Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 moeten stellen. Dus ik roep nu ook de andere fractievoorzitters op om in de aanloop naar de behandeling van het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan het parkeerbeleid nog een keer apart aan de orde te stellen, want het is een dermate groot onderwerp dat wij het niet in één keer allemaal kunnen behandelen. Het flankerend beleid hield dan onder andere in dat wij lang parkeren zouden tegengaan. Wij moeten eigenlijk ook het vrij parkeren in de avond aanpakken, dat veroorzaakt op dit moment in de binnenstad ontzettend veel overlast, heb ik van bewoners begrepen. Wij zouden meer aan de overeenkomsten met bedrijven moeten doen. Wij zouden eindelijk eens de bezorgservice voor de binnenstad moeten opzetten, ook om de pijpen te ontzien, die nu door de zware vrachtwagen straks weer opnieuw versleten gaan worden, aan te pakken. Het wild parkeren zou aangepakt moeten worden. Ik geloof dat ik al drie keer aan de orde heb gesteld dat bij de Harmonie levensgevaarlijke toestanden zijn, daar parkeert men gewoon op fietspaden en op de een of andere manier schijnt dat niet aangepakt te kunnen worden. Maar al dat soort dingen, dat flankerend beleid, zou je er bij moeten uitvoeren. Dan kiezen wij voor een parkeergarage van 350 plekken. Wij denken dat dat voldoende moet zijn voor het doel. Het Stadskantoor moet bezocht kunnen worden, er zijn mensen die daar moeten zijn die met de auto zullen moeten kunnen komen in sommige gevallen. Ook het doel was uiteraard naar de winkeliers toe, voor het kort winkelen met name. Ik heb in de commissie al gezegd dat het toch altijd voor de happy view zal blijven, als wij toegaan naar een autobezetting van drie per gezin, waar het naar Amerikaanse statistieken op gaat lijken, dan zullen wij nooit tegemoet kunnen komen aan het parkeren bij de Oldehove, want dat wil iedereen. Altijd zal deze garage wat dat betreft vol zijn, want dat is natuurlijk het mooiste plekje. Maar je moet het beperken en daar is de politiek ook voor om grenzen daaraan te stellen. Wij kiezen dus voor het financieel meest gezonde scenario met het flankerend beleid. De uitvoering is 10 miljoen goedkoper dan de andere uitvoeringen. Het mag de gemeente Leeuwarden op dit moment niet beuren om erg veel geld uit te geven, dus 350 is rendabel en is uitvoerbaar. Dan de herinrichting. Uit het raadsvoorstel blijkt dat er afstand wordt genomen van het model Stadsrand. Als D66-fractie vinden wij dat ontzettend prettig, want wij vonden het ontzettend lelijk. Een van de voorwaarden voor de prijsvraag was - ik wil daar niet te veel over zeggen, andere partijen hebben al gezegd dat er zo ontzet tend veel inspiratie en moeite in is gezet door bewoners, wij hadden dat ook wel graag willen honoreren - dat je de plein functie toch zou behouden. Wij zouden door het parkeren onder gronds te brengen die pleinfunctie terug willen krijgen. Wij pleiten dan ook, om dat plein dan weer levendig te maken, om daar een skatevoorziening voor de jeugd te realiseren, die wij dan ook eens wat kunnen bieden. Hermien de Haan heeft ooit die Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 belofte gedaan om in de binnenstad te gaan zoeken naar een skatevoorziening. Dan ligt hier een uitgelezen mogelijkheid. Ik begrijp dat het een hele spannende vergadering gaat worden, want zo verdeeld als de raad is en ook binnen de collegepartij en, lijkt mij dit een hele aardige stemming te gaan worden. De heer Dekker: Als wij kijken naar het gebruik van de nuidige parkeerfaciliteiten wekt dat bij ons niet de indruk dat de parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof noodzakelijk is. De financiële risico's zijn wat ons betreft te groot. Wat ons betreft wordt er geen grotere verkeersdruk gelegd op de binnen stad, in plaats daarvan zien wij liever, net als de FNP- fractie, een investering in de trasferia, betere voorzieningen voor het stallen van fietsen in de binnenstad en het uitbouwen van bestaande voorzieningen zoals de Klanderij Het college heeft de raad beperkt keuzeaanbod voorgelegd en het eerder besproken model Stadsrand is door de opmerkingen van de wethouder in de commissie onbespreekbaar geworden. Wat ons betreft is een ingang aan het Heer Ivostraatje onbespreekbaar. In deze vorm zal de SP-fractie het voorstel dan ook niet steunen. Wij kunnen ons wel vinden in de voorstellen zoals gedaan door de heer Ten Hoeve van de PvdA-fractie Mevrouw Inberg: Ik ben iets vergeten. Wij hebben in de commis sie ook al gezegd dat de ingang in het Heer Ivostraatje niet onze voorkeur heeft. Wij zouden ook graag zien dat daar nog een alternatief voorstel voor wordt uitgewerkt met een ingang aan de Torenstraat en de uitgang aan de Groeneweg bijvoorbeeld. De Voorzitter: Voordat u aan de koffie gaat wil ik twee opmer kingen maken. Het is misschien handiger voor u en zeker voor de fractievoorzitters om u zo meteen even te verstaan met de heer Franssen, want dan krijgt u precies te horen hoeveel minuten u nog hebt, een niet onbelangrijk gegeven. Ten tweede heb ik klachten gekregen over uw rookgedrag. Mochten er onder u nog rokers zijn, wilt u zich dan wat distantiëren van de rest van de raad. Ik schors de vergadering. De Voorzitter schorst om 21.45 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 22.00 uur de vergadering. Mevrouw Waanders (wet.): Ik zal proberen om het op hoofdlijnen te doen. Ik denk ook dat dat kan, omdat wij er in de commissie heel uitgebreid over hebben gesproken, maar op een aantal zaken moet ik toch nog even terug komen, ook omdat het goed is dat er vanavond een goed besluit valt, in ieder geval een duidelijk besluit, zodat ook het college weet hoe zij verder moet gaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 21