Blad 79
Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003
Blad 80
Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003
O
het aantal voorzieningen op dit terrein van aantrekkelijk
openbaar vervoer in de toekomst ook uitbreiden. Doe je dat
namelijk niet, dan zal de investering bijvoorbeeld van de
gemeente en ook vanuit de provincie, als je daar aan mee
zou willen werken, des te groter worden om bepaalde voor
zieningen van de grond te krijgen. Dus in een experimen
teerfase prima, maar als het een structurele voorziening
wordt, dan mag je daar een voor gebruikers aantrekkelijk
tarief vragen. Het was inderdaad goed om die nuancering aan
te brengen en dat heb ik gedaan dankzij uw reactie meneer
Posthumus, mijn dank hiervoor.
Dan zegt u, transferia zouden ook de toename van het auto
verkeer op de rondweg moeten tegengaan en dus zou je ze ei
genlijk buiten die rondweg moeten leggen. Dan krijg je dus
te maken met het verschijnsel dat een transferium gaat wer
ken op het moment dat de voorziening uiteraard in orde is,
dat het tarief aantrekkelijk is en dat het te maken heeft
met het moment waarop automobilisten, dus mensen die nog
met de auto gaan, ook verkeersproblemen tegenkomen. Als zij
filevrij tot aan de binnenstad kunnen rijden,' dan moet u
niet verwachten dat het transferium succesvol zal zijn. Dat
is gewoon een ervaringsfeit. Ik wil u toch nog één keer
weer wijzen op een vuistregel, die gebaseerd is op lande
lijke ervaringen, successen maar vooral ook mislukkingen
met transferia waar verschrikkelijk veel geld in is geïn
vesteerd, als het gaat om bijvoorbeeld een verdubbeling van
het aanbod van het openbaar vervoer, dat vergt dus ook een
enorme extra investering, Leeuwarden investeert ongeveer
zo'n 9 miljoen per jaar daarin, dat is ook de rijksvergoe
ding die we daarvoor krijgen, als je dat zou willen verdub
belen, leidt dat ongeveer tot een toename van het gebruik
met 30%. Want een heel groot gedeelte van de mensen, die
van dat openbaar, b.v. van een transferium gebruik gaat ma
ken, zijn mensen die voorheen met de fiets kwamen, die al
gebruik maken van de bus, maar als die bus vaker gaat rij
den, stappen ze vaker in die bus, het zijn medepassagiers
van automobilisten, maar slechts een derde van de toename
van het gebruik gaat gepaard met een afname van het auto
verkeer. Om nog één keer dan een cijfer te noemen en een
verhouding: als je uitgaat van een verhouding die, denk ik,
redelijk opgaat voor Leeuwarden, 70% autogebruik, 15%
fiets, 15% openbaar vervoer, je zou dan de investering, dus
het aanbod, verdubbelen dan levert dat ongeveer een tegen
gaan van het autoverkeer op van 2%. Dus over dat soort ver
houdingen hebben we het en dan hebben we het over succes
volle maatregelen. En dat zijn geen dingen die wij verzon
nen hebben, maar dat is gebaseerd op ervaringen. Daarom zeg
ik ook, het is prima flankerend beleid, maar gelet op het
effect daarvan moet je, om die procenten te halen, ook ze
ker zijn van een maatregel. Dan moet je een voorziening ook
zo inrichten, dat een redelijk succes ook bij voorbaat ge
garandeerd is
Dus als het gaat om een toename, een verdubbeling van het
autoverkeer, die wij prognosticeren voor de komende 20 jaar
op de rondweg, dan begrijpt u ook waarom wij zeggen dat wij
met het instellen van transferia daar enig tegenwicht aan
kunnen bieden, maar dat het aanpassen of het verbeteren van
de capaciteit van de rondweg absoluut noodzakelijk is.
Dat waren die twee moties.
Dan ten aanzien van het fietsverkeerdie motie van D66,
die ook met het fietsen te maken had, heb ik behandeld.
Er is nog wel een andere motie, van de FNP, daar kom ik zo
meteen even op terug.
Het gaat om het amendement van de FNP, het is 7.
PAL/GL- en de SP-fractie pleiten nog eens voor voorrang van
fietsers en geven aan dat het op sommige plaatsen misschien
wat lastig is als je zowel de doorstroming van het fiets-
verkeer van belang vindt, maar ook plekken waar ook de
doorstroming van het autoverkeer van belang is, dat je in
dat geval moet kijken wat nou de beste oplossing is, mis
schien ook ongelijkvloerse oplossingen. Dat gaan we ook ze
ker doen. Doorstroming van het verkeer op plekken, waar we
die doorstroming ook willen bevorderen, is van belang, maar
het kan natuurlijk niet zo zijn dat de fietser daar in alle
opzichten altijd de dupe van is.
