Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002 niet goed genoeg zou zijn om de zuiveringsheffing voor de huishoudens op te baseren (alsof de relatie heffingvervuiling in het huidige stelsel niet vele malen zwakker is), dat wil er bij ons niet in. Wij zijn voorstander van het waterspoor, het is billijker en effectiever dan het bestaande systeem. Eigenlijk is alleen het niet bemeterd zijn van bepaalde gebieden een tegenargument, maar op zich geen reden om in bemeterde gebieden het waterspoor niet in te voeren. Schitterend zou het zijn als de vuillast van huishoudens met een of andere sensor gemeten zou kunnen worden, maar tot het zover is, kiezen we voor de invoering van het smalle waterspoor. Nu het waterschap in deze provincie heeft besloten zelfs geen proef met een breed waterspoor aan te gaan, is de invoering van smal waterspoor voorshands de enige optie. Leeuwarden kent nu de combinatie van inning via de OZB, en gelet op de Haagse voornemens tot afschaffing van de OZB, zal het dan toch allemaal anders moeten. Samen met de fracties van FNP en D66 heb ik daarom de volgende motie gemaakt, die nadien ook nog door de LL-fractie is onderte kend: 39. "De Raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 4 november 2002, overwegende - dat het belangrijk is de inwoners van de gemeente Leeuwar den bewust te maken van wat er met water en afvalwater ge beurt, en wat de kosten daarvan zijn; - dat het daarom goed is de rioleringsheffing mee te nemen in de drinkwaterprijs, zodat de consument bij aankoop van drinkwater meteen betaalt voor de afvoer daarvan; - dat de gemeente Leeuwarden zich nationaal en internationaal presenteert en profileert als "Blauwe diamant" met vernieu wende toepassingen op het gebied van watertechnologie en diverse andere gemeenten al met succes het waterspoor heb ben ingevoerd; - dat invoering per 01/01/2005 de ambtelijke organisatie van onze gemeente nog volop de tijd geeft om zich op de intro ductie voor te bereiden; tevens vastellende dat de relatie heffing-vervuiling in het huidige stelsel vele malen zwakker is, dan met het water spoor het geval is; - en kennis nemend van de Haagse voorstellen tot afschaffing van de OZB; besluit met ingang van 2005 over te gaan tot de invoering van het smal waterspoor; en gaat over tot de orde van de dag." Het is duidelijk dat de lokale lastendruk door de voorstellen in deze begroting voor 2003 stevig zal toenemen. En het is niet zo .'uajje^s a} jo buxqsaqaq ^ees ^xqdaxun ap uio qpxnM axaqn uauiuixuxeoq 37 ,pxoo>f>(esbuxxabax qosxbaqexqsv u :qep apuaCbeaMxao 'q>(axdsaq £003 buxqqnxbaq ap q ,Ap '3003 JaquiXAOU f? xapueoui do xeo^qaAq 'qxaMnoCg aquaauiao ap ueq psxx aa 'ZP :aCseoui aa -Auiouoqne aqe^oi xeoq qsaqueq ^saadoxng ux xaui pxxxqs