Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002
Leefbaar Leeuwarden gehoord, die zat daarbij en die heeft
toen mee vastgesteld dat het op die manier moest. Nu kun
je, dat kan natuurlijk altijd, heroverwegen, maar je moet
wel je eigen positie in de gaten houden. Wat verandert er
wanneer je met de categorieën gaat schuiven, met zonegren-
zen? Daarmee ga je mogelijkheden van bedrijven, maar ook
mogelijkheden van de gemeente zelf om bedrijfsgedeelten uit
te geven, beperken, terwijl wij, naar mijn gevoel, heel
duidelijk hebben aangegeven dat wij dat niet wilden. Ik wil
daar nu niet verder op ingaan, maar er komt ook een maat
schappelijk probleem bij of een financieel punt. De Hemrik
was een bedrijventerrein, dat slecht liep, wij hebben er
zelfs bos geplant, wat wij later weer gekapt hebben. Om de
grote tekorten - en dat ging om miljoenen - op De Hemrik
terug te draaien hebben wij in één keer miljoenen afgeboekt
en was de grond daar te koop voor f 40,- per vierkante me
ter. Dat was natuurlijk geen woningbouwgrond, want dan zou
er een hele andere prijs aan hangen. Wij hebben dat ver
kocht voor een industriële bestemming. Wij kunnen op dit
ogenblik niet mee die kant uitgaan, zoals een aantal in
sprekers echt met hart en ziel en zeer gedocumenteerd ge
daan heeft. Daar vind ik soms ook een sneue kant aan zit
ten, want door dingen die er gebeurd zijn, zijn denk ik ook
een aantal mensen op een verkeerd been gezet. Die hebben
dingen gedacht, als dat zal wel mogen, als daar een woning
staat die naderhand wel een kantoor blijkt te zijn, maar
echt een soort Dallas in Leeuwarden op De Hemrik, maar ook
anderen die er al stonden, is de gedachte gegroeid dat je
er wel mocht wonen. Maar dat mag niet.
Dan kom ik ten slotte op het tweede punt, dat is de wonin
gen die er al staan. Er is in de commissievergadering, maar
ook op avonden waar ik geweest ben, met een heleboel juri
dische termen gestrooid, er is heel veel gezegd. Ik heb dat
wat zandstooierij genoemd, want als je echt naar de stukken
kijkt, alles op een rijtje zet, dan is, uitgaande van die
notities in 1999 en het voorbereidingsbesluitde lijn ge
weest: bedrijven, niet wat anders. Dat moet nog steeds naar
ons gevoel het uitgangspunt zijn. Dan is er gebruik gemaakt
van het feit dat de hoek waar het nu om gaat, dat daar niet
een gewone bestemming op lag, maar dat het verkeersdoelein-
den had, groen en water. Dat is de basis geweest om bepaal
de vergunningen te weigeren. Maar de achtergrond was de wij
als raad beleid hebben vastgesteld over wat daar moest ge
beuren. Anticiperend op dat beleid zijn er ook vergunningen
gegeven voor bedrijfsgebouwen, die mochten er toen komen.
Volgens het bestemmingsplan mocht dat niet. Mijn fractie is
het eens met dit voorstel.
Ik maak nog een paar laatste kanttekeningen. Naar ons ge
voel heeft dat niet juridische consequenties, maar wij vin
den dat het beleid van de gemeente wel duidelijker had kun
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002
nen zijn. Er is niet adequaat gereageerd op aanvragen van
bouwvergunningen. Er zijn termijnen verlopen, die hebben op
zich geen consequenties voor waar ik het net over had, maar
ik vind dat dat zorgvuldig moet gebeuren.
Treffend vond ik dat toen ik kaas kocht op de markt de
kaaskoopman zei: 'maar hoe kan dat nou je, dat daar al twee
jaar een illegale woning staat en dat niemand dat in de ga
ten had'. Dat snap ik ook niet. Ik fiets daar ook langs en
ik zie dingen die daar gebeuren en dat zie ik verder in de
stad ook. Ik heb het eerder gezegd, ik denk dat handhaving
in zijn algemeenheid langzamerhand iets te veel wordt van
achter de computer en te weinig op straat. Want je kunt in
heel korte tijd op de fiets hele stukken van de stad zien
en als je dan het bestemmingsplan wat in de gaten hebt of
weet hoe een bouwverordening in elkaar zit, dan heb je heel
gauw in de gaten wat wel of niet mag. Dat had daar ook moe
ten gebeuren.
Ook de bestemmingsplanprocedures vragen aandacht en ook het
opereren van het Grondbedrijf in de volgorde die ik net al
min of meer heb aangegeven, eerst onverkoopbaar, bos plan
ten, vervolgens het bos kappen en de subsidie missen, ver
volgens voor f 40 m2 aan een particulier bedrijf de grond
verkopen, die er dan wel in slaagt om het te verkopen. Dat
roept toch enige vraagtekens op. Dus bij dit soort plannen,
want het gaat om heel veel geld, vraag ik ook voor die kant
alle aandacht.
De hear Wijmenga: De hear Ten Hoeve hat al sein dat wy eins
in tige wiidweidige behanneling fan it bestimmingsplan Be-
driuwenterrein De Hemrik, in kommisjebehanneling han, we
hawwe in briefwikseling han, we hawwe wurkbesites öflein.
Al mei al tink ik dat wy in soad tiid stutsen hawwe yn wat
eins neamd wurdt in konservearjend bestimmingsplan. It
wichtichste doel fan dit bestimmingsplan wie om de bedriu-
wichheid op it bestimmingsplan De Hemrik sa grut mooglik te
meitsjen. Wy kinne yndied fêststelle dat wenjen en wurkjen
hem dêr net mei ferdraacht. It is dan ek logysk dat der in
frij globaal plan komt mei in globale gebietsyndieling en
in globale klasse-yndielingAl moat ik wol sizze dat it my
sa no en dan daast foar de eagen as ik hear dat ik klasse 2
hjir op it bestimmingsplan wat oars ütlizze moat dan wan-
near it oer de miljeubelesting giet. Mar miskien kinne se
dêr nochris wat op fine by de VNG.
De CDA-fraksje is it iens mei de fêststellen fan dat beleid
en dat giet ek om it ynpassen fan de wynmolens yn it plan,
it oanpassen fan it plan as it giet om Welgelegen, it yn
passen fan de keunstskibaan en ik om de feroarings oangean-
de Railinfrabehear
Oangeande de Cereswei hawwe wy lang en breed diskusjearre
en wy moatte fêststelle dat dêr dochs sprake is fan in
mearderheid- en minderheidsstanpuntDe grutst mooglike
mearderheid fan üs fraksje is fan betinken dat it plan fan