Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 Nee, u zegt zelf: de provincie koppelt daar niet het voor stel aan om een referendum te gaan nouden. Wat bedoelt u dan met volksraadpleging van de provincie ais dat geen re ferendum is? (De heer Jacobse: In de Provinciale Staten is afgesproken min of meer dat ze na het besluitdat genomen is, ze in gesprek gaan met de bevolking en horen of er goede argumen ten zijn Ja, maar dat is wat anders. (De heer Jacobse: Dat is uiteindelijk hetzelfde.) Bij een referendum is het toch gebruikelijk dat de uitkomst van het referendum dermate serieus wordt genomen dat je dat dus ook bij een besluit betrekt en dat ook doorslaggevend laat zijn. Dan kan het dus zo zijn dat bij zo'n go no-go moment, stel dat de uitkomst zal zijn dat de Leeuwarder be volking zegt van die Zuiderzeelijn die hoeven wij niet, of je zou in dat referendum moeten zeggen: wat vindt u van het programma van eisen, voldoet dat aan de afspraken die met Leeuwarden ook zijn gemaakt? Maar als u kiest voor een re ferendum over de vraag of de Zuiderzeelijn gewenst is, dat moment is nu en daarover moet nu het bestuur van Leeuwarden een uitspraak doen. Als u vervolgens bij dat moment over het programma van eisen, waarbij instemming van alle par tijen nodig is, een standpunt inneemt dat met het programma van eisen niets te maken heeft, maar dat te maken heeft met een referendum over de wenselijkheid van de Zuiderzeelijn, dan gaan twee dingen volledig langs elkaar heen lopen, die niets met elkaar te maken hebben. En dat lijkt mij een hele lastige (De heer Dekker: Tenzij wij een correctief referendum hou den Volgens mij kan dat niet, maar de referendum deskundige zal hier in tweede instantie op terug komen. Ik denk dat wij hier vanavond gewoon moeten concluderen dat wanneer het gaat om de vraag doen wij wel of doen wij niet mee, dat be sluit vanavond valt. En dat we vervolgens uitgebreid ook met de bevolking kunnen communiceren. Of dat nou in een sfeer is van verantwoording of over het informeren of over tussentijdse beslissingen die we nog moeten nemen, maar als het gaat om het cruciale besluit wel of niet, dan nemen we dat vanavond. U heeft het gehad over de voordelen voor Drachten en He erenveen, ben ik op ingegaan, ook over de woningbouw. De heer Jacobse zegt ook dat van mensen die in het Noorden zouden willen wonen, omdat het hier zo heerlijk wonen is ja die gaan dan wel in Heerenveen of Drachten wonen, die gaan niet naar Leeuwarden, in dat opzicht speelt die Zuiderzee li jn geen rol. Ook dat ben ik niet met u eens. Als dat zo zou zijn, dan zou Leeuwarden ook nooit moeten beginnen aan zo'n geweldig stadsuitbreidingsplan in Leeuwarden-Zuid. Dus wij gaan er van uit dat er ook andere redenen voor mensen Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002 zijn om zich niet in Heerenveen en in Drachten, maar wel in Leeuwarden te vestigen. Ik hoop dat u het met mij eens bent dat er voldoende redenen zijn om te kiezen voor Leeuwarden en niet voor Drachten en Heerenveen. U zegt van ja die aansluiting Heerenveen-Leeuwarden vanaf die overstap in Heerenveen, Heerenveen-Zuid hebben we het dan over want daar komt dat nieuwe station, die komt er ook wel zonder bijdrage van Leeuwarden. Dat waag ik zeer te be twijfelen of dat überhaupt wel het geval zal zijn. Daar is in ieder geval geen enkele garantie over te geven en die hebben we wel wanneer we die bijdrage leveren aan die Zui der zeelij n En u zegt dan ook: alles gebeurt in de A7 zone, de provin cie kiest daar ook voor, daarboven dus ook bij Leeuwarden daar gaat het om natuur en recreatieparken, bij snelweg A6- A7 toen is ook al gekozen voor Groningen. De provincie kiest dus heel duidelijk voor een versterking van de posi tie van de A7-zone en die WestergozoneVolgens mij is er nog iemand anders geweest die ook dergelijke opmerkingen heeft gemaakt. Namens het college kan ik u zeggen dat wij die mening absoluut niet delen en ik vind ook dat u Leeu warden hier ook op een manier positioneert als zijnde een stad, zoals de heer Zwart het al zei: het is niks, het wordt niks en we hebben ook geen potentie om er iets van te maken en waarom zou je dan nog überhaupt aan zo'n Zuider- zeelijn project beginnen want dat levert ons ook niets op. Nogmaals, die lijn kiest het college niet. Het lijkt ons ook geen recht doen aan een positie, die een bestuurder heeft in deze stad. Dan zou je toch echt voor andere ambi ties moeten kiezen. Maar goed, dat is uw opvatting, zo kijkt u daar tegenaan. U zegt dat u altijd heeft gepleit voor het Afsluitdijktra ject. Er zijn meer partijen, de FNP heeft het genoemd, D66 heeft het al veel vaker genoemd, ook in commissievergade ringen, dat je daarvoor met name zou moeten kiezen. Ik zou daar vanavond verder niet op in willen gaan. Die keuze is nu gewoon niet aan de orde. Het gaat er nu om of wij mee gaan in het voorstel, zoals dat ook aan de regio is gedaan om tot een akkoord te komen met het rijk, waarbij een aan tal varianten in beeld zijn. Als het gaat om de aanbeste ding twee snelle varianten. De vraag is aan Leeuwarden nu voorgelegd of we dat doen. Die Afsluitdijk is niet aan de orde, dat traject zit er niet in als optie. Meneer Jacobse vindt het draagkracht argument, als een van de afwegingen om te komen tot de bepaling van de bijdrage van de verschillende gemeenten en de provincie, maar een raar argument. U zegt dat gemeenten die bijvoorbeeld desin vesteringen hebben gedaan zouden nu uit een soort van mede lijden een veel lagere bijdrage hoeven te geven. Zo werkt het natuurlijk niet. Natuurlijk is ook gekeken naar die verdieneffecten, met alle nuancerende opmerkingen die je

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 25