uA ^xibooui buxqqe^sqo ap sx qepaddog apqaqsxaouxCsq qx qxnaqab xxCq U0 l^oui apxnM qqooxq xabxeoq ap Aq ^xqbooui qqoxq es ua>[es a^xqquaauiab xao dx>(suazzxs ap qep sx qxaMnoCq gwa se xaxMsaq sn -aMo^fsxaq uaqsaq sp 'aCqsqaq uaqsaq ap qeoui uax sqoop xeui 'qoxpxee es o qqoxsab aqsxea qx do qa^xx qea •uaqqe>(s aq qo gzo 0P mo xeabax qx ueq uauiuixuxeoq qx xaui uaCxx:>{ aq qeq aCseoui Aa -uauiuixu aq qxonq o^xsxj uax uio pxaqsdo aCseoui ux Am aMMeq 'aquaauiab sn xeoq s,o)(tstj ap do uauiuio5( aq uioxaM uio axeassaxaquA pbnaC ap q,Ap ua^es -sxxMxapun xabaq ua qxods 'expeoddod xnMuxaxabuoC se ua^es uA qeoui apxnM axxeaqsaAuA xap qep qep qnCsqaq aCs^jexq sn xeoj -%gfr xeui sx uxaxabuoC ap xeoq sbuxuuaCsxeoq lao sx uapaxqaq qep aCzeequxsxad qx buxu -axqxaqqsuxCsq ua aCseesxuebxo a^xqquie ap do qeorn apxnM abxunsaq xapxaxq qau xap qep qx qnCsqaq sn xeoj -uaCs qaxpuxCsq 3T qqoxsdo qxp uA qxx qxaMnoCg -asqAq ux se qaxxeauoCs>(unq xaqqaq osaxMOS aquaauiab aqqnxb ux qep qau uep sis xew aCxeaqqxuixad qoou xeq qx aquaauia6 sn ux>( xaq^Ajg -aAexpdo xeui aC uauaojj uep ou 'puaM uaqqxq -SMnxxpaq qx ^xqueosxad uxq jsxaqqoxd ap ueo qseex qi %03 jeuI qoou 1003 'uapaxqaq %0£ qoou axM £.661 UA 'uabuob qnxaqqoe s^xq 6661 T0U ST buxxauueqqo-aqqoex>( a^xqquaauiab ap lao pxaquapaxqaq aa -uaunuouxaq qeM xaM qxeou qqoei>( ux ueq buxpiaui ap xau qeq %9£ qsqeaq Jeui ua 'buxxauueqqo-aqqoex^ ap jao uapaxqaq qau 1003 uA axM %9g -uauueqd ap jao xabxeoq ap xaui sxx^ao qx do ux ueq jaqxsqjoddex ux qCxx>( aquaauiab aa 'aao qau qep qpx?M uep 'abboCs aquaauiab sn ueq ,pxaqqqoxxabquex>(v 9P T0U sxom^Ax Am sv 'uiosjeo qau ua sxabxeoq ap xeoq sx xap aquaauiab ap qep qep quAq dNj aa buxxjeaqoxj ua bux^(xnMjaqxeqqo xau qaxb pxif peos X9TM UI uapajqaq >|a uep xap sx %08 SB -ieaui ua 'uaquaauiab ajaq>(AxJ3q uA se unCqn qoexpaq xabaq ux xauuaMuA xad qpxnM uaxxb xaxquadax neoj *>(jnM Xaajnqqn^ xB9fsos ueo abaqsaq xapuxui %ZZ queo 81 ■I9M qpjnM xap xeui 'qqoequie ua xsPueq ueo unCqn xeaui %ZZ qjaMnoCq uA qpxnM xaa ipaob qau uioxap uaq^aCoxd uonb aCbeqs ua qxas axjsbuxuiuixuxapun ap q,es 'qoaaq es uioxap 5(njp5(xnM ap sx 'aqsuueqaq qax sq uaAaxxq uioxap apxnM buxunaqsxapunsxaoCqsaq ueo unCqn xapuxui %ot Jap qpxnM xaqxqe^ qxp ua buequio azzxp ueq uapaqs axeo xaui bux^xjJaq ua -qpxnM unCqn axeo qx ueo uxui aq ua uax qx ueo aqioqaq xap qep 'uapaqs axaq^Aqxaq axeo xaui j(xeuiqouaq ux ueq unxb do 'Am auxq uea •xeaui xaduie qe pxeebqxg xeoq a5(XM aunxqo uapxeaq Am iuaAxqeCsxux azzxp xeoq uaqqodsbuxCxuxaqspaqs ap qn piqC qoou xap si ->(Am xeq xeoq >{edueo ueq ueqd a^^euisqas ux 'auosqaxqjj ap ueq sxauuaMaq ueq aCseequxsaxd axeoui ux Am uauaxq Z00Z jaquiaaou g ua p uba buxxapebxaAspeex ap uba beqsxaA Z9 PBI9 Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002 dat al deze verhogingen in de begroting alleen maar te wijten zijn aan externe factoren. Het eigen dikwijls falend gemeentelijk beleid is er ook voor een flink deel verantwoordelijk voor dat alles nu veel duurder wordt. En ik begrijp best dat er hier mensen zijn die dat liever niet horen, maar gelukkig staat de democratie mij nog toe om daar desgewenst opmerkingen over te maken. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de kosten van Bedrijfsvoering in Beeld en de tegenvaller bij Achter de Hoven 8,25 miljoen euro, die vooral op volgende begrotingen zullen drukken, dan zit je al op meer dan 10 miljoen euro voor deze twee zaken alleen. Maar er is nog veel meer en ik zal u een verdere opsomming besparen, want mijn spreektijd zou te kort zijn! OZB Met name hier in Leeuwarden hebben we vooral de afgelopen tijd moeten ervaren wat voor moeilijke zaak die OZB eigenlijk is. Eens hebben wij van harte een motie van de D66-fractie gesteund, die gericht was aan de VNG en die tot doel had een discussie op gang te brengen ten einde te komen tot een betere manier van gemeente lijk belasting heffen. Zelf heb ik daar later in VNG nieuws nog eens een oproep achteraan gestuurd. Maar de gewenste discussie kwam niet echt op gang. Het bleef bij het huidige, weinig creatieve, voor of tegen de voortzetting van de OZB. Ik kreeg wel enige hoop toen ik onlangs in VNG nieuws las dat iemand anders daarin hetzelfde voorstelde. Gewoon tegen afschaffing zijn vind ik te kort door de bocht, want het laat de problemen bestaan. Ik wil er best van af, maar alleen maar afschaffen is ook te mager, want dat brengt weer andere grote problemen met zich mee. Het moet toch ook anders kunnen, en ik hoop dat de landelijke discussie hierover alsnog van de grond komt De motie van de FNP laat gelukkig ruimte voor deze nuance en is daarom ook mede door ons ingediend. Hondenbelasting Voor een tweede hond een stijging van bijna 42% vind ik abnormaal. Automobilisten nemen nogal eens de term autootje pesten in de mond, het lijkt er op dat Leeuwarden een abonnement heeft op het hondje pesten. Deze extreme kostenverhoging draagt het risico in zich dat het aantal zwerfhonden zal toenemen en dat ook het illegale hondenbezit toeneemt. Cluster Sociaal Wij zijn geen voorstander van het fenomeen gedoogruimte Hiervan gaat het verkeerde signaal uit, het signaal dat je drugsgebruik accepteert, terwijl dat iets is wat je niet moet willen accepteren. Lijdzaam toezien hoe je naaste zijn of haar lichaam sloopt door die troep is niet overeenkomstig het gebod tot naastenliefde En dan kun je wel zeggen dat ze in zo' n ruimte humaan kunnen gebruiken, maar dat is onzin. xaunnxs aunxqo óaCsqqoeMxaq xeaui qoou Am auui)( qeM xeui 'aCzaaiqo^ qx ueq pxaquadax