Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002
hier vanavond over spreken van 'er is te veel te weinig uit
die vorige behoefteraming gekomen'dat is waar, maar dat
is natuurlijk een verhaal wat, uit mijn hoofd even, al da
teert vanuit 1997, zelfs 1996 voor een deel. Het feit dat
wij voor het lopende tijdvak zo ongelooflijk weinig geld
krijgen, dat wisten wij al jaren. Dat verzacht de pijn op
zich niet want u weet dat na het doorlopen van het monumen-
tenselectieprojeetzoals dat onlangs is afgesloten, er al
leen maar meer rijksmonumenten in onze stad bij zijn geko
men. Daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee, maar dan
moet je ook wel inderdaad van het rijk de gelden krijgen om
die goed te onderhouden. Wat wij de afgelopen collegeperio
de hebben gedaan in het college is een extra lobby in te
zetten naar de staatssecretaris om te proberen met al die
andere gemeenten, dat zijn de 36 nadeelgemeenten, om toch
te zorgen dat we nog een compensatie zouden krijgen. Dat is
voor een heel klein deel maar gelukt, maar daarnaast hebben
wij een spoor ingezet van het verkrijgen van extra monumen
tensubsidie in het kader van de zogenaamde zure regen gel
den, de kanjergelden. U weet dat daar de gemeente Leeuwar
den heel erg in geslaagd is, zelfs bovengemiddeld in ge
slaagd is, want het is niet alleen zo dat wij ruim 3 min.
voor kanjers hebben gekregen, waaronder de Kelders, maar
ook nog eens bij de nieuwe behoefteraming, die bekend is
geworden nog onder het vorige college, die ook een structu
rele uitzetting heeft voor het tijdvak na 2006. Dat is dan
ook weer een nieuwe collegeperiode, maar toch, dat hebben
we dan maar vast binnen. Daarnaast is er ook nog een extra
subsidie binnengekomen voor archeologisch onderzoek bij het
OldehoofsterkerkhofAls je dat allemaal plust en de min
dan weer wegstreept, dan zie je eigenlijk voor de komende
jaren dat er veel extra geld beschikbaar gesteld is door
het rijk voor de monumentenzorg en archeologie in onze ge
meente en dat de grote min, zoals die er aanvankelijk was,
ook daarmee gecompenseerd is. Blijft natuurlijk staan dat
de behoefteraming van voor 1998 beter uitgevoerd had moeten
worden, maar daar veranderen we helaas niets meer aan.
Ik ga even naar de opmerkingen, zoals die gemaakt zijn door
de heer Stoelinga. Hij verwijst naar de contacten zoals die
er zijn met Aid LewertEr is geen structureel overleg en
op ad hoe basis. Ik kan u vertellen dat ik 4 weken geleden
contact heb gehad met de vereniging. Daar heeft het bestuur
ook gesteld: wij zouden graag structureel met u overleg
willen hebben over een aantal zaken. Toen heb ik gezegd,
gezien ook het enthousiasme van de vereniging, dat ik dat
ook heel graag zou willen en heb de vereniging ook aangebo
den om twee keer per jaar een structureel overleg aan te
gaan, waarbij men zelf gevraagd maar ook ongevraagd de ge
meente en de portefeuillehouder in casu van advies kan die
nen over al die zaken die men op de agenda heeft. Er wordt
ook een reglement van orde gemaakt tussen de gemeente en de
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 10 juni 2002
vereniging over hoe wij gaan werken en het secretariaat zal
ook door de vereniging verzorgd worden. Men is daar zelf in
ieder geval buitengewoon verheugd over en het college na
tuurlijk ook, dat we op zo'n manier ook een overleg met een
belangrijke vereniging in onze gemeente vorm kunnen geven.
Dus eigenlijk, u wordt op uw wenken bediend en ik hoop dat
u daar ook blij mee bent. Ik ga dat reglement niet met de
raad bespreken, want dat lijkt mij niet passen in de rol
verdeling. De raad mag natuurlijk overal van alles van vin
den, maar dat lijkt mij niet echt passen bij het sturen op
hoofdlij nen
Dan heb ik nog een aantal opmerkingen van de heer Ten Hoe
ve. Hij pleit voor een kanjerregeling voor het Stadhuis.
Mocht het zo zijn dat het nieuwe kabinet, maar het ziet er
niet al te best uit met betrekking tot het verkrijgen van
extra geld voor de monumentenzorg, het ziet er naar uit dat
er zelfs bezuinigd moet gaan worden en dan is het maar de
vraag of er geld komt voor een nieuwe kanjerregeling. Wij
hebben de papieren wel op orde, dus mocht het zo zijn dat
er sprake is van een nieuwe kanjer, we hebben er ook al
overleg over gehad met de Rijksdienst voor de monumenten
zorg, dan zal de gemeente Leeuwarden direct ook die kanjer
indienen om te proberen een deel van de gelden, zoals die
nu al beschikbaar zijn gesteld door de gemeenteraad zelf,
om nog een keer als surplus te verhalen bij het rijk.
Hij wijst op de uitbreiding van de afdeling monumentenzorg
en hij heeft het ook over beleidsambitiesWij hebben drie
jaar geleden de nota monumentenzorg vastgesteld, inclusief
formatie uitbreiding en ook een stappenplan wanneer we wat
gaan doen. Ik heb niet de vrijheid, ook niet met prioritei
ten zoals die in het collegeprogramma gesteld en zoals de
raad die eerder voor zichzelf heeft gesteld, om daar nu
weer nieuwe activiteiten naast te leggen, hoe graag het
college dat ook zou willen. Maar ons ontbreekt op dat punt
gewoon de financiën en ook andere ruimte om daar op korte
termijn toe over te gaan. Het kan natuurlijk altijd zo zijn
dat bij de behandeling van een nieuwe monumentennota nieuwe
keuzes gemaakt worden, maar tot die tijd gaan we gewoon be
zig met uitvoering van de lopende monumentennota. U mag het
college ook op de uitvoering van dat programma aanspreken.
Alle dingen die we daarin beloofd hebben komen we nog
steeds na, dus wat dat betreft loopt dat goed.
U wijst op de bijeenkomst afgelopen vrijdag van het natio
naal monumentencontact. Inderdaad, honderden mensen uit het
hele land waren te gast in onze stad om daar de jaarverga
dering te hebben. Het is een groot succes geweest. Ik had
inderdaad ook begrepen dat die twee oude panden op de Grote
Kerkstraat opnieuw bij mensen op het netvlies zijn gekomen
en dat daar afschuw over uitgesproken is. U weet wat daar
het verhaal bij is: mocht het tussentijd blijken dat wij of
met inzet of verschuiving van gemeentelijke middelen tot