Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 tegelijkertijd kiezen voor een ander bestemmingsplan, dus niet tegelijkertijd gerealiseerd kan worden. Dat is de reden waarom het college deze motie ten zeerste afraadt Dat geldt ook voor motie 1 en 2 van de LL-fractie. In motie 1 geeft mevrouw Dolstra een aantal overwegingen die met de bedrijfswoningen op zich niets te maken hebben. Zij wijst bijvoorbeeld naar schadeclaims die kunnen voort komen. Ieder wijziging van een bestemmingsplan kan in de toekomst leiden tot schadeclaims. Dat is in dit geval niets bijzonders, daar is in de memo ook over gesproken. Er staat niets in over het mogelijk moeten plaatsen van voorzieningen door de gemeente, zoals geluidsschermen en dergelijke. Er is op voorhand ook helemaal geen sprake van dat de gemeente dat zou moeten doen. Op het moment dat be drijven gerealiseerd worden op een bepaalde plek, waarmee de geluidszonering in strijd is, dan kan inderdaad het be drijf verplicht worden om daar aanvullende maatregelen te treffen. Maar dat heeft te maken met de categorie van het bedrijf en dat heeft ook te maken met de plek, waar het be drijf zich wil vestigen op een industrieterrein. Dus dat heeft niets te maken met gemeentelijke verplichtingen Die andere overwegingen, sowieso de relatie met de be drijfswoningen ontgaat ons, maar ook het besluit dat aan de raad wordt voorgelegd: 'het bestemmingsplan niet vast te stellen en terug te geven aan het college en met een goed uitgewerkt plan te komen'Het is een uitgewerkt bestem mingsplan, maar ik heb begrepen dat de LL-fractie er niet mee akkoord gaat. Het terug geven aan het college om ver volgens met een nieuw plan te komen, ik ontraad u dat, om de reden die ik zojuist ook heb genoemd bij mijn reactie op de motie van de FNP-fractie. Motie 2, daar waar u pleit voor een uitgebreid onderzoek. Ik stel voor dat de raad zich daar maar over uitspreekt. De Voorzitter: Dan zijn wij nu aan de twee termijn toegeko men. Het is tien uur, er zijn nog twee belangrijke onder werpen, u heeft over het algemeen weinig spreektijd meer. De heer Ten Hoeve: In de motie van de LL-fractie staan echt een aantal onbewezen stellingen. Wij kunnen die uiteraard niet steunen. De ander motie, dat heeft u uit mijn verhaal begrepen, ook niet. Wij wilden een bestemmingsplan zonder belemmeringen. Wat mij verbaast, die opmerking wil ik toch maken, er ge beuren in De Hemrik dingen die niet mogen en dan gaan wij dat legaliseren. Tegen de indieners van die motie zeg ik: wij maken een plan voor Achter de Hoven/Vegelin voor woon bestemming en plotseling gaan iemand, die daar grond heeft gekocht, er een categorie 1 bedrijf stiekem realiseren. Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 16 september 2002 Gaan wij dan zeggen: het is voor de buurt niet zo lastig, we legaliseren het maar. Dat is in wezen een situatie die wij dan doen. Mevrouw Van Ulzen: Ik schrik even van wat de wethouder zegt. Wij moeten natuurlijk prioriteiten stellen met be trekking tot handhaven, maar daar wou ik toch de heer Ten Hoeve in volgen, men zou toch wel iets alerter om zich heen kunnen kijken. Ik wou de wethouder er ook op wijzen dat over tien jaar het nu vastgestelde bestemmingsplan ver loopt, dus misschien dat nu vast de computer zo kunnen in stellen zodat over negen jaar die bel afgaat en wij niet weer met hetzelfde gezeur zitten. De moties die ingediend zijn zullen wij niet steunen. Wij vinden dat er niet gerommeld moet worden met de zoneringen Je weet niet watvoor consequenties dat heeft, je krijgt dan bovendien weer een gewijzigd bestemmingsplan. Wij doen daar net aan mee. Ik wou mevrouw Dolstra nog feliciteren met haar heiligver klaring door de ondernemers, dat moet prettig zijn. Mevrouw Inberg: Wij vinden dat de wethouder wat erg de na druk legt op het doemscenario dat het bestemmingsplan dan helemaal terug moet in de procedure en dat wij dat eigen lijk niet kunnen maken. Dat kan natuurlijk niet, de raad is het laatste instrument dat hierover kan beslissen en het gaat er juist om dat alle argumenten gewogen worden. De be woners hebben echt goede en beargumenteerde stellingen in gebracht en dat ook op een nette manier gedaan. Wij vinden dat die meegewogen moeten worden, dat het compromis de ver dere bedrijfsvoering niet in de weg staat en dat dat com promis dan ook ingebracht kan worden. Als blijkt dat er een meerderheid voor het compromis gevonden kan worden, is er niet zo vreselijk veel aan de hand dat het nog een keer op nieuw in de procedure moet, want dan is de gebruikelijke gang van zaken dat men kan anticiperen om het komende be stemmingsplan. Dat is niet zo'n probleem als de wethouder voorstelt De heer Van der Wal: De moties. De motie van de FNP-fractie gaat een heel eind in de rich ting van waar wij in de commissie ook een oplossing zoch ten. Daarop is het memo van B&W gekomen en daaruit blijkt naar mijn mening, de wethouder herhaalt dat nu nog een keer, dat dat niet zo'n eenvoudige zaak is. De FNP-fractie heeft ook heel slim het bestemmingsplan wel willen vast stellen om onmiddellijk met een wijziging van het dan nu vastgestelde bestemmingsplan te komen. Maar dat leidt weer tot allerlei andere schadeclaims.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 22