Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
station, dan komt het er. Dan is het niet meer de vraag van
misschien zijn er elders in dit land ook nog van dat soort
aanvragen en dan moet er dus een afweging plaatsvinden,
nee, zo hard is het nu wel dat wanneer we aan die criteria
voldoen, dan komt dat station er.
(De heer Van MourikMaar het is niet zo, als wij de samen
werkingsovereenkomst ondertekenendat we dan ook een ga
rantie hebben dat aan dat criterium wel wordt voldaan en
dat Werpsterhoek wordt aangelegd, terwijl we wel de volle
dige bijdrage beschikbaar stellen
Nee, dat kan natuurlijk ook nooit, je kunt nooit vooruit
lopen op een toetsing, die nog moet plaatsvinden. Waar het
wel om gaat, is dat je op een gegeven moment, uiteraard
voordat de Zuiderzeelijn is gerealiseerd, een onderzoek
doet en waarbij je dus een prognose maakt van die aantallen
reizigers. Nogmaals, daar zit niet ons grootste probleem,
wij verwachten dat we aan die toets goed kunnen voldoen en
als we daar aan voldoen, dan komt dat station er. Daaraan
gekoppeld is een maximale bijdrage van het rijk van 10 mil
joen gulden (heb ik het dan over)
(De heer Jacobse: Mag ik dus ook concluderen dat op het mo
ment dat wij die intentie niet ondertekenen dat het gewoon
een regeling is dat als we aan de duizend criterium voldoen
dat die er überhaupt gewoon komt.)
Als we de samenwerkingsovereenkomst niet ondertekenen? Nee,
nee, nee, het is altijd een samengaan van het tekenen van
de samenwerkingsovereenkomst en het ondertekenen van de
brief door de Minister van Verkeer en Waterstaat. Die twee
zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want als wij de
samenwerkingsovereenkomst niet tekenen doen wij dus niet
mee aan het project Zuiderzeelijn, dus vervallen ook deze
toezeggingen of deze afspraken. Nee, dan krijg je dus een
situatie waarin het rijk ook na zal gaan van welke aanvra
gen liggen daar nog meer, daar is een bepaald budget voor
beschikbaar voor het aanleggen van stations ja, en dan kan
het dus zijn dat Leeuwarden buiten de boot valt of voor
langere tijd buiten de boot valt. Bovendien, als die goede
aansluiting op die Zuiderzeelijn niet gerealiseerd wordt,
dan is het natuurlijk sowieso de vraag of daar überhaupt
ooit een station komt bij de Werpsterhoek. Daarmee zet je
veel meer op losse schroeven, als u de samenwerkingsover
eenkomst niet tekent. Dus die twee die zijn onlosmakelijk
met elkaar verbonden.
Er is ook een vraag gesteld als gaat om de bijdrage die
noodzakelijk is voor het realiseren van een station. Het
exacte bedrag kan ik u niet geven, dat is ook nog niet be
rekend. Als het gaat om een klein station, en dan noem ik
even als voorbeeld het station Grou, dan zit je ongeveer op
kosten van 10 tot 15 miljoen gulden. Ik doe het even in
guldens, want als het gaat om dit aspect hebben we steeds
geredeneerd in guldens, dus dat doe ik nu ook even voor het
Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
gemak. Dat is echter een station, vergelijkbaar met Grou,
dat toch niet het station is zoals wij dat voor ogen hebben
bij Werpsterhoek, dat zal toch een wat grootschaliger ka
rakter moeten krijgen. Dan zit je al snel op investeringen
van zo'n 20 a 25 miljoen gulden. De maximale bijdrage van
het rijk is 10 miljoen gulden en dat betekent dus dat daar
ander geld bij zou moeten. Dan vraagt u natuurlijk: waar
moet dat vandaan komen? Gelet ook op de uitspraken, die de
provincie heeft gedaan over het belang van dat station en
ook over de wens dat het er zo snel mogelijk moet komen,
zullen wij uiteraard ook alles in het werk stellen om
naast de bijdrage van het rijk financiering door derden ge
realiseerd te krijgen. Maar dat daar ook bijdrage van de
gemeente Leeuwarden zelf bij zal moeten, dat lijkt ons ook
heel reëel uitgangspunt. Daarmee heeft u ook één van de re
denen, wellicht ook de belangrijkste redenen, waarom het
college toch in de laatste instantie, kijkend naar het uit
eindelijk bod, heeft gezegd: wij zullen ook moeten investe
ren nog in zo'n station en daarom vinden wij het ook rede
lijk, omdat dus niet aan al die voorwaarden is voldaan, al
thans niet in optima forma, om die eerder toegezegde bij
drage van 15 miljoen euro, als aan alle voorwaarden zou
worden voldaan, terug te brengen naar een bedrag van 10
miljoen euro, omdat we ook weten dat we in dat station nog
zullen moeten gaan investeren. Dan gaat het om het station.
Dan de frequentie in de treinen per uur, per richting. De
voorwaarde zoals we die gesteld hadden, aansluitend op de
Zuiderzeelijn van/naar de Randstad dus twee, vier of zes
keren per uur, afhankelijk van de frequentie van treinen
die op de Zuiderzeelijn zullen gaan rijden. Wat nu is toe
gezegd is minimaal twee keer aansluitende treinen en daar
naast minimaal twee keer treinen die op tussenliggende sta
tions stoppen. Dat betekent sowieso een winst natuurlijk,
want we hebben nu één keer snel één stop en in een nieuwe
situatie zou dat betekenen twee keer snel en twee keer
stop. Die snelle treinen zullen dan in ieder geval aan moe
ten sluiten op dat Zuiderzeenetdus via die overstap van
Heerenveen de verbinding naar Leeuwarden en de andere twee
stoptreinen zullen ingepast moeten worden in de dienstrege
ling. Dus die kunnen uiteraard alleen rijden op het moment
dat de treinen van het Zuiderzeelijntrajeet niet rijden.
De reistijden zijn ook opmerkingen over gemaakt, dat toch
aan die veertien wordt gehecht. Je kunt ook kijken naar de
winst die wij sowieso behalen door die aanleg van de Zui-
derzeerlijn, namelijk een reistijd van Schiphol naar Leeu
warden binnen het uur, ik dacht dat het 57 minuten was. Dat
is natuurlijk de winst van die Zuiderzeelijn zonder meer.
Het is ongeveer 1,5 uur verschil ten opzichte van de huidi
ge reistijd, die wij kwijt zijn. Nu kunt u zeggen: ja, maar
die 20 minuten halen we nu ook. Maar als we die 4 treinen