Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
voor kapitaalslasten van 266.000 euro ingaande
2004;
dat er daarnaast diverse besparingen kunnen worden
geboekt op de kosten van het BCL en het Bildthuys,
uitmondend in een structurele besparing in 2006 van
242.000 euro;
voorts overwegende:
dat het noodzakelijk is de kostentoerekening helder
en transparant te houden;
dat moet worden voorkomen dat er meerkosten ont
staan en dat deze ten laste van overige posten van
de begroting worden gebracht;
dat het hierbij noodzakelijk is het zogenaamde
werkplektarief als raad goed te monitoren, omdat
hiermee in feite de kostprijs van alle gemeentelij
ke producten wordt bepaald;
besluit
het college op te dragen om:
I. de verschillende bedragen uit de voorstellen te
salderen, zodat de besparingen op Bildthuys en BCL
direct in mindering worden gebracht op de investe
ringen in de Hoofdwacht en de exploitatielasten
van het nieuwe stadhuiscomplex, zodat er uiteinde
lijk in 2006 kan worden uitgegaan van een vermin
derde structurele uitzetting t.o.v. de voorstellen
tot een totaalbedrag van minimaal 242.000 euro;
II. bij de behandeling van de rekening over het jaar
2002 en/of de sturings/kaderbrief aan te geven
welk deel van de investeringskosten va de restau
ratie van de Hoofdwacht éénmalig ten laste van het
rekeningresultaat 2002 kan worden gebracht;
III. jaarlijks bij de begroting inzicht te geven in de
ontwikkeling met betrekking tot het werkplektarief
en daarbij aan te geven met welke bedragen en voor
welke doeleinden dit tarief is verhoogd of ver
laagd;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is mede ondertekend door mevrouw Uiterwijk Winkel
(PAL/GL)de heer Bakker (CDA) en de heer Kruithof (PvdA)
De motie heeft nadrukkelijk als bedoeling om tot een netto
investering te komen waarbij duidelijk is dat andere vrij
vallende posten nu van de gevraagde kredieten moeten worden
afgetrokken. Daarnaast moet er voor ons als raad zicht ko
men op de ontwikkeling van het werkplektarief om te kunnen
beoordelen welke kosten ten laste van dit tarief worden ge
bracht
Ten aanzien van de opmerkingen die het college in de raads-
brief maakt over de kosten die gemaakt zijn bij de Willems
kade, het college spreekt nu uit dat ze willen proberen om
binnen de begroting zelf dekking te vinden voor die kosten,
daar zijn wij blij mee want wij voelen ons als WD-fractie
minder aansprakelijk voor die uitgave.
De heer Bakker (CDA)In de commissievergadering beoordeel
de het CDA de vraag of wij de Hoofdwacht zouden willen of
moeten aanhouden vanuit de twee aspecten:
1. realiseren van een Raadszaal waarin op adequate wijze
door de raad kan worden vergaderd met voldoende ruim
te voor publiek (burgers) en de pers;
2. verminderen van dislocaties.
Wij gaven gemotiveerd aan dat de keuze voor aanhouden en
verbouw op zich, deze aspecten beoordelend, in alle objec
tiviteit het meest reëel is en beantwoorden de vraag, of
het verantwoord is de middelen welke vrijkomen bij afstoten
van de dislocaties als dekking voor de kosten van de ver
bouw aan te wenden, positief.
Ik herhaal hierbij voor de goede orde nog wel even de voor
waarde dat het BCL tegen marktconforme voorwaarden op de
markt wordt gebracht. Op zich heeft de CDA-fractie daarbij
geen bezwaar tegen een eventuele bestemmingswijziging op
grond waarvan meer middelen zouden kunnen worden gereali
seerd dan bij het op de markt brengen van het BCL met de
huidige bestemming.
Van de toezegging dat het budget voor de verbouw van 2,8
net zo hard is als het budget van het Stadhuis zelf, namen
wij met genoegen kennis. Wij hebben dus ook vertrouwen in
het feit dat het niet meer geld kost dan die 2,8 miljoen.
