworden nog onder het vorige college, die ook een structu rele uitzetting heeft voor het tijdvak na 2006. Dat is dan ook weer een nieuwe collegeperiode, maar toch, dat hebben we dan maar vast binnen. Daarnaast is er ook nog een extra subsidie binnengekomen voor archeologisch onderzoek bij het OldehoofsterkerkhofAls je dat allemaal plust en de min dan weer wegstreept, dan zie je eigenlijk voor de komende jaren dat er veel extra geld beschikbaar gesteld is door het rijk voor de monumentenzorg en archeologie in onze ge meente en dat de grote min, zoals die er aanvankelijk was, ook daarmee gecompenseerd is. Blijft natuurlijk staan dat de behoefteraming van voor 1998 beter uitgevoerd had moeten worden, maar daar veranderen we helaas niets meer aan. Ik ga even naar de opmerkingen, zoals die gemaakt zijn door de heer Stoelinga. Hij verwijst naar de contacten zoals die er zijn met Aid LewertEr is geen structureel overleg en op ad hoe basis. Ik kan u vertellen dat ik 4 weken geleden contact heb gehad met de vereniging. Daar heeft het bestuur ook gesteld: wij zouden graag structureel met u overleg willen hebben over een aantal zaken. Toen heb ik gezegd, gezien ook het enthousiasme van de vereniging, dat ik dat ook heel graag zou willen en heb de vereniging ook aangebo den om twee keer per jaar een structureel overleg aan te gaan, waarbij men zelf gevraagd maar ook ongevraagd de ge meente en de portefeuillehouder in casu van advies kan die nen over al die zaken die men op de agenda heeft. Er wordt ook een reglement van orde gemaakt tussen de gemeente en de Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002 vereniging over hoe wij gaan werken en het secretariaat zal ook door de vereniging verzorgd worden. Men is daar zelf in ieder geval buitengewoon verheugd over en het college na tuurlijk ook, dat we op zo'n manier ook een overleg met een belangrijke vereniging in onze gemeente vorm kunnen geven. Dus eigenlijk, u wordt op uw wenken bediend en ik hoop dat u daar ook blij mee bent. Ik ga dat reglement niet met de raad bespreken, want dat lijkt mij niet passen in de rol verdeling. De raad mag natuurlijk overal van alles van vin den, maar dat lijkt mij niet echt passen bij het sturen op hoofdlij nen Dan heb ik nog een aantal opmerkingen van de heer Ten Hoe ve. Hij pleit voor een kanjerregeling voor het Stadhuis. Mocht het zo zijn dat het nieuwe kabinet, maar het ziet er niet al te best uit met betrekking tot het verkrijgen van extra geld voor de monumentenzorg, het ziet er naar uit dat er zelfs bezuinigd moet gaan worden en dan is het maar de vraag of er geld komt voor een nieuwe kanjerregeling. Wij hebben de papieren wel op orde, dus mocht het zo zijn dat er sprake is van een nieuwe kanjer, we hebben er ook al overleg over gehad met de Rijksdienst voor de monumenten zorg, dan zal de gemeente Leeuwarden direct ook die kanjer indienen om te proberen een deel van de gelden, zoals die nu al beschikbaar zijn gesteld door de gemeenteraad zelf, om nog een keer als surplus te verhalen bij het rijk. Hij wijst op de uitbreiding van de afdeling monumentenzorg en hij heeft het ook over beleidsambitiesWij hebben drie jaar geleden de nota monumentenzorg vastgesteld, inclusief formatie uitbreiding en ook een stappenplan wanneer we wat gaan doen. Ik heb niet de vrijheid, ook niet met prioritei ten zoals die in het collegeprogramma gesteld en zoals de raad die eerder voor zichzelf heeft gesteld, om daar nu weer nieuwe activiteiten naast te leggen, hoe graag het college dat ook zou willen. Maar ons ontbreekt op dat punt gewoon de financiën en ook andere ruimte om daar op korte termijn toe over te gaan. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat bij de behandeling van een nieuwe monumentennota nieuwe keuzes gemaakt worden, maar tot die tijd gaan we gewoon be zig met uitvoering van de lopende monumentennota. U mag het college ook op de uitvoering van dat programma aanspreken. Alle dingen die we daarin beloofd hebben komen we nog steeds na, dus wat dat betreft loopt dat goed. U wijst op de bijeenkomst afgelopen vrijdag van het natio naal monumentencontact. Inderdaad, honderden mensen uit het hele land waren te gast in onze stad om daar de jaarverga dering te hebben. Het is een groot succes geweest. Ik had inderdaad ook begrepen dat die twee oude panden op de Grote Kerkstraat opnieuw bij mensen op het netvlies zijn gekomen en dat daar afschuw over uitgesproken is. U weet wat daar het verhaal bij is: mocht het tussentijd blijken dat wij of met inzet of verschuiving van gemeentelijke middelen tot

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 8