Blad 121 Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002 Blad 122 Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002 Derde opmerking, we hebben met elkaar afgesproken, dan wel in gang gezet, dat vanuit de commissie van de Rekening gezegd is van: prima college, jullie komen met een programmabegroting, dat is een eerste aanzet, daar valt nog wel wat aan te repareren, maar we gaan nu met elkaar aan de slag om de juiste zaken op papier te zetten, het college op te dragen voor 2004 te voldoen aan de kaders die de gemeenteraad daarvoor stelt. Het komt ook tegemoet aan de motie die de SP-fractie daaromtrent heeft ingediend. Op basis daarvan hebben we in ieder geval in 2004 deze zelfde problematiek niet weer. Dus er zijn drie argumenten op grond waarvan ik zou willen adviseren die partijen die overwegen om met die motie mee te stemmen, zover te krijgen dat ze instemmen met deze programmabegroting, zoals die hier ligt, omdat het anders geen recht doet aan wat er gedaan is, geen recht doet aan het dualisme en wat ik daar mee over gezegd heb. (De heer Jacobse: De wetgever heeft natuurlijk niet voor niets bepaald dat dualisme dit jaar ingaat en het feit dat u verplicht bent om een programmabegroting aan te nemen of voor te leggen als raaddat die dat een jaartje heeft opgeschovenDie heeft ingezien dat het veel tijd kost en dat er enige groei in zou moeten zitten. Ne hebben waardering voor het feit dat u een poging heeft gedaan dat voor dit jaar te doen. Ne vinden dat ook prima om dat als soort richtlijn te nemen, maar u kunt zelf met droge ogen niet volhoudenop het moment dat u hier had gezeten, dat u met een begroting, waar nauwelijks doelstellingen in staanwaar nauwelijks meetbare prestaties in staan, dat een raad er mee akkoord gaat en een soort vrijbrief geeft, geen enkele controlemo gelijkheid heeft. Dan geeft de raad zich feitelijk helemaal over aan het college zonder, dat het ook maar enig handvat heeft om hier aan te controlerenDat kan u niet van een raad verwachten. Ne hoeven helemaal geen leeuw te zijn, we hoeven ook geen lam te zijn, er is ook geen enkele reden om sneller te zijn dan de wetgever verlangt. U kunt komend jaar rustig verdergaan op uw pad, maar voor dit jaar stellen we de productbegroting vast, want dat geeft een houvast voor de raad en dat geeft helaas op dit moment de programmabegroting nog niet.) Het is natuurlijk niet zo dat u het college een vrijbrief geeft. U geeft ruimte binnen de kaders, die hier voor zijn gesteld binnen deze programmabegroting, aan de slag gegaan. Vervolgens hebt u daar alle controle op die u wilt via de commissie van de Rekening en allerlei commissies en via de raad zelf. Dus ik zie dat niet zo zwaar in als de heer Jacobse dat naar voren brengt. En vergelij kend met wat ik zou gedaan hebben, wanneer ik daar zou zitten, dat lijkt mij niet verstandig. (De heer Van MourikIk heb in de commissievergadering naar voren gebracht dat er