Blad 83 Blad 84 Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003 Verslag van de raadsvergadering van 10 en 11 februari 2003 heeft is een indicatief uitvoeringsprogramma, dat moet uit gewerkt worden, dat moet verfijnd worden. Daar gaan we ook zo snel mogelijk mee aan de slag en dan krijgt u een nauw keuriger overzicht, waar u uw oordeel over kunt vellen. Vervolgens is het zo dat ieder jaar, net zo als we dat nu doen met vaststelling van het MPI, een jaarvoorstel wordt voorgelegd met maatregelen en bijbehorende financiering. WD zegt, je moet het geld vooral inzetten op de grootste knelpunten, daar moet je mee beginnen. Er zijn ook fracties die zeggen bij de uitvoering moet je niet prioriteit geven aan autoprojecten, maar dan moet je eigenlijk inzetten op een zo gelijk mogelijke verdeling van gelden of maatregelen voor verschillende vervoerswijzen. Dus dat zowel de fiets als de auto als het openbaar vervoer ook financieel gezien in enigszins gelijke mate aan hun trekken komen, financi eel. Ik zou, als het gaat om die financiering, het volgende willen zeggen. Ook als je kijkt naar hoe dat indicatief uitvoeringsprogramma is samengesteld, dan hebben we natuur lijk rekening te houden met een aantal factoren en ze zijn in het GWP ook benoemd. Natuurlijk moet je kijken wat zijn de grootste knelpunten. Maar als je alleen dat principe zou hanteren, dan zouden we waarschijnlijk te maken krijgen met een inzet van middelen de eerstkomende jaren, die we gewoon niet hebben. Dat gaat ons jaarlijks budget ver te boven. Dus dat kan niet het enige criterium zijn. Niet alles kan tegelijkertijd. We hanteren ook het principe 'van binnen naar buiten'dus op de invalswegen niet alleen maar aan passingen gaan plegen en pas in een veel later stadium bin nenstedelijk aan de slag gaan, want dan gaat het verkeer in toenemende mate in het stedelijk gebied vaststaan. Daar zit ik ook niet op te wachten. En natuurlijk moeten we ook kij ken op welk moment welke middelen beschikbaar komen, ik denk bijvoorbeeld aan die GDU middelen. In dat hele totaal overzicht, zoals dat is opgenomen in het GWP, gaan we ook uit van een heleboel cofinanciering. Daar kun je wel enigs zins op sturen, maar het is niet altijd exact te plannen wanneer dat externe geld beschikbaar komt. Soms moet je je dus ook laten leiden door de beschikbaarheid van middelen op enig moment en dan misschien een maatregel naar voren halen. Dus zo werken ongeveer die factoren in op de samen stelling van zo'n uitvoeringsprogramma. Maar je moet na tuurlijk vooral ook kijken naar die grootste knelpunten die moet je natuurlijk wel proberen te verwezenlijken in zo'n uitvoeringsprogramma SP-fractie vraagt hoe willen we dat eigenlijk allemaal be talen. We hebben weinig geld. FNP zegt, het gaat ook ten koste van het sociaal beleid. Daar maak ik bezwaar tegen. Ik weet ook niet waar u dat op baseert. Maar dat het gaat om eigenlijk altijd te weinig geld voor dat wat we zouden willen, daar heeft u gelijk aan. Ook al gaat het om