Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 21 oktober 2002
Bij dit onderdeel gaat de aandacht wel erg eenzijdig
uit naar het MCL. Maar wij hebben bij een behandeling
van het college toezeggingen gekregen dat dat zal
worden gecorrigeerd.
Kennisstad
Eenzijdige aandacht HBO en kenniscampus. Meer aan
dacht voor MBO. Vorige sprekers zijn hier ook al op
ingegaan
Ir. zijn algemeenheid pleiten wij voor een r.cge prioriteit
voor de ontwikkeling op de as Binnenstad-Leeuwarden Zuid.
Naar onze mening ontkomen we niet aan ae inzet op een gema
tigde groei van ae staa. "dillen we ooit ae groei van net
forenzer.verkeer afremmen of zelfs terugdringen, dan moeten
we toch ruimte bieden aan een evenwichtiger bevolkingssa
menstelling
Vandaar ook aat wij instemmen met de staasuitoreiding in
zuidelijke richting.
Nu blijkt dat de vertraagde stadsuitbreiding in de Bulie-
polder wel degelijk een concurrent wordt voor de ontwikke
ling van Leeuwarden-Zuid, roepen wij de voorstanders van
deze plannen nogmaals op hun standpunt te neroverwegen en
de Bullepolder af te blazen. We kunnen dan alle energie
concentreren op de ontwikkelingen aan de zuidkant van de
stad, wat betreft de stadsuitbreiding.
Mevrouw Inberg: Voor ae aemccratenfractie is de Staasvisie
geen antwoord op de toekomst. Volgen wij aeze visie dan
hebben we over tien jaar neg meer auto's en nog meer files,
een van de grootste problemen waar Leeuwarden een oplossing
voor vroeg.
Het 3ureau van Riek komt met de westelijke invalsweg en de
Haak, een simpel en een al Destaand plan als antwoord op de
pendel, die hiermee alleen maar zal toenemen en hoogstens
tijdelijk lucht krijgt. Was net niet mw. Bakker die Dij
aanvang riep: jullie moeten met ideeën Kernen waar Ben Haag
niet omheen kan, nu wordt er geld verdeeld, nu moeten jul
lie die potten aar.spreken
Ir. plaats aaarvan zitten we met ae Haak op acnterstar.a,
passeert de Zuiderzeelijn ons volledig en voor dat laatste
tellen we dan ook nog minstens 15 miljoen neer. Voor Den
Haag valt er dan toch nog wat te lachen tegenwoordig.
Hoe kan hoofdstad Leeuwarden knooppunt in Fryslan blijven
als zij de infrastructuur van de toekomst, een HSL die ge
schikt is voor zowel personen als goederen (dus geen MZB)
mist
Het blijft een raadsel waarom het tracé over de Afsluitdijk
afgewezen is na in een quick scan van alle varianten er po
sitief qua tijd en geld uit te springen.
Men heeft ons geen inzage willen geven in de argumentatie
in Den Haag, ons onderzoek stuit op onwilligheid, moet ik u
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 21 oktober 2002
helaas melden. Voor ons is de betrokkenheid van het bureau
van mw. Bakker bij de variant die Leeuwarden links laat
liggen te groot om een visie te ontwikkelen die Leeuwarden
centraal stelt. Mw. Bakker prijst haar netwerk en contacten
aan wanneer zij ons haar visie presenteert, echter voor ons
is dit juist een nadeel aangezien zij in opdracht van de
stuurgroep Zuiderzeelijn de verbinding zuidelijk door Frys
lan sterk promoot ten nadele van de snelle verbinding van
Leeuwarden met de Randstad.
Een var. de redenen waarom onze vorige fractievoorzitter
Hoogeveen indertijd de 'selectie' voor de uitbesteding van
ae Staasvisie afwees.
De r.cge koster, waren eer. ar.aere reden. Wij warer. eerder ak-
<oora gegaar. met f 151. IOC voor net inventariseren en op
elkaar afstemmen van projecten, een praktische opdracht.
Dit uit de hand gelopen vervolg heeft ons r.u al minstens
een miljoen gulden gekost.
Het zal duidelijk zijr. aat wij de uitkomsten, gezien aat
bedrag, helemaal onder de maat vinden. Nu moeten wij mid
dels een motie van de VVD nota bene nog iets afdwingen, wat
in de eerste opdracht al gedaan had moeten zijn: vaststel
len welke projecten het meest belangrijk zijn en elkaar on-
dersteunen
Het loslaten var. net agrinutriconcept vinden wij niet ver
standig, juist met het oog op de regiovisie, waar deze
staasvisie een bouwsteen voor is.
Juist als Leeuwarden iets wil betekenen voor de provincie
zal zij de activiteiten in bijvoorbeeld het EATC en het WTC
moeter. ondersteuner, en ook hier geldt dat een integrale vi
sie oo onze verbinding met de haven Hariingen, de Randstad,
ae combinatie water en rail ontbreekt, terwijl we in het
Noordwesten juist naar een gebied kijken dat voor de export
produceert
Effort, het overkoepelend orgaan voor food en flower trans
port is eer. organisatie waarvan de expertise ingezet had
kunnen werden om. aie integrale visie te versterker.. "Jit de
ateliers hebber, wij toer. de indruk aat weer op het oude pa-
trocr. is dcorgeborauurd en ae bexende instanties.
Nu noemen we in de regio en staasvisie alleen de naam Wes-
tergczor.e er. aat is net aar.. Geen piar. om onze cetro<.<en-
heid met elkaar te bevestigen.
Het is de visie van de Democratenfractie dat wig in moeten
zetten op goede rail- en waterverbindingen, dat kan niet op
een dag, maar als je een doel voor ogen hebt waar je heen
wilt kun je daar stukje bij beetje naar toe werken.
Om te beginnen zou het spoor Leeuwarden-Groningen binnen
Leeuwarden verlaagd kunnen worden. Verdiepte bakken zijn
veel goedkoper, in Almelo hebben ze dat al, dan tunnels en
maken dit project haalbaar, ook technisch. Als de heer Van
der Wal zegt dat dit m '73 al een keer is uitgezocht kan
ik hem verzekeren dat 30 jaar later het mogelijk is om bin-