s—sin.'
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002
Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 4 en 5 november 2002
opgezegd in de niet functionerende burgemeester. De raad wilde op
een nette manier afscheid van haar nemen, maar door de enorme
mediadruk en het niet altijd even handig operen van de toenmalige
loco-burgemeester ontaarde het in een bestuurlijke crisis, die nog
werd versterkt door het kort daarna aftreden van wethouder De
Haan. Leeuwarden werd toen afgeschilderd als de risee van
bestuurlijk Nederland.
We zijn nu een jaar verder en kunnen constateren dat Leeuwarden,
zeker in vergelijking met de ontwikkelingen in de landelijke
politiek, in recordtijd in bestuurlijk rustiger vaarwater is
terechtgekomen. Niet dat nu alle problemen in één klap zijn
opgelost, maar er staat tenminste weer een college van B&W dat
teamgeest uitstraalt en de problemen snel naar buiten durft te
brengen, zodat we ze op een reële manier kunnen oplossen.
Als je nu kijkt naar de politieke soap rond de opkomst en
ondergang van de LPF en het einde van het eerste kabinet
Balkenende, dan valt daarbij de problematiek in Leeuwarden in het
niet. Wat lijkt dat al weer niet lang geleden.
De crises in de politiek zorgen wel voor een grotere belangstel
ling voor politiek, maar zorgen ook voor verwarring over de rol
van de overheid en de politiek.
De overheid lijkt naar de burgers toe te willen kruipen, maar de
vraag is of dit altijd wel verstandig of gewenst is. Te dicht bij
de burger staan, kan ook betekenen te dicht bij jezelf staan. En
dat kan de politiek zich niet permitteren. PAL/GroenLinks is een
tegenstander van cliëntalisme of bedieningspolitiek
De overheid moet soms gepaste afstand houden om op redelijke en
rechtvaardige wijze uitvoering te geven aan een door de meerder
heid vastgesteld beleid. Om te oordelen over een boom, dient men
het bos te zien.
PAL/GroenLinks wil niet zwalken tussen al of niet zwijgende
meerder- en minderheden, maar wel kleur blijven bekennen.
Politiek is veel meer dan een optelsom van individuele belangen.
Natuurlijk moet er goed en beter naar individuele belangen en
burgers geluisterd worden, maar dit heeft alleen maar zin, als
politici duidelijk zijn over hun eigen ideeën en beperkingen.
Anders leidt de grotere belangstelling voor de politiek alleen
maar tot meer frustratie en verwarring bij burgers in stad en
land.
Besturen in Nederland speelt zich altijd af binnen smalle marges.
Het is helaas altijd wel een beetje grijs.
Het is aan de politieke partijen de verschillen in te kleuren door
het uitdragen van hun kijk op de ontwikkelingen in onze samenle
ving
Om het politieke debat in de gemeenteraden te verlevendigen, is
het dualisme op gemeentelijk niveau ingevoerd. We hebben daar nu
een half jaar ervaring mee en 't is wel even wennen. Bijvoorbeeld
aan de grotere uitvoerende macht die het college van B&W heeft
gekregen. Een saillant voorbeeld daarvan is het verstrekken van
daar nog invloed op uit te oefenen ot aUe"atleve" a 't ""6"
Formeel stond het college in zijn recht en onder tijdsdruk "maar
eze procedure ls volgens mijn fractie niet voor herhaling'
voldongen f ei tenues teldf te borden,
verantwoording11troepen .^°rte^eUillehOU<^er
Oldehoofsterkerkhof
De eerste ervaringen daarmee zijn onze fractie goed bevallen en
betreftUlsadUdearVan 231 blnnenkort ^reiken. Wat ons
nietni dit experiment voor herhaling vatbaar en hoeft zich dan
alleen tot de coalitiepartijen te beperken.