De vraag is thans of de beantwoording van de in de commis
sie gestelde vragen omtrent exploitatielasten etc. voor het
CDA zodanige nieuwe gezichtspunten oplevert dat ons stand
punt anders wordt
Het antwoord is neen.
Wij constateren dat het tekort van 24.000 op de kapi-
taalslasten van de Hoofdwacht, rekening houdend met de ex
tra exploitatielasten vanaf 2006, oploopt tot 71.000 voor
het geheel. Deze kleine budgettaire tegenvaller nemen wij
voor lief en is voor ons geen aanleiding om alsnog met be
zuinigingsvoorstellen te komen.
Uitgangspunt voor de CDA-fractie is dat wanneer je iets
doet je het goed moet doen: derhalve moet je geen halve
keuzes maken.
Op situaties als bij het Stadskantoor en de Harmonie (waar
bij aangebrachte bezuinigingen later bleken goud geld extra
te moeten kosten) zitten wij niet te wachten.
Wij doen dan ook een dringend beroep op die raadsleden die
in beginsel wel voor aanhouden van de Hoofdwacht zijn, maar
nog niet alle gepresenteerde investeringsplannen willen
uitvoeren, om hun standpunt te heroverwegen.
Het Stadhuis zelf kost vanaf 2005 qua exploitatie circa
200.000 meer dan gebudgetteerd. Ik heb begrepen dat het
college daarvan wel een beetje is geschrokken. Wij schrik-
Blad 11
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 24 maart 2003
zijn we hopelijk aan het laatste hoofdstuk toegekomen van
de wijze waarop dit project gestalte heeft gekregen. Een
moeizame kredietstelling in verschillende etappes. Een mo-
dellendiscussie waarbij de toenmalige portefeuillehouder
maar niet te bewegen bleek om klare wijn te schenken over
het bebouwingsmodel, waarvoor gekozen moet worden en een
discussie over de totale visie over de huisvesting van ons
ambtelijk apparaat, die maar niet van de grond wilde komen.
Die elementen vormen belangrijke ingrediënten van die voor
geschiedenis. Die voorgeschiedenis ligt ons als WD-fractie
toch wel zwaar op de maag. Vanaf het moment dat er haastje-
repje besloten werd om het Stadhuis te verlaten heeft de
plannenmakerij eerst geruime tijd stilgelegen, omdat in
brede zin gestudeerd werd op alternatieven. Normaal wordt
een situatie van tijdelijke huisvesting door een organisa
tie in de tijd zo krap mogelijk geregeld. Daar was hier
echter geen sprake van. Het college moest door middel van
een motie tot spoed worden gemaand om in ieder geval een
streefdatum te noemen waarbinnen de terugkeer in het Stad
huis een feit zou kunnen zijn. Zoals het nu staat zullen we
in de zomer van 2004 terug kunnen keren. We zijn dan vijf
jaar weggeweest, terwijl de feitelijke restauratie in het
oude Stadhuis ongeveer een tijdsbeslag van 20 maanden
vraagt. De discussie rond de Hoofdwacht heeft hierbij onte
genzeggelijk een vertragende werking gehad.
De financiering, wie het nog kan volgen mag het zeggen. Een
restauratiekrediet voor een Stadhuis dat in etappes be
schikbaar wordt gesteld. Eerst eenmalige financiering, la
ter wordt er een structurele last geraamd. Een restauratie
bedrag voor de Hoofdwacht, dat eerst structureel wordt ge
raamd en dat nu eenmalig moet worden gefinancierd, omdat de
exploitatielasten nu structureel moeten worden verwerkt.
Exploitatielasten die zichtbaar worden gemaakt op het mo
ment dat wij daar in de commissie om hebben gevraagd en die
het aanvankelijk gevraagde krediet in feite verdubbelen.
