v> Blad 55 Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003 Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003 opleveren, ik denk dan speciaal bij de stadsingangen Vrij heidplein, Oostergoplein, maar ook het Zuiderplein, want stedenbouwkundig moeten wij daar ook snel wat gaan doen. Om tijdswille wil ik mij beperken tot het wegverkeer. Be schouwingen over de spoor-, vaar- en vliegerverkeer wil ik opsparen voor de behandeling van de regiovisie. Voor stil staand verkeer -het parkeerbeleid- is een aparte nota aan gekondigd, dus daar ga ik nu ook maar niet op in. Mijn fractie stemt in grote lijnen in met de in het GWP voorgestelde verkeersmaatregelen, uitgewerkt in de volgende thema's Openbaar vervoer 1. In het GWP worden maatregelen aangekondigd het openbaar vervoer meer in te schakelen in het woon-werkverkeer Mijn fractie is daar een groot voorstander van, zeker als dat geconcentreerd gebeurt vanuit de transferia. 2Met de 3 voorgestelde transferia kunnen wij instemmen, hoewel twee daarvan dichterbij de stad zijn gesitueerd dan wij ons hadden voorgesteld. Nadeel daarvan is dat de ze geen aansluiting op hebben de spoorverbindingen. Maar misschien kan dat later alsnog worden gerealiseerd. Fietsverkeer 1Fietsverkeer is nog meer gebaat bij onbelemmerde door stroming dan het autoverkeer. Daarom zijn directe en com fortabele (hoofd)fietsroutes zeer belangrijk. Op hoofd fietsroutes binnen de ringweg heeft de fiets voorrang, wat ons betreft. Als dat de doorstroming autoverkeer te veel belemmerd moeten er andere oplossingen komen. In zijn algemeenheid: Daar waar radiale hoofdfietsroutes hoofdautoroutes kruisen moet er gezocht worden naar onge lijkvloerse kruisingen. 2De fietsroutekaart op blz. 37a is tamelijk onduidelijk. Dit vergt een veel gedetailleerdere uitwerking in het aangekondigde uitwerkingsplan voor het fietsverkeer. 3Fietsroute Binnenstad-west, via fietsbrug tussen Wester en Snekerkade over de Zuidergracht en via een brug over het spoorwegemplacement naar de Van Loonstraat en zo ver der via de spoorbrug naar Leeuwarden-Zuid heeft voor ons op dit moment geen hoge prioriteit. Een zeer kostbare verbinding, met evengoed nog moeilijke kruisingen met de Lange Marktstraat en de Westelijke in valsweg 4 Veel hoger scoort voor ons de fietsroute Binnenstad- Zuiderplein-Schrans-OverijsselsestraatwegWat ons be treft moeten we de aandacht richten op deze stadsas, waarbij ook de stedenbouwkundige aspecten een heel be langrijke rol spelen. Hier hebben wij ook bij de Stadsvi- sie al op aangedrongen en er zijn ook veel aanwijzingen ut qoo sBaxioo qaq qBp uadoq Ctm "dAAD 3tp uba