31ad 18 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 Dus die subsidie wordt niet extra gecompenseerd, mevrouw De Vries, dat wordt gewoon in het huurcontract verrekend en daarmee loopt dat ook weer goed naar de toekomst toe. De punten van de FNP-fractie heb ik op gereageerd toen ik het over de inbreng van de SP-fractie had. De Christenunie heb ik ook op gereageerd. De PAL/GL-fractie gaat akkoord. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college. Punt 23 (bijlage nr. 123) De Voorzitter: Aan de orde is: Vaststellen Regiovisie op de Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang in de provincie Fryslan en bijbehorende Reactienota. Mevrouw Dames: De gang van zaken omtrent de afwikkeling van de regiovisie maatschappelijke opvang/vrouwenopvang bevreemdt de CDA-fractie zeer. Zo besloten wij als meerderheid van de commissie Welzijn dat wij deze visie graag na de grote vakantie verder wilden bespreken, omdat wij ons nog graag wilden verdie pen in de visies van de instellingen op het gebied van de opvang. Tot onze verbazing staat de regiovisie dan toch van avond op de agenda als bespreekpuntNa overleg met dhr. Franssen komen wij erachter dat wij vanavond alleen beslissen over de structuur van de regiovisie. Het blijkt dat dit stuk een kader oftewel een raamwerk is waarbinnen nog nader beleid bepaald moet worden. Dit vinden wij op z'n minst erg vreemd. In het woordenboek staat onder het woord visie de betekenis: wijze van zien, inzicht. Met andere woorden een regiovisie over maatschappelijke- en vrouwenopvang gaat dus over de wijze van "zien" of het inzicht in deze opvang. Daar hebben wij het die donderdagavond 13 juni dan ook over gehad. Dus eigenlijk hadden wij ons die moeite kunnen besparen als het alleen maar over een raamwerk of structuur van de opvang gaat. Bovendien onder een kader of raamwerk van een stuk verstaan wij duidelijk de "buitenkant", ofwel de grove structuur. Als dit stuk een kader moet zijn, vinden wij dit wel een zeer lijvig kader, dat al zeer gedetailleerd is ingevuld. Naar ons idee hebben de instellingen (gezien hun inhoudelijke reacties) dit stuk ook niet opgevat als een raamwerk of kader. Onze vraag aan de wethouder is dan ook of het inderdaad niet meer is dan een raamwerk, een bestuursstructuur. Maar goed als dit stuk inderdaad een kader is, waarbinnen de visie en het uitvoeringsprogamma nog moeten worden ingevuld, dan gaan wij akkoord met het raamwerk, mits wij in een later stadium de uitvoeringsprogammas als bespreekpunt in de commis Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 sie Welzijn op de agenda krijgen, zodat wi} dan op de innoud van het geheel nog een goed en goed voorbereid debat kunnen voeren Verder willen wij graag dat naar de invulling van het Sociaal Centrum Fryslan ofwel SCF wordt gekeken. Wij zijn er nu nog niet zeker van of dit niet stagnerend gaat werken wat betreft de doorstroming van mensen met een meervoudige problematiek. Hierover willen wij pas in een later stadium een beslissing nemen, als de uitvoeringsprogamma's bekend zijn. Dit zou dan tegelijkertijd in de commissie Welzijn behandeld kunnen worden. Als de wethouder ons dat kan toezeggen, gaan wij wat betreft de structuur van de regiovisie akkoord. De Voorzitter: Ik maak even van de gelegenheid gebruik dat de raad haar eigen agenda bepaalt. Als u vindt dat een onderwerp er niet op moet staan, dan moet u dat zeggen, daar kunt u zelfs tijdens de vergadering nog een voorstel voor indienen, zoals mevrouw Inberg dat ook gedaan heeft. Maar u bent in eerdere instantie daarmee akkoord gegaan, vandaar dat het nu op de agenda staat. Mevrouw De Vries: In de commissie Welzijn is meerdere keren stilgestaan bij de regiovisie en uitstel over de besluitvorming hoeft wat ons betreft dan ook niet. Wat de VVD betreft zitten er een paar goede elementen in deze regiovisie. Belangrijkste voor de VVD-fractie is dat er een deconcentratiebeleid wordt ingezet. En dat wil absoluut niet zeggen dat de VVD-fractie van mening is dat Leeuwarden niet een eerlijk deel van de problemen voor haar rekening wil en moet nemen. Dat hoort er nu eenmaal bij als je een grote stad bent. Maar Leeuwarden en haar bewoners hoeven niet een onevenredig deel van de problemen voor hun kiezen te krijgen. In de laatste commissievergadering heeft de heer Van Anken namens de Federatie Opvang Fryslan gezegd dat deze regiovisie teveel gaat over maatschappelijke veiligheid en niet over maatschappelijk opvang. De VVD-fractie vindt die maatschappe lijke veiligheid juist van cruciaal belang, ook voor de maat schappelijke opvang zelf, want anders verdwijnt het draagvlak en de tolerantie. Niet alleen de groep dak- en thuislozen is belangrijk, ook de andere inwoners van Leeuwarden verdienen in dat kader de aandacht. In de regiovisie wordt verder aangegeven dat Leeuwarden voor dak- en thuislozen een aanzuigende werking heeft. Preventie en nazorg zijn voor dat beleidsterrein dan ook sleutelbegrippen. De overige gemeenten in Fryslan én woningcorporaties hebben op dit vlak een cruciale rol. Deze partijen moeten ook hun maat schappelijke verantwoordelijkheid nemen en snel. In de reactie op de regiovisie wordt het door een aantal gemeenten wel met de mond beleden, maar het komt natuurlijk op de daden aan. Overi gens hebben wij inmiddels begrepen dat de gemeente Smallinger-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 10