Het CDA vraagt aandacht voor de brief die, eind vorige week
volgens mij, is binnengekomen, waar ze nog aandacht vragen
voor een aantal zaken.
De CDA-fractie pleit ook voor een evaluatie van de maatre
gel 'brommers op de weg'Daar zou ik het volgende van wil
len zeggen. De fietsersbond heeft er altijd voor gepleit om
die maatregel in stringenter vorm door te voeren, dan in
Leeuwarden is gebeurd, nllaat die brommer inderdaad ook
op al die hoofdwegen rijden, b.v. op de Aldlansdyk en ik
dacht ook op de Anne Vondelingweg, in ieder geval ook op de
rondweg. Daar heeft Leeuwarden niet toe besloten om, als je
kijkt naar de snelheid op die wegen, dan zit er zo'n ver
schil tussen de maximumsnelheid van brommers en die van au
toverkeer, dat je wat dat betreft toch ook aan de veilig
heid van verkeersdeelnemers op die hoofdwegen moet denken.
Landelijk is er al wel gekeken naar de uitkomsten van die
maatregel, die zijn positief, ook als het gaat om de wijze
waarop Leeuwarden die maatregel heeft ingevoerd. Er is ook
alle reden om dat beleid voort te zetten. Het college
geeft, gelet ook op de prioriteiten die we moeten stellen,
geen prioriteit om nu op zo kort mogelijke termijn zelf op
gemeentelijk niveau die maatregel te gaan evalueren en om
op basis daarvan misschien ook wel met een voorstel te ko
men die maatregel verder uit te voeren. Want het functio
neert op dit moment prima.
Bou nu n qeM -uaop j(oo a/A ubbB qea 'uajeC ajapjaaui jsao uax
-appxui ap uba qazux ap jaAO uauiox uaqaoui qqoxzux jaqaq qe/A
uaa ){Oo ja noz dAAD 33q uea BuxxiaqsqseA eu 'q6az OAA sa
qxeeuiaB jbao uaBuxxJauido qe/A J5ou uCxz Buxjaxoueuxg aa
•uaop uaxiTM x3M XT noz axp BuxBfiazaoq axa "iooa
pao6 j(oo axp aM uapxajaq uea 6uxxaxMTM3uospeqg axssxuiuioo
ap ut ueeBuee uaxiTM axssnosxp ap n qaui suaa 5ou x3M noz MI
•uaop ueeB aq uaxaozjapuo xaxjail^ Jaaw nu uio japueqsjooA
uaaB 'aBaxxoo 3aq suauieu xTTISMMn^P1311 T33lt M°° CTcqjtSTxq
Xaajds XT u3 'M°° uaq xi 'Bipou 3aTu M°° PT1" suaBxoA sx
qep 'uaop aq jbbu x30zJapuo pxarqaBqxn uaa reep uio uaqxnxs
-aq puoABUEA qaxu noz XT -iseui 'uaxassx/A i3ao uaqqoepaB uba
n qam jaax uaa Bou qsaq jeep XTM MI "uaBxoAaB ap jooa ux
qaxu eqs xi ,6ubjjooa jaax ugg ut sjasqaxg ap uaqqaq reep
'uaop sjapue uafijoui geueA qaq a/A ueeB uapje/Anaag ut, uba
uaBBaz ua uaxooB qaorn rno jaax ugg ux qep aC 50 uaxxaqs 3aom
Bbbua ap jaaz xfTT-11™^1211 3P 3sp 'Bubjjooa axp uba apueeBqxn
'sapuoqoj axp Cxq uapedsqaxg apuaBBxxCxja axp jooa 'ueep