BuyaaoAqyn ap uba qoaCBaqByoAaaA qaq ut jbgmz Baa uaCyqaBd uaqqoaq -aq ap qarn BayaaAO qaq ua ua^CyM ap uea pyaqaBBqgaax ap suo jooa qEaaM pyauiaaA aapaaa sysoz "paoo^B qgaaqaq suo qBM uCyz uaAaEaEuBG sysoz uauCyypjooq aa "dAAD qyp qaui uauimags -ut Ctm uauun^ ua^ayqaB sy Boogaq uCyui sysoz 'aaqqyzaooA •uaanqaapynz Cyq aCguod uaa sxboz 'aaoAaaA uea uauiaoA ax9UT6T.ro ^CyyaBoiu jeeu ua^Cxq ag Buy^aaMqyn ap Cyq tuo jooa j(oo aa Ctm uaqyayd aqqoysuaj, bamsysaut apuEydaB axPTT9^S3M aP sBuex uauiau ag aaui fiuyyaq^yMquouByd ap ut aasqayg ap uio st ifCyyaBoui gaq qsp uadoq Ctm -uaBCya^ gaorn qqoBpuBB aqnoasqayg ap ^oo s-,ogne jooa uafia/AsBueB -aog aMnaiu uea BayuEB ap Cyq qsp Ctm qoo uapuiA gseeuteea •yaBaaqEEui azap uea Buypyaaqqyn uaa jooa Ctm uCtz 'uayyEAaBuo yequBB 3ait do psqaB qgaaq qoagga paoB uaa qyp gep q^Cyyq sxv ,BaM ap do saauiuioag, yaBaaqGEui ap uba uayz uayyyM aggenxBAa uaa BeetE Ctm 3(oo uapnoz aqsaaa uaj, ua^napBuaq Bjgxa suaa Bou BebxB Ctm uayyyM azap ua ueb suo q^aaxds puoqsaasqayg ap uba >fnqs gaq qyn uaaapy XBguEB uaa "uaaoyaaA uapaoM gaoui Boo gaq qyn qayu aasqayg ap jooa pBgs ap uba pyaqaEEqütyaaaq ap qoo 'aaa^aaAoqns gaq jooa uauiayqoad aqoaB ap s^uBpuo gap 'puoqsaasqayg ap uba ayqosaa ap uba uazax gaq bu apaui 'uaggasaq Ctm "aasqayg ap uba ayqysod ap jooa uafiEXA qqoepuBE Ctm uaxxTM aqqoysuaj, •uapynyaB aqosyqyaq syB aAayqysod yaMoz '*p*a saauoMaq ap uba uapynyaB ap uba uaBsap syuua^t Ctm qsp ^CyyaqBzpoou gaq st ua sbm ayqoBag azuo ut BuyuiaoAsBuyuaui ap jooa 3(oo "Buaaq -ut unq jooa ua^uapaq qoo saa^aadsuy ayp 5(t xtm utz atp ui *5(ngs gaq uba Buyuio^puEqsqoq ap ueb paaAayafi afiBapCyq ayayquassa uaa saa^aadsuy ua sayqBsyuBBao apuayyyqosaaA uaqqaq dAAD 3yp UBA Jöuyuio^puBqsqoq ap Cyg uauiaogqBydsaau -OMaq ua uadaoafiayqoB 'uaBuyfiyuaaaA^CyM ua^oaqaq ap gaui ubbB xbz fiaxjaAO psoB ut qyp saxxB ua BuyaaoAqyn aaapaaA ap Cyq g>(bbui auCiz ap qoo qundsfiuBBqyn qyp aBayyoo 3aiï 3BP uad -oq Ctm "pyaqsaB uapaoM uaqyag uafiuopxoA jooa gsaagqoB qayu snp ua BuyuiaoAqynysaq ua saooad gaq do uauagaoqyn uauun^ ag paoyAuy Bou UBp qaauiEoo gaq gaui paBBaaqyn 'dAAD qaq uba BuyaaoAqyn ap Cyq ua^ojgsq qpaoM umypBqs BypCyqBaoaA uaa ut "zua sayqEsyuBfiao 'aaBanq ap gsp snp sm UBBgsjaA aapuo -aBBp ua "dAAD qsq UBA BuyaaoAqyn ap Cyq uaangsaq gaxgoBaag -ut gaq uba Butxxuaut apaoB uaa st gundsBuBfiggn apaaMg uaa gsuio^aog ap ug uafiuTssTgsaq uba uaiuau gaq Cgq ua^bui BugBaMgE azap uaxxnz aggosag-vöd sxb Ctm i(oo "BuTaaoAggn ap Cgq ua^gnaq -aB ag aapE^sBuTsgaog sxa ua^CTM ua>(>(oj:gaq ap uba pgaqaBBq -gaaX ap uio uaop xBZ qsaq agsaaggn aBBq Ctz )(oo gBp gaBnu -bC uba 