Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 Leefbaar Leeuwarden gehoord, die zat daarbij en die heeft toen mee vastgesteld dat het op die manier moest. Nu kun je, dat kan natuurlijk altijd, heroverwegen, maar je moet wel je eigen positie in de gaten houden. Wat verandert er wanneer je met de categorieën gaat schuiven, met zonegren- zen? Daarmee ga je mogelijkheden van bedrijven, maar ook mogelijkheden van de gemeente zelf om bedrijfsgedeelten uit te geven, beperken, terwijl wij, naar mijn gevoel, heel duidelijk hebben aangegeven dat wij dat niet wilden. Ik wil daar nu niet verder op ingaan, maar er komt ook een maat schappelijk probleem bij of een financieel punt. De Hemrik was een bedrijventerrein, dat slecht liep, wij hebben er zelfs bos geplant, wat wij later weer gekapt hebben. Om de grote tekorten - en dat ging om miljoenen - op De Hemrik terug te draaien hebben wij in één keer miljoenen afgeboekt en was de grond daar te koop voor f 40,- per vierkante me ter. Dat was natuurlijk geen woningbouwgrond, want dan zou er een hele andere prijs aan hangen. Wij hebben dat ver kocht voor een industriële bestemming. Wij kunnen op dit ogenblik niet mee die kant uitgaan, zoals een aantal in sprekers echt met hart en ziel en zeer gedocumenteerd ge daan heeft. Daar vind ik soms ook een sneue kant aan zit ten, want door dingen die er gebeurd zijn, zijn denk ik ook een aantal mensen op een verkeerd been gezet. Die hebben dingen gedacht, als dat zal wel mogen, als daar een woning staat die naderhand wel een kantoor blijkt te zijn, maar echt een soort Dallas in Leeuwarden op De Hemrik, maar ook anderen die er al stonden, is de gedachte gegroeid dat je er wel mocht wonen. Maar dat mag niet. Dan kom ik ten slotte op het tweede punt, dat is de wonin gen die er al staan. Er is in de commissievergadering, maar ook op avonden waar ik geweest ben, met een heleboel juri dische termen gestrooid, er is heel veel gezegd. Ik heb dat wat zandstooierij genoemd, want als je echt naar de stukken kijkt, alles op een rijtje zet, dan is, uitgaande van die notities in 1999 en het voorbereidingsbesluitde lijn ge weest: bedrijven, niet wat anders. Dat moet nog steeds naar ons gevoel het uitgangspunt zijn. Dan is er gebruik gemaakt van het feit dat de hoek waar het nu om gaat, dat daar niet een gewone bestemming op lag, maar dat het verkeersdoelein- den had, groen en water. Dat is de basis geweest om bepaal de vergunningen te weigeren. Maar de achtergrond was de wij als raad beleid hebben vastgesteld over wat daar moest ge beuren. Anticiperend op dat beleid zijn er ook vergunningen gegeven voor bedrijfsgebouwen, die mochten er toen komen. Volgens het bestemmingsplan mocht dat niet. Mijn fractie is het eens met dit voorstel. Ik maak nog een paar laatste kanttekeningen. Naar ons ge voel heeft dat niet juridische consequenties, maar wij vin den dat het beleid van de gemeente wel duidelijker had kun Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 nen zijn. Er is niet adequaat gereageerd op aanvragen van bouwvergunningen. Er zijn termijnen verlopen, die hebben op zich geen consequenties voor waar ik het net over had, maar ik vind dat dat zorgvuldig moet gebeuren. Treffend vond ik dat toen ik kaas kocht op de markt de kaaskoopman zei: 'maar hoe kan dat nou je, dat daar al twee jaar een illegale woning staat en dat niemand dat in de ga ten had'. Dat snap ik ook niet. Ik fiets daar ook langs en ik zie dingen die daar gebeuren en dat zie ik verder in de stad ook. Ik heb het eerder gezegd, ik denk dat handhaving in zijn algemeenheid langzamerhand iets te veel wordt van achter de computer en te weinig op straat. Want je kunt in heel korte tijd op de fiets hele stukken van de stad zien en als je dan het bestemmingsplan wat in de gaten hebt of weet hoe een bouwverordening in elkaar zit, dan heb je heel gauw in de gaten wat wel of niet mag. Dat had daar ook moe ten gebeuren. Ook de bestemmingsplanprocedures vragen aandacht en ook het opereren van het Grondbedrijf in de volgorde die ik net al min of meer heb aangegeven, eerst onverkoopbaar, bos plan ten, vervolgens het bos kappen en de subsidie missen, ver volgens voor f 40 m2 aan een particulier bedrijf de grond verkopen, die er dan wel in slaagt om het te verkopen. Dat roept toch enige vraagtekens op. Dus bij dit soort plannen, want het gaat om heel veel geld, vraag ik ook voor die kant alle aandacht. De hear Wijmenga: De hear Ten Hoeve hat al sein dat wy eins in tige wiidweidige behanneling fan it bestimmingsplan Be- driuwenterrein De Hemrik, in kommisjebehanneling han, we hawwe in briefwikseling han, we hawwe wurkbesites öflein. Al mei al tink ik dat wy in soad tiid stutsen hawwe yn wat eins neamd wurdt in konservearjend bestimmingsplan. It wichtichste doel fan dit bestimmingsplan wie om de bedriu- wichheid op it bestimmingsplan De Hemrik sa grut mooglik te meitsjen. Wy kinne yndied fêststelle dat wenjen en wurkjen hem dêr net mei ferdraacht. It is dan ek logysk dat der in frij globaal plan komt mei in globale gebietsyndieling en in globale klasse-yndielingAl moat ik wol sizze dat it my sa no en dan daast foar de eagen as ik hear dat ik klasse 2 hjir op it bestimmingsplan wat oars ütlizze moat dan wan- near it oer de miljeubelesting giet. Mar miskien kinne se dêr nochris wat op fine by de VNG. De CDA-fraksje is it iens mei de fêststellen fan dat beleid en dat giet ek om it ynpassen fan de wynmolens yn it plan, it oanpassen fan it plan as it giet om Welgelegen, it yn passen fan de keunstskibaan en ik om de feroarings oangean- de Railinfrabehear Oangeande de Cereswei hawwe wy lang en breed diskusjearre en wy moatte fêststelle dat dêr dochs sprake is fan in mearderheid- en minderheidsstanpuntDe grutst mooglike mearderheid fan üs fraksje is fan betinken dat it plan fan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 13