ap aCxeapxnM Am qqooxq eq uaqnq xau ua uawuio>( qse>{ Ap qn uxqabaA/uaAOH sp xaqqov Aq a>(XM aunxqo sx aqqnxb aqsxea ap ua uauaos aqqxs qse>{ ap uA ua^xq xead ux uaqqoepab aqqe xau xap qep xao xap qx qox>j xapqeqqaM axq pxxqs6uxzax^xaq ap ua •aCzaaqqo>( qx ueq ua6xx>( s,o>fxsxx Ap ueq pqAq >{xqpnp ux qau qoou aMMeq Am -aCzAqspaqs ap qn uaq^aCoxd ua aCs^npoxdnoqbuxuuaM ap 'xapqodaqqng aCseeqxoqds^aunxb ap do s,o>(xsxx ap xao s^AqabAq qx Am aMMeq uea *ua6uxxq aq pqAq uA xaqqaq ua ua^nxp aq qn pqqC uA s,oj(xsxx ap uio a6axq sqas qeq aCs>(exq-vpAd ap ua 'uxas xao qeM qe 5ja xap 5(x Meq xea^ aqsaq aa *s,o5{xsxx aqqnxb aqsq >|a auuxq xap xeui 'pua^(>|ap sx euia>[sxaxC qx ua paob sx aAxasax auaxuiabqe aa -sueqeq qn X3m >{a que>( axeo ap ueo 'sueqeq uA que>( auax ap ueo buxqqnxbaq ap quAq aNJ 9CI -xaqqxsxeoq '>{a buxqqnxbaq azzxp xarn qx sx es •paoqA ua qa sqe sx paob spqaxaM s, :pqeeqxaq Cxxa qaqb oxna ap ua pqxC xao qep 'aC^aoqsnq uAui uA a^xM azzxp qaxqs bux^nxpqn Aa Cqq ua aqqa se sx pqqp :snuinqqsoa xeaq aa „*bep ap ueA apxo ap qoq xaAO qeeb ua .'axxeqnoxxoxaquiaqdas ap ux pqauixaA •uqui z uixnx ueA xaqqeAaaui ap uba aqseq uaq ua^ap aq -e-a-g '£002 UT buxbxuxnzaq aqaquapxoux uaa qoq qgCxqq q>(xadaq buxbxnquio ap qepoz '^002 UT buxxanqoajja '£003 UT U0P -uxAsqeeqd uaop aq saxqeooq ap quaxquio buxuixoAqxnqsaq axapeM •uapxaxq aq qxn sx buxssedaoq uba booq neaAXU qaq doxeeM uasqeeqd qequee qaq xoop 'ueeb uaqeq aq xoop qaxu axxaAOZ ux 'uaoxb xeequado qo-Z.1 O buxbxnquio apqaqsabxooA ap qxnqsaq :sx aquaauiab azuo ueA 5(eequxa5( a^Cxxbueqaq uaa sxa>(aozaq ua uaACxxpaq 'sxabxnq ueA buxAabuio abxqxaA ua aAaxqoexqqe uaa ua xaxzaqdqaaq ua -)(xaM '-uoom qaq uee qbeexpCxq qaq qep bxuepoz 'naxqxuijaaq ua qxaqxqeM^sbuxAabuio a^l Cxqa>(>(axquee uaa uba uabxoqxeeM ua uabuaxq pueqs qoq qaq qep apuabaMxaAO •'3003 xaquiaAou do uaaCxq 'uapxeMnaag aquaauiab xap peen aa 'OP •axqoui apuabjOA ap ueA uaAxnqos xee^ia ux jfCxiaboui qaq xaAO uabbajxaAO uaAa bou azned ap suapCxq Cxm qep paob Cxui q^Cxi qag -uaCxqxedabaiioo aqe suauieu puaxpabux sx axqoexq-vaD 0P Joop axp axqoui uaa do jaaA uooMabuaqxnq q^Cxp axp ua uaCxqxedabanoo -qaxu axie xoop pua^aqxapuoapaui sx axp 'axqoui uaa bou >(x qaq uea •qCxM>( uasuaui azap ueA qseixaAO ap >(00 aC uaq ua^ox^qe qaq eu queM 'buxAabuio ap xooA paob )(oo sx qep ua uaq xooa xaqaq sx qep 'uapqeeisxaA ap ueA ua5(3x>(qe ^Cxqaboui qaaAOz qaq xooa 'bxoz xooa uaqqaz aq ux uajappxui axp uio xooa xa axun uaqsxxqo ap qsax^f uioxeep 'uapqeeisxaA uee bxoz ap xooa qxo^i aq pqab spaaqs sx xg -azna^j apxaa^xaA uaa qep puxA >(x ua aquixnxboopab uaa ueA xapueqsxooA sx axqoexq-vaO 0P Jssui xapuo 3003 JsqmaAOu g ua ueA buxxapebxaAspeex ap uba beqsxaA 19 PeT9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 16