r*- Blad 73 Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002 Blad 74 Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002 ven, omdat de meeste gemeenten dit gaan invoeren; sterker nog dat moeten invoeren op basis van de wet. Voorzitter, ik denk dat een raad, die naar argumenten wil luisteren, zich nog eens achter de oren moet krabben of dit wel moet, wat u voorstelt. Wij raden u dat af. De Wet Poortwachter. Voorzitter, als je kijkt naar wat wordt voorgesteld met betrekking tot de Wet Poortwachter, dan is het denk ik noodzakelijk om dit voorstel te honoreren op basis van de wetgeving per 1 april 2002. Op basis van goed werkgeversschap in relatie tot hoe ga je om met ziekteverzuim; hoe probeer je mensen er weer sneller en beter bij te betrekken. We hebben immers een vreselijk hoog ziekteverzuim van meer dan 10% en in sommige delen van de organisatie praten we over 14 dan wel 17%. We hebben afspraken met Bonden gemaakt hieromtrent. Er wordt ook door de OR, u hebt die brief gekregen, een hoge werkdruk geconstateerd. Daar zouden we ook iets aan moeten willen doen. We maken steeds meer kosten voor vervanging wegens ziekte. We moeten die Pemba-boetes die er aan zitten te komen, goed en scherp in de gaten houden en die niet moeten willen betalen. Ik ben op de hoogte gesteld met betrekking tot de mening van de OR in dit verhaal. Die zou het zeer betreuren wanneer we dit voorstel zouden afschieten. Kortom, ook hieromtrent willen wij u verzoeken dit nog eens te heroverwegen en dit vooral te laten doorgaan, mede gelet op wat in het Collegeprogram daarover staat. Er is weliswaar geen voorstel afgesproken bij de collegeonderhan delingen, er is wel een regel in het Collegeprogram gekomen dat de wenselijkheid van dit verhaal onderstreept. Leest u maar na. Dit zou wat mij betreft moeten blijven. Stadsbouwmeester Er staat in de begroting en in de voorstellen, die worden voorgesteld, een ombuiging op basis van stadsarchitectuur van 90.000,00. Daarvoor in de plaats hebben wij u voorgesteld genoegen te nemen met een beleid Stadsbouwmeester voor 25.000,00 structureel. De winst is behoorlijk. 90.000,00 min die 25.000,00. We zouden u willen verzoek om daar nog eens over na te denken. Er is dus een grote post gestreept ten gunste van een klein postje, dat onontkoombaar is en waar we eigenlijk niet zonder kunnen. Viering Leeuwarden 500. Ik denk dat de heer Jacobse dit treffend verwoord heeft met betrekking tot de uitstraling qua stadmarketing, met betrekking tot dat feest en wat dat voor goeds kan doen voor Leeuwarden. Wij willen dat er nog steeds in houden. Digitaliseren van de monumenten. Dit is 28.000,00. Wat zou daar op kunnen worden bespaard? U moet goed weten waar u mee bezig bent. Het is een vervolg op de huidige investering van 100.00,00. Het is een vervolmaking van bestaand beleid. Als we dat halverwege de rit afbreken, dan kunnen we over twee jaar opnieuw beginnen. Weg 100.000,00. De winst is veel lager dan u denkt. De schade is veel groter. Niet doen, zeggen