v>
Blad 55 Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003 Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003
opleveren, ik denk dan speciaal bij de stadsingangen Vrij
heidplein, Oostergoplein, maar ook het Zuiderplein, want
stedenbouwkundig moeten wij daar ook snel wat gaan doen.
Om tijdswille wil ik mij beperken tot het wegverkeer. Be
schouwingen over de spoor-, vaar- en vliegerverkeer wil ik
opsparen voor de behandeling van de regiovisie. Voor stil
staand verkeer -het parkeerbeleid- is een aparte nota aan
gekondigd, dus daar ga ik nu ook maar niet op in.
Mijn fractie stemt in grote lijnen in met de in het GWP
voorgestelde verkeersmaatregelen, uitgewerkt in de volgende
thema's
Openbaar vervoer
1. In het GWP worden maatregelen aangekondigd het openbaar
vervoer meer in te schakelen in het woon-werkverkeer
Mijn fractie is daar een groot voorstander van, zeker als
dat geconcentreerd gebeurt vanuit de transferia.
2Met de 3 voorgestelde transferia kunnen wij instemmen,
hoewel twee daarvan dichterbij de stad zijn gesitueerd
dan wij ons hadden voorgesteld. Nadeel daarvan is dat de
ze geen aansluiting op hebben de spoorverbindingen. Maar
misschien kan dat later alsnog worden gerealiseerd.
Fietsverkeer
1Fietsverkeer is nog meer gebaat bij onbelemmerde door
stroming dan het autoverkeer. Daarom zijn directe en com
fortabele (hoofd)fietsroutes zeer belangrijk. Op hoofd
fietsroutes binnen de ringweg heeft de fiets voorrang,
wat ons betreft. Als dat de doorstroming autoverkeer te
veel belemmerd moeten er andere oplossingen komen. In
zijn algemeenheid: Daar waar radiale hoofdfietsroutes
hoofdautoroutes kruisen moet er gezocht worden naar onge
lijkvloerse kruisingen.
2De fietsroutekaart op blz. 37a is tamelijk onduidelijk.
Dit vergt een veel gedetailleerdere uitwerking in het
aangekondigde uitwerkingsplan voor het fietsverkeer.
3Fietsroute Binnenstad-west, via fietsbrug tussen Wester
en Snekerkade over de Zuidergracht en via een brug over
het spoorwegemplacement naar de Van Loonstraat en zo ver
der via de spoorbrug naar Leeuwarden-Zuid heeft voor ons
op dit moment geen hoge prioriteit.
Een zeer kostbare verbinding, met evengoed nog moeilijke
kruisingen met de Lange Marktstraat en de Westelijke in
valsweg
4 Veel hoger scoort voor ons de fietsroute Binnenstad-
Zuiderplein-Schrans-OverijsselsestraatwegWat ons be
treft moeten we de aandacht richten op deze stadsas,
waarbij ook de stedenbouwkundige aspecten een heel be
langrijke rol spelen. Hier hebben wij ook bij de Stadsvi-
sie al op aangedrongen en er zijn ook veel aanwijzingen
ut qoo sBaxioo qaq qBp uadoq Ctm "dAAD 3tp uba BuyaaoAqyn
ap uba qoaCBaqByoAaaA qaq ut jbgmz Baa uaCyqaBd uaqqoaq