6uTxa>(^TMguospBgs agssTiuiuoD ap ut aapnoqgaM ap uba BugBBazaog ap uba uamouaB sguuaq uafiaouaB gaui uaqqaq Ctm in die richting dat ook het college hier een hoge priori teit aan geeft. Als Leeuwarden-zuid/west (plantage) aan de orde is, zien we nog wel eens hoe wij met die fietsroute moeten omgaan. Veel liever zien wij de fietsbrug naar Fonteinstraat, de zogenaamde Harmoniebrug, want dat maakt het mogelijk ook de lijnbussen uit de Pr. Hendrikstraat/Ruiterkwartier om te leiden via de Westersingel. 5. Met de rest van de genoemde fietsprojecten stemmen wij van harte in. Voetgangersverkeer Het voetgangersverkeer komt er in deze nota wat bekaaid vanaf. O.i. is dat niet terecht. Wij willen er daarom voor pleiten bij het uitwerken van het fietsplan ook het voet gangersverkeer mee te nemen. Deze beide verkeerssoorten, zeker als het in de buurt van de binnenstad zit, maken toch veelal gebruik van dezelfde infrastructuur. Autoverkeer Mijn fractie kan instemmen met de lichte variant Haak om Leeuwarden, waarvan de verschillende tracévarianten op dit moment in studie zijn, het Noordwesttangent ten noorden van de vliegbasis en aanleg nieuwe westelijke invalsweg, vol gens het principe van binnenuit aan de aanleg te werken. Stadsringweg: Ons standpunt is altijd geweest: Tegen ver dubbeling maar voor een betere doorstroming op de stads ringweg, en dat is het nog steeds. Voor ons houdt dat in: minder en verbeterde, deels ongelijkvloerse, kruisingen. Onderzoek naar milieu- en leefbaarheidseffecten zal o.i. snel de onmogelijkheid van verdubbeling uitwijzen, tenzij je de woongebouwen langs de Julianalaan, Heliconweg of Va- leriusstraat wilt slopen en dat wil tot nu toe niemand en zeker wij niet. Dit gedeelte van de stadsringweg blijft dus een weliswaar drukke verkeersader, maar vooral ook woonstraat, met de leefbaarheids- en milieueisen, die daar bij horen en dat sluit wat mijn fractie betreft volledige verdubbeling uit. Gelukkig komt voorlopig ook het college tot die slotsom, al houdt zij voor de langere termijn nog de mogelijkheid open. Maar ons standpunt in deze kwestie mag duidelijk zijn. Mijn fractie heeft veel waardering voor de inzet van de ac tiegroep "Wij zijn het zat". Ingediende alternatief is echter deels in de tracéstudie van de Haak en westelijke invalsweg te vinden. Mijn fractie is faliekant tegen de aanleg van het z.g. Noordtangent dwars door Leeuwarder bos en door het weidege bied tussen Lekkum en SnakkerburenEind jaren '70 is dit voorstel al afgewezen en voor ons is dat definitief. uauiouaB uapxoM uaxaBaaqBBiu ap jbbm paxqaB aaq uba pTaqaBBqjaax ap ubb Buts -qaoq uaa jbbu Ctm uaAaaqs