volgend jaar een mix zal moeten worden gevonden tussen het goeie informatiegehalte uit de productraming en de opzet en de vorm van de programmabegroting zoals die nu voor volgend jaar voorligt. Nij willen op geen enkele manier het werk en de kwaliteit van het werk miskennen dat er in is gestoken, integendeelmaar we willen er graag een extra verdieping in aanbrengen door middel van het amendement van de NLPdat we willen steunen. Op het moment dat we uw denkrichting volgen, ga je eigenlijk de programmabegroting van 2003 vaststellenterwijl je hebt geconstateerd dat de kwaliteit van de informatie, die er in verwerkt zit, en daarmee de mogelijkheid van onze taak om controle uit te oefenen, beneden de maat is. Nat op zich niet erg is, het is een proef voor volgend jaar, dat is ook gezegd, maar neem het de raad niet kwalijk dat wij proberen onze controlemechanismen totdat die proef goed is uitgekristalliseerd in tact te houden.) Ik denk dat ik niet in herhaling moet vallen, anders zeg ik het misschien wel voor de derde keer. Ik blijf dus bij de argumentatie die ik heb gegeven. Ik wacht af wat de raad er mee doet. Dan nu even over de OZB. Sprekers hebben gelijk wanneer ze wijzen op de mankementen met betrekking tot de OZB, de uitwerking, de taxaties, etc. Vooral de heren Jacobse en Van Mourik zijn daar op ingegaan. Daar kleven nogal wat bezwaren aan. Maar waar het mij nou precies omgaat met betrekking tot de afschaffing van de OZB is het volgende: Op het moment dat het door zal gaan dan wordt er gesleuteld aan de gemeentelijke autonomie met betrekking tot het inkomstenniveau en alles wat daar mee te maken heeft. Dan hebben wij geen eigen belastinggebied meer op grond waarvan we kunnen sturen. En ik denk, als je het hebt over politieke beslissingen dichter bij burgers te brengen en je wordt mede afhankelijk of helemaal afhankelijk van rijkswege met betrekking tot inkomsten, dan ben je denk ik niet goed bezig wanneer je het hebt over gemeentepolitiek en over de gemeentelijke autonomie waarvan in ieder geval de meeste van ons hoog opgeven en dat koesteren. Ik denk ook niet dat we zitten te wachten op de nadelen van 4 tot 8 miljoen, wanneer het om compensatie gaat. Ik vind ook dat als de OZB voor particulieren wordt afgeschaft, dan zou je ook iets moeten doen aan de Wet WOZ, en dat gebeurt dus niet. Het is ook nog een halfslachtig gebeuren zoals het er nu voorstaat. Die afschaffing is bedoeld ter compensatie in het strategisch akkoord om de hoge ziektekosten wat te repareren. Er wordt ook gezegd dat het een vorm is van bestrijding van de armoedeval. Als je dat allemaal bij elkaar optelt en tot je laat doordringen, dan denk ik dat het niet verstandig is, zolang er niks anders voor in de plaats komt, om dat af te schaffen. Ik denk dat de gemeente dat eigen belastinggebied moet kunnen houden met betrekking tot het verkrijgen van inkomsten en ik denk ook dat het heel principieel is dat wij zouden