heel veel geld, infrastructuur, of het nou gaat om mooie goede fietsroutes, openbaar vervoers voorzieningen of automaatregelen, kosten veel geld. Dat neemt niet weg dat als je kijkt naar de maatregelen, zoals ze nu worden voorgesteld, en je zet dat af tegen de ramin gen, die we op dit moment hebben kunnen maken, zowel van gemeentelijk geld, uiteraard inclusief het geld dat bij de begroting vrij is gemaakt door de raad, extra middelen voor bereikbaarheid en voor de uitvoering van het GWP, dan heb ben we op dit moment een inschatting dat je die maatregelen ook zou kunnen uitvoeren. Maar natuurlijk zitten er ook in schattingen bij over de toestroom van extern geld. Ik denk bijvoorbeeld aan het geld voor de Haak. Ik heb u ook uitge nodigd tijdens de commissievergaderingen, wanneer u daar heel specifieke vragen over heeft, omdat het natuurlijk ook nog enigszins omgeven is met de sfeer van vertrouwelijk heid, dat kunt u zich ook voorstellen, om ook bij de dienst nog eens te rade te gaan. Een aantal mensen, zoals mevrouw Inberg, heeft daar ook gebruik van gemaakt, maar dat kan ook na vandaag nog natuurlijk. PAL/GL zegt: je moet ook geld met geld zien te maken, in frastructuur is duur. Als je kijkt naar de entrees van de stad, daar heeft u vaker de aandacht voor gevraagd, dan valt daar ook nog wel wat te verbeteren. Dat zou je kunnen combineren, ruimtelijke ontwikkelingen, met infrastructure le maatregelen. Op zich is het een loffelijk streven, maar ik denk dat u daar geen hooggespannen verwachtingen van moet hebben. Als we kijken naar die stadsas, waar ook rede lijk wat programma gebundeld zou moeten worden om daar tot een eerste concentratie te komen, dan is dat al een gewel dige opgave, dus laat staan als u dat ook bij de entrees van de stad zou willen doen. Om daarmee b.v. infrastructu rele maatregelen te realiseren, door daar anderszins ruim telijk in te grijpen en daar bijvoorbeeld bouwontwikkelin- gen te laten plaatsvinden. Dan zit je toch al ver boven de schaal van Leeuwarden te werken. Er zijn een heleboel plaatsen, ik denk dat veel entrees van de stad daar ook on der vallen, die zich als het gaat om het maken van massa en het neerzetten van programma, ook in ruimtelijk opzicht, zich daar ook niet voor lenen en ook markttechnisch gewoon niet interessant zijn. Dus daar waar het kan, moet je het vooral niet nalaten, dat ben ik met u eens, maar ik vind dat we ook geen overspannen verwachtingen moeten hebben op dat gebied, dat het al een hele opgave zou zijn om dat ook bij de stadsas voor elkaar te krijgen. Dan naar de Haak. Het belang wordt door de verschillende fracties nog eens benadrukt. Wij werken daar hard aan en ik denk dat het goed is om op niet al te lange termijn de com missie Stadsontwikkeling nog even bij te praten over de stand van zaken rond de Haak. Want die planstudie gaat ui teraard voort, zeker ook na de toezegging van de demissio- •uaqxnxs aq qxn qsuio^aoq ajjaA ap jooa axqdo axp 'lueiaBA axp pCxqja^Cxxabaq uio qosxfiox qaxu xBA9Ê .zapax ux qaq }{x puxA 'dAAD haq ux qazaBqxn qpjOM nu axp sxeoz sxao>[ uaa jooa 3saii( aC sxe jbbui 'si ^Cxxa^M^hubb t99h *(9th -xxod qaq iep deus 5(i q^BBuiafi uCxz saxqosjj ap qxnuEA axp uafiux^aauido xBhUBB u" do P^ooMque uaa j(00 3{Cxxa6 sx qsa •uCxuuaq axaBuBX uaa xaAO qaq aM uaqqaq xB 'BxpuEqsjaAuo 'dAAD hep ux ubjea qBBfi j(00 nu aC axp sjaoj( ap do qaxab 'suo q^Cxx qea uafiawjaAO fiuxx -aqqnpxaA jtoou 6ou a« ubbB usp 'uCxz Bbui apjo ap ubb 5{Oo uep ja qBM :nu uep aC 6az cUBp aC aop ;bm :6eeja ap snp sx uea "ub^ubb qaxu uooMafi s,oqnB jaaui BaMpuoj axp qsp 'qBBqs j9 qaq sxeoz 'xequBB qsp uba uBBfiqxn a/a sxe qap 'UBBfiqxn uba nu ja Cxm qsp 'Ba/Auiop quastaqaq qea BuxxaqqnpjaA uaafi snp sx qsa 's,oqnB 000'ie pt3 qpnoqdo qaq qBp jooxab 5(1 •jaaj(jaAoqnB qaq uba uBBqs auiBuaoq uaa jeep n qaxz uaa 'uaq -oajganaxxxui ubb qua>{aqaq qaq qBM ua uaqundsxnj>( SuxssBduBB 'UBBqs quauioui uaAaBaB uaa do q(oo jbbp n qaiz uap 'uaqoaj -ganaxxxui axp jbao q^xajaBqxn sx puoABjaqsxfi n qEp ouiaui qsp jbbu q^{Cx5( 5(00 n sxv 'hTn haxu Jaqqaa ufpuaaq ajafiuBX ap do BuxxaqqnpjaA uaqxnxs Cxm "^osjq qCxxaqsaM qsp auiBU qaui UBp ua BaMpuoj axp uba ua^aqsjaAO axp uio qEBfi qaq sxe Buxs -ssduBB uba qxn i(oo ubbB axp ua uaqundsxnx^ uba fiuxssBduBB uba qxn ubbB axp ua jooa uaxx9hSJOOAs6ux5[jaMqxn uauioq jbeo •uajaqaqjaA ubbB aq Ba/Apuoa ap uba qxaqxoBdBO ap uio qxnxs -aq qaq puoabuba uauiau aM aau, n 3{x Baz usp 'qpjOM 3(Cxxa6 -oui BuxxaqqnpjaA qsp qxnxsaq uaa 2{oo nu qaxoxxduix a/a uauiau 'uaqqaq pBEEjAaB 5(oo axp saxqoBJj xBhUBB uaa uCxz jg '6uxx -aqqnpxaA uba uCxz a^Bjds qsuio^aoq ap ux qxoou xBZ J9 'uaB -Baz aq uio BuxpxaxuBB uaaB ^oo ja sx UBp 'uCxz pua^ajaq nu az sxeoz 'uaqoajga ap jbbu q^Cxq( qoo aC sxe 'dAAD haq haui uajBA a/a axp 'suao^ ap jbbu qqCx>{ aC sxv 'BxpuBqsjaA qaxu qsp qpuxA aBaxx03 haq Jeaw *uaop qaxu uoo/abB qaq a/a qsp uaB -Baz jBBtu a/a uaqBX snp uaaBC xSM 6ou qunnp qBp 'apao ap ubb qaxu Bou qooq fixdox^ooA sx Cxq :ua66az aq uio qCxxe^^ajquBB 3(axqxxod sj qaH ">too aBaxx03 hsq qaop qaa 'uapnoq qqonx ap ux axqdo sxe qooq a/a uaqaoui BuxxaqqnpxaA axp 'qBaz cl\A •uaqxnqxBBp x°° Xb:iooa JeBui saxssxmuioo ux 'ua^oadsaB jbao BuxaaoAqxn xaaz puoABxaqsxfi ua puoAB -uba ubb pueeBjejooa ^Cxx^nnqBu sx ubbo "Buxaspsqs ap usa •iuo^xSM qqa^qaq qap qsw sx BuxqsBxquo axapai •sqxds ap ux ja^az ua qauuafia/a xapaBMnaaq qaq do xaa^uaA qaq uba auiBujB aqqoxx uaa XSM quaq(aqaq qaq jbbui 'Ba/Apuou ap jooa sx jaxqBUxaqxe uaaB qaq qBp ubb i(00 5(x jaaB aauixBBa •Bbp uad s,oqnB 000'E uba uaua^aqaq qauuafia/a japjBMnaaq qaq do jaajjjaAoqnB qaq uba auiBujB uaa 'axpnqs§OBuq-Haw ep uba xapB^t qaq ux uCxz q^BBuiafi axp uaBuxua^axaq ap uCxz qsp 'qBp xBZ ubp 'ST p^aasxxeaxaB ^bbh ap M°° SIB us ST p^aasxx -BaxaB quafiuBqqsa/Apuoou ap quauioui Bxua do qBp uBBfiqxn UBAja a/a sxe 'usasB aq aapx Bxua n uio qauuafia/a xapaB/Anaaq qaq uba aqxaapaB xaqoaB uaa jooa 3(00 xbbui 'uxaxdsnxxaxeA qaq jooa qoo Buxqssxquo suaa n qaui 5{x uaq qsa uapuB/Anaaq jooa ^Cxx^nnqBu bubxaq uba xsm st hsq JeBW -qdox^l qep 'axouxAoxd ap Cxq auiBu qaui qxz qap 'paaqsaq ubb qqoBpuBB xSBA haxu qoo jtapxaA sx jiBBp 'quafiuBq qsa/Apaoou ap uio qBBfi qaq sxe qo/TYd •uapBxquo uaxXTM noz SThoui azap qx uio -jbb/a uapax ap sx qaa 'uaBBxx uaqex qxoou 5(CxxjnnqBu a/a uaq -aoui subx axa 'uaqsoq axp jooa uaxBBxp qBBfi do u^9xiB haxu uapuB/Anaaq qsp uCxz ub^( qaH '>{eBH sp uba BaxuBB ap qoq uCxz Bxpou axp 'uaxafiauqeBui axp qaui ubbB pxBBdafi axp 'uaqsoq ap uba BuxxapJ:aA ap jbao uajaoA ubbB ua3(5(aadsa6 Bou Cxm XCxMxaq ,uaxeqaq ubbB 5X9z qasCoxd qBp jooa qaoui n 'uapjBM -naaq4 qua^aqaq qsa "e00s jnnqonjqsBjgux BuiuiBjBojd qaq ux uauiau aq do qsp uio xu 'qxnxsaq qaq uba pjbb ap qaui ua5(Bui aq qjaaq qBp ua axqoui azap n 5(x pBBjquo qooj, *uapuxA qBBfi sqBBxd ^{oo gBS5(uxx axp uba BuxBuax^a/v ap qep uBBfiqxn ub/ua Bbui n ap^o ap ubb jbss{uxx ap uba 6ux6uaxJaA ap sx pusqjaA qBp ui "qBxx jeep >(BEh 9p hep quauioui haq ubb hOh uafijoq -jbbm aq pxaqjBBqqxajaq ap uio 'BaMasxassCxjaAO ap uba Buxa -aBuio 'pxnz-uapjBMnaaq paxqaB qaq ux uaxabajqeBui uauiau aq jaAO 'puojaB^B sxe paoB oz nu sx qap 'qsaaMafi 6ax.xaAo ja sx aauiJBBp puaqjaA ui 'uaBCxj^ qqoxx auaojB qaq jooajbep qjo^t -uauuxq om qBp dooq ^i 'SBspBqs axp ubb uaBuxuaxzjooa uba uajasxiBaj qaq jooa ijoo jbbui 'uinqoaj, dBqosqjnnq aqsjaa qaq uba aAaoqaq uaq BaMasxassCxjaAO ap do Buxqxnxsquo aqsjaa ap uba Bbbjaubb ap qaui puaqjaA ux ^Cxxa^ezpoou ijoo xb:iooa sx qBa "sqBBxd Bxpunqqxn jaaz j(00 qpuxA qBBqsjaqBMS^Cxg qaui 6axaaA0 'uCxz xBZ >[CtI9MbzPoou jnnqonjqsBJjux axp ux i|oo 'paxqaB qsp ux uadCxjfiux qsp snp qua^aqaq qsa 'uaja^t -Xoxq uaqaoui sxa^eqsqo aBxpouuo qaui qaxu psqsuauuxq ap jbbu aqnoj ap >(00 jbbui 'uapnoq uaqaoui jBBq^xajaq pxnz-uapjBMnaaq Cxm 'sx pjaasxxeajaB i(BBq axp do jbbm quauiom qaq ubb qoq qBp 'oz xfTT^^heu sx qaq quBM '5(BBh ap qaui axqBxa^ uaa qoo qjaaq qsp jbbui 'uafiuajqjapuo suaBja uiaq qsaoui ^i -ua^Bui aq 3(bbh aTP hsui nou qsp qgaaq qBM 'ua66az qxnz n uauiau aq do 'BaMBjfixv ?es>(uxx ap jbao qaq aM uaqqaq uap '5{oojqsxaqsdo azap uba ua6uaxJaA qaq e002 jnnqonjqsBjjux BuiuiBjfiojd qaq ux 4 qpxnx qxnxsaq qaq ueajbem axqoui ap sx qsp ua dNd suaui -Bu i(oo '99a Joop puaxpaBux 'z axqoui do uajafiBaj jbbui i(oo 5(x apxtm ,J(eBH ap, qoaCojd qaq uba BuxpxaxuBB jbbu 'now •uaqBjdCxq i(00 qjOi(uauuxq n uaxxnz ^eBW -ua6uajq aq Cxqjaqqoxp X9°P qap uio uaxapuBMaq uaACxxq uafiaM axxB y.00 XbasB Japax ux uaxxnz fTM dlW hsq ux auiBudo ua ^bbh sp uba BuxjaxouBuxj axp jaAO uaqqoBMjaA uaBoui ^BBjdsqxn uaa uCxuuaq afiuBx aq XB qaxu do noo Cxm qsp 'puuoAaB sx qauxqs^t aMnaxu qaq sxe qsp uadoq Cxm 'uaop ossxmos aM ubbB qap sna 'axpnqsuBxd axp qaui ubbB uauunn aq joop uio xbbuBxs apuaopxoA uaa axouxAOJd ap jooa ^oo sbm qBa quioq axjaqsxuxui qaq uba Buxua^aj jooa uaq -so^uBxd ap uba qjx9lï 9P XBA9^ ^apax ux qBp 'jaqsxuxui jxbu E003 xjBnjqaj n ua oi uba 6uxjapsBjaAspEEJ ap uba Bexsjba 98 pexa e002 xjBnjqag n ua oi uba BuxjapBÊjaASpBBJ ap uba Bexsjba 58 pexa u

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 22