-aq ap qarn BayaaAO qaq ua ua^CyM ap uea pyaqaBBqgaax ap suo
jooa qEaaM pyauiaaA aapaaa sysoz "paoo^B qgaaqaq suo qBM
uCyz uaAaEaEuBG sysoz uauCyypjooq aa "dAAD qyp qaui uauimags
-ut Ctm uauun^ ua^ayqaB sy Boogaq uCyui sysoz 'aaqqyzaooA
•uaanqaapynz Cyq aCguod uaa
sxboz 'aaoAaaA uea uauiaoA ax9UT6T.ro ^CyyaBoiu jeeu ua^Cxq
ag Buy^aaMqyn ap Cyq tuo jooa j(oo aa Ctm uaqyayd aqqoysuaj,
bamsysaut
apuEydaB axPTT9^S3M aP sBuex uauiau ag aaui fiuyyaq^yMquouByd
ap ut aasqayg ap uio st ifCyyaBoui gaq qsp uadoq Ctm -uaBCya^
gaorn qqoBpuBB aqnoasqayg ap ^oo s-,ogne jooa uafia/AsBueB
-aog aMnaiu uea BayuEB ap Cyq qsp Ctm qoo uapuiA gseeuteea
•yaBaaqEEui azap uea Buypyaaqqyn uaa jooa Ctm
uCtz 'uayyEAaBuo yequBB 3ait do psqaB qgaaq qoagga paoB uaa
qyp gep q^Cyyq sxv ,BaM ap do saauiuioag, yaBaaqGEui ap uba
uayz uayyyM aggenxBAa uaa BeetE Ctm 3(oo uapnoz aqsaaa uaj,
ua^napBuaq Bjgxa suaa Bou BebxB Ctm uayyyM azap
ua ueb suo q^aaxds puoqsaasqayg ap uba >fnqs gaq qyn uaaapy
XBguEB uaa "uaaoyaaA uapaoM gaoui Boo gaq qyn qayu aasqayg
ap jooa pBgs ap uba pyaqaEEqütyaaaq ap qoo 'aaa^aaAoqns
gaq jooa uauiayqoad aqoaB ap s^uBpuo gap 'puoqsaasqayg ap
uba ayqosaa ap uba uazax gaq bu apaui 'uaggasaq Ctm "aasqayg
ap uba ayqysod ap jooa uafiEXA qqoepuBE Ctm uaxxTM aqqoysuaj,
•uapynyaB aqosyqyaq syB aAayqysod yaMoz '*p*a saauoMaq ap
uba uapynyaB ap uba uaBsap syuua^t Ctm qsp ^CyyaqBzpoou gaq
st ua sbm ayqoBag azuo ut BuyuiaoAsBuyuaui ap jooa 3(oo "Buaaq
-ut unq jooa ua^uapaq qoo saa^aadsuy ayp 5(t xtm utz atp
ui *5(ngs gaq uba Buyuio^puEqsqoq ap ueb paaAayafi afiBapCyq
ayayquassa uaa saa^aadsuy ua sayqBsyuBBao apuayyyqosaaA
uaqqaq dAAD 3yp UBA Jöuyuio^puBqsqoq ap Cyg uauiaogqBydsaau
-OMaq ua uadaoafiayqoB 'uaBuyfiyuaaaA^CyM ua^oaqaq ap gaui
ubbB xbz fiaxjaAO psoB ut qyp saxxB ua BuyaaoAqyn aaapaaA ap
Cyq g>(bbui auCiz ap qoo qundsfiuBBqyn qyp aBayyoo 3aiï 3BP uad
-oq Ctm "pyaqsaB uapaoM uaqyag uafiuopxoA jooa gsaagqoB qayu
snp ua BuyuiaoAqynysaq ua saooad gaq do uauagaoqyn uauun^
ag paoyAuy Bou UBp qaauiEoo gaq gaui paBBaaqyn 'dAAD qaq uba
BuyaaoAqyn ap Cyq ua^ojgsq qpaoM umypBqs BypCyqBaoaA uaa
ut "zua sayqEsyuBfiao 'aaBanq ap gsp snp sm UBBgsjaA aapuo
-aBBp ua "dAAD qsq UBA BuyaaoAqyn ap Cyq uaangsaq gaxgoBaag
-ut gaq uba Butxxuaut apaoB uaa st gundsBuBfiggn apaaMg uaa
gsuio^aog
ap ug uafiuTssTgsaq uba uaiuau gaq Cgq ua^bui BugBaMgE azap
uaxxnz aggosag-vöd sxb Ctm i(oo "BuTaaoAggn ap Cgq ua^gnaq
-aB ag aapE^sBuTsgaog sxa ua^CTM ua>(>(oj:gaq ap uba pgaqaBBq
-gaaX ap uio uaop xBZ qsaq agsaaggn aBBq Ctz )(oo gBp gaBnu
-bC uba 6uTxa>(^TMguospBgs agssTiuiuoD ap ut aapnoqgaM ap uba
BugBBazaog ap uba uamouaB sguuaq uafiaouaB gaui uaqqaq Ctm
in die richting dat ook het college hier een hoge priori
teit aan geeft.
