Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
vindt. Ik weet niet in hoeverre dit besluit valt onder de
reikwijdte van de tijdelijke referendumwet, dus in hoeverre
burgers van Leeuwarden zo'n referendum ook zouden kunnen
afdwingen en van de provincie. Mocht dat laatste het geval
zijn, dan ben ik graag bereid morgenochtend mijn handteke
ning op het Provinciehuis te komen zetten.
Voorzitter, het zijn absurde nota's. Iedereen is het er
over eens dat die cijfers van geen kanten kloppen, ook als
je het vergelijkt met zaken die in Duitsland hebben ge
speeld en het gekke is dat niemand zich daar druk om
schijnt te maken. Dat is al zo geaccepteerd blijkbaar, dat
niemand zich daarover opwindt. Dat vind ik vreemd, want
uiteindelijk is het toch gemeenschapsgeld, of je nou uit
eindelijk als Leeuwarden meer moet betalen, uiteindelijk
komt het natuurlijk toch op het bordje van de burger te
recht
Het project gaat over diverse beschermde gebieden. Ik hoef
u niet te vertellen als Leeuwarder raad dat het een heel
gedoe is als je door een gebied komt waar ook maar een gans
iets te zoeken heeft.
Terecht hebben mensen gezegd: wij moeten vooruit betalen
min of meer, een aantal gemeentes heeft het bij de aanleg
van de Waldwei ook gedaan, die hebben dat geld allang over
gemaakt en die weg die ligt er nog steeds niet en dat
schijnt ook niet erg op te schieten. De vraag is dus: geen
of geen goed plan betekent dat dan geld terug? Ik vind het
eigenlijk te gek en iedere consument zou dat ook nooit moe
ten doen, dat die eerst betaalt en dan pas afwacht wat die
er voor krijgt.
Toch moeten we proberen zo objectief mogelijk de voor- en
nadelen van zo'n traject naar Leeuwarden in kaart te bren
gen en dan de keuze maken of dat een investering van 10
min. euro rechtvaardigt. De grootste voordelen van het pro
ject zitten sowieso bij Drachten en Heerenveen. Alleen al
het feit dat je moet overstappen is een emotionele, psychi
sche of hoe je het maar noemt: breuk, dat vinden mensen
vreselijk, als je rechtstreeks aangesloten bent is dat ge
woon veel en veel aantrekkelijker. Ook als je kijkt naar
Drachten, dat is het centrum van het Noorden, is het nu een
handicap dat dat nu niet verbonden is aan de rails. Als we
kijken naar de discussie van de laatste decennia hier dan
hebben wij toch heel veel concentraties van bedrijven en
voorzieningen van het Noorden in één plaats gezien. Vaak
was dan de discussie Groningen of Leeuwarden, Drachten viel
vaak af, omdat het niet verbonden was met het openbaar ver
voer. Op moment dat dat wel het geval is wordt het een zeer
serieuze concurrent voor alles wat zich in het Noorden con
centreert. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Drach
ten ziel en zaligheid wenst te verkopen om maar aan het
geld te komen om die rails aangelegd te krijgen. Ook He
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 2002
erenveen wint hier erg veel mee als knooppunt van weg, wat
het nu al is, en spoor wat het dan nog beter wordt.
De aansluiting in Heerenveen wordt natuurlijk tot stand ge
bracht, maar de vraag is hoe die aansluiting loopt, want
het is natuurlijk ondenkbaar dat zo'n magneet zweeftrein
uiteindelijk wacht op een boemeltje uit Leeuwarden dat wat
vertraagd is.
Als je naar de nota kijkt, dan wordt er gezegd dat de voor
delen met name liggen op het gebied van de dienstensector.
Met name de dienstensector zou zich gaan vestigen in die
concentraties waar een magneetzweefbaan aan komt. Ik hoef u
niet te vertellen dat dat juist de sector is waarin Leeu
warden geweldig sterk is en dat dat dus met name ook de
sector is waar wij geweldige risico's in lopen op moment
dat die sector zich in beweging gaat zetten. Het zal duide
lijk zijn dat dat dan niet richting Leeuwarden zal zijn.
Ook de voordelen die geschetst worden over de woningbouw
zijn natuurlijk sterk gekoppeld aan de woningbouw, aan
werk, aan die dienstensector. Mensen die uit de Randstad
landelijk willen gaan wonen kunnen in de buurt van Heeren
veen en Drachten, maar ook in Emmeloord, zeer goed uit de
voeten, en er is voor hen geen enkele reden om over te
stappen en verder te reizen, zodanig dat ze in Leeuwarden
terechtkomen
Als je dan kijkt naar de aansluiting met Leeuwarden en de
verbinding Leeuwarden-Heerenveen, dan moet je je toch af
vragen is er nu zoveel nieuws dat dit voorstel brengt. Die
snelle verbinding kan nu ook, het is gewoon een kwestie van
bedrijfsvoering, van keuzes en dan moet je constateren dat
de provincie er met name de voorkeur aan geeft om Akkrum en
Grou te laten meeprofiteren, boven een snellere verbinding
met Leeuwarden. Het is een gewoon een kwestie van keuzes
maken. Die trein kan nu die vaart ook maken, als je daar
minder stopplaatsen in doet en de techniek kan ook nu de
snelheid halen. Het zal misschien een-twee minuten schelen,
maar zelfs dat waarschijnlijk niet.
Ook die aansluiting Heerenveen, komt die er niet op moment
dat wij zeggen van wij willen daar niet aan mee betalen. Ik
vraag me dat ernstig af. Een bedrijf dat straks die snel
heidstrein gaat exploiteren zoekt klanten. Het lijkt mij
niet waarschijnlijk dat die een heel gebied in het Noorden
van Nederland, boven de lijn Heerenveen-Drachten, zegt van
nou die gaan we niet bij die klantenkring betrekken, want
dat zou uiterst onverstandig zijn. Gewoon uit puur be
drijfsmatig denken zal zo'n exploitatiemaatschappij, denk
ik, er wel voor zorgen dat die klanten snel en goed op die
hoge snelheidstrein kunnen komen. Ik vraag mij dus af waar
om moeten wij daarvoor betalen, als eigenlijk dat een van
zelfsprekendheid is, die iedere zelfstandige winkelier ook
al kan bedenken. Ik moet constateren dat, zo de discussie
eens voorbijgaan, er moeite is om voordelen te bedenken en