Blad 79 Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003 Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003 O het aantal voorzieningen op dit terrein van aantrekkelijk openbaar vervoer in de toekomst ook uitbreiden. Doe je dat namelijk niet, dan zal de investering bijvoorbeeld van de gemeente en ook vanuit de provincie, als je daar aan mee zou willen werken, des te groter worden om bepaalde voor zieningen van de grond te krijgen. Dus in een experimen teerfase prima, maar als het een structurele voorziening wordt, dan mag je daar een voor gebruikers aantrekkelijk tarief vragen. Het was inderdaad goed om die nuancering aan te brengen en dat heb ik gedaan dankzij uw reactie meneer Posthumus, mijn dank hiervoor. Dan zegt u, transferia zouden ook de toename van het auto verkeer op de rondweg moeten tegengaan en dus zou je ze ei genlijk buiten die rondweg moeten leggen. Dan krijg je dus te maken met het verschijnsel dat een transferium gaat wer ken op het moment dat de voorziening uiteraard in orde is, dat het tarief aantrekkelijk is en dat het te maken heeft met het moment waarop automobilisten, dus mensen die nog met de auto gaan, ook verkeersproblemen tegenkomen. Als zij filevrij tot aan de binnenstad kunnen rijden,' dan moet u niet verwachten dat het transferium succesvol zal zijn. Dat is gewoon een ervaringsfeit. Ik wil u toch nog één keer weer wijzen op een vuistregel, die gebaseerd is op lande lijke ervaringen, successen maar vooral ook mislukkingen met transferia waar verschrikkelijk veel geld in is geïn vesteerd, als het gaat om bijvoorbeeld een verdubbeling van het aanbod van het openbaar vervoer, dat vergt dus ook een enorme extra investering, Leeuwarden investeert ongeveer zo'n 9 miljoen per jaar daarin, dat is ook de rijksvergoe ding die we daarvoor krijgen, als je dat zou willen verdub belen, leidt dat ongeveer tot een toename van het gebruik met 30%. Want een heel groot gedeelte van de mensen, die van dat openbaar, b.v. van een transferium gebruik gaat ma ken, zijn mensen die voorheen met de fiets kwamen, die al gebruik maken van de bus, maar als die bus vaker gaat rij den, stappen ze vaker in die bus, het zijn medepassagiers van automobilisten, maar slechts een derde van de toename van het gebruik gaat gepaard met een afname van het auto verkeer. Om nog één keer dan een cijfer te noemen en een verhouding: als je uitgaat van een verhouding die, denk ik, redelijk opgaat voor Leeuwarden, 70% autogebruik, 15% fiets, 15% openbaar vervoer, je zou dan de investering, dus het aanbod, verdubbelen dan levert dat ongeveer een tegen gaan van het autoverkeer op van 2%. Dus over dat soort ver houdingen hebben we het en dan hebben we het over succes volle maatregelen. En dat zijn geen dingen die wij verzon nen hebben, maar dat is gebaseerd op ervaringen. Daarom zeg ik ook, het is prima flankerend beleid, maar gelet op het effect daarvan moet je, om die procenten te halen, ook