cO *0 Blad 105 Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002 Blad 106 Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002 Motie 39. Waterspoor. De complexe materie om hier in een motie over te besluiten. Motie 40. Ik heb begrepen dat de indieners van 40, deze motie intrekken en onze motie ondersteunen. Motie 41. Nee. Motie 42. Zijn we voor. Motie 43. Zijn we tegen. (Voorzitter: Ik ben natuurlijk uiterst voorzichtig met het ingrijpen nog in deze vergaderingDat kunt u zich voorstellenna de schrobberingU zou toch even moeten nagaan om op deze manier de 2e termijn in te vullen, want het is keurig dat u aangegeven hebt waar u voor en tegen bent, maar dit draagt niet bij aan de discussie. Ik denk dat het zinvoller zou zijn, met alle respect om u te richten op de meest essentiële aspecten en daar desnoods wat meer werk, wat mij betreft wat meer vuurwerk, van te maken. Daar gaat het dan om. Het is niet meer dan een eenvoudige, simpele suggestie De heer Van Mourik: Wij hebben bij deze begrotingsbehandeling vooral invulling te geven aan het dualisme. Dat is toch ook de verhouding van raad richting college. Dat de discussie zich vandaag nog een beetje in dat traject afspeelt is, denk ik, ook wel een beetje begrijpelijk. We zitten in een overgang. Ik vind wel, dan doel ik bv. op onze moties, de moties van PvdA, CDA, PAL/GroenLinks en VVD, dat we op een goede en creatieve manier proberen invulling te geven aan het dualisme. Ik kom straks op de moties terug. Ik zal dat op een wat andere manier doen. Bij de moties van de coalitiepartijen behandel ik alleen de moties waar we als VVD-fractie op tegen zijn. Bij de moties van de oppositiepartijen, de moties waar we voor zijn, omdat dat de minste spreektijd vergt. Als het andersom was geweest, had ik het andersom gedaan. Eerst een paar algemene punten, mevrouw de Voorzitter. Er is het nodige gezegd over de afschaffing van de OZB. De wethouder Financiën heeft gezegd dat het college in de grootst mogelijke meerderheid zich niet kan vinden in die voorgenomen afschaffing. Ik mag toch hoop ik aannemen dat de wethouder Financiën die lid is van dezelfde partij als de man die regeerak koord heeft geschreven, samen met minister Donner, uiteraard tegen de uitspraken is dat afschaffing van de OZB een slechte zaak zou zijn. Als je verder inhoudelijk op de zaak ingaat, dan blijkt natuurlijk dat het geen simpele zaak is. Voor de VVD in Leeuwarden geldt heel duidelijk dat afschaffing van de OZB macro gezien dat dat een goede zaak zou zijn. Wij hebben ons in het verleden ook op het standpunt gesteld, net zoals D66, dat dit een belasting is die kan worden afgeschaft, vanwege de hoge kosten, de juridische kwetsbaarheid die dit met zich brengt, etc. Als je voor Leeuwarden bekijkt wat de consequenties zijn in de nu voorgesteld vorm, dan blijkt dat wij plannen op de plank hebben, die we willen uitvoeren. De wethouder woningbouw is er wat optimistischer over dan wij, die voor een deel gestoeld zijn op het geven van meer perspectief aan de gemeente Leeuwarden, o.a. door het inbeuren van meerdere OZB-opbrengstenDat heeft voor een stad als