Een exploitatiebedrag voor het BCL, dat wordt geraamd als
investeringskrediet voor de Hoofdwacht, waardoor er een ex
ploitatietekort voor het Stadhuis ontstaat. Een investering
in het Bildthuys, die ons anderhalf jaar geleden als tijde
lijk en budgettair neutraal wordt voorgehouden en die nu
een forse besparing blijkt op te leveren. Allemaal zaken
waar we uren over zouden kunnen delibereren, maar die aan
de voorstellen niets veranderen, want ook nu moet onder
druk van de tijd een knoop worden doorgehakt. Ik ben in dat
verband ook wel benieuwd naar het antwoord van het college
op de vragen van de heer Kruithof, wat de motivering nu is
om nu heel snel een knoop door te moeten hakken.
Het is op zich wel typisch dat ónze ruimte als raad om be
slissingen te nemen bij dit onderwerp aan zeer nauwe ter
mijnen zijn onderworpen, omdat de zaken verder moeten. Ter
wijl het verschil tussen die vijf jaar en die twintig maan
den, die ik zo-even noemde, op zich toch heel veel ruimte
zouden moeten kunnen bieden voor een goede discussie en een
gedegen afweging van feiten en omstandigheden.
Toch ontkomen wij er als WD-fractie niet aan en dat willen
we ook niet, om de zaak zoals die nu voorligt, afgezien van
de voorgeschiedenis, puur op haar merites te beoordelen.
Een paar zaken springen er dan uit.
Een oude raadzaal die, hoe mooi ook, te klein is om het
middelpunt te kunnen zijn van het locale publieke debat.
Een college dat niet geïsoleerd wil zijn, maar dat een aan
tal mensen om zich heen wil en moet hebben en deze ook op
een verantwoorde manier wil huisvesten. Ik verwijs daarbij
naar een tweetal voormalige burgemeesters, die hebben aan
gegeven zich destijds in het oude Stadhuis in hoge mate ge-
isoleerd te hebben gevoeld. Ik citeer dan burgemeester Apo
theker, die eens een keer heeft gezegd 'ik zat aan het eind
van een doorlopende weg' en ook zijn opvolger heeft zich
min of meer in dat soort bewoordingen uitgelaten.
Naast het argument van de raadzaal zijn dit ook aspecten
die een rol moeten spelen bij de beoordeling van de voor
stellen van het college. Maar wij blijven als WD-fractie
een dubbel gevoel houden bij de voorstellen en ik vind dat
de heer Kruithof dat in zijn eerste termijn voortreffelijk
heeft verwoord.
Het college stelt nu voor, eigenlijk in afwijking van de
voorstellen zoals die er liggen, om de definitieve financi
ële verwerking van de cijfers te behandelen bij de kader-
sturingsbriefwaarbij ook de aanwending van het rekenings
resultaat betrokken moet worden. Die verwerking is puur fi
nancieel van aard, daar gaan we tenminste van uit. Want het
WD-fractie vindt, het college geeft dat ook aan, dat alle
investeringen met betrekking tot de restauratie, de inrich
ting en de exploitatie van het hele complex nu op tafel
liggen, op bestekniveau, er vallen geen afwijkingen meer te
verwachten. Om de financiële inzichtelijkheid van de opera
tie voor ons als raad te vergroten, wil ik graag de volgen
de motie indienen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering op 24 maart 2003,
behandelend de voorstellen met betrekking tot de huis
vesting van het bestuur;
overwegende
dat het college in haar voorstellen aangeeft dat er
definitief zicht is op de kosten van de verbouw van
de Hoofdwacht en dat er wordt verwezen naar de ko
mende sturings-/kaderbrief
dat wordt voorgesteld om de investering met betrek
king tot de verbouw van de Hoofdwacht te putten uit
het rekeningsresultaat 2002 en de thans aan het
licht gekomen exploitatiekosten te dekken uit het
in het raadsvoorstel aangegeven structurele budget