Als Leeuwarden-zuid/west (plantage) aan de orde is, zien
we nog wel eens hoe wij met die fietsroute moeten omgaan.
Veel liever zien wij de fietsbrug naar Fonteinstraat, de
zogenaamde Harmoniebrug, want dat maakt het mogelijk ook
de lijnbussen uit de Pr. Hendrikstraat/Ruiterkwartier om
te leiden via de Westersingel.
5. Met de rest van de genoemde fietsprojecten stemmen wij
van harte in.
Voetgangersverkeer
Het voetgangersverkeer komt er in deze nota wat bekaaid
vanaf. O.i. is dat niet terecht. Wij willen er daarom voor
pleiten bij het uitwerken van het fietsplan ook het voet
gangersverkeer mee te nemen. Deze beide verkeerssoorten,
zeker als het in de buurt van de binnenstad zit, maken toch
veelal gebruik van dezelfde infrastructuur.
Autoverkeer
Mijn fractie kan instemmen met de lichte variant Haak om
Leeuwarden, waarvan de verschillende tracévarianten op dit
moment in studie zijn, het Noordwesttangent ten noorden van
de vliegbasis en aanleg nieuwe westelijke invalsweg, vol
gens het principe van binnenuit aan de aanleg te werken.
Stadsringweg: Ons standpunt is altijd geweest: Tegen ver
dubbeling maar voor een betere doorstroming op de stads
ringweg, en dat is het nog steeds. Voor ons houdt dat in:
minder en verbeterde, deels ongelijkvloerse, kruisingen.
Onderzoek naar milieu- en leefbaarheidseffecten zal o.i.
snel de onmogelijkheid van verdubbeling uitwijzen, tenzij
je de woongebouwen langs de Julianalaan, Heliconweg of Va-
leriusstraat wilt slopen en dat wil tot nu toe niemand en
zeker wij niet.
Dit gedeelte van de stadsringweg blijft dus een weliswaar
drukke verkeersader, maar vooral ook woonstraat, met de
leefbaarheids- en milieueisen, die daar bij horen en dat
sluit wat mijn fractie betreft volledige verdubbeling uit.
Gelukkig komt voorlopig ook het college tot die slotsom, al
houdt zij voor de langere termijn nog de mogelijkheid open.
Maar ons standpunt in deze kwestie mag duidelijk zijn.
Mijn fractie heeft veel waardering voor de inzet van de ac
tiegroep "Wij zijn het zat".
Ingediende alternatief is echter deels in de tracéstudie
van de Haak en westelijke invalsweg te vinden.
Mijn fractie is faliekant tegen de aanleg van het z.g.
Noordtangent dwars door Leeuwarder bos en door het weidege
bied tussen Lekkum en SnakkerburenEind jaren '70 is dit
voorstel al afgewezen en voor ons is dat definitief.
