Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 21 oktober 2002
ken op projectniveau, dat die wel worden geordend volgens
die vier strategische programma's?
(De heer Zwart: Het moet gewoon een brede inventarisatie
zijn
Oké, volgens mij hebben wij geen probleem met wat u vraagt,
dat is ongeveer de inhoud van een ontwikkelingsprogramma.
En volgens mij kan dat ook bij die andere lopende majeure
projecten. Nog niet zo heel lang geleden is dat overzicht
ook in die commissie geweest en dat kun je ook inderdaad
comprimeren tot de informatie die u ook vraagt: financiën,
personeel, bestuurlijk vermogen etc. Dus dat moet geen pro
bleem zijn om ook daar een vertaling van te geven. Als wij
elkaar daar op kunnen vinden, met name ook op die koppeling
aan de strategische concepten, dan hebben wij volgens mij
geen probleem om die motie over te nemen. De intentie er
achter om zo snel mogelijk te komen tot prioriteitsstelling
en ook het moment waarop: eerste kwartaal 2003, moet gere
geld kunnen worden.
2. De motie van D66-fractie: onderzoek te doen naar de mo
gelijkheid van een spoorverbinding met Groningen binnen
de gemeente te verdiepen. Dat idee heeft u vaker aange
dragen, met name ook ten tijde van de discussie van het
GVVP en toen heb ik namens het college dat voorstel niet
overgenomen. Dat wil ik vanavond ook niet doen. De con
text vind ik ook meer GVVP dan deze Stadsvisie, maar
vooruitlopend op die behandeling van het GVVP of refere
rend aan de discussies, die we daar al over gehad heb
ben, heb ik toen ook gezegd dat in het GVVP andere keu
zes worden gemaakt. Wat u hier voorstelt, of het al
haalbaar is, zal het met geweldig veel geld gepaard moe
ten gaan en het college vindt dat er andere prioriteiten
moeten gesteld worden als net gaat om een aantal acute
problemen in de oereikbaarneid van Leeuwarden. Dus het
college ontraadt u deze motie.
yievrouw Inberg: Vindt u niet dat dan toch nu een hele an
dere situatie is ontstaan? De Zuiderzee!ijn op deze manier
zit er waarschijnlijk niet in, de Haak loopt waarschijnlijk
ook verzraging op, dan zul je toen nog andere maatregelen
naar voren moeten brenger., is het dan niet een klein onder
zoekje waard cm aaz te onderzoeken?)
Ik vraag me sowieso af of dat een heel klein onderzoekje
is. Bovendien wordt steeds meer vanuit de raad en wat mij
betreft ook terecht, aangedrongen op behandeling nu van het
GVVP en vaststelling van ook het uitvoeringsprogramma, zo
dat we ook los kunnen met een aantal projecten. Dit is een
project dat niet in het GVVP is opgenomen. Als het gaat om
die Zuiderzeelijn, u zegt dat komt er wellicht niet van,
dat weet ik niet. Van de week eerst maar eens afwachten of
het als een controversieel onderwerp wordt verklaard door
de Kamer. Dan zal in ieder geval de behandeling uitgesteld
worden. Over de Haak hebben we vorige week nog uitvoering
Blad 46
Verslag van de raadsvergadering van 21 oktober 2002
gesproken in de commissie. Het college zet alles op alles
om het wel zo snel mogelijk in het MIP opgenomen te krijgen
en het liefst zo dicht mogelijk bij het jaar 2010, maar dan
nog staat het los van het voorstel dat u doet. Want stel
dat die Haak vertraging op zou lopen ten opzichte van de
huidige planning, dan zullen wij nog een heleboel geld be
schikbaar moeten hebben om de verkeersproblematiek in het
zuiden van de stad op een goede manier in banen te leiden.
Dus in die zin vind ik dat het buiten de orde is van de
problematiek van de Zuiderzeelijn en de Haak.
3. De motie van de Christen 'Jnieuitspreker, dat het aan
treden van werkgelegenheid in de productiesfeer een van
ae hoofddoelstellingen blijft, evenals het Agrir.utri
concept. Ik heb op beide gereageerd. Agrir.utri concept
voor zover dat voor Leeuwarden echt var. Delang is, je
ziet aat met name ook m ae zakelijke dienstverlening,
daar maakt r.et deel var. uit. En ik ben ir.gegaar. ook over
het volacer.de beschikbaar moeten hebcen van voorzienin
gen en bedrijventerreinen om ook de meer op de productie
gerichte bedrijven hier in Leeuwarden een plaats te la
ten geven. Maar ik heb er ook voor gepleit namens het
college om het niet binnen een strategisch concept op te
tillen. In die zin is de motie dus ook overbodig, omdat
het ook gewaarborgd is ir. het staande Deleid var. de ge
meente en als het gaat om. het Agrinutri, ook gewaarborgd
is in het concept Leeuwarden kantorenstad
4. De motie van ae NL? fractie: net voorstel om naast ae
gekozen vier programma's ook de verbetering van ae leef-
oaarneia te vergroten. Daar neb ik cck het eer. er. ar.der
over gezegd ais net gaat om stad op orde, basale voor
zieningen en het niveau daarvan. Maar om het onderschei
dend vermogen en ook net wervend vermogen van die visie
overeind te houden, tcch huiverig zijr. in het meenemen
van allerlei ar.dere zaken aie voor de stad heel celang-
rijk zijn, maar ir. zc'r. Stadsvisie r.iet een ple.< zouden
meet er. krijgen. Bovendien een aart 6. tater, oie u r cernt
zoals veiligheid en ae sociale samenhang, aan ver>;i;s it
toch ook naar zc' r. concept ais Cure a no. Care en r.et
daarmee samenhangende sociaal oeieio en ook die veil_g-
heid, zoals die bijvoorbeeld ook in het concept Ii;a
voor schoonheid tot uitdrukking komt als een neel. be
langrijk faciliterend project. Dus voor een deel Kent
het al zijn plaats en nogmaals wat huiverig om vervol
gens alles op het niveau te tillen van strategisch con
cept. Dus ook die motie ontraadt het college.
De Voorzitter: De wethouder heeft al iets gezegd over de
inhoud van de stadsmarketingIk kan u iets zeggen over de
organisatie. U weet een initiatiefgroep heeft zichzelf in
het leven geroepen, bestaande uit vertegenwoordigers uit