Blad 24 Verslag van de raadsvergadering van 21 oktober 2002 Bij dit onderdeel gaat de aandacht wel erg eenzijdig uit naar het MCL. Maar wij hebben bij een behandeling van het college toezeggingen gekregen dat dat zal worden gecorrigeerd. Kennisstad Eenzijdige aandacht HBO en kenniscampus. Meer aan dacht voor MBO. Vorige sprekers zijn hier ook al op ingegaan Ir. zijn algemeenheid pleiten wij voor een r.cge prioriteit voor de ontwikkeling op de as Binnenstad-Leeuwarden Zuid. Naar onze mening ontkomen we niet aan ae inzet op een gema tigde groei van ae staa. "dillen we ooit ae groei van net forenzer.verkeer afremmen of zelfs terugdringen, dan moeten we toch ruimte bieden aan een evenwichtiger bevolkingssa menstelling Vandaar ook aat wij instemmen met de staasuitoreiding in zuidelijke richting. Nu blijkt dat de vertraagde stadsuitbreiding in de Bulie- polder wel degelijk een concurrent wordt voor de ontwikke ling van Leeuwarden-Zuid, roepen wij de voorstanders van deze plannen nogmaals op hun standpunt te neroverwegen en de Bullepolder af te blazen. We kunnen dan alle energie concentreren op de ontwikkelingen aan de zuidkant van de stad, wat betreft de stadsuitbreiding. Mevrouw Inberg: Voor ae aemccratenfractie is de Staasvisie geen antwoord op de toekomst. Volgen wij aeze visie dan hebben we over tien jaar neg meer auto's en nog meer files, een van de grootste problemen waar Leeuwarden een oplossing voor vroeg. Het 3ureau van Riek komt met de westelijke invalsweg en de Haak, een simpel en een al Destaand plan als antwoord op de pendel, die hiermee alleen maar zal toenemen en hoogstens tijdelijk lucht krijgt. Was net niet mw. Bakker die Dij aanvang riep: jullie moeten met ideeën Kernen waar Ben Haag niet omheen kan, nu wordt er geld verdeeld, nu moeten jul lie die potten aar.spreken Ir. plaats aaarvan zitten we met ae Haak op acnterstar.a, passeert de Zuiderzeelijn ons volledig en voor dat laatste tellen we dan ook nog minstens 15 miljoen neer. Voor Den Haag valt er dan toch nog wat te lachen tegenwoordig. Hoe kan hoofdstad Leeuwarden knooppunt in Fryslan blijven als zij de infrastructuur van de toekomst, een HSL die ge schikt is voor zowel personen als goederen (dus geen MZB) mist Het blijft een raadsel waarom het tracé over de Afsluitdijk afgewezen is na in een quick scan van alle varianten er po sitief qua tijd en geld uit te springen. Men heeft ons geen inzage willen geven in de argumentatie in Den Haag, ons onderzoek stuit op onwilligheid, moet ik u Blad 25 Verslag van de raadsvergadering van 21 oktober 2002 helaas melden. Voor ons is de betrokkenheid van het bureau van mw. Bakker bij de variant die Leeuwarden links laat liggen te groot om een visie te ontwikkelen die Leeuwarden centraal stelt. Mw. Bakker prijst haar netwerk en contacten aan wanneer zij ons haar visie presenteert, echter voor ons is dit juist een nadeel aangezien zij in opdracht van de stuurgroep Zuiderzeelijn de verbinding zuidelijk door Frys lan sterk promoot ten nadele van de snelle verbinding van Leeuwarden met de Randstad. Een var. de redenen waarom onze vorige fractievoorzitter Hoogeveen indertijd de 'selectie' voor de uitbesteding van ae Staasvisie afwees. De r.cge koster, waren eer. ar.aere reden. Wij warer. eerder ak- <oora gegaar. met f 151. IOC voor net inventariseren en op elkaar afstemmen van projecten, een praktische opdracht. Dit uit de hand gelopen vervolg heeft ons r.u al minstens een miljoen gulden gekost. Het zal duidelijk zijr. aat wij de uitkomsten, gezien aat bedrag, helemaal onder de maat vinden. Nu moeten wij mid dels een motie van de VVD nota bene nog iets afdwingen, wat in de eerste opdracht al gedaan had moeten zijn: vaststel len welke projecten het meest belangrijk zijn en elkaar on- dersteunen Het loslaten var. net agrinutriconcept vinden wij niet ver standig, juist met het oog op de regiovisie, waar deze staasvisie een bouwsteen voor is. Juist als Leeuwarden iets wil betekenen voor de provincie zal zij de activiteiten in bijvoorbeeld het EATC en het WTC moeter. ondersteuner, en ook hier geldt dat een integrale vi sie oo onze verbinding met de haven Hariingen, de Randstad, ae combinatie water en rail ontbreekt, terwijl we in het Noordwesten juist naar een gebied kijken dat voor de export produceert Effort, het overkoepelend orgaan voor food en flower trans port is eer. organisatie waarvan de expertise ingezet had kunnen werden om. aie integrale visie te versterker.. "Jit de ateliers hebber, wij toer. de indruk aat weer op het oude pa- trocr. is dcorgeborauurd en ae bexende instanties. Nu noemen we in de regio en staasvisie alleen de naam Wes- tergczor.e er. aat is net aar.. Geen piar. om onze cetro<.<en- heid met elkaar te bevestigen. Het is de visie van de Democratenfractie dat wig in moeten zetten op goede rail- en waterverbindingen, dat kan niet op een dag, maar als je een doel voor ogen hebt waar je heen wilt kun je daar stukje bij beetje naar toe werken. Om te beginnen zou het spoor Leeuwarden-Groningen binnen Leeuwarden verlaagd kunnen worden. Verdiepte bakken zijn veel goedkoper, in Almelo hebben ze dat al, dan tunnels en maken dit project haalbaar, ook technisch. Als de heer Van der Wal zegt dat dit m '73 al een keer is uitgezocht kan ik hem verzekeren dat 30 jaar later het mogelijk is om bin-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 13