moeten vechten voor de gemeentelijke autonomie op dat gebied en ons niet moeten laten overleveren aan de zaken vanuit het gemeentefonds. En ik geef toe dat er wel wat bezwaren kleven aan de OZB, maar zolang er niks anders is, kies ik voor handhaving van de OZB in deze vorm. (De hear Posthumus: Ik wol it ferhaal fan de wethalder stypje. Myn fraach is einliks benammen oan de NLP-fraksje, dy' t dochs in lokale, regionale partij is, wêrom at sy no sa tsjin dy OZB binne en at sy ek in alternatyf hawwe foar dizze heffing. It giet by üs dus benammen om dy gemeentlike autonomy.) (De heer Jacobse: Nij hebben, dacht ik, vrijwel raadsbreed een paar maanden terug op voorstel van de heer Hoogeveen van de D66- fractie gesproken over de OZB. Volgens mij hebben we toen raadsbreed een motie aangenomenwaarin we zeiden: die OZB moeten we eigenlijk vanaf, want daar zitten allerlei bezwaren aan. In mijn optiek, en dat is geen partij standpuntis de meest eerlijke belastingdie wij in dit land hebben, de inkomstenbelasting. Dan hebben we het pas echt naar daadkracht'Dat kun je van de OZB zeker niet zeggen. Natuurlijk zitten er een aantal nadelen aan, dat een aantal gemeenten minder bij de burger kan halen, dan dat het nu doet. Voor een aantal gemeenten zal dat betekenen dat de inwoners er op achter uit gaan en voor een aantal gemeenten waarschijnlijk ook Leeuwardenzal dat beteken dat de inwoners er op voor uit gaan. Betekent ook dat het onderscheid tussen •uaop uagaoui auisxgpnp uea japp>( gaq ut gpp sm gpp us us)(I0m uagaoui gaxu oz sm gpp 5(uap m uaxaogAgjooA gxnjppp axp 'uabuxbxzCxMsbuxgojbaq egge gaui gi-foogsaq jppC apuauio5( gaq ut gpjOM n ua aog pppj ap jppu n gppb 'uaopjooA buxjapupjaA pnb suxzsbxua qoxz axp ua^ez ogge 'uabuxpjaMgxn agge ua gaxu buxgojbaq azap gog bux>(5(ajgaq gaui aM uaop gpp go auisxgpnp gaq upa japp>( gaq ut ua>(j3m aM go 'ggags pppjaguaauiab ap axp 'sjappjf ap upa bux^jaMgxn ap 'buxuipjuagonpojd ap gaui gxaouiaq qoxz abaggoo gaq gpp ua pppj ap upa sx 'buxggagsgsPAjapp5( uaa 'pxaqpbaoAaq uaa gpp gpp 'bxuppoz sgp buxgojbaq ap gog bux^ajgaq gaui 'buxgojbaqpunupjbojd ap gog bux^axqaq gaui gpp gua^agaq qea -auisxgenp gaq upp uaAab ag uijoa 'jfCxg^exd ap ut ^Cxgjaggag 5(oo gpp uabuajq Ctm 'bou ja^jags 'uabod Ctm 'guauinbjp apaaMj, •uCxz buxggagsjnagag agojb uaa noz gpa 'uaggags ag gsPA gaxu nu buxgojbaq axp uio 'ua^fJSM ag buxgojbaqpunupjbojd uaa gaui uxbaq gpp gpuPA uio buxbod ap 'gxz ja abaggoo aMnaxu gaq qpp jppC agsxaa gaq gpuPA £002 geuPA mo uapjPMnaaq aguaauiab ap upa uabod gaq upa 'ua5|jaM apjpq qpp gp upa uCxz buxuua^sxui uaa gaq noz gaoAab uCxui jppn guauixgduioo qoojb uaa guaxpjaA qpQ *uabCxj>( ag jpp>(ga jooa jaxupui azap do uabuxp gjoos gpp ua uagaop-aow SP 'buxACgjqosuiogaop gog bux^^ajgaq gaui sx jppqgPA buxjagaqjSA jooa axp gpp aog gaab 5(x - buxgojbaqpunupjbojd azap uio q>fjaMab pjpq 5(Cxgagquip nu gog xaui puxa gpuPA pCxq agjo5{ ut sx jg buxuipjuagonpojd ap