wij Dat zijn dus de punten 1 t/m 6, waar je over van mening kunt verschillen, waar wij de argumenten voor geven en u dat nadrukke lijk onder ogen brengen om u nog een keer te bezinnen op deze voorstellen met betrekking tot dekking. Onze conclusie is niet doen, onverstandig, het zet heel veel dingen op losse schroeven wat onontkoombaar, onontbeerlijk is. Grote problemen, zelfs principiële problemen, hebben we met de punten 7 en 8Dat zit dus in een wat andere fase. Men gaat er hier vanuit dat je zomaar 3% kunt korten op voorstellen nieuw beleid. Alsof wij voorstellen maken met een plusje, voorstellen maken met al posten onvoorzien erin. Met andere woorden met beste toefjes slagroom erop. Dat is het niet. Het zijn weloverwogen voorstellen. Voorstellen die wij doen op basis van inzichten die we hebben. Daar zit dus niks extra's op of in. Met andere woorden, je kunt niet gemakshalve er vanuit gaan dat er plotseling 3% ruimte in voorstellen nieuw beleid zit. Overigens, waar is 3% op gebaseerd? Waarom is het niet 4, 5, 10 of meer? Ik bedoel, het heeft geen onderbouwing. Het is ook een miskenning van de voorstellen die wij doen. Daar zit geen ruimte in. Dat zijn voorstellen conform de werkelijkheid en die vallen soms mee, dan wel tegen. Punt 8, uitzetting met betrekking tot 400.00,00 structureel. Om in het program vanaf programbegroting 2004 400.00,00 structureel in te zetten voor zaken die zich in de loop van het jaar zouden kunnen voordoen, om een budget te hebben voor de raad om gemakkelijk op in te kunnen spelen. Dat is een complete uitzetting van het beleid als zodanig. Dat zou je apart moeten dekken. Dan zou je moeten ombuigen 400.000,00. Wij vinden dat het een begroting van de raad is. De raad heeft en kan kaders stellen. De raad kan begrotingswijzigingen toepassen. Dus wat ons betreft zou dit niet aan de orde moeten zijn. Dit kost te veel. Dit is niet verstandig. Kortom, voorzitter, met betrekking tot deze motie blijft er niet zoveel over. Wij staan nog vierkant achter onze voorstellen. Ik hoop dat ik ook serieuze argumenten heb aangegeven waarom het niet kan. Ik hoop ook dat u daar serieus op in zult gaan. Motie 10, Scholen onder Dak. Ik heb een verhaal gehouden over de Algemene Reserve en het verhaal dat je moet nagaan of het onontkoombaar is, of het zo belangrijk is, dat je Algemene Reserve wilt inzetten voor structurele zaken. Dat is in ieder geval wat de wethouder Financiën daarvan zegt. Die van Onderwijs denkt daar iets anders over, maar u weet dat de wethouder Financiën over het algemeen voorgaat. Die mening telt. -?ttcl:ia3m3e >|CTTasajA sm gep guauioui gaq do gpeeqos suo gep obeuix gaq ua buxx3ssxMgxnsuaAabab ap jaAO uabbaz gem bou up)( >(i "buxuaxz -jooAaxgeuuogux gog bux^ajgaq gaui jeeAab gdoog saxgxquie a^axgxgod geguee uaa uea axgesxgeaj aa 'pjaunuagaq gpjoM buxuaxjaAgsuaxp ap ueA 6uxga>(>(XMguo a5f Cxg^ezpoou aq -uauiaou uabuxp jeed uaa T0M 6°u >(T °z ua uaggogs a>{ CxgJE^sb gaui uaACxjpaq 'uapaquabag -abeoajoq 'buxxxnAjaAUiapoq 