Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002
doorsnijdt een stadsplein. Dat soort stedenbouwkundige oplos
singen zijn niet goed.
Maar ik wil eerst terug naar vorige plannen voor het Oidehoof-
sterkerkhof, het plan Stadsrand. Aanleiding, uitgangspunt was
een facelift, een mooie stedenbouwkundige vormgeving van het
Oldehoofsterkerkhofwant hoe het er bij lag aan de rand van de
Binnenstad dat stond ons niet aan. De consequentie van die
keuze was dat auto's onder de grond moesten. Het was dus niet
eerst parkeren en dan een stedenbouwkundige invulling. Daar is
ontzettend veel over vergaderd, er is inspraak geweest, er zijn
prijsvragen geweest, er is een stadsdebat geweest, er zijn
tentoonstellingen geweest, pagina's in Huis aan Huis, een
televisiedebat. Daar is niks van overgebleven. Op die manier -
ik gebruik die woorden niet graag - neem je de burgers echt
niet serieus. Hier hebben heel veel mensen aan meegedaan. Dat
was de inrichting van het plein.
Daarnaast koos de meerderheid van de raad voor een pleinvormend
gebouw aan de rand van het Heer Ivostraatje, onder bedrijfsbe-
stemming, boven woningen en het zou individuele bouw worden. We
zijn er met de raadscommissie voor op excursie geweest naar
Delft waar Fons Verheijen ons plannen van heeft laten zien.
Vervolgens, het Heer Ivostraatje zou een binnenstadsstraatje
worden, een intiem straatje met een mooie route naar de Prin
sentuin, naar de Groeneweg. Wat blijft hiervan over? Voor de
herinrichting van het plein is een vierkantemeterprijs vastge
steld van f 200,- per vierkantemeter. Over de invulling, de
vormgeving wordt natuurlijk direct gezegd, dat komt later, maar
het heeft een hele voorgeschiedenis, lezen we nu niks. Het
plein wordt ook op een kleiner oppervlak heringerichtEen
'pleinafsluitend gebouw' wordt niet uitgesloten, maar de
stedenbouwkundige noodzaak, want het zou een wand van een
straatje worden, is niet meer aanwezig en in de plannen zoals
die er nu liggen zou die naar mijn gevoel ook veel te ver op
het plein komen.
Maar het belangrijkste van alles, het Heer Ivostraatje zou een
intieme verbinding worden. Maar al die intimiteit verdwijnt.
Als je de nota leest - en de opstellers doen toch dit voorstelt
zijn ze zelf eigenlijk heel kritisch. Er moeten drie banen
komen, de maat staat er nie_ precies bij, maar ik heb het
uitgerekend, ik denk dat het zo'n achttien meter wordt. Dan
moeten in dat straatje 8 a 10 auto's kunnen staan. Dat is, als
u het zich voorstelt als u wandelt van het Bestuurscentrum naar
het Stadskantoor, ongeveer de hele lengte van het straatje,
misschien kan dat niet eens, maar daarom komt er ook een extra
baan bij. Vervolgens rijden er dan in de piekuren 1400 auto's
door. U moet zich voorstellen dat dat een stankgoot wordt. Als
u nog lang van het Bestuurscentrum naar het Stadskantoor moet
lopen, dan vrees ik ernstig voor uw gezondheid als u daar in de
piekuren langs moet. Maar wat natuurlijk het ergste is, dat wat
ik zo straks zei over net Wilhelminaplein wat een straat zou
worden, nu een autobaantje wordt. Wat het Oldehoofsterkerkhof
dat nu al zo afgesloten van de rest van het centrum ligt,
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002
helemaal van de Binnenstad afsnijdt, waardoor je ook nog hele
moeilijke toestanden voor voetgangers en wandelen enz. krijgt,
terwijl juist het uitgangspunt was dat dat een hele andere kant
uit zou gaan.
Dan een enkele opmerking, hoewel in dit kader ook van groot
belang, over de financiën. Het model Stadsrand blijkt te duur
te zijn. Het model Stadsrand voorzag in een oplossing, binnen
rijden van de garage aan de Groeneweg. Pas later, want wij
hebben de stukken heel kort geleden gekregen, is mij duidelijk
geworden dat de oplossing aan de Groeneweg zo'n f 5 a 7 miljoen
meer zou kosten, maar dat dat vooral bepaald wordt omdat er dan
aan twee kanten ingereden zou worden, terwijl het model Stads
rand uitging van het rijden aan één kant en gebruik maken van
een nog aan te leggen rotonde op de Westerplantage. Op zich
geen ideale oplossing, maar wel een oplossing die het mogelijk
maakt om aan de Groeneweg binnen te komen.
Een ander punt bij de financiën - en dat is echt kritisch - wij
willen kennelijk parkeerplaatsen, maar de bezettingsgraad van
onze parkeergarages is niet voldoende. Het blijkt dat de
Bastiongarage, die eerder is gerealiseerd. Het Oldehoofster
kerkhof zou eerst, maar door planning is dit gebeurd. Bij de
Bastiongarage blijkt dat de bezettingsgraad veel te laag is om
een gunstige exploitatie te krijgen. Een nog lagere bezettings
graad wordt geprogrammiseerd voor het OldehoofsterkerkhofDan
rijst natuurlijk de vraag of er wel zoveel behoefte aan par
keerplaatsen is. In andere plaatsen worden ze ook gebouwd, maar
niet met zulke aanloopverliezen.
Deze kanttekeningen maken dat wij op deze manier dit voorstel
niet zien zitten. Ik wil ook nog een opmerking kwijt, dit
voorstel is maar heel kort in de discussie geweest, maar ik ben
nog bij geen voorstel door zoveel burgers en ook door winke
liers in de buurt aangeschoten met de stellingname van dit op
deze manier niet moet.
Wat dan wel?
De PvdA-fractie pleit voor uitstel en verdere planvorming.
Voorlopig zeggen wijhoud het parkeren op niveau, 250 plaatsen
up het Oldehoofsterkerkhofonderzoek (want dat is ook een
opvallend element, de druk van het parkeren zit eigenlijk aan
de zuidoost kant van de stad) of er ruim 100 plaatsen extra op
de Klanderijgarage geplaatst kunnen worden, probeer door
maatregelen de bezettingsgraad van de Bastiongarage te verhogen
en zoek, want het probleem ligt met name in de piekuren, naar
alternatieven in de piekuren. Dat kunnen kleinschalige oplos
singen zijn, zoals het parkeerterreintje van ons Bestuurscen
trum op zaterdag of het parkeerterrein Doelestraat (daar wil ik
nu niet verder op ingaan) en met die alternatieven kijk dan,
want er speelt nog meer in dit gebied, PB, Rijksarchief,
Gemeentearchief, FLMF zijn bezig met een fusie, de Letterhoeke
gaat daar ook een rol spelen, dat moet daar ook een ontsluiting
krijgen. De vraag is of deze splitsing met een verkeersinstal-