jabbagjapuo apjnngsabaog sgp gaui '£002 buxgojbaqpuiuipjbojd ap upa sgppgd ux 'uabuxuipjuajpCjaaui ap gaxsngoux 'uaggags ag qsPA £002 buxgojbaqgonpojd ap uio pgagsabjooA qpjOM ugjppp guauiapuauip uaa sx gpp 'dlN upa 92 axgow •uapgab guajguiojppp axp 'uagggjqosjooA a^CxgaggaM ua pxagaq aggazab bupb ux gaq upa ua^ajqjoop gaq ua bugjaoAsgCxjpaq do gqoxjab auipu gaui 'saxguanbasuoo ap do uappjaq ag suaa bou qoxz uio sjauaxpux ap do daojaq puabugjp uaa uaop aM •uaggazgjooA uaggxM uagaoui qxp aC noz upp gxag -TAxgoagga jaAo gaq aC sgv 'do jaaui gaxu bupg gpp gjaAag 'pgagsab uaqqaq jppq^xqosaq aM axp 000'001 9d •quaxoxggaux gppqoq 'qPM qxz jppp 'gpM qxz jaxH suaAabab upa ua^ajqsjaA gaq gog bux^ajqaq gaui uauiagqojd ap ut 3m uauio5( upq ')(ppz uabpjpgoAUO uaa sm uaqqaq qpa gaxu £/g 'jpp5(ga jooa snp sm uaqqaq upp up>( gaxu gpp gpp guauioui gaq do ua bxuppoz sgp goaCojd gaq upa gaap apjap agsgppg gaq jooa gabpnq n uabpjA om -goaCojd puadog uaa sx gan '000'001 jooa pgagsab jooa jppq^xqosaq gabpnq uaa gp jppp uaqqaq aM *uabaj5(ab abpgCxq uaa qaq >(x 'uaguauinuoui upa uajasxgpgxbxp gan bxpupgsjaA ua bxpupq gaxu sx qpQ 'uppbjoop gaxu pxagaq gpp upa aC>fnqs uxag^f uaa ja up>{ upp 'gjo>( aC gpp guauioui uaa do sna 'uaggxz uaqqaq ux gxoou >(00 ja aguixnj axp aM gpp ua ggajgaq suo qPM sx >(Cxqabom gaxu gaq gpp uajajgsuouiap uaggxM jppui uaaggp ppq >{i •uCxz uauuni) gagsjooA japup uaa ^00 ppq qxp jppui sxnqppqs gaq upa gagsjooA gaq gaab >(i *sx gaaguapxoux qPM gagsjooA uaa >{x gaab now •uabuajq ag upp buxqjo>{ pojxo pxagaq Mnaxu uaggagsjooA 'jsao gsaj ap ggCxgq upp snp 'apuppbjooA gaq suapnoqaq 'apuajagsaj agge do :qppqs uxjppm 'axgoui ap ux i gund do apjaabpaj >{T jppui paos (•axguagux ap spm iep sueqije 'bujiojbeq ezep jooa jbisjooa ötgpu/uaa uaa jdAjnz sr Ij a -jeeiu %g go ipjOM goojbaq j aaui jen jaa^ epuebjOA ap uep iep puebdjj pueq ap jooa oz sj pjooMiue ga# lyjnjqeb je yoo lusuinbje iep n 1 qaq uCjuue 1 agsjea ap uj 'uepjOM 1 aoui uoyaö pCjije jeeC japar gpp uaqqaq pbazab Ctm iep uajauuxjaq garu bui upif ^x ua uag -jeisjooA a/vinaru gpgupp uaa jooa uepujA ag bur^^ap uejeqojd bm ua ua^a^aq bujiojöeqeiiiiuejóojd ap uaqqaq a/ij -gaxu ifoo snp uaoCjjui 3 axp 'gagsjooA gpp ux uauiouabaaui gaxu Ctm uaqqaq 000'008 3 STP 'uaoCjjui 3 axp upa pjaaqjooA joom uaa sj 1 pq :joqqjnjyj jaaq a(j) •uaxz gp upa jppp om gpp uaggxM bppjb 5joo noz 5(i -uapnoq uppb aaui buxua^aj jppp aM gpp 'uaqqaq dpjb ap gaxu 5(00 uagaoui aM 'gxz ux upa gqong uaab ja gpp gaaaj oz uaauiabgp gaq jsao uCxz uaggagsjooA abxjaAO oiTV 'uppgs uaqqaq uaxzjooAUo gsod uaa suabja sm sgp 'uauio>(JOOA uagaoui aM uapnoz gpa *uaxp upa >(axgpuiagqojd agga gaui 'nou gpp up>( aoq upa bux>(jauido ap gog jaaM gpp gpxag upa 'uapgnb aaMg go uaa jaAo gjppui aC qaq gp >100 'buxpCxjqosjaAO gog qosxgpuiognp gpp gpxag upo *uagpq uagaoui gxn ja uaxzjooAUo gsod axp aC noz upa '000*008 3 axp do aC gxz upp gaui uagjo^j noz gpp af sgv 'uabuPAdo uauun)| uabuxp auaxzjooAUO