'ua>(egsbuxAeqpueq ap uea buxunagsjapuo agenbapeux ageiu apuauiauaog ut gaui ua>(eui ag uep uabCxj>{ aM 'uaop uagXTM uagaoui gaxu gep n noz 'pgaaq ux buxjaoASjCxjpaq 'buxj -aoAsg Cxjpaq buxjagaqjaA gog bux^ajgaq ga^ *>(x gqoep 'buxgaopaq 0P 30TU seM 30Q "uauiauge buxjaoAsgCxjpaq uea axguaxoxjga ap ua gxagxAxgoagga ap x0Z 'uaop gaxu gxp aM sgv 'uCxz gqoajag uep axp 'ueegs ag suixexospeqos jooa om uauio>{ uep 'suaAabab ueA gxagxxeM>( apuaopgoAuo ua axguagsxsuooux ueA bgoAab sge g^eeuiab uapjoM uagnog ja sgv "uaop gaxu jaxueui azap do gep ue>) ug 'uaiaoA ag gxn jeeui gep gjaaq 'buxjaoASjCxjpaq jbao ueeb axp auabap sge 'abaxxOD gaq x0M uep 'aguaauiab aa buxgqoxxdjaA uaa gpjoM 'jauieg agsjag ap sbuex bou gaoui 'pgapueqaq jauieg apaaMX ap Joop sx uabux>{jadag 051 CxxsgqoaJ^sTXqnd pxaqjeequag ap do gaM aa 'uasia a^CxgsggsM ap uee uaopgoA gaxu aM uauun>( uep uabxuxnzaq ueeb dojaxq em sgv "uaop uagaoui noz gaxu gep n uioxeeM uaguauinbje xe3uee uaa gaab >11 -uageq ag sgax x0M 3XeA Jeep ruapjOM ue>[ gqoepa6 CxxuCxqosjeeM boo agsxaa gaq do CxqjeeM x03sjooa uaa >(oo "AID 30M ÉTP uea •uabxuxnzaq ag ggeA do gaxu Jaxq gep gqoejqab qaq uajOA jeeu baouab >{Cxxapxnp nu >(x gep >fuap >{i 'gdaajgs baM gep 'buxxapueqaqsbuxgojbaq ap gog axgegaj ux 'JX0Z peey ap sge 'sx gss >fCxjbuexaq aoq J3ao uapnoq jaaui xpeHJ0A puapnoq>(aags uaab jagxngs JapnoqgaM ue>( - doxeep apgaop jaggxzjooA ap - guio>{ gjo^uauuxq Jaxq sa>(uiag sgv £xm uapuxA 'bxpuegsjaAUO jaaz gep sx uep 'gauxqeg puabgoA gaq jbm uep 'gauxqe>j gaq buxgqoxj 'pbxuxnzaq uapjoM ue>{ gso do ja gep uagejgsgxn xeeu6xs gaq jx9Z 9M sgv •ua6Cxj>( ggs exA -6x>(>|nxa6- ageui agojb ux aM gep 'uapagsaq uauuni) ag apuaopxoA pxabaxpxsqns gep uio >fCxxa>|ezpoou jaaz buxunagsjapuo 9P sx JooAjeea "pxaAdejg xea^T&TP 'qoaCojd jnoxooxxnJ 39M '>(JaMuaja6uoC ua -pbnaC do '6uxMnaxujaA a>|Cxxapags do xa°P >(T '>(Cxj6uexaq Jaaz uapjeMnaaq jooa sx gsD "00'000*51 3 ueA uaddejqos gag "pxaxag uapags agoj^ gaq jaAo gaq geeb gsjag •uiojeeM uabbaxgxn n xaz >(I "pjaoAabdo uaqqaq ua^ez azap >(nxabuo jad gaxu aM gep oz >(Cxxauieu sx gag "6ux>(>(ap aAaxgeujagge ap gog 6ux>(>(ajgaq gaui uaxxa^sjooA Mn gaui ueeb pjoo>(>fe sgoogsgaoA gaxu Cxm gep uaxxa3SJooA qoxz gun>[ n ug *s6uex uaAa az doox >|I uaxxa3SJooAs6ux>(>|ap ueA uabejpuee gaq ua uaAaxgeujagge ueA ua>(aoz gaq gog 6ux>(>(ajgaq gaui gxagxAxgeajo ap jooa buxjapjeeM sgeeuiboM t>x axgoui 'axgoejg-aAA ep ueA axgouibux>(>{ap ap gsjaajaxxv •saxgoui ap Cxq uio>( >(i •gaxu gaq ue>{ jaAaxgoe-oxd jaggxzjooA •jaAouabag uaAaxgexgxux aMnaxu ajapue xaxjaxi6 ueegs jeea "09H ua oaw ueA uaggaz bueb ux aM gep bagjaAO x^Ju^^u-J^s uaa jaAOuabag geegs jeea *axuiapeov dog uaa ueA gjegs ap jaAouabag geegs jeea uagegspxaqjapuxui ueA jape>( gaq ux goojb x9M uep 'goaCojd uxax>| uaa gqoxxx9M 3eui Auiape>(v a>(sAjj ap gog axgegaJ ux AgxsjaAXUQ ap gog bux>(>(ajgaq gaui uadog uaqqaq saxgoe aM gep jaAouabag geegs jeea "uapnoqaq ag bou Jaxq 'axouxAOjd ap gaui uauies 'pgsMab axxp gaui gxagxsjaAxun uado ©XP uajaqojd aM gep jaAouabag geegs jeea •buegaq goojb ueA snd -uieosxuua>( axp sx bxuepoz sxe ua gqoej>(sbux>(>(ajguee axp gaui ua>feui ag ggaaq gxa "uajnajgaq ag gx^A gea "uabuxuojo J^pu uapjeMnaaq ueA jaaM >(Cxx9uua>( az ueeb nu ua pgeeqab uabuxuoj^ gxn gsjaa az uaqqaq aM "buxbaMaq apjaa>jabmo ap az ua>|eui snp ua uapjeMnaaq ux uep jagaq >(Cxx9uua>( uadox uabuxuoj^ ux uabuxpxaxdouajejax .'baM geeb ggsgTSJaAXun uado *sx sCxMjapuo gazabgjooA bxx^gjssui uaab ja gep pbazab gpjoM jg 'jaggxzjooA uabuxp jeed uaa 'uajajado gaxgoe-ojg •ggajgaq Cxui geM 'uauiojgs u^XTnz 9°X Jeeu jaaM Jaxq uaguapngs JoopjeeM ua sx y Cxxs>t>{0jguee apuaopxoA axp puegjapsN ux uagngxgsux axxe uajaACxpaM ue>( axp uabCxj>( ag sndmeosxuua>| uaa uapjeMnaaq ux Jaxq uio gqoxjab doja sx sagxv 'pjnngsjaA uapjoM uauun>( ua uCxz puojabge jeeCjooA gaq ux >jx >(uap uaxxnz uabejAueeseduio>i "g>|J9Mab uee pjeq guauioui gxp do gpjoM jeea "sxouxAOjd ap suabxoAjaA ua jee>(Xa jooa paob gep aM uabCxj>| aoq .'xsspuee a>(Cxxsguaauiab gaq 'uabejAueeseduiog •jee>(xs jooa pjooMguejaA xeeuiaTTe x^T^ueuxg gaq aM uabCxj>( aon •uaxoueuxj uiaaxqojd gaq sx gea ">|oo n gua>( gep ua uiaaxqojd uaa jagqoa sx jg *g>(eemab uabuxjapjOA uapjoM jg -uadogjaA jaajs euixjd uaa ux uabux>|ajdsaq ap 'snduieosxuua>| ap ggajgaq geM 'gep uaAabaog jaggxzjooAaxgoejg -GAA aP gsoui m snduieosxuua>( J9ao g>(aajds >(Xjnow ueA Jssq ©a •bnjag axgoui ap do uaAa bou s>|ejgs uio>( m •uauio>{ aM jaAaoq U95iPT5( ua uaggaz uagaoui aCgCxj uaa do jee>(X3 goui jeeui axp aM gep >juap >(i -ueegs ux uasxa ua uasuaM geM xE&°u >(oo jeeM 'uauua>( gaxu bou x90T°TII° 0M 'boogojg uba guio>{uee uegdsbuxpxajds uaa ja gep aM uagaM jjCxx-inngew bueAdojapux>( gog axgegsj ux uapaq>( Cxgsboui ap jeeu aM ua>(Cx>( >|CxxJnngeN -ejguao axsuoxgoungxgxnui/uax -oqosgjnnq axgeuxquioo ap jeeu aM ua>fCx>{ >(CxxJnngeN 'uaAag j0 axp uasuaM ap uee uauio>( ag gaouiabag snp aM uajaqojd 02 *uabCxj>( ag pua>(>(ap >(eez ap aM uajaqojd jCxqosjeeC jag *uaAababuee uxjeep uCxz uagxagxjoxjg *peej ap joop pjna>(abpaob „>(ep japuo uaxoqoSw egou uaa bx^ngab uaqqaq a/^ "uaggxz aaui aM jeeM uiaagqojd gaq snp sx gea "x^sui^XT0 isxu x00UIuaa nu ue>( gaq "japue ap uep jaaui geM aua aa "jooa dxjbaq x0M Jfoo suabxjaAO jeep uaqqaq uagoqos *agdej>( 0P gxnueA ua>(eui sazna)) uba axgsaM>( uaa gaq sx >(^pa "uajaxoueuxg gep aM uauun>( aoq .'uabejAuee apbxpjeeAgqoajab uee uauio>| gaouiabag aM uauun>( aoq :uiaaxqojd uaa jooa sjfcxx-ieec jee>(X9 gsui aM uaggxz snp ug "apuaopgoAUo sgooqosuixnj sx gep bou ja^jagg geenbape gaxu sx aog aguaauiab ap jeeu >(Cxy gaq ueA buxxegaqjoop ap ua uabjoz jooa aguaauiab ap gaoui jeep buxgsaAsxnn "ST uiaagqojd uaa ja gep >(00 gaaM n jeej-j 'uajagaqjaA ag geM xp6ou J0 3T®A uep 'puegsaq 0bxpxnq gaq uabag gazge gep ua g>((Ix>(aq ggajgaq sCxMjapuo geM uagqoxzux apuajapuejaA ap aC sge 'bxpou JOOAjeep uCxz saguixnj jooa Z00Z «quisaou g u3 f. uba BuTa»p»B39A8pwa 3p uba 6btsu3a zqqz JsquJ3AOU g us ueA Butu^bBjbaspbbu ap uba Bbt^ba 7/ pexa 1 n K LU u p0ia ^s> rn

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 19