Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002
bereid zijn om uit deze impasse te komen. Voorkeur is nu
doorpakken. Vertrouw het college en zij zal zich er zeker niet
"met een jantje van Leiden" afmaken, maar een meer dan bovenge
middelde kwaliteit van de invulling op het plein garanaeren.
Nog een paar korte opmerkingen.
Wat betreft de inbreng, die wij vanmiddag hebben gekregen, de
schets van de NLP-fractie over de entree naar de parkeergarage.
Ten tijde van de vorige discussie in 2000 hebben we deze optie
ook besproken en mijn indruk van de beantwoording toen was dat
dat ondergrondse deel op dezelfde wijze duurder zou worden,
zoals ook bleek uit het vorige plan van het college.
Als de inbreng van Leefbaar Leeuwarden, overigens een prachtig
stuk dat u ons heeft doen toekomen, inderdaad het beleid zou
zijn dat wij met alle historische delen in Leeuwarden helemaal
niets maar kunnen doen, dan zijn wij straks een stad die op
slot staat en niet meer mee doet in die economische vaart der
volkeren, waar u zelf voor de Binnenstad althans ook hele
belangrijke dingen over heeft gezegd.
Als het gaat om de verkeersstromen van zuid, de CDA-fractie had
een prima bijdrage in de commissie, ik heb met heel veel
waardering geluisterd naar mevrouw Koster. Maar ik vind, en ik
hoop dat zij ook met mij dat vindt, vanavond dat wij met deze
overtuiging van de woorden die ik uitspreek misschien toch bij
elkaar kunnen komen om die variant van de 500 plus nog eens
goed te gaan bekijken.
De VVD-fractie had vragen gesteld en ook een historische
onderbouwing gegeven. Ik ga ervan uit dat ik niet al die zaken
hoef te herhalen, misschien dat de wethouder er straks op in
wil gaan.
Dan de zorg voor de winkeliers en bewoners in dat gebied.
Natuurlijk moet het zo zijn, en daar moeten de bewoners en de
winkeliers in dat gebied echt van op aan kunnen, dat maximaal
er voor gezorgd wordt in de periode van de bouw de winkels en
ook de huizen goed bereikbaar zijn. Daar moet u gewoon vanuit
gaan dat dit college dat zal gaan regelen.
Ik ben blij dat de heer Ten Hoeve een opmerking maakt in mijn
richting over de Vereniging Bedrijfsleven Leeuwarden, dat die
mail een beetje dubbel en vaak is gekomen. Mijn excuses,
mijnheer Ten Hoeve. Ik kan mij voorstellen dat het heel vreemd
is overgekomen. Maar toen ik ontdekte in het mailtje dat er een
aantal geadresseerden in stonden die niet meer lid waren van
deze raad, heb ik op z'n minst de service willen verlenen van
wilt u het op een andere manier doen. Dan is het een methode om
het via de griffier door te sturen. Maar als u dat vervelend
vindt, zal ik het de volgende keer niet meer doen.
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002
Het zou een historische fout zijn, zegt de heer Ten Hoeve.
Misschien als hij gelijk heeft, als het gaat over dit straatje,
moeten wij ons nog eens achter het oor krabbelen, maar dit
straatje kan ook een opwaardering krijgen in de vorm van een
stuk economische prikkel. Het zou misschien een historische
fout kunnen zijn om te besluiten, zoals mijnheer Ten Hoeve nu
aangeeft, maar door de manier van presentatie kun je ook
zeggen: stel je nu eens voor dat het een economische fout is
dat wij op deze plaats de parkeergarage realiseren, de enige
plaats tussen de grachtengordel waar wij een parkeergarage
kunnen realiseren, zou die economische impuls misschien niet
een veel grotere historische fout zijn.
Mevrouw Koster: De CDA-fractie vindt het erg jammer dat er geen
integraal plan is voorgelegd aan de raad. De parkeergarage
onder het Oldehoofsterkerkhof houdt nauw verband met de verdere
inrichting van het plein en de directe omgeving. Het overzicht
omtrent de verkeersafwikkeling ontbreekt, wat wij erg jammer
vinden. Dat zou een goede keuze voor het plan, dan wel keuze
voor alternatieven, bevorderen. De helderheid ontbreekt op deze
manier. Wij hebben als fractie voor onszelf een aantal toet
singscriteria geformuleerd voor de beoordeling van de plannen
en de geschetste varianten. Ons uitgangspunt daarbij is dat er
op het Oldehoofsterkerkhof een parkeerkelder komt en het liefst
zo spoedig mogelijk. Onze afweging gaat tussen de twee varian
ten 350 en 510.
De CDA fractie heeft voor de benadering van dit vraagstuk een
aantal criteria opgesteld:
verstrekpunt is het GVVP;
opvang toevoer van de verkeersstroom uit zuid;
veiligheid;
een goede bereikbaarheid van de garage.
een solide financieel beleid.
Het resultaat van deze benadering:
Eerste criteriumGWP.
Het GVVP: uitgangspunt is een bereikbare stad; maar ook een
autoluwe binnenstad. Het aanleggen van parkeerplaatsen rondom
de binnenstad past geheel in de visie van het GVVP. Zelfs in de
binnenstad is een parkeergarage, het Zaailand.
Voorzitter, in het GVVP staat niet alleen de bereikbaarheid van
de binnenstad met de auto centraal. Ook het openbaar vervoer
krijgt de nodige aandacht.
Vorig jaar is het openbaar vervoer aanbesteed en is een kwali
teitsslag gemaakt. We hebben een Sternet, servicenet, gekregen.
Een parkeergarage met een te ruime jas is concurrerend voor
o.a. het openbaar vervoer. Terwijl de kostendekkingsgraad van
het openbaar vervoer juist opgekrikt moet worden in de toe
komst. Daarnaast weten we allemaal dat veel bewoners van de
wijken nog de auto gebruiken om de binnenstad te bereiken. Een
te ruime parkeergarage bevordert alleen maar deze gewoonte,