Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 een breedte van negen meter, dat zijn drie stroken en een van die stroken is een wisselstrookHet gaat dus om negen meter en niet om achttien meter, dat maakt nogal wat verschil. De heer Ten Hoeve verwijst ook naar de financiën en daarmee ook naar het model Stadsrand en dan weer de toegang tot de parkeer garage. Dit was in model Stadsrand inderdaad een eenzijdige ontsluiting via de Groeneweg. Daarvan is in de commissie aangegeven dat dat verkeerstechnisch gezien onlogisch is. Dat betekent dat je in ieder geval de rotonde bij de Westerplantage nodig hebt. Die rotonde zit ook nog in de plannen Binnenstad- Nieuwestad, waarvoor de middelen overigens nog wel gereserveerd moeten worden, dat is dus niet uitgesloten. Maar als je het zou moeten doen met één toegang tot de garage vanaf de Groeneweg en dus één uitgang betekent dat wanneer je uit die garage komt en je zou bijvoorbeeld richting provinciehuis willen dan moet je eerst naar die rotonde toe, daar moet je draaien en dan moet je richting provinciehuis. Een van de uitgangspunten, ook van het GVVP, is een logisch er begrijpbaar verkeerssysteem, om die reden zou je daarvoor niet moeten kiezen. Maar ook als je wel voor één ontsluiting aan de Groenweg zou kiezen (dus één toegang en één uitgang vanaf de parkeergarage) dan nog betekent dat een forse verhoging van de middelen die nodig zijn om de parkeergarage te kunnen realiseren. De PvdA-fractie stelt dan ook voor om voorlopig de zaak uit te stellen, een extra laag te maken op de KlanderijgarageDan hebben wij het over een extra van zo'n 100 tot 130 parkeer plaatsen en daar is een investering voor nodig van ongeveer €2,1 miljoen. Als u zegt, wij stellen dat uit - over het sparen heeft u het eerder gehad, daar zijn ook opmerkingen over gemaakt in de commissie en ook in het aanvullend memo - als je kijkt naar de inflatie en de rente, dan betekent net dat wij extra nog zouden moeten bijleggen willen wij over een aantal jaren hetzelfde aan u kunnen voorstellen dan wij nu doen. Als wij echt die alternatieve toegang willen via de Groeneweg naar de parkeergarage, dus een ondergrondse ontsluiting en ook tweezijdig, dan betekent dat daar een extra bedrag voor nodig is van ongeveerd 7 miljoen. Dat kan dus echt niet uit die parkeerreserveAls wij dat doen zonder vreemd vermogen dan moet het uit het Parkeerfonds komt. Daar doen wij de investe ringen uit, daar komen de parkeeropbrengsten ook binnen. Dat is de systematiek die wij afgesproken hebben. Als wij nu toch toe zouden willen naar een model met een ontsluiting vanaf de Groeneweg tweezijdig, dan zullen wij dus vreemd geld moeten investeren, zo'n 7 miljoen, om het geheel mogelijk te maken. Wellicht dat u met een voorstel kunt komen waar wij die 7 miljoen vandaan moeten halen, maar het college heeft dat voorstel in ieder geval niet gedaan, ook omdat dit in afwijking is van de systematiek van hoe wij werken met het Parkeerfonds. Dat betekent wel als er tegelijkertijd wel geïnvesteerd moet worden in alternatieve parkeervoorzieningen, of dat nu de Klanderij is of eventueel aanvullende parkeervoorzieningen, dat wij dus wel geld gaan ontrekken aan die parkeerreserve, geld Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 24 juni 2002 dat ook niet ingezet kan worden, ook al is het over een aantal jaren, voor een parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof De heer Ten Hoeve pleit ook voor een visie Oldehoofsterkerkhof- Schoenmakersper k, inclusief de Doelestraat. Ik heb in de commissie ook gezegd dat het wellicht wel eens aan de orde kan zijn om daar een visie op te maken, anderzijds eendrachtig ook het motto van het Collegeprogramma Werk in Uitvoering hebben wij ook gezegd dat het maken van visies en van beleidsplannen alleen aan de orde moet zijn als wij ook weten dat wij tot uitvoering overgaan. Dus als daar op een gegeven moment plannen aan de orde zijn, bijvoorbeeld met de culturele instellingen zoals ze werden genoemd, dan is het wellicht heel goed om dat in samenhang te bekijken, maar als wij vanavond bijvoorbeeld niet tot een positief besluit komen over het Oldehoofsterkerk hof en los daarvan een visie gaan maken terwijl wij nog niet weten of wij überhaupt daar op redelijk termijn tot uitvoering komen van een aantal plannen, lijkt het mij niet goed om als college daar de toezegging op te doen dat wij op korte termijn met zo'n visie bezig gaan, omdat wij gewoon niet weten wanneer wij dat tot uitvoering kunnen brengen. De VVD-fractie, de heer Feddema zegt nog dat zijn fractie niet als cultuurbarbaren bestempeld moet worden. Ik zal geen oordeel geven over het culturele gehalte van de verschillende fracties, maar beperk mij maar tot het stuk dat vanavond voorligt. De VVD-fractie zegt dat 510 parkeerplaatsen absoluut noodzake lijk zijn, dat komt ook overeen met de toezeggingen die zijn gedaan. De VVD-fractie heeft vertrouwen in de stedenbouwkundige uitvoering van het geheel, zowel als het gaat om het plein alsook om de bebouwing. Ik heb u gezegd, als u dat zou wensen, komen wij met een ontwerp, want er ligt een aparte ontwerpopga- veDaar is ook nog voldoende tijd voor. 350 parkeerplaatsen is volgens de VVD-fractie een desinveste ring. Dat is ook de reden geweest waarom het college uiteinde lijk niet met dat voorstel is gekomen. Dat hebben wij wel overwogen, dat zeg ik ook eerlijk. Maar als je vervolgens kijkt naar het bedrag dat geïnvesteerd moet worden voor een paar parkeerplaatsen extra, er ook rekening mee houdend dat op termijn de parkeerplaatsen op het Harmonieplein en de parkeer plaatsen bij de Doelestraat zullen verdwijnen, dan zit je ongeveer op een aantal (Harmonieplein Doelestraat) van 100 parkeerplaatsen. Dus dan bouw je eigenlijk niks extra's, maar dan bouw je puur om het wegvallen van de plaatsen op maaiveld. 350 parkeerplaatsen, en dan reageer ik ook op de opmerkingen die de CDA-fractie daarover heeft gemaakt, op de korte termijn is dan financieel gezien inderdaad een hele goede oplossing, dan loop je eigenlijk geen risico's en dan blijft er ook nog geld over om op vrij korte termijn over te gaan tot de aanleg van de derde parkeerlaag op de Klanderijgarage Als je kijkt naar de wat langere termijn dan is dat aantal echt te laag. Daarbij komt dat als je kijkt naar de omgeving van het Oldehoofsterkerkhof en je zoekt dan nog naar aanvullende

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 23