Leeuwarden forse consequenties. Daarnaast vinden wij het als VVD Leeuwarden in het huidige regeerakkoord, het strategisch akkoord, dat daar eigenlijk een soort van halve oplossing is gekozen. De OZB voor woningen is weliswaar afgeschaft, maar de OZB voor niet woningen is gehandhaafd. Het hele gedoe met de WOZ, de vierjaarlijkse taxaties etc. blijft bij de gemeente. Dat had beter gekund. Dat vinden wij wel. Wij vinden dat er een hele heldere keuze moet worden gemaakt in het nieuwe regeerakkoord, of volstrekt afschaffen, of niet. Als er dan wordt afgeschaft, en ik vind dat het college zich daar met name op zou moeten richten, dan moet de discussie gaan vanuit Leeuwarden, ik heb dat eerder ook in een artikel geschreven, over de manier waarop wij als gemeente daarvoor gecompenseerd worden. Er zijn onderzoeksbureaus die in ruime mate van dit soort wetgevingen bestaan. Er zijn ook methoden denkbaar, kenners van het Gemeentefonds zullen dat ook beamen, bv een verfijningsuitkering waar je allerlei zaken in kunt bouwen, waarmee het mogelijk is om op een goede manier voor compensatie te zorgen. Dat is de mening van de VVD Leeuwarden over de OZB. (Mevrouw Dikken: Het is natuurlijk wel een landelijk onderwerp maar de WD heeft daar het voortouw in genomen. U bent het toch met mij eens, even afgezien van de bestuurlijke invullingdie u nu even geeft, dat voor mensen die weinig geld hebben en over het algemeen in goedkope huizen wonen, de afschaffing van de OZB minder goed uitkomtdan voor mensen die in dure huizen wonen, over het algemeen mensen die veel geld hebben en hoge OZB betalen. Dat verschil wordt toch groot. Dat bent u toch met mij eens.) Ik ben het niet eens met de vergelijking die u maakt. U zegt terecht het een afweging bestuurlijk eigenlijk is op landelijk niveau, die onderdeel uitmaakt van een totaalpakket aan lastenver zwaringen en lastenverlichtingen, waarbij bvook het kwartje van Kok is gesneuveld. Daar heeft misschien de man die u bedoeld daar meer voordeel van dan iemand in het andere geval dat u bedoelt. (Mevrouw Dikken: Ik wil het alleen hebben over de OZB. Mensen die in dure huizen wonen betalen veel OZB. Over het algemeen zijn dit mensen die een hoog salaris hebben. Of niet? Deze mensen betalen toch meer OZB? Op het moment dat je dat afschaft is het voor die mensen gunstiger dan voor mensen die in een klein huis wonen en over het algemeen minder verdienen Het past dus in het landelijk pakket van lastenverzwaringen en lastenverlichtingen. De hele versimpeling van de discussie zoals u die stelt, past niet in de zorgvuldige manier waarop dat onderwerp is neergezet. •uauio>( uagaoui aog uee je sje 'uCxz aog uee gaxu buex 6ou jeep aM gep >(uap 5(ppqs5f Cxj uaa 5foo 6xx J3 jsa ag degs uag 'asqooep jaaq ap upa sxp xeeMJ9^ apgx^z^aq aCgaaq uag uxaxdsxnqjjoxB 8E axgow •aaM *qosxgsxxe©jjx geM Cxm uapuxA L£ axgow jppmz bxpajuaAauo '99N 9E aggow aaN 'SE axgow aaN frE axgow •aaN 'EE axgow •jooa '30IS sbaxToo 6uxjagepuew 2E aggow •gaxN buxgsexaquapuoH 'IE axgow ui 6ou jagex j3ao geM je •uadaxpjaA ag uio pxaq^f Cxxshoui uaa sje 6uxjapeuaquaga>( axp 'p6azab 5(x qaq jeea -uapgeexsj0A