-aB qgaaq qsp uapje/Anaag sxeoz 'qqaq uazoxaB xeeuiuaa aC sxb
qep oz x3M ST 33H 'uapxax aq 512 sx uiaaqsAs ajapue qaq 50
aua qaq jooa xoopxaxd uaa Bxpxnpuaa qaxu qxnjeep 'sjagCxo
-uaxxBA36uo qaui qjaauxquioo qBp aC sxe ua x3T3BUJ33s-^s 3P UBA
aznax ap uba sxseq do qsp uazCx/Aqxn uaxaozjapuo qep uCxz
aq oz quCxqos qaq jbbui 'joao x3M uaui qxaBBaqs jeea xoo
uep uiaaqsAs xi3M uba aznax 3P 3oq axqexs-i ux sjagCxouax
-X^AaBuo xaAO puaxaq qe/A ja sx, pBeejAaB x°° cl3lï MI 'uaxCx/A
noz ge uiaaqsAs qep uba jaax ugg ux aquaauiafi ugg sxe 'qxeeui
I3AO uaBuxx-zsmdo reep axp qeEqsjaqe/ASxCxH M°° ua uCxz
uaxsAaq aq uee qaxu x°° U3 ufTz 6xpjee/AX.xaui qe/A x°° noz 3aq
sna 'puex qaq uba qsaj ap uba uaxfx/A aq gB qe/A x3M quCxqos
qBp ua uiaaqsAs uuogxun uaa puBxJapaN-p^ooN qjaaqueq xPTfuaB
-Ta »PUBxJopaN-P-iooN ut nou qBp qxz aoq, pBeejAaB suaa x3M
Bou 'uCxz pBxpjoo/AuaBaqjaA x°° uaquaaiuaB axXB Cxqjee/A 'puBx
-saxjg xaoAiaA ua jaaxJaA BaxJaAO qaq 'dAAO 3aq uba BaxJ9ao
uaa suapCxq sem qBp 'pueqjaA xeET3uTAO:ic^ UT I3M qsqeex
qaq xi MT êssja qep 'uaxoofimo uaqaoui noz uiaaqsAs
qep aC go "qdoqs oqne uaa ra qep qseaaaA Cxxq uaui sx uep
'quioxuBB oqne ap qaui jeep aC sxe 'ubbB qeex jooa sjasqaxg
ap jeep aC sxe que/A 'sapuoqoj axp uee gaaB jnaxJOOA ap
qaxu XT 3BP uaBBaz n qaoiu xi 'Bubjjooa x°° uep sjasqaxg axp
uaqqaq jbbp ua uaBBxx sapuoqoj ap do uapedsqaxg ap 'uapaj
ap se/A qep que/A xs^qsbsqmxnj suaBa« jbbm 'ubbxx33IH sp Pt0!
ua puajauinxx3T uba qjnnq ap ux pxsaqJOOACxq 'uaxx3!^ JEBd
uaa uCxz jg "sapuoqoj axp do qgaaq Bubjjooa jaaxJSAoqnB qaq
CxqjBB/A 'uax^ui aq pxaq6xxT3A 33Ui qgssq qep x°0 'uapedsqaxg
apuaBBxx PT-171 snP 'X3TPOIT^3UJ sqsqEBX 9TP suaBxoA pBaxaBuee
uapjBMnaaq ux jaxq sapuoqoj aqsaaiu ap uaqqaq Cxm 'uCxz Bubj
-jooa ap qxn sjasqaxg ap Cxqjse/A 'sapuoqoj Cxq uapedsqaxg
apua66xxfxjA qaui qpjo/A qxJSMaB Cxqjee/A uiaaqsAs uaa jooa
qsaxx sC gg 'apuoqoj ap do uaqqxz Bubjjooa ap ux sjasqaxg
CxqjBB/A uiaaqsAs uaa jooa qsaxx 3f 39 '3BP 3T33 33^ 33UJ
uaxeui aq qgaaq qea 'sapuoqoj ap do uaqqaq Bubjjooa s,oqne
ap uaxxBA36 aqsaaui ap ux qep jebiu 'apuoqoj ap do Bubjjooa
sjasqaxg jaazoz qaxu jooa uazoxsB sx puexJspsN pJOON ui
l ag^ou1 'uajaoAqxn ubbB aq sapuoqoj
do BuejJOOASjasqaxg jbbu x3°z:t3Puo qaq uio uapnoqaB qpjo/A
xoopxaxd uaa uxjbb/a puaxpaBux axqoiu uaa dNd sp qjssq uea
'dAAD ^sq ut x°° 3TZ 3sq ua
xoopxaxd qep uaxsp Cxm sna qundsqqoepuEB xPT:i^ueI3Cl u33 ST
uoxqeqs qaq x°° -isbui 'uauiox uaqaoui uapnoz ua6uxxxe3suasqaxg