Doordat er binnen het jaar nieuwe Tweede Kamerverkiezingen zijn
oe,? I06*36" e" 6r daarna een nieuw regeerakkoord moet worden
Wat gaat933" Z 9emeente een onz^ere toekomst tegemoet:
Wat gaat er gebeuren met de Onroerend Zaak Belasting als
beleid?1 lnstrument eigen gemeentelijk onafhankelijk
Wat gebeurt er met de z.g. Melkertbanen, waar ook in Leeuwarden
zoveel mensen zijn ingeschakeld bij allerlei nuttige dienstver-
lening, die anders zou blijven liggen?
Waattbnift0r9en0men af'raak Van hSt °Penbaar VerVoer door?
lijft er nog van het milieubeleid over"5
Hoeveel middelen worden er uitgetrokken voor de tweede fase van
de Stedelijke Vernieuwing? tweede tase van
Allemaal vragen die ons grote zorgen baren. Ik wil mij dan ook bij
de oproep van mevrouw Dikken aansluiten bij potentiële regerings
partijen hun invloed aanwenden om dit soort voor de gemeente
slechte ontwikkelingen te keren.
1° 2ijnweL°P dit m°ment VSel onze^erheden, die wel grote invloed
opstenen ennb°P Z fmeenteli3ke mogelijkheden. Dit maakt het
eenvoudiger op meer^«nbegroting er niet
Hoewel'n °°f de °PZet Van de begrotin9 »1« programmabegroting.
Hoewel nog lang niet volmaakt, toch goede aanzet. Dank ook aan de
gemaakt^ medeW6rkerS dle dit °P *orte termijn mogelijk hebben
:ux axgoui
apuabiOA ap axgoejj-vpAg ap gau1 uauies Cxm uauaxp uauapaj azap uio
•uajasxuebjo ag gsxM uagjaouoodod
apua^ajg^axiqnd gaM 'axpxsqns japuoz 'uinxpog buxgqoxgs ap ieBM
'geeqos uagez uee uaxogjaA buxb uinxpoduxa^ uba sngegs ap sgiaz
xasuCxqosxaApuex uaa jaaiq uxauiog ux dog -uajnadsaq ag sgaxu sx
uinjguaodod bxpjeeMgoA uaa jeeu Mnoqgxn agqoeMjaA ap ueA gJaouoo
jad ueui 001 ^Cxiauieqos uaa pxappxuiab sgqoags jeeui 'ua^ai;
ag aaui ^axgqnd apuaopxoA gaxu jeep gsxM jeeui 'jeeC jad uagjaouoo
ofr agqoxgdjaA ap x9M ueP api^eq uaw 'uxauioy uba bux jauiuiejbojd
ap ut g^xqosabjapuo jaaiq >(axznuidog -uauio^ab sx gqoajag ueA
bxuxaM xeep gep uajagegsuoo uagaoui Cxm uaqqaq gCxds azuo gog jaaz
•uapjeMnaaq ueA uinxpoddod gaq gog uauuoA ag uio
uxauioy jageaqj, uio jeeq^xqosaq >(ja>(jagsaM buxgqoxgs ap uee jeeC jad
000"Lfr 3 ^ITP 'axouxAOjd ua ^Cxj gaui uauies 'aguaauiab ap ggaaq uapaj
axp uio 'uajeAja gpjOM sxuiab gooj6 uaa sie uapjBMnaaq ux ^axznuidod
jooa uinxpod ^Cxx-iooqaq uaa uba ua^ajqguo gaq gep 'uaAababuee
ie TD/lVd gjaaq 6661 egougaxgoadsjad ap ueA buxiapueqaq ap Cxg
