s Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 terwijl mensen juist goed gebruik zouden kunnen maken van het openbaar vervoer of de fiets. De CDA-fractie stelt vast dat dit aspect helaas niet is belicht in dit voorstel. Wij willen graag een evenwichtiger aandacht voor de auto, de fiets en het openbaar vervoer. Het was overigens logischer geweest eerst het GVVP vast te stellen en dan dergelijke besluiten als nu te nemen, maar ik begrijp dat dit iets is wat nog uit het verleden vertraagd tot ons komt. Een ander aspect in dit verband is dat er momenteel een experi ment loopt van gratis openbaar vervoer FEC-city-busAchter liggende gedachte hiervan is om juist het openbaar vervoer te stimuleren en de binnenstad te ontlasten van auto's. Bij een parkeergarage van 510 kunnen we dus dergelijke stimulerende activiteiten vergeten, omdat er geen geld is. Toch beseffen wij terdege dat wanneer de automobilist toch de auto neemt er goede voorzieningen moeten zijn in de stad en het onze taak is een goed parkeerbeleid te voeren. Criterium 2 de verkeersstromen naar en in de stad. De verkeersstroom vanuit het zuiden is het grootst en wordt steeds groter. Nu de uitbreiding van Zuid in het verschiet ligt denken wij dat het zeker nodig is op termijn aan de zuidkant van de stad ook een voorziening te treffen. Wij denken aan het ophogen van de Klanderij of de aanleg van een nieuwe parkeergelegenheid, bijvoorbeeld nabij het station. Het argument van het college dat de druk van het zuiden extra parkeerplaatsen op het Oldehoofsterkerkhof rechtvaardigt, delen wij niet. Dit betekent extra overbodige autokilometers door de stad, hetgeen het leefklimaat er niet beter op maakt. Naar onze mening kan ook met een minder aantal parkeerplaatsen worden volstaan. En als een parkeergarage vol is dan hebben we toch een effectief parkeerverwijzingssysteem? Het Hoeksterend staat voor een groot deel leeg en de afstand vanaf het Oldehoofsterkerkhof tot het Hoeksterend is klein. En wie slecht ter been is kan in de parkeerkelder van het Zaailand terecht. Wat dat betreft zien wij niet zo'n probleem. Een derde criterium is veiligheid. Wij maken ons zorgen om de veiligheid van de fietser. In het plan wordt geen overzicht gegeven van de verkeersafwikkeling en wij willen pleiten voor een veilige positie van de fietser en wandelaar. Hieraan gekoppeld is de aansluiting op de Groeneweg. Ook hieromtrent is geen duidelijkheid over de veiligheid voor zowel de automobilist als de wandelaar en fietser. Een vierde criterium is een goede bereikbaarheid van de garage. Wij maken ons zorgen over de aan en af rij route aan het Heer Ivostraatje. Wij zijn bang dat dit tot problemen kan leiden en wij betreuren het zeer dat de verkeersafwikkeling op dit punt niet beter is toegelicht. Ons laatste criterium het financieel beleid. Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 Het plan van 350 parkeerplaatsen brengt financieel minder risico's met zich mee. Volgens de voorliggende scenario's is dit financieel verantwoord. Voor de 510-variant worden er duidelijk risico's gelopen. Weliswaar zegt de Stichting Parkeergarages dat zij wel enige jaren garant wil staan, maar eigenlijk is het rendement te laag. Dat blijkt helder uit de stukken. Bovendien bepaalt deze stichting het verkeersbeleid van de gemeente Leeuwarden niet. Dit is niet het enige financiële risico dat Leeuwarden loopt. Denk maar aan de grondexploitatie, stedelijke vernieuwing, enz. Er zijn ook nog andere wensen multifunctionele centra, gebrui kersruimte, om maar een paar te noemen. Daarnaast beseffen wij ook dat de 510 variant op den lange duur voor hogere opbrengsten kan zorgen, omdat het meer auto's aantrekt Zoals u hoort zijn er zowel argumenten te noemen voor de 350 variant als voor de 510-variant: meer stimuleren van OV, hetgeen aansluit bij de eerdere doelstelling m.b.t. het openbaar vervoer; een aanvaardbaar financiële plaatje; de druk vanuit het zuiden met daaraan gekoppeld een beter verdeling van parkeergelegenheid over de stad en niet te vergeten een evenwichtiger verdeling van de verkeers stroom en de verkeersveiligheid; minder verkeersdrukte Heer Ivostraatje. 510-variant ruim voldoende parkeerplaatsen en voldoet aan de wens van de middenstand, misschien wanneer het causale verband be staat, zouden wij kunnen spreken van het terug dringen van de teruglopende beklanting van het centrum; parkeerdruk in het westen van de stad. Alles overwegende heeft een meerderheid van de fractie de voorkeur uitgesproken voor de 350 variant. Enkele leden kiezen voor de 510-variant. Hierbij moet wel duidelijk zijn dat zij graag een integraal plan zouden zien en niet in willen stemmen met de tot nu toe geschetste uitgang aan het Heer Ivostraatje. Voorzitter, de CDA-fractie wil graag weten in hoeverre andere partijen willen instemmen met de 350 variant. Afhankelijk van de standpunten daarin van anderen zijn wij bereid in tweede termijn een amendement in te dienen. Mevrouw Dolstra: Ik wil allereerst even reageren op de heer Ten Hoeve wat betreft de mailtjes die rondgestuurd zijn. Ik vind dat de heer Ten Hoeve er niet zo over moet mopperen, het beetje contact hebben met de raadsleden via de e-mail vind ik wel gezellig. Diegenen die er geen prijs op steller, adviseer ik de muis ter hand te nemen met cursor naar het kruisje te gaan en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 17