uauiouaB uapxoM
uaxaBaaqBBiu ap jbbm paxqaB aaq uba pTaqaBBqjaax ap ubb Buts
-qaoq uaa jbbu Ctm uaAaaqs uaqxnxsaq ap uba uaiuau qaq Cth
•uaop uaddaqos
-pooq unq uoombB 30 uaqaozaq BaquaospxaqpuozaB ua uaxoqos
ap 'uaqqaq aaxq qaaM unq axp 'psqs ap uaqxnq uasuaui ubb
st qqoxxdaaA xaaA uapJBMnaaq qsp uapjOM uaqafiaaA qaju Bbui
)(00 .'atstaspbqs sp uba ua6uTxxa^sxaop aqosTfiaqBjqs ap Cxq
ubb i(oo qxnxs qxa "peqs azuo uba pTaqxBEq^Taaaq apaaqaqaaA
uaa qoq uapxax ajp uapaoM uauiouaB uaxabaaqEBiu axaanqonaqs
uaqaoui ag pxaqaBBq^Taaaq apaaqaqaaA uaa uba adjouTad
qaq aaqqoB uEBqs Ctm "dAAD 3tp UT qxaqTaoTad aqsBooq qgaaq
psqs ap uba pTaqaBBqqTaaaq ap uba uaaaqaqaaA qag •uauiaxqoad
aqsqooaB ap saauiuiT uaBBxx paxqaB qxp do "oqnB ap do ^njpEU
sp dAAD 3TP ut nu qBjx sCtm aaqosTfioq qqaaMafi qgaaq gaiu
qxp qsp st ua^axqaS 'ua^aadaq aq xaaqaaAoqnB qaq rno s,aAAD
apuBBfiaooA ut st qqoBaqao ,qsaaMa66aM uba st Bruagoqnv
ap qBp uaaapnxouoo 3m uaqaoui qBxx suo jooa dAAD 3tp sxsoz
öqnB ap uba xo-* ax^aquao ap qaui uauuxBaq aj,
uapnoq
-afiuBB UBxdspxaxaq qxp uba uauCgxpgooq ap uba BuxxapuBqaq
ap Cxq uaqundsBuBfiqTn xb^ubb uaa qjaaq vaD ^a^ 'aaqqTzaooA
•RBaATu XTB^aP do ua>(Bui saz
-naq uaaB Bou uinTpBqs qxp ut ua uaaasAxsuB uexd qaq uba uau
-Cxxpjooq ap uaxXTM ÉTM 'dAAD ^TP UBA BuxxapuBqaq azap Cxq
qundsBuEBqTn suo noo qjaaqaq suo qBM st qundsBuBBqTn qpa
"paaanxsAaafi
ua pBxoAaB uapxoM puaanpqaooA uaxxnz aaoAaaA ua jaa^jaA uba
pxaqaB qaq do uaBuyxa^TMquo aa sBqouspyaxaq axaqua ua
uaqoaCoad 'BuiuiEaBoadsBuTaaoAqTn uaa ut uapaoM paaasyqaaouoo
-aB aapaaA qaoui BuiuiBaBoadaTqoB qya 'uauCyxpiooq do buiuibjcB
-oadaTqoB uaa ut qpuornqya qsp UBxdspyaxaq uaa st dAAD ^aH«»
qundsBuEfiqyn apuaBxoA qaq qaui uapCyzpBxq aqsaaa ap uba ua§
do quado qByx suo jooa qsp dAAD 3aH (VOD) aaqsox MnojAaw
uaq
-ynxsjB uaquauiapuauiB uba uauaypuy qaq aapuoz 'dAAD qsq uba
Buyxapaooaq azap qy ub^ BuyzsqaaA uaBya uCyui qoq qCyyuaByg
quio^( Buy^aaui
-ubb uy Buyssoydo a^CyyapCyq sye uaayxB suo jooa BnaqsyEBu
-B^ 0T ap sta Buyssoydo ap qsp uayxa:ls uayXTM ib nu Ctm Cyq
-jbbm 'uaBBay aq jooa BuyuiaoAqynxsaq aaq peet ap ubb 'Bnaq
-syHBUBx al 30 Bnaqsynq^oya 'Bnaqsanag eta uaqaM aq 'uap
-aq^CyyaBoui apuiaouaB ayap ap jbbu ^aozaapuo qaq uba uaqsq
-ynsaa ap qaui aauioz ap jooa Bou 'ubb do a6ayxoa :la^ Ja
uaBuyap Ctm "uaaasyxeaa ubbB pBqsuauuyq ap uba quBqqsoopynz
ap ubb qyp aM aoq uapjOM qaoui q>(BBUia6 azna>( uaa xaus aa
qBp uy qpnoq qya "paoo^B Ctm uCtz ua^Bui aq aBBqpCyaaq uaB
-uyqqoya aaMq uy xaatta^ aaaM Buyauauuyq ap xa^saooA qaq qaw
C002 yaBnaqag xx ua oi uba BuyaapBfiaaAspBBa ap uba BsysaaA
85 peya
C00Z yaBnaqag xi ua oi uba 6uyaapB6aaAspBBa ap uba BBysaaA
LS P^xa
(Jb