buxxspueqaq vP^d '0E 9T3°W aaN •buxjaxoxj uagsexXPP3T^e5{ buxggndgxnjapuo '62 axgow •aaN 'uauiojge gaxu spuogxooTd '82 axgow •aaN fr002 huxggaquaggogsxeAge uaxx^AjaA LZ axgow •aaN 6uxgoj6aqgonpoj<3 '92 axgow •pjoo5(>(v Jauie5(ua>(ay 52 axgow gajN 6ux6xuxnzaq-0AM f>Z axgow aM uaunags •uaunuaMzxooqos E2 axgow •uaunags azap aM uauunjf uep 'geebjoop gaxu axgoui ajapue axp sxv 'ueeb uaioxiaA gaxu uCxz ja axp uaxxnc*s ap geQ euixjd gep sx uep uazaMabje uapjOM peepjapux gep gqooui sx pxaquabaxab Ja sxv axgponpanaxxxw ZZ uabux>(jauido azap upa buxuiaugqoeux gaui 'uaunags aM uauun>j *uapnoq aaui buxua^jaj jeep axp ue>{ upq *0x55x11111100 -buxua^aj ap uee uaAab uauun^f aaui uooMab jo uapnoquee uauun^f gaq noz n 'ut euixjd 5(x >juap gaq gsed jeeg 'xojguoo ua buxuuexd j0ao ua^ez azap je gaui gxzaq guauioui gxp do sx axg axssxunuoobuxua^aj ap uee uaAa6 ag aam gep uio uapejuee uaxxTM dS 9P noz >{i xeeqjaA paob uaa >(oo aM uapuxA gea 'buxgojbaq axenp saoojj ji axgow •aaN -uaAeqpueq uapxab :swn QZ 9T30W •uaxa^XMguo ag uexd gep uio jooa xoo^uapxouxuinxpoddod buxAabuuoA '61 9T3°W •uaAab uaxXTM sue>( uaa uooMab Cxm axp uabuxpawrMquo aguaoaj aMnaxu ap abaMueA 'uabag aM uCxz xso-ingonjgs) umxpoddod bujAabuiJOA '81 sxgow uajapuejaA jaaui gaxu nu aM ueeb gag 'xsaqjaAuab -uxgjaquajjogsxeAje axaq gaq gaui puiagsabux aaui je aM uaqqaq 'uabag aM uCxz *£002 öuxggaquajgogsxeAge axgeuiaqsAss6uxjgaq LX 3T3°W •5(00 'sjabaxdxaaA (apgeexsjaA) >(axgeuiaxqoJd *gx axgow 'jen x^PuiaxxV 'SI w/g 8 •ua^ojgabux si -jnngxno i axgow •g>feeuia6 Cxq uabuxjfjauido geM aM uaqqaq jeea f?j azea^ uapaq^ Cxxabouiaxgegxoxdxg *9 axgow *3m uaunags X^Mspj *g axgow •gaxu aM uaunags 'qojeos axuA jjsAjj axgow cxm uaunags gxg saxgepouiuioooe^ Cxm uajjez upa puegs gqoxzuj axgow •sx aguixnj ag^xqosab uaa jeeM uaj|Cx5( japjaA aM uagex aCpjoq 9TTinC do baouab uaqqaq ajxxnp :uabbaz uagaoui >{Cxm axp uabag >(Cxxapxnp ua uaxeejp uagaoui uaaq uio gaxu jeep aM gep ua>fuap 0m sna *xsm upa uapaouijaA gaq uaqqaq aM gbuajq buxgsexaq jaaui >(00 jeep aguixnjsjajjxnjqab u,oz go uaxzjaAO gaxu guauioui gxp do uauun^f Ttm uapjOM gsexaq Jaaui gaxu gaoui >(Cxm azap gep pbazab uaqqaq ^CTMaCuejo ap ux Cxm gep axgoejg azuo gxn uaggoj apno upa uadaj6aq fTM >(CxMaCuejo huxgxnxsgxn aguixnjsja>|xnjqa6 6ux6xgsaA 'Z 9T3°W •apjo ux si *aguixnjsja>|xnjq09 'I aX3°W *pao6 gaxu Cxui g>(Cxx gep 'uaop leewaiie ^pp 0M U0^0OUI sjapuv *uee6ux uaAa x^m jjxjnow upa Jaaq ap x^z axgouis6ux>(5(ap ap do sbuex saxgoui ajapue axxe uaAa 5(x doox ueg uaunagsjapuo gxp uauuni) Cxm 'pjaoAabdo gaxu Jaa>( azap gaq uaqqaq sm *pjaM ggeqosabge gaq gap jauiuieC gaq uapuoA aM gaoui uazaM jaaM 5(Cxxua6xa uaunuaMzxooqos gaq gep pbazab uajeC x® uaqqaq 37 -sx euixjd gep gaa uaunuaMzxooqos 'Z 9T3°W *pqej5(a6 uajo azuo jagqoa suaa 6ou uaxqossxui suo aM uappaq uep 'pxoo6a6 peq ueeuabag ja bepuoz azoxogne uaa gqoxxx^M n sxv 'zua ua6epxauiuixq uee >(uaa *>(Cxg5(ejd ap ux uooMao uajajguaouoo ag ua^CxM ap c Z00Z JaquiaAOU 5 ua upa 6uxjapebjaAspeej ap upa bexsjaA V01 PeT9 2002 JsquiaAou 5 ua ueA 6uxjape6jaAspeej ap upa 6pxsj3a EOT p^xa

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 27