uinxpoddog
•uajaguasajd japjaA )(oo uep jeep Cxm uaxinz
uapjBMnaag ueA pxaqjeeq^xajaq ua jaa)(jaA ueA paxqab gaq do uaaapx
azuo ua uaxapueqaq dAAD peej ap ux Cxm uaxinz gjo^uauuxg
èuabbazaog gep abanoo 30M 3un>i
•jogoasdoo>( ajapjnnp ap ux MnoqMnaxu 'A'q'g doois
abxieqosgoojb ap ueA uauiouab gpjOM pxaqosge ua pieegjaA uapjOM
uxxabaA/uaAog ap Jagqov uabiOAab uxjeeM 'gbaiJOOA peej ap uee
buxjajngonjgsjaq ua buxMnaxujaA a^lÉTiapags egoujapey agsedabuee
uaa jauioz ap jooa 6ou Cxz gep a6axioo gaq ueA uagqoeMjaA Cxm
•uaga6jaA xaM
Xeeuiaxaq bxdox-XOOA *x*o 3m uauup^f pjeebxTB ueA 6ux jajngonjgs jaq
uauiouaöJOOA aQ -uasgeexdjaA x0z aogjeeu Jaxq qoxz gjnnquxxahaA
ap ueA jfaxgeuiaxqojd ap uba xaap uaa gep uaxx0^eu sjaóuxA aC do ue^(
aC gueM 'gaxxA puoj uapaxqa6uooM apno ap ueA >(eduee abxpCxg
uaa jooa jaao uaxappxui apuaopxoA x0M nu Ja uoaCxxb *aseg apz
buxMnaxujaA a>{Cxxapags ap jooa uaqqaq ua6xoAa6 5(CxxapClui:i0Auo xez
6uxxabJ3A /uaAOH ap Jagqav agaeqap xe0T°ueuxg gaq ueA ua6xOA0^ 0O
uauio^j uaxinz bnjag do buxiapueqaq ajapjaA
ap Cxq ja ua uCxz jbbi>( gaxu bou gund gxp gaui Cxm gep gdCxjbaq
H *uauoM uaACxiq uauun^ uappeq sxnq unq ux bxgsnj gejagqoe
axp 'pbeeCab uagseiuooM ajaboq do sjauoMaq xaM ja uCxz uassngjapuo
•uapJOM gaoui gdoogsab
japuxui gsxnC 'uabxuxnzaq ag uio 'ja gep uajoq nu aM uagaoui uep ug
•uCxz uapnoz buxua^aj ap ueA pux>( gaq spaags sjauoMaq apuanxMpaob
ap ua uapjOM noz gdooisab xaaAag ja gepuio baMuiop 'uauiuiagsux
uanxM ua uauun>( uaqqaq uauuegd ap gaui gxoou axgoejjaxgxieoo
abxua sge Cxm gepuio 'ixd axaggxq ejgxa uaa gaq sx 19/lVd jooa
•pjaAaiabdo bxuxaM jaggxq 'g^Cxiq nu jeeu 'ua gso^ab
piab iOA uapueq ggaaq gaq 'gazab >(njp japuo jfCxiJooqaq axgxieoo
ap uauuxq uabuxpnoqjaA ap ggaaq gaH 'pjaAaiabdo saxssnosxp ap
-uagaJAaxbjaua ua -pCxg ua sxaxssop sjagaui uxiabaA/uaAog ap Jagqov
ui buxMnaxujaA a^Cxgapags ap uba >(eduee ap ggaaq apoxjadspeej
abxjOA ap ui -buxssedaog ueA japjaa xaaA ie xagxg azap seM
ggajgaq axgoejj uCxui geM 'puiaouab nu gaq gpjOM )(eez apuadois uag
joop
japuxui gaxu ja gpJOM 000 "005'8 3 ueA g^o^ag gaq jeeui 'jaAOjaxq
buxgqoxijooa ajapiaq ua anaus >(Cxiapaj ap jooa buxjapjeeM qoxz do
•gqoxi gaq uee uxiabaA/uaAOH
ap jagqov ueA >(eduee apuieejab qosxgsxuixgdo ag ie 'g^jCxiq
nu jeeu 'ua abxieqosgoojb ap ueA agoeqap gaq uibm>( >|aaM abxjOA
