Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002
een breedte van negen meter, dat zijn drie stroken en een van
die stroken is een wisselstrookHet gaat dus om negen meter en
niet om achttien meter, dat maakt nogal wat verschil.
De heer Ten Hoeve verwijst ook naar de financiën en daarmee ook
naar het model Stadsrand en dan weer de toegang tot de parkeer
garage. Dit was in model Stadsrand inderdaad een eenzijdige
ontsluiting via de Groeneweg. Daarvan is in de commissie
aangegeven dat dat verkeerstechnisch gezien onlogisch is. Dat
betekent dat je in ieder geval de rotonde bij de Westerplantage
nodig hebt. Die rotonde zit ook nog in de plannen Binnenstad-
Nieuwestad, waarvoor de middelen overigens nog wel gereserveerd
moeten worden, dat is dus niet uitgesloten. Maar als je het zou
moeten doen met één toegang tot de garage vanaf de Groeneweg en
dus één uitgang betekent dat wanneer je uit die garage komt en
je zou bijvoorbeeld richting provinciehuis willen dan moet je
eerst naar die rotonde toe, daar moet je draaien en dan moet je
richting provinciehuis. Een van de uitgangspunten, ook van het
GVVP, is een logisch er begrijpbaar verkeerssysteem, om die
reden zou je daarvoor niet moeten kiezen. Maar ook als je wel
voor één ontsluiting aan de Groenweg zou kiezen (dus één
toegang en één uitgang vanaf de parkeergarage) dan nog betekent
dat een forse verhoging van de middelen die nodig zijn om de
parkeergarage te kunnen realiseren.
De PvdA-fractie stelt dan ook voor om voorlopig de zaak uit te
stellen, een extra laag te maken op de KlanderijgarageDan
hebben wij het over een extra van zo'n 100 tot 130 parkeer
plaatsen en daar is een investering voor nodig van ongeveer
€2,1 miljoen. Als u zegt, wij stellen dat uit - over het
sparen heeft u het eerder gehad, daar zijn ook opmerkingen over
gemaakt in de commissie en ook in het aanvullend memo - als je
kijkt naar de inflatie en de rente, dan betekent net dat wij
extra nog zouden moeten bijleggen willen wij over een aantal
jaren hetzelfde aan u kunnen voorstellen dan wij nu doen. Als
wij echt die alternatieve toegang willen via de Groeneweg naar
de parkeergarage, dus een ondergrondse ontsluiting en ook
tweezijdig, dan betekent dat daar een extra bedrag voor nodig
is van ongeveerd 7 miljoen. Dat kan dus echt niet uit die
parkeerreserveAls wij dat doen zonder vreemd vermogen dan
moet het uit het Parkeerfonds komt. Daar doen wij de investe
ringen uit, daar komen de parkeeropbrengsten ook binnen. Dat is
de systematiek die wij afgesproken hebben. Als wij nu toch toe
zouden willen naar een model met een ontsluiting vanaf de
Groeneweg tweezijdig, dan zullen wij dus vreemd geld moeten
investeren, zo'n 7 miljoen, om het geheel mogelijk te maken.
Wellicht dat u met een voorstel kunt komen waar wij die 7
miljoen vandaan moeten halen, maar het college heeft dat
voorstel in ieder geval niet gedaan, ook omdat dit in afwijking
is van de systematiek van hoe wij werken met het Parkeerfonds.
Dat betekent wel als er tegelijkertijd wel geïnvesteerd moet
worden in alternatieve parkeervoorzieningen, of dat nu de
Klanderij is of eventueel aanvullende parkeervoorzieningen, dat
wij dus wel geld gaan ontrekken aan die parkeerreserve, geld
Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002
dat ook niet ingezet kan worden, ook al is het over een aantal
jaren, voor een parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof
De heer Ten Hoeve pleit ook voor een visie Oldehoofsterkerkhof-
Schoenmakersper k, inclusief de Doelestraat. Ik heb in de
commissie ook gezegd dat het wellicht wel eens aan de orde kan
zijn om daar een visie op te maken, anderzijds eendrachtig ook
het motto van het Collegeprogramma Werk in Uitvoering hebben
wij ook gezegd dat het maken van visies en van beleidsplannen
alleen aan de orde moet zijn als wij ook weten dat wij tot
uitvoering overgaan. Dus als daar op een gegeven moment plannen
aan de orde zijn, bijvoorbeeld met de culturele instellingen
zoals ze werden genoemd, dan is het wellicht heel goed om dat
in samenhang te bekijken, maar als wij vanavond bijvoorbeeld
niet tot een positief besluit komen over het Oldehoofsterkerk
hof en los daarvan een visie gaan maken terwijl wij nog niet
weten of wij überhaupt daar op redelijk termijn tot uitvoering
komen van een aantal plannen, lijkt het mij niet goed om als
college daar de toezegging op te doen dat wij op korte termijn
met zo'n visie bezig gaan, omdat wij gewoon niet weten wanneer
wij dat tot uitvoering kunnen brengen.
De VVD-fractie, de heer Feddema zegt nog dat zijn fractie niet
als cultuurbarbaren bestempeld moet worden. Ik zal geen oordeel
geven over het culturele gehalte van de verschillende fracties,
maar beperk mij maar tot het stuk dat vanavond voorligt.
De VVD-fractie zegt dat 510 parkeerplaatsen absoluut noodzake
lijk zijn, dat komt ook overeen met de toezeggingen die zijn
gedaan. De VVD-fractie heeft vertrouwen in de stedenbouwkundige
uitvoering van het geheel, zowel als het gaat om het plein
alsook om de bebouwing. Ik heb u gezegd, als u dat zou wensen,
komen wij met een ontwerp, want er ligt een aparte ontwerpopga-
veDaar is ook nog voldoende tijd voor.
350 parkeerplaatsen is volgens de VVD-fractie een desinveste
ring. Dat is ook de reden geweest waarom het college uiteinde
lijk niet met dat voorstel is gekomen. Dat hebben wij wel
overwogen, dat zeg ik ook eerlijk. Maar als je vervolgens kijkt
naar het bedrag dat geïnvesteerd moet worden voor een paar
parkeerplaatsen extra, er ook rekening mee houdend dat op
termijn de parkeerplaatsen op het Harmonieplein en de parkeer
plaatsen bij de Doelestraat zullen verdwijnen, dan zit je
ongeveer op een aantal (Harmonieplein Doelestraat) van 100
parkeerplaatsen. Dus dan bouw je eigenlijk niks extra's, maar
dan bouw je puur om het wegvallen van de plaatsen op maaiveld.
350 parkeerplaatsen, en dan reageer ik ook op de opmerkingen
die de CDA-fractie daarover heeft gemaakt, op de korte termijn
is dan financieel gezien inderdaad een hele goede oplossing,
dan loop je eigenlijk geen risico's en dan blijft er ook nog
geld over om op vrij korte termijn over te gaan tot de aanleg
van de derde parkeerlaag op de Klanderijgarage
Als je kijkt naar de wat langere termijn dan is dat aantal echt
te laag. Daarbij komt dat als je kijkt naar de omgeving van het
Oldehoofsterkerkhof en je zoekt dan nog naar aanvullende