Blad 5 Blad 6
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
niet nagekomen wordtOok dat punt zal ik bespreken met de
leiding van het bedrijf, dat het in onze beleving geen pas
heeft om daar zo mee om te gaan.
Vervolgens heeft de WD-fractie nog gevraagd of we actie
ondernemen. Daar heb ik reeds op gereageerd. De financiën
ben ik ook op ingegaan, zeg ik richting mevrouw De Vries en
de heer Van Mourik. Dat bedrag zal worden teruggevorderd op
korte termijn.
Vervolgens heeft u nog verschillende opmerkingen gemaakt in
uw vraagstelling over de NOM. Het lijkt mij goed, alhoewel
het uw bevoegdheid is, dat we daar eens wat uitgebreider in
de commissie over praten. Ik wil hier wel de opmerking
kwijt dat de laatste tijd, sinds er ook sprake is van een
plaatsvervangend directeur bij de NOM - u allen en ons wel
bekend - de relaties met de NOM heel erg verbeterd zijn en
wij tevreden zijn met de relatie, zoals we die op dit mo
ment met de NOM hebben.
Voorzitter, ik heb daarmee denk ik recht gedaan aan alle
vragen die gesteld zijn. Zoals ik u al eerder zei, zullen
wij nog uitgebreid op deze materie terugkomen richting het
bedrijf zelf en ik zal u, als er nieuwe informatie is, daar
ook van op de hoogte stellen.
De Voorzitter: Dan gaan we nu over naar agendapunt 2.
U weet dat het punt inzake de benoeming van de griffiers
uitgesteld is tot een volgende vergadering.
Punt 2
Ingekomen motie van de gemeente Putten inzake vergoeding
kosten aanschaf flitspalen.
De heer Stoker: Eerder stond dit onderwerp geagendeerd met
het advies om het voor kennisgeving aan te nemen. Wij als
fractie van de Christenunie vonden de inhoud echter dermate
nuttig dat wij zeiden 'dat zou eigenlijk niet slechts voor
kennisgeving aangenomen moeten worden, maar het zou onder
steund moeten worden'Omdat wij die mening zijn toegedaan
hebben wij de volgende motie gemaakt.
"De Raad der gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 24 maart 2003;
overwegende
dat mede in het kader van de decentralisatie de
gemeenten zelf voor de aanschaf van flitspalen en
bijbehorende technische apparatuur moeten zorgen;
dat gemeenten daardoor minder financiële mogelijk
heden hebben om maatregelen t.a.v. de verkeersvei
ligheid te kunnen treffen;
besluit
uit te spreken van mening te zijn dat de aanschaf
van flitspalen en bijbehorende technische appara
tuur rechtstreeks door het Ministerie van Justitie
vergoed zou moeten worden aan de gemeenten, waar
door de mogelijkheid bestaat om in het kader van
de verkeersveiligheid meer financiële armslag te
hebben om verdere verkeersmaatregelen te kunnen
treffen;
om de motie betreffende dit onderwerp van de Raad
der gemeente Putten d.d. 18-10 en 01-11-2002 te
ondersteunen en dit kenbaar te maken aan het Mi
nisterie van Justitie, de gemeente Putten en de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is mede-ondertekend door de heer Posthumus (FNP)
en de heer Dekker (SP)
De heer Jacobse (NLP)Het is sterk de vraag of je er voor
stander moet zijn om dit soort moties rond te pompen. Het
wordt besproken binnen de VNG en dat is wat ons betreft in
ieder geval al voldoende.
Vraag twee is, wil je überhaupt die dingen gratis hebben,
het antwoord is ook nee. Want dat heb je kans dat ze op ie
dere hoek van de straat komen te staan en daar zit mijn
fractie niet op te wachten.
Het derde argument is dat het plaatsen van dit soort
flitspalen een devaluatie van stoplichten en snelheidsbe
perkingen tot gevolg heeft. De vraag is niet meer 'mag ik
hier wel of niet stoppen of doorrijden\' bij een rood
licht'. De vraag is 'is het blijkbaar voldoende strafbaar
dat men er flitspalen voor over heeft gehad om het te voor
komen' De vraag is dus 'mag ik doorrijden door rood licht?
Ja, want er toch geen flitslicht die mij dat belemmert'
Dit kan nooit de bedoeling zijn.
(De heer StokerDe vraag zou moeten zijn of u voldoende
geïnteresseerd bent in verkeersveiligheid en de vraag zou
ook moeten zijn of u het juist vindt dat de gemeenten voor
al die kosten opdraaien, terwijl al de baten naar het rijk
gaan
Op het moment dat de gemeente kiest voor die beperkende
maatregel is het ook logisch dat de gemeente voor de kosten
opdraait
Als laatste wil ik wijzen op het woongenot dat door het ex
tra plaatsen van dit soort apparaten sterk wordt aangetast.
Op de rondweg zie je heel nadrukkelijk dat mensen optrekken
en plotseling remmen op het moment dat dit soort palen er
staan. Dat is uiterst hinderlijk voor de omgeving.
Je moet er dus heel zorgvuldig en heel terughoudend mee om
gaan en het hebben van een financiële afweging is dus ook
Blad 3 Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003 Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
De OR was niet op de hoogte van het nieuwsWat vindt u
hiervan?
Bent u op de hoogte van de motivatie van SNT om te vertrek
ken uit Leeuwarden?
Er is een inventarisatie geweest van wie wel en wie niet
mee zou gaan naar Groningen. Dit is niet op de juiste ma
nier gebeurd. Wij hebben hierop allemaal ingevuld dat we
een keuze pas kunnen maken als we weten wat de consequen
ties zijn.