ze ker zijn van een maatregel. Dan moet je een voorziening ook zo inrichten, dat een redelijk succes ook bij voorbaat ge garandeerd is Dus als het gaat om een toename, een verdubbeling van het autoverkeer, die wij prognosticeren voor de komende 20 jaar op de rondweg, dan begrijpt u ook waarom wij zeggen dat wij met het instellen van transferia daar enig tegenwicht aan kunnen bieden, maar dat het aanpassen of het verbeteren van de capaciteit van de rondweg absoluut noodzakelijk is. Dat waren die twee moties. Dan ten aanzien van het fietsverkeerdie motie van D66, die ook met het fietsen te maken had, heb ik behandeld. Er is nog wel een andere motie, van de FNP, daar kom ik zo meteen even op terug. Het gaat om het amendement van de FNP, het is 7. PAL/GL- en de SP-fractie pleiten nog eens voor voorrang van fietsers en geven aan dat het op sommige plaatsen misschien wat lastig is als je zowel de doorstroming van het fiets- verkeer van belang vindt, maar ook plekken waar ook de doorstroming van het autoverkeer van belang is, dat je in dat geval moet kijken wat nou de beste oplossing is, mis schien ook ongelijkvloerse oplossingen. Dat gaan we ook ze ker doen. Doorstroming van het verkeer op plekken, waar we die doorstroming ook willen bevorderen, is van belang, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de fietser daar in alle opzichten altijd de dupe van is. Het CDA vraagt aandacht voor de brief die, eind vorige week volgens mij, is binnengekomen, waar ze nog aandacht vragen voor een aantal zaken. De CDA-fractie pleit ook voor een evaluatie van de maatre gel 'brommers op de weg'Daar zou ik het volgende van wil len zeggen. De fietsersbond heeft er altijd voor gepleit om die maatregel in stringenter vorm door te voeren, dan in Leeuwarden is gebeurd, nllaat die brommer inderdaad ook op al die hoofdwegen rijden, b.v. op de Aldlansdyk en ik dacht ook op de Anne Vondelingweg, in ieder geval ook op de rondweg. Daar heeft Leeuwarden niet toe besloten om, als je kijkt naar de snelheid op die wegen, dan zit er zo'n ver schil tussen de maximumsnelheid van brommers en die van au toverkeer, dat je wat dat betreft toch ook aan de veilig heid van verkeersdeelnemers op die hoofdwegen moet denken. Landelijk is er al wel gekeken naar de uitkomsten van die maatregel, die zijn positief, ook als het gaat om de wijze waarop Leeuwarden die maatregel heeft ingevoerd. Er is ook alle reden om dat beleid voort te zetten. Het college geeft, gelet ook op de prioriteiten die we moeten stellen, geen prioriteit om nu op zo kort mogelijke termijn zelf op gemeentelijk niveau die maatregel te gaan evalueren en om op basis daarvan misschien ook wel met een voorstel te ko men die maatregel verder uit te voeren. Want het functio neert op dit moment prima. Bou nu n qeM -uaop j(oo a/A ubbB qea 'uajeC ajapjaaui jsao uax -appxui ap uba qazux ap jaAO uauiox uaqaoui qqoxzux jaqaq qe/A uaa ){Oo ja noz dAAD 33q uea BuxxiaqsqseA