Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 bereid zijn om uit deze impasse te komen. Voorkeur is nu doorpakken. Vertrouw het college en zij zal zich er zeker niet "met een jantje van Leiden" afmaken, maar een meer dan bovenge middelde kwaliteit van de invulling op het plein garanaeren. Nog een paar korte opmerkingen. Wat betreft de inbreng, die wij vanmiddag hebben gekregen, de schets van de NLP-fractie over de entree naar de parkeergarage. Ten tijde van de vorige discussie in 2000 hebben we deze optie ook besproken en mijn indruk van de beantwoording toen was dat dat ondergrondse deel op dezelfde wijze duurder zou worden, zoals ook bleek uit het vorige plan van het college. Als de inbreng van Leefbaar Leeuwarden, overigens een prachtig stuk dat u ons heeft doen toekomen, inderdaad het beleid zou zijn dat wij met alle historische delen in Leeuwarden helemaal niets maar kunnen doen, dan zijn wij straks een stad die op slot staat en niet meer mee doet in die economische vaart der volkeren, waar u zelf voor de Binnenstad althans ook hele belangrijke dingen over heeft gezegd. Als het gaat om de verkeersstromen van zuid, de CDA-fractie had een prima bijdrage in de commissie, ik heb met heel veel waardering geluisterd naar mevrouw Koster. Maar ik vind, en ik hoop dat zij ook met mij dat vindt, vanavond dat wij met deze overtuiging van de woorden die ik uitspreek misschien toch bij elkaar kunnen komen om die variant van de 500 plus nog eens goed te gaan bekijken. De VVD-fractie had vragen gesteld en ook een historische onderbouwing gegeven. Ik ga ervan uit dat ik niet al die zaken hoef te herhalen, misschien dat de wethouder er straks op in wil gaan. Dan de zorg voor de winkeliers en bewoners in dat gebied. Natuurlijk moet het zo zijn, en daar moeten de bewoners en de winkeliers in dat gebied echt van op aan kunnen, dat maximaal er voor gezorgd wordt in de periode van de bouw de winkels en ook de huizen goed bereikbaar zijn. Daar moet u gewoon vanuit gaan dat dit college dat zal gaan regelen. Ik ben blij dat de heer Ten Hoeve een opmerking maakt in mijn richting over de Vereniging Bedrijfsleven Leeuwarden, dat die mail een beetje dubbel en vaak is gekomen. Mijn excuses, mijnheer Ten Hoeve. Ik kan mij voorstellen dat het heel vreemd is overgekomen. Maar toen ik ontdekte in het mailtje dat er een aantal geadresseerden in stonden die niet meer lid waren van deze raad, heb ik op z'n minst de service willen verlenen van wilt u het op een andere manier doen. Dan is het een methode om het via de griffier door te sturen. Maar als u dat vervelend vindt, zal ik het de volgende keer niet meer doen. Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 Het zou een historische fout zijn, zegt de heer Ten Hoeve. Misschien als hij gelijk heeft, als het gaat over dit straatje, moeten wij ons nog eens achter het oor krabbelen, maar dit straatje kan ook een opwaardering krijgen in de vorm van een stuk economische prikkel. Het zou misschien een historische fout kunnen zijn om te besluiten, zoals mijnheer Ten Hoeve nu aangeeft, maar door de manier van presentatie kun je ook zeggen: stel je nu eens voor dat het een economische fout is dat wij op deze plaats de parkeergarage realiseren, de enige plaats tussen de grachtengordel waar wij een parkeergarage kunnen realiseren, zou die economische impuls misschien niet een veel grotere historische fout zijn. Mevrouw Koster: De CDA-fractie vindt het erg jammer dat er geen integraal plan is voorgelegd aan de raad. De parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof houdt nauw verband met de verdere inrichting van het plein en de directe omgeving. Het overzicht omtrent de verkeersafwikkeling ontbreekt, wat wij erg jammer vinden. Dat zou een goede keuze voor het plan, dan wel keuze voor alternatieven, bevorderen. De helderheid ontbreekt op deze manier. Wij hebben als fractie voor onszelf een aantal toet singscriteria geformuleerd voor de beoordeling van de plannen en de geschetste varianten. Ons uitgangspunt daarbij is dat er op het Oldehoofsterkerkhof een parkeerkelder komt en het liefst zo spoedig mogelijk. Onze afweging gaat tussen de twee varian ten 350 en 510. De CDA fractie heeft voor de benadering van dit vraagstuk een aantal criteria opgesteld: verstrekpunt is het GVVP; opvang toevoer van de verkeersstroom uit zuid; veiligheid; een goede bereikbaarheid van de garage. een solide financieel beleid. Het resultaat van deze benadering: Eerste criteriumGWP. Het GVVP: uitgangspunt is een bereikbare stad; maar ook een autoluwe binnenstad. Het aanleggen van parkeerplaatsen rondom de binnenstad past geheel in de visie van het GVVP. Zelfs in de binnenstad is een parkeergarage, het Zaailand. Voorzitter, in het GVVP staat niet alleen de bereikbaarheid van de binnenstad met de auto centraal. Ook het openbaar vervoer krijgt de nodige aandacht. Vorig jaar is het openbaar vervoer aanbesteed en is een kwali teitsslag gemaakt. We hebben een Sternet, servicenet, gekregen. Een parkeergarage met een te ruime jas is concurrerend voor o.a. het openbaar vervoer. Terwijl de kostendekkingsgraad van het openbaar vervoer juist opgekrikt moet worden in de toe komst. Daarnaast weten we allemaal dat veel bewoners van de wijken nog de auto gebruiken om de binnenstad te bereiken. Een te ruime parkeergarage bevordert alleen maar deze gewoonte,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 16