s
Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002
terwijl mensen juist goed gebruik zouden kunnen maken van het
openbaar vervoer of de fiets. De CDA-fractie stelt vast dat dit
aspect helaas niet is belicht in dit voorstel. Wij willen graag
een evenwichtiger aandacht voor de auto, de fiets en het
openbaar vervoer. Het was overigens logischer geweest eerst het
GVVP vast te stellen en dan dergelijke besluiten als nu te
nemen, maar ik begrijp dat dit iets is wat nog uit het verleden
vertraagd tot ons komt.
Een ander aspect in dit verband is dat er momenteel een experi
ment loopt van gratis openbaar vervoer FEC-city-busAchter
liggende gedachte hiervan is om juist het openbaar vervoer te
stimuleren en de binnenstad te ontlasten van auto's. Bij een
parkeergarage van 510 kunnen we dus dergelijke stimulerende
activiteiten vergeten, omdat er geen geld is.
Toch beseffen wij terdege dat wanneer de automobilist toch de
auto neemt er goede voorzieningen moeten zijn in de stad en het
onze taak is een goed parkeerbeleid te voeren.
Criterium 2 de verkeersstromen naar en in de stad.
De verkeersstroom vanuit het zuiden is het grootst en wordt
steeds groter. Nu de uitbreiding van Zuid in het verschiet ligt
denken wij dat het zeker nodig is op termijn aan de zuidkant
van de stad ook een voorziening te treffen.
Wij denken aan het ophogen van de Klanderij of de aanleg van
een nieuwe parkeergelegenheid, bijvoorbeeld nabij het station.
Het argument van het college dat de druk van het zuiden extra
parkeerplaatsen op het Oldehoofsterkerkhof rechtvaardigt, delen
wij niet. Dit betekent extra overbodige autokilometers door de
stad, hetgeen het leefklimaat er niet beter op maakt. Naar onze
mening kan ook met een minder aantal parkeerplaatsen worden
volstaan. En als een parkeergarage vol is dan hebben we toch
een effectief parkeerverwijzingssysteem?
Het Hoeksterend staat voor een groot deel leeg en de afstand
vanaf het Oldehoofsterkerkhof tot het Hoeksterend is klein. En
wie slecht ter been is kan in de parkeerkelder van het Zaailand
terecht. Wat dat betreft zien wij niet zo'n probleem.
Een derde criterium is veiligheid.
Wij maken ons zorgen om de veiligheid van de fietser. In het
plan wordt geen overzicht gegeven van de verkeersafwikkeling en
wij willen pleiten voor een veilige positie van de fietser en
wandelaar. Hieraan gekoppeld is de aansluiting op de Groeneweg.
Ook hieromtrent is geen duidelijkheid over de veiligheid voor
zowel de automobilist als de wandelaar en fietser.
Een vierde criterium is een goede bereikbaarheid van de garage.
Wij maken ons zorgen over de aan en af rij route aan het Heer
Ivostraatje. Wij zijn bang dat dit tot problemen kan leiden en
wij betreuren het zeer dat de verkeersafwikkeling op dit punt
niet beter is toegelicht.
Ons laatste criterium het financieel beleid.
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002
Het plan van 350 parkeerplaatsen brengt financieel minder
risico's met zich mee. Volgens de voorliggende scenario's is
dit financieel verantwoord.
Voor de 510-variant worden er duidelijk risico's gelopen.
Weliswaar zegt de Stichting Parkeergarages dat zij wel enige
jaren garant wil staan, maar eigenlijk is het rendement te
laag. Dat blijkt helder uit de stukken. Bovendien bepaalt deze
stichting het verkeersbeleid van de gemeente Leeuwarden niet.
Dit is niet het enige financiële risico dat Leeuwarden loopt.
Denk maar aan de grondexploitatie, stedelijke vernieuwing, enz.
Er zijn ook nog andere wensen multifunctionele centra, gebrui
kersruimte, om maar een paar te noemen.
Daarnaast beseffen wij ook dat de 510 variant op den lange duur
voor hogere opbrengsten kan zorgen, omdat het meer auto's
aantrekt
Zoals u hoort zijn er zowel argumenten te noemen voor de 350
variant als voor de 510-variant:
meer stimuleren van OV, hetgeen aansluit bij de eerdere
doelstelling m.b.t. het openbaar vervoer;
een aanvaardbaar financiële plaatje;
de druk vanuit het zuiden met daaraan gekoppeld een beter
verdeling van parkeergelegenheid over de stad en niet te
vergeten een evenwichtiger verdeling van de verkeers
stroom en de verkeersveiligheid;
minder verkeersdrukte Heer Ivostraatje.
510-variant
ruim voldoende parkeerplaatsen en voldoet aan de wens van
de middenstand, misschien wanneer het causale verband be
staat, zouden wij kunnen spreken van het terug dringen
van de teruglopende beklanting van het centrum;
parkeerdruk in het westen van de stad.
Alles overwegende heeft een meerderheid van de fractie de
voorkeur uitgesproken voor de 350 variant. Enkele leden kiezen
voor de 510-variant. Hierbij moet wel duidelijk zijn dat zij
graag een integraal plan zouden zien en niet in willen stemmen
met de tot nu toe geschetste uitgang aan het Heer Ivostraatje.
Voorzitter, de CDA-fractie wil graag weten in hoeverre andere
partijen willen instemmen met de 350 variant. Afhankelijk van
de standpunten daarin van anderen zijn wij bereid in tweede
termijn een amendement in te dienen.
Mevrouw Dolstra: Ik wil allereerst even reageren op de heer Ten
Hoeve wat betreft de mailtjes die rondgestuurd zijn. Ik vind
dat de heer Ten Hoeve er niet zo over moet mopperen, het beetje
contact hebben met de raadsleden via de e-mail vind ik wel
gezellig. Diegenen die er geen prijs op steller, adviseer ik de
muis ter hand te nemen met cursor naar het kruisje te gaan en