(V
Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van
12 en 14 mei 2003
aiad 4 9
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei
school geheel is gerenoveerd, van nieuwe raamkozijnen tot
en met centrale verwarming, enz. De leerlingen moesten tij
dens de renovatie een jaar lang uitwijken naar het Phil-
lipsgebouw aan de HarlingerstraatwegDus graag krijg ik
nog een antwoord op deze vraag. Concreet: hoe is dit tekort
te verklaren?
Wel kreeg ik een reactie van de wethouder op mijn kritiek
over het schoonhouden van scholen. Dat wordt door de wet
houder weggewoven met de woorden wij gaan hier in Leeuwar
den niet de tekorten van de overheid aanvullen'Toch is
dit voor mijn fractie een belangrijk punt. Hoewel het niet
onder het spreidingsplan valt, vind ik het belangrijk ge
noeg om hier een motie over in te dienen. De tekst lees ik
bij dezen voor:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 12 mei 2003;
behandelende de vaststelling van het Spreidingsplan
Proloog;
overwegende
dat op grond van het bekostigingsstelsel van het
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
van 30 september