Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 i^lad 42 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 alleen om dat de raad kennis kan nemen van de discussie en zijn mening daar over kan geven. Verder komen we nog met een tweede motie. Die hadden we bij bestemmingsplanbehandeling willen indienen, maar nu het mas- terplan zo nadrukkelijk gekoppeld wordt aan de behandeling van de samenwerkingsovereenkomst brengen we hem op dit moment in. In de commissie hebben we ook al gezegd dat we vinden dat er ook in Zuid ruimte moet zijn in het topsegment. Kortheidshalve doe ik die argumentatie niet over en lees ik nog even voor wat die motie inhoudt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 mei 2 003; behandelende het agendapunt "Zienswijzen Samenwerkings overeenkomst De Zuidlanden en krediet t.b.v. Samenwer kingsovereenkomst De Zuidlanden" overwegende dat: de nieuw te bouwen wijk in Leeuwarden-Zuid op een prachtige locatie ligt die recreatief veel te bieden heeft; Leeuwarden-Zuid goede uitvalswegen heeft plus een toe komstige spooraansluiting Leeuwarden-Zuid gelegen is aan de staande mastroute; Leeuwarden-Zuid kortom een toplocatie is; het bestemmingsplan voor de eerste fase in Zuid slechts beperkt lijkt tot de midden en hogere inko mens besluit deze beperkte invulling los te laten door naast lagere inkomens ook inkomens uit het topsegment een plek te bie den; en gaat over tot de orde van de dag Mevrouw Waanders (weth)Ik ben schromelijk over mijn tijd heengegaan, mijn excuus hiervoor, dat meen ik ook oprecht. Ik ga wat aan mijn spreektijdmanagement doen. Motie 1, over de ernstige bedenkingen heb ik niets meer over toe te voegen. Motie 2, het masterplan wordt dus niet apart vastgesteld, maakt ononlosmakelijk deel uit van de samenwerkingsovereen komst. Dat is een reden om deze motie af te wijzen, want dat zou een aparte behandeling betekenen. En volgens mij wat die voor de rest wenst is in de procedures, zoals die in de SOK met inachtneming van de motie van vorige week en de afspraak die we daar over gemaakt hebben, gedekt. Het college wijst de motie af. Motie 3, de termijn, daar ben ik op ingegaan en aangegeven waarom het college die afwijst. Motie 4, wordt nu veranderd, minimaal 15 wordt een behoorlijk aantal, dat is een onwerkbaar begrip, want dan krijgen we waaraan wordt getoetst wat wel of niet behoorlijk is. Ik blijf bij de argumentatie, zoals ik die namens het college in de eerste termijn heb gegeven. Het college stelt voor om die motie af te wijzen. Motie 5, zijn die opgenomen? Ja want ook duurdere huurwoningen zijn in de planvorming opgenomen. Motie 6 van de D66-fractie, u handhaaft hem in de huidige vorm, ook al zou het eerste punt overeind blijven, dan zou dat nog wat lastig zijn. Gelet ook op wat ik daar over gezegd heb hoe dat werkt met zo'n CV/BV-constructie en hoe je je als aandeelhouder hebt te gedragen. Als het gaat om terugkoppeling omtrent te nemen besluiten is dat volgordelijk ook een heel onlogisch iets, want dan moeten de wethouders terugkoppelen op iets wat nog moet gebeuren. Dat wordt dan toch weer aan agenda's gebonden. Lijkt ons niet logisch, gelet op de gekozen constructie. Maar ik blijf bij de toezegging die ik gedaan heb dat we nader met elkaar gaan praten welke instrumenten we daar voor inzetten om die contro lerende functie van u volledig tot zijn recht te laten komen. Dan is er tenslotte nog een motie aan toegevoegd: de beperkte invulling los te laten door naast lagere inkomens ook inkomens uit het topsegmenten plek te bieden. Dan kunt u een discussie voeren over wat is topsegment. Ik weet van mevrouw Inberg dat zij die vraag ook heeft voorgelegd in het kader van Blitsaerd. Is het ten allen tijde dan een definitie van het topsegment. Als we het hebben over de dure en hele ruime kavels zitten die mogelijkheden ook in de planvorming nu, dus in zoverre wordt er aan voldaan, maar ik wens me niet te binden nu aan topseg ment dat dat gekoppeld moet worden aan een bedrag voor de kavels als het gaat om de Zuidlanden. Maar ook voor de aller hoogste segment zijn er mogelijkheden. Dat was zo en dat is zo Dan de vraag van de heer Stoker. Het rendement op het risico dragend vermogen van 15%. 15% is een zeer gebruikelijk percen tage. Dat is ook nog eens gecheckt bij andere overeenkomsten bij andere gemeenten. Daar is op zich helemaal niets bijzon ders mee. Het is wel goed op te merken dat het wel gaat om een zeer gering eigen vermogen. Er wordt ook niet gestreefd naar een groot eigen vermogen, eigen vermogen van de BV is 20.000 euro, eigen vermogen van de CV is 125.000,- euro, dus over dat soort getallen hebben we het. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de moties. Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 onze fractie noemen, onder de categorie k.g.k., kan geen kwaad, vallen. De motie van de D66-fractie over de terugkoppeling naar de raad. Wij denken dat bij de jaarlijkse begroting en jaarreke ning een paragraaf komt, dat is ook wettelijk verplicht straks, over verbonden partijen. En daar valt met name deze handel ook onder en zeer uitvoerig. Dus wij verwachten ook een terugkoppeling. Wij denken dat dit te ver gaat. De heer Zwart (PvdA)Wij zullen tegen alle moties stemmen met uitzondering van de motie van de LL-fractie met betrekking tot het aanbod koopwoningen en huurwoningen. Daar zullen wij voor stemmen. Mevrouw Dolstra (LL)Ik begin met de opmerking van de heer Brok. Hij had het over de erfpacht, dat het eigenlijk niet te doen is. Die erfpacht is te doen als Leeuwarden samenwerkt met de woningcorporaties en dan met name voor de huurwoningen en vooral ook de duurdere huurwoningen, dat de corporaties daarin mee kunnen doen, dan is het heel goed mogelijk om die grond erfpacht te laten doen. Dan heb je in ieder geval reguliere inkomsten van de gronden. Ik ga over naar de motie van 22-jaar overeenkomst. Voor ons is die overeenkomst erg lang. En door het in vieren te knippen, hou je de risico's klein. Het is een stilzwijgende verlenging. Mochten er veranderingen in de markt zijn, dat het aanpassin gen behoeft, dan kun je ingrijpen. Dat kan niet met een lang durig contract. Die twee jaar erbij als buffer, dat is als de plannen niet voltooid zijn, je kunt er moeilijk halverwege mee ophouden. Je zou er twee jaar bij kunnen doen en dat was voor ons de reden om het op 22 jaar te houden. Dan motie 2 van ons, die blijkt denk ik overgenomen. Wethouder Waanders zei dat er voldoende huurwoningen komen in de duurde re sector, dus er is toch met name in de plannen gesproken dat het hoofdzakelijk de koopsector was en dan van midden hoog. Motie 3 is verworpen. Dan kom ik maar met een noodscenario, een aangepaste motie op de vorige aangepaste motie. (De Voorzitter: Dat betekent dat u de andere motie intrekt?) Hiermee trek ik die andere motie in. (De VoorzitterDie 15% motiedie trekt u in?) Die 15% motie, want dat schijnt toch heel veel problemen te geven dat er meteen al percentages neergelegd worden, trek ik in Voor de rest, overwegingen blijft het hetzelfde. Dus dan volgt Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2003; behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden; overwegende dat - in het kader van de stadsvernieuwing veel woningen in de sociale sector gesloopt zijn of hiervoor nog op de nominatie staan om plaats te moeten maken voor woningen die bedoeld zijn voor personen met midden en hogere inkomens - de woningvoorraad in de sociale sector sterk is af genomen, waardoor een wachtlijst is ontstaan van meer dan 2 jaar met als gevolg dat de doorstroming stagneert - in Leeuwarden-Zuid en Zuidlanden een gedifferenti eerde bevolkingsopbouw gewenst is; spreekt uit dat het college bevordert dat een behoorlijk deel van de door gemeente Leeuwarden nog te vergeven ontwikkelings- en productierechten in de Zuidlanden in de sector sociale woningbouw huur- en koopwoningen gebouwd worden; en gaat over tot de orde van de dag." De heer Jacobse (NLP)De moties die wij zelf hebben onderte kend, zullen we uiteraard steunen. Voor de rest volgen wij het college wat betreft de overnames. Wel blijft voor ons uitgangspunt dat we afgesproken hebben dat het doel was woningbouw en breuk met de eenzijdige samenstel ling van de woningvoorraad. Wij zijn niet zo vrolijk als het college vanavond. We hebben de laatste tijd veel en vaak over de overeenkomst gesproken en ook net nog in de schorsing hebben we nog even tegen elkaar aangepraat. Kern en uitkomst is uiteindelijk dat dit geen goede deal is, die je als gemeente zou moeten sluiten. Het alternatief is niet iets dat lokt, maar wat dan het gevolg is van het afwijzen van die deal. Ik zou graag willen dat wij geacht worden tegen dit voorstel te hebben gestemd. Mevrouw Inberg (D66)Wij houden de motie betreffende de aandeelhoudersvergadering, zoals die was. Het weglaten van het onderdeel terugkoppeling vanuit die aandeelhoudersvergadering haalt in feite de strekking uit die hele motie, dan heeft het niet zoveel zin meer. De wethouder stelt dat we gebrek aan vertrouwen zouden hebben in het college, dat is absoluut niet de vraag hierbijHet gaat erom, want u houdt uw autonomiteit in de aandeelhoudersvergadering, als u daar als wethouder daar namens ons inzit, alleen wij kunnen wel kennis nemen van de discussie, die daar plaatsvindt en we kunnen onze mening daarover aan u meegeven. Of u die vervolgens gebruikt of niet dat is dan aan u en hoe het dan verder verloopt, dat moeten dan over 4 jaar maar weer zien bij de stemmingen, hoe de bevolking over u denkt in die aandeelhoudersvergade ringopstelling. Maar in wezen bent u autonoom, het gaat er

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 11