Bjqxa jbe/a 'puiaouaB uxaxdeuxuixaqxTM 3sq x°° PX33^-30^?^TQ ST
japex qep ui -qaxu Bou ja uCxz a/A jeeui 'ua6uxxxB3suasqaxg
uba fiuxsqeexdjaA jooa x°° U3 psqs ap ux uaBuxxxB3suasqaxg
Bjqxa jooa uaxxo:t33£qTn PI3^ M°° uapaxsb pPt^ aBxua uaq
-qaq Cxm uoxqeqs qaq Cxq pxasqJOOACxq 'uauiox X°° qsuioxsoq
ap ut ja uaqaoui axp 'suaa aaui qaq a6axxOD 33lt ST J3TH 'jooa
Xoo VOD ^sq qT3T^ 'sjasqaxg jooa uapaqxCxx9BouiBuxxxB3s
•uapjo/A noz pBxqsoxsq qTn 39TU
go x3M JBep qe/A ua axqeqxoxdxapuojfi axp qaui qxz qep aoq
uaxsozqxn uaAa Bou xBZ MT ^sbw 'dAAO uee sx pxaddoxsB
qoajxp axp 'xsBajqeeui uaaB xBA3^ JapsT ux sx qaq jbbw -Buxj
-axoueuxg apuaxx^uaB axp uio qBeS qaq sxe qundxsux uaa Bou
qxz ja jBBUi 'uajBA uauunx noz aCquod qaq snp 'xbabB japax
ut ja qBxx jaBxaqs ap jbbw *sx oz qep go x33fTM3sq MI 'uaop
uaAa x3M Sou XT TTM 3ep 'ubbB uauunx bu qaxu Bou XT cxsxg qea
•uajnqjapxnz uba uauiox uaqaoui axqeqxoxdxapuojB ap qxn 'gxsz
aCquod qaq jooa ua jaddxqos ap jooa uaqsox apuaxxnAUBB
ap jaAO qaq a/A uaqqaq uep ua 'noz qaq 'qBaz puoqsjasqaxg aa
•sxnqq ux qaxu x°° -^sep qaq qjooq uep qauuaBa/Asqaxgpgooq
qaq j3ao qgaaq qaq n sxv "aqnojsqaxg afixpjee/AxoA uaaB sx
qaq 'xsm n Baz XT '3ST3BT3TUT Bxpjee x33lï uaa sx qaH 'uaq
-azaB do Bou gxsz qaq XT 'uajBAaB x°° aCquod qaq qgaaq
fiEpuoz azoxoqne ap do jbbC Bxjoa 'sjafixaqs axp jbbu qxCxx
aC sx® J3 uCxz uaBuxuaxzjooa aa 'uajnqjapxnz uba aCquod qag
•uauiauaaui jaxaz qund
qep a/A uaxxnz 'uaxapauaq qaxu jaaxJaAsqaxg qaq uba pxaqBxx
-xaA ap x°° ua uapjo/A uauunx pBaxaBuee jaxueui apaoB uaa do
az jbbm jeep ua uaAafi ubb qqoepueB aBxpou ap pjBEjaqxn jbbp
a/A uaxxnz 'sx x33uoxqoung qaq jbbm jeep jbbw 'ueeBaaui uaped
-sqaxg axp aqnoj axaq aTP sBubx qap 'uapxaB uauunx pxaquaaui
-aBxe uCxz ux qaxu xBZ qep snp 'do qaxu x°° MBBH aTP ubbB
axp 'aoq xBBM 3TP -^seu qaxu ubbB axp sjasqaxg xBBH uaBfiax
aq uee ap do uaxxB3uee qaoui Ba/ASX^Aux axCxxaqsa/A axp 'n
qaa/A uep 'qBxxjooa nu 3aq sx^oz x3Poul 33H ubb uazuajfi x3M
xCxxJnnqBu uaqqxz jeep jbbui 'uaxajds aq jbao Bou a/A uauiox
Ba/ASx^Aux axpxxaqsa/A axp uea aqnoj azaxoajd ap ua dja^quo
aqoExa qaq 'uaqexeu qaxu x°° 3BP 3M uaxxnz 'sx x33uoxqoung
qqoa x°° 3®p jbbm jbbp 'noN -ueeBaaui ux jeep saqnojsqaxg
axp qep jooa x°° uep ja Bjoz 'uaBBaxuee qBBfi qooq axp aC
sxe 'puoqsjasqaxg ap qBaz ueajbbp '63/asxbaux axCxxaqsa/A aa
C00S T:iBn:icl33 II ua oi uba BuxjapefijaAspeej ap uba BexsjaA €003 T:rBn-I<:l33 II u3 01 uba BuxjapeBjaAspeej ap uba BexsjaA
38 PBIQ 18 pexa