uaqxnxsaq ap uba uaiuau qaq Cth •uaop uaddaqos -pooq unq uoombB 30 uaqaozaq BaquaospxaqpuozaB ua uaxoqos ap 'uaqqaq aaxq qaaM unq axp 'psqs ap uaqxnq uasuaui ubb st qqoxxdaaA xaaA uapJBMnaaq qsp uapjOM uaqafiaaA qaju Bbui )(00 .'atstaspbqs sp uba ua6uTxxa^sxaop aqosTfiaqBjqs ap Cxq ubb i(oo qxnxs qxa "peqs azuo uba pTaqxBEq^Taaaq apaaqaqaaA uaa qoq uapxax ajp uapaoM uauiouaB uaxabaaqEBiu axaanqonaqs uaqaoui ag pxaqaBBq^Taaaq apaaqaqaaA uaa uba adjouTad qaq aaqqoB uEBqs Ctm "dAAD 3tp UT qxaqTaoTad aqsBooq qgaaq psqs ap uba pTaqaBBqqTaaaq ap uba uaaaqaqaaA qag •uauiaxqoad aqsqooaB ap saauiuiT uaBBxx paxqaB qxp do "oqnB ap do ^njpEU sp dAAD 3TP ut nu qBjx sCtm aaqosTfioq qqaaMafi qgaaq gaiu qxp qsp st ua^axqaS 'ua^aadaq aq xaaqaaAoqnB qaq rno s,aAAD apuBBfiaooA ut st qqoBaqao ,qsaaMa66aM uba st Bruagoqnv ap qBp uaaapnxouoo 3m uaqaoui qBxx suo jooa dAAD 3tp sxsoz öqnB ap uba xo-* ax^aquao ap qaui uauuxBaq aj, uapnoq -afiuBB UBxdspxaxaq qxp uba uauCgxpgooq ap uba BuxxapuBqaq ap Cxq uaqundsBuBfiqTn xb^ubb uaa qjaaq vaD ^a^ 'aaqqTzaooA •RBaATu XTB^aP do ua>(Bui saz -naq uaaB Bou uinTpBqs qxp ut ua uaaasAxsuB uexd qaq uba uau -Cxxpjooq ap uaxXTM ÉTM 'dAAD ^TP UBA BuxxapuBqaq azap Cxq qundsBuEBqTn suo noo qjaaqaq suo qBM st qundsBuBBqTn qpa "paaanxsAaafi ua pBxoAaB uapxoM puaanpqaooA uaxxnz aaoAaaA ua jaa^jaA uba pxaqaB qaq do uaBuyxa^TMquo aa sBqouspyaxaq axaqua ua uaqoaCoad 'BuiuiEaBoadsBuTaaoAqTn uaa ut uapaoM paaasyqaaouoo -aB aapaaA qaoui BuiuiBaBoadaTqoB qya 'uauCyxpiooq do buiuibjcB -oadaTqoB uaa ut qpuornqya qsp UBxdspyaxaq uaa st dAAD ^aH«» qundsBuEfiqyn apuaBxoA qaq qaui uapCyzpBxq aqsaaa ap uba ua§ do quado qByx suo jooa qsp dAAD 3aH (VOD) aaqsox MnojAaw uaq -ynxsjB uaquauiapuauiB uba uauaypuy qaq aapuoz 'dAAD qsq uba Buyxapaooaq azap qy ub^ BuyzsqaaA uaBya uCyui qoq qCyyuaByg quio^( Buy^aaui -ubb uy Buyssoydo a^CyyapCyq sye uaayxB suo jooa BnaqsyEBu -B^ 0T ap sta Buyssoydo ap qsp uayxa:ls uayXTM ib nu Ctm Cyq -jbbm 'uaBBay aq jooa BuyuiaoAqynxsaq aaq peet ap ubb 'Bnaq -syHBUBx al 30 Bnaqsynq^oya 'Bnaqsanag eta uaqaM aq 'uap -aq^CyyaBoui apuiaouaB ayap ap jbbu ^aozaapuo qaq uba uaqsq -ynsaa ap qaui aauioz ap jooa Bou 'ubb do a6ayxoa :la^ Ja uaBuyap Ctm "uaaasyxeaa ubbB pBqsuauuyq ap uba quBqqsoopynz ap ubb qyp aM aoq uapjOM qaoui q>(BBUia6 azna>( uaa xaus aa qBp uy qpnoq qya "paoo^B Ctm uCtz ua^Bui aq aBBqpCyaaq uaB -uyqqoya aaMq uy xaatta^ aaaM Buyauauuyq ap xa^saooA qaq qaw C002 yaBnaqag xx ua oi uba BuyaapBfiaaAspBBa ap uba BsysaaA 85 peya C00Z yaBnaqag xi ua oi uba 6uyaapB6aaAspBBa ap uba BBysaaA LS P^xa (Jb

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 15