eu 'q6az OAA sa qxeeuiaB jbao uaBuxxJauido qe/A J5ou uCxz Buxjaxoueuxg aa •uaop uaxiTM x3M XT noz axp BuxBfiazaoq axa "iooa pao6 j(oo axp aM uapxajaq uea 6uxxaxMTM3uospeqg axssxuiuioo ap ut ueeBuee uaxiTM axssnosxp ap n qaui suaa 5ou x3M noz MI •uaop ueeB aq uaxaozjapuo xaxjail^ Jaaw nu uio japueqsjooA uaaB 'aBaxxoo 3aq suauieu xTTISMMn^P1311 T33lt M°° CTcqjtSTxq Xaajds XT u3 'M°° uaq xi 'Bipou 3aTu M°° PT1" suaBxoA sx qep 'uaop aq jbbu x30zJapuo pxarqaBqxn uaa reep uio uaqxnxs -aq puoABUEA qaxu noz XT -iseui 'uaxassx/A i3ao uaqqoepaB uba n qam jaax uaa Bou qsaq jeep XTM MI "uaBxoAaB ap jooa ux qaxu eqs xi ,6ubjjooa jaax ugg ut sjasqaxg ap uaqqaq reep 'uaop sjapue uafijoui geueA qaq a/A ueeB uapje/Anaag ut, uba uaBBaz ua uaxooB qaorn rno jaax ugg ux qep aC 50 uaxxaqs 3aom Bbbua ap jaaz xfTT-11™^1211 3P 3sp 'Bubjjooa axp uba apueeBqxn 'sapuoqoj axp Cxq uapedsqaxg apuaBBxxCxja axp jooa 'ueep -aB qgaaq qsp uapje/Anaag sxeoz 'qqaq uazoxaB xeeuiuaa aC sxb qep oz x3M ST 33H 'uapxax aq 512 sx uiaaqsAs ajapue qaq 50 aua qaq jooa xoopxaxd uaa Bxpxnpuaa qaxu qxnjeep 'sjagCxo -uaxxBA36uo qaui qjaauxquioo qBp aC sxe ua x3T3BUJ33s-^s 3P UBA aznax ap uba sxseq do qsp uazCx/Aqxn uaxaozjapuo qep uCxz aq oz quCxqos qaq jbbui 'joao x3M uaui qxaBBaqs jeea xoo uep uiaaqsAs xi3M uba aznax 3P 3oq axqexs-i ux sjagCxouax -X^AaBuo xaAO puaxaq qe/A ja sx, pBeejAaB x°° cl3lï MI 'uaxCx/A noz ge uiaaqsAs qep uba jaax ugg ux aquaauiafi ugg sxe 'qxeeui I3AO uaBuxx-zsmdo reep axp qeEqsjaqe/ASxCxH M°° ua uCxz uaxsAaq aq uee qaxu x°° U3 ufTz 6xpjee/AX.xaui qe/A x°° noz 3aq sna 'puex qaq uba qsaj ap uba uaxfx/A aq gB qe/A x3M quCxqos qBp ua uiaaqsAs uuogxun uaa puBxJapaN-p^ooN qjaaqueq xPTfuaB -Ta »PUBxJopaN-P-iooN ut nou qBp qxz aoq, pBeejAaB suaa x3M Bou 'uCxz pBxpjoo/AuaBaqjaA x°° uaquaaiuaB axXB Cxqjee/A 'puBx -saxjg xaoAiaA ua jaaxJaA BaxJaAO qaq 'dAAO 3aq uba BaxJ9ao uaa suapCxq sem qBp 'pueqjaA xeET3uTAO:ic^ UT I3M qsqeex qaq xi MT êssja qep 'uaxoofimo uaqaoui noz uiaaqsAs qep aC go "qdoqs oqne uaa ra qep qseaaaA Cxxq uaui sx uep 'quioxuBB oqne ap qaui jeep aC sxe 'ubbB qeex jooa sjasqaxg ap jeep aC sxe que/A 'sapuoqoj axp uee gaaB jnaxJOOA ap qaxu XT 3BP uaBBaz n qaoiu xi 'Bubjjooa x°° uep sjasqaxg axp uaqqaq jbbp ua uaBBxx sapuoqoj ap do uapedsqaxg ap 'uapaj ap se/A qep que/A xs^qsbsqmxnj suaBa« jbbm 'ubbxx33IH sp Pt0! ua puajauinxx3T uba qjnnq ap ux pxsaqJOOACxq 'uaxx3!^ JEBd uaa uCxz jg "sapuoqoj axp do qgaaq Bubjjooa jaaxJSAoqnB qaq CxqjBB/A 'uax^ui aq pxaq6xxT3A 33Ui qgssq qep x°0 'uapedsqaxg apuaBBxx PT-171 snP 'X3TPOIT^3UJ sqsqEBX 9TP suaBxoA pBaxaBuee uapjBMnaaq ux jaxq sapuoqoj aqsaaiu ap uaqqaq Cxm 'uCxz Bubj -jooa ap qxn sjasqaxg ap Cxqjse/A 'sapuoqoj Cxq uapedsqaxg apua66xxfxjA qaui qpjo/A qxJSMaB Cxqjee/A uiaaqsAs uaa jooa qsaxx sC gg 'apuoqoj ap do uaqqxz Bubjjooa ap ux sjasqaxg CxqjBB/A uiaaqsAs uaa jooa qsaxx 3f 39 '3BP 3T33 33^ 33UJ uaxeui aq qgaaq qea 'sapuoqoj ap do uaqqaq Bubjjooa s,oqne ap uaxxBA36 aqsaaui ap ux qep jebiu 'apuoqoj ap do Bubjjooa sjasqaxg jaazoz qaxu jooa uazoxsB sx puexJspsN pJOON ui l ag^ou1 'uajaoAqxn ubbB aq sapuoqoj do BuejJOOASjasqaxg jbbu x3°z:t3Puo qaq uio uapnoqaB qpjo/A xoopxaxd uaa uxjbb/a puaxpaBux axqoiu uaa dNd sp qjssq uea 'dAAD ^sq ut x°° 3TZ 3sq ua xoopxaxd qep uaxsp Cxm sna qundsqqoepuEB xPT:i^ueI3Cl u33 ST uoxqeqs qaq x°° -isbui 'uauiox uaqaoui uapnoz ua6uxxxe3suasqaxg Bjqxa jbe/a 'puiaouaB uxaxdeuxuixaqxTM 3sq x°° PX33^-30^?^TQ ST japex qep ui -qaxu Bou ja uCxz a/A jeeui 'ua6uxxxB3suasqaxg uba fiuxsqeexdjaA jooa x°° U3 psqs ap ux uaBuxxxB3suasqaxg Bjqxa jooa uaxxo:t33£qTn PI3^ M°° uapaxsb pPt^ aBxua uaq -qaq Cxm uoxqeqs qaq Cxq pxasqJOOACxq 'uauiox X°° qsuioxsoq ap ut ja uaqaoui axp 'suaa aaui qaq a6axxOD 33lt ST J3TH 'jooa Xoo VOD ^sq qT3T^ 'sjasqaxg jooa uapaqxCxx9BouiBuxxxB3s •uapjo/A noz pBxqsoxsq qTn 39TU go x3M JBep qe/A ua axqeqxoxdxapuojfi axp qaui qxz qep aoq uaxsozqxn uaAa Bou xBZ MT ^sbw 'dAAO uee sx pxaddoxsB qoajxp axp 'xsBajqeeui uaaB xBA3^ JapsT ux sx qaq jbbw -Buxj -axoueuxg apuaxx^uaB axp uio qBeS qaq sxe qundxsux uaa Bou qxz ja jBBUi 'uajBA uauunx noz aCquod qaq snp 'xbabB japax ut ja qBxx jaBxaqs ap jbbw *sx oz qep go x33fTM3sq MI 'uaop uaAa x3M Sou XT TTM 3ep 'ubbB uauunx bu qaxu Bou XT cxsxg qea •uajnqjapxnz uba uauiox uaqaoui axqeqxoxdxapuojB ap qxn 'gxsz aCquod qaq jooa ua jaddxqos ap jooa uaqsox apuaxxnAUBB ap jaAO qaq a/A uaqqaq uep ua 'noz qaq 'qBaz puoqsjasqaxg aa •sxnqq ux qaxu x°° -^sep qaq qjooq uep qauuaBa/Asqaxgpgooq qaq j3ao qgaaq qaq n sxv "aqnojsqaxg afixpjee/AxoA uaaB sx qaq 'xsm n Baz XT '3ST3BT3TUT Bxpjee x33lï uaa sx qaH 'uaq -azaB do Bou gxsz qaq XT 'uajBAaB x°° aCquod qaq qgaaq fiEpuoz azoxoqne ap do jbbC Bxjoa 'sjafixaqs axp jbbu qxCxx aC sx® J3 uCxz uaBuxuaxzjooa aa 'uajnqjapxnz uba aCquod qag •uauiauaaui jaxaz qund qep a/A uaxxnz 'uaxapauaq qaxu jaaxJaAsqaxg qaq uba pxaqBxx -xaA ap x°° ua uapjo/A uauunx pBaxaBuee jaxueui apaoB uaa do az jbbm jeep ua uaAafi ubb qqoepueB aBxpou ap pjBEjaqxn jbbp a/A uaxxnz 'sx x33uoxqoung qaq jbbm jeep jbbw 'ueeBaaui uaped -sqaxg axp aqnoj axaq aTP sBubx qap 'uapxaB uauunx pxaquaaui -aBxe uCxz ux qaxu xBZ qep snp 'do qaxu x°° MBBH aTP ubbB axp 'aoq xBBM 3TP -^seu qaxu ubbB axp sjasqaxg xBBH uaBfiax aq uee ap do uaxxB3uee qaoui Ba/ASX^Aux axCxxaqsa/A axp 'n qaa/A uep 'qBxxjooa nu 3aq sx^oz x3Poul 33H ubb uazuajfi x3M xCxxJnnqBu uaqqxz jeep jbbui 'uaxajds aq jbao Bou a/A uauiox Ba/ASx^Aux axpxxaqsa/A axp uea aqnoj azaxoajd ap ua dja^quo aqoExa qaq 'uaqexeu qaxu x°° 3BP 3M uaxxnz 'sx x33uoxqoung qqoa x°° 3®p jbbm jbbp 'noN -ueeBaaui ux jeep saqnojsqaxg axp qep jooa x°° uep ja Bjoz 'uaBBaxuee qBBfi qooq axp aC sxe 'puoqsjasqaxg ap qBaz ueajbbp '63/asxbaux axCxxaqsa/A aa C00S T:iBn:icl33 II ua oi uba BuxjapefijaAspeej ap uba BexsjaA €003 T:rBn-I<:l33 II u3 01 uba BuxjapeBjaAspeej ap uba BexsjaA 38 PBIQ 18 pexa

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 21