•uagabjaA jeeui axgeooiMnoq sie japiodaung
ap aM uagei ua uapjOM gaoui gqoxjab uapxnz gaq do uapjeMnaaq
ut axgonpojdbuxuoM ap do axbjaua ane gap buxuaui ueA sx axgoejg
uCxw jaa>(j3a>(JaM-uooM gaq jooa saixg ajabueg gog uapxai gez jaaM
uCxuuag do geM 'uauiau ag j3ao uaguabuxguoo uio uaiaddejg ag ueegs
uaguaauiabuagxnq ap ua uauio^ bueb do paob gqoa gaxu jbbui ixm axg
-onpojdMnoqbuxuoM aa -uadoido buxbejgjaA ie 5|oo axp 'uauuegdsbuxp
-xajqgxn a^Cxiapxnz ap ux MnoqbuxuoM apueidab ap gaui uajajjnouoo
nu geeb ua puojb ap ueA gaxu jeern guio^j 'gazjaA gjaaq uabag
pCxgie qoxz axgoejg uCxui jpbm 'japiodaung ap ux buxMnoqaquooM aa
j35(ixg/uagspno uaa ^JadpCxg gaq gxn uauueid
aqosxgsxuixgdo ag ie ap ueA uabiOAab aqosxpxjnC ua aqosxboioueid
'aiaxoueuxg ap gaui pjaaguojguooab pjeqxa5( ie nu uapjOM aM
•uaiappxm axaxoueuxg ag^jadaq ap
ua pxaq5{Cxia>(jaM apjeq ap uee gsgaogab uapjOM uagaoui uapaiJ3A gaq
gxn saxgxquie agojb aa buxnagsgxagxjoxjd ajeqieeq ua a>(Cxiapxnp
uaa axsxAspegs ap do bxoAjaA gaq ux abanoo gaq ueA uagqoeMjaA aM
ueebab
ut do ie oo jeep aM uCxz axsxAspegs ap uba bujnagsgseA ap Cxg
uauaqosjaA
uCxz uapjeMnaaq ux uajeC uadoiabje ap ja axp 'uauuegdspxaiaq axooui
axp ie ueA buxjaoAgxn ap jeeu uaAxnqosjaA iez buxpxajaqjooASpxaiaq
ap do axgesxuebjo a>|Cxiagqme ap ueA guaooe gaq gap uauiouabdo
euiuiejbojdabaiioo aMnaxu gaq ux gund >(Cxjbueiaq sie ja sx bx>|>(niao
•ua^5(ajg ag uee suaa jaaM uazjeei
ap uCxz pjaojaq ag gaxu ua ueeb ped do Jiaz axp 'snp sjagqoxzdo
abxpun^sap jaaw -uadioqjaA ua g^apguo uapjOM bxpCxgbaojA
uagnog gepoz 'uaijjaM ajequado azap uba buxjaoAgxn ap do gqoxzaog
gaq do uapjOM paagsaq gqoepuee jaaui axgoejj uCxui suabiOA gaoui jg
•seM jeueA ja aC gep gqoep gau aC sie giag laqqnp geM 'gseijaAO
ap gaui jaaM iaM uaggxz sjauoMaq ua^^ojgaq ap jeern 'sjauiauuee
ap do uageqjaA ag jaaM i3M uagso^ ap uCxz gegsaaw 'uapjOM
gaoui ua>(Ojqabdo Mnaxudo jaaM 5(eez ap JoopjeeM 'uabuxgejgsaq
ua uabuxjaioxj apbaiabuee Mnaxu uba uabux^^ezjba xaijanv 'ua^jaM
aqosxuqoagiaxAXO Tapane ueA buxjaoAgxn ap Cxq uajagegsuoo
uagaoui uaqqaq pCxg agsgeei ap Cxm gep uagnog jeguee puauiauaog
gaq j3ao gxnab uabjoz azuo >(x qaq buxjapebjaAaxssxuiuioo ux iv
2003 jaquiaAou 5 ua
ueA buxjapebjaAspeej ap ueA beisjaA
frC P0ia
2002 JaquiaAou 5
ueA buxjapebjaAspeej ap ueA beisjaA
ee p0ia