aC gxM 'bxpou gpp aC qaq upa gaaA gaxu gpp sx ueP '000*008 3 UPA uaxzjooAUo gsod uaa Cxqjppp gaui 'uaoCgxui \/Z upa buxjagsaAUT uaa jaAO gqaq upp gaq aC sgv 'uaxzjooAUo abpguaojad pgppdaq uaa upa uppbqxn aM jppm '>(axgpuiagqojdsxnqppgs jsao pgaaqjooACxq gaq aM uaqqaq upp 'gxz ut aguixnj ja sgp ua ux aguixnj sjjCxgaMnpu go gaxu gxz jppq -uaggagsjooA a>(Cxgapaj pCxggp abaggoo gaq gxnuPA uaop Ctm 'uaggagsjooA agge upa gaui uagjo^j jaAO gppb gpp 'bux5(5(ap gog bux^^ajgaq gaui gagsjooA japup uaa Cxq 5(x uio>| upa gbaz jsao jppp yo gog axgpgaj ux 'uixnzjaAag^axz gog axgpgaj ux jagqopMgjood gaM gog bux^>(ajgaq gaui gaop n abaggoo gaq gpM gagsjooA gaq jsao uaAab ag gaapjoo uaa uio uCxz ^Cxgabom gaq gaoui upajppp sog jppw 'uauio^f japjaA ^ngs uaa upp aM gpp dooq 5(i 'buxjaoAgxn aqosxg>(Pjd do gqoxjab sx axp jppui 'qosxgajoaqg gaxu sx axp 'qosxg>(Pjd gaaq sx axp 'pgou-a uaa gjo^uauuxq gbCxj5( n 'uppb ag bpgs ap upp aaui do>( ap jaAO sgpq jppp uio bxpupgsjaA gaxu Cxui gaq 5(aag snp ua ggaz j Cxjpaq gaq uauuxq ujagui ua jgaz 5(oo aM uapgxM gpa 'uaqqaq apgxM apjo do gaoq ap gsjaa 5(x gppuio 'uppb ag bpgs ap upp aaui gaus jppp uio jpb buxpxagupp uaab Cxui g5(ppuiabjoop uaqqaq jpp5(ga gaui ggpqjapup 50 jppC uaa aM axp '5(axgpuiagqojd ap gpp pbazab qaq m 'pgou-d uaa gog bux^ajgaq gaui gpaajgdo axgpgxjjg gpM ja gpp uaggagsjooA gaM 5(00 aui UP5( 5(g Cxq uaguauinbjp jaaui jppp uaqqaq sm 'pjaoAabux gpjoM gaM ap uaaggp gagN Cxq buxjaAxgoui uaa aM uaqqaq jppp ua jooa uaguauinbjp aM uaqqaq jppp ua gagsjooA uaa nu uaop Cxm guPM 'gaxu 5joo gaq sx gpp ua uCxz gaoui amsxgpuiognp uaab gaq gpp suaa >(Xjnow upa Jaaq ap gaui gaq uaq m 'pjooMiueaq garu bou sj beejAAouajojgja a<j ueeb uajjjM aam ut qosjiemoine gaju aM jppm amsjiemome uaa sr gea jaauosjad Mnaju do wjejo uaa gog ipjaj qosjiemoine yeei ayCjjanaM aMnaju ayja iep argopjj-aAA sje pjeeq 1aq aCiaaq uaa nu uaqqaq aM •uamoy uaiaom noz Cjq ajiemjog pjgxa iqojjjaM bujAabiaM aMnaju upa bjOAab sje ja go uayCjyaq uauuny ai mo 'uaqqaq uapnoz puojabge sjappjmuj nu iep aM sje '1saaMab uCjz i>ijqosab jaaq isjnC nu noz goafpjg ajaq gpq 'uapuja uaiqoom upa sgar ja aM gepjooA uauuayjaA pjajaMuaijnq ajaq ap gsjaa suemabbaM Jossagojd gam aM uaisaom uaog '0 ua pgou uaa jaaM uaoi mo sgou uaa uaoi ua pgou uaa uaog 'uapjOM noz 'o ua 'j pgou uaa gsjaa axp uayezsjaauosjaj pgou ajp upa pueq ap uee isjnp 'uaAoq jaA jppp ijz 'lyeemjoop pCrg ayCjjjaom ajaq uaa ajp uajap -japuoajiesjuebjo apuajjjqosjaA upa bujbaoAuames uaa 'iqCjy sajApe -'O ua jppu uep aC sje 'uapjeMnaaq aiuaamab aQ •sjamauyjaM 001 isd jayjaMsjaauosjad j 'mjou uaa aqouejqsbujjayazjaA ua -yueq ap uj pjaaqjooACjq gqaq ap uaop uaiaom uapnoz jfjaM -sjaauosjad uasuam jaaAaoq uabCjjy ai yCjjaiqojzuj yoo mo '1gaaq O 2002 JsquiaAOu 5 ua j; upa bugjappbjaAspppj ap upa bpgsjaA 021 P^ig 2002 joquiaaou 5 ua upa bugjappbjaAspppj ap upa bpgsjaa 6X1 peie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2002 | | pagina 31