Volgens onze manager van de regio Leeuwarden, René Strik,
is in Groningen werk voor iedereen. Iedereen is bij ons de
vaste uitzendkracht en een vaste kracht. Wij hebben sterke
twijfels hierover. Het gaat hier om 300 man. De vaste me
dewerkers, waaronder ikzelf, ik heb 25 dienstjaren bij KPN,
krijgen het gevoel dat deze verhuizing een rare manier is
om ons aan de kant te zetten.
Dat waren mijn punten.
De Voorzitter: Dank u wel, buitengewoon helder. Mag ik de
wethouder uitnodigen om hier achter de tafel de beantwoor
ding voor zijn rekening te nemen.
De heer Brok (weth.): Ik zal ingaan op de vragen, zoals die
gesteld zijn door mevrouw Papma namens veel medewerkers van
het bedrijf SNT, waarvan ik kan zien dat een groot aantal
ook op de publieke tribune zit. Ik zal tevens, omdat daar
ook om verzocht is, de vragen beantwoorden zoals die vorige
week, kort nadat het nieuws bekend werd, door de WD-
fractie gesteld zijn aan het college van B W
Het lijkt mij goed om eerst te beginnen met de beantwoor
ding richting mevrouw Papma. Per slot van rekening, de ge
volgen zijn voor die groep het grootst.
Ik wil dat eigenlijk proberen te doen in een aantal algeme
ne opmerkingen. U maakt uw opmerkingen vooral ook uit een
positie waarin u van mening bent dat u slecht bent geïnfor
meerd en ook niet goed bent behandeld door uw huidige werk
gever. Ik heb mij gisteren nog uitvoerig laten informeren
door één van uw medewerkers en ook eigenlijk toen kwamen al
die punten, zoals die vanavond ook naar voren zijn gebracht
door de inspreeksternaar voren.
Laat mij in zijn algemeenheid stellen dat het college het
beeld heeft dat nou niet met een bovengemiddelde zorgvul
digheid met uw belangen is omgegaan door uw werkgever. Dan
druk ik mij vrij voorzichtig en misschien wel diplomatiek
uit. Het is natuurlijk heel erg moeilijk om vanaf deze kant
dat ook feitelijk te kunnen beoordelen, maar in de beleving
zoals wij die op dit moment hebben zou dat allemaal wel
netter gekund hebben. Dat alleen al is reden voor het col
lege om morgen met de leiding van uw bedrijf in het westen
contact op te nemen om onze zorg alleen al over dat punt
ook kenbaar te maken namens het college van Leeuwarden.
Maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij hebben
met dit bedrijf, en ook met de voorganger natuurlijk, een
traject, waarvan u ook terecht stelt 'zijn er in het verle
den ook subsidies gegeven om het bedrijf hier te facilite-
ren, het bedrijf hier naar toe te halen'. Het antwoord
daarop is ja. Het college is buitengewoon terughoudend in
het verstrekken van premies of gelden, maar soms kan er
toch een reden zijn om dat wel te doen, het belang van de
werkgelegenheid, en dat hebben wij in het verleden gedaan.
Nu het bedrijf de afspraken niet nakomt moet het volstrekt
duidelijk zijn naar het bedrijf, maar ook naar u die daar
werkzaam zijn, dat het college er natuurlijk alles aan zal
doen om die gelden ook terug te vorderen. Dat recht heeft
het college en daartoe zal het college ook opdracht toe ge
ven om die gelden terug te halen.
Vervolgens vraagt u: heeft het bedrijf de juiste stappen
genomen en waarom heeft het bedrijf de locaties, zoals die
aangedragen zijn door het college, ook afgeslagen. Dat
blijft natuurlijk voor een deel gissen. Het is natuurlijk
ook een autonome naar het bedrijf zelf toe om te zeggen van
we doen iets wel of we doen iets niet. Wat in ieder geval
wel duidelijk is inmiddels en dat is van de kant van SNT
duidelijk gemaakt aan het college, dat het niets te maken
heeft met het gebrek aan ruimte of een slechte infrastruc
tuur in de stad. De enige echte reden is dat men vanuit in
tern de keuze heeft gemaakt om te komen tot een concentra
tie in een andere gemeente dan de gemeente Leeuwarden. Dus
er is vanuit het bedrijf bewust op die keuze ingestoken. Ik
durf dan ook met zekerheid te zeggen dat alles wat wij als
gemeente Leeuwarden er aan gedaan hadden, dat had absoluut
niet geleid tot een andere keuze. Dat spijt ons ten zeer
ste, temeer daar wij in februari 2003, ik laat het u even
zien, een brochure hebben samengesteld voor het bedrijf,
waarin wij op tal van punten ingegaan zijn waaronder de
subsidiemogelijkheden voor SNT, de huisvestingsmogelijkhe
den, een overzicht hebben gegeven over economie en arbeids
markt, een overzicht over de telecommunicatie van de infra
structuur en nog eens een keer een bijlage hebben gegeven
van alle subsidiemogelijkheden die het bedrijf in deze ge
meente heeft. Daar zijn vijf alternatieve huisvestingsloca
ties ook in naar voren gebracht en daar is niet op gerea
geerd
Voorzitter, het is zo dat ik daarmee denk ik in ieder geval
de punten heb behandeld, zoals die door mevrouw naar voren
zijn gebracht.
Rest mij nog een aantal andere opmerkingen als antwoord op
de vragen zoals die door de WD-fractie gesteld zijn.
Het betreft weliswaar 90 vaste arbeidsplaatsen, maar er
zijn meerdere mensen tijdelijk toegevoegd aan het bedrijf,
mensen die een werkgarantie hebben gekregen, een groot deel
zelfs tot en met december aanstaande. Het ziet er dus naar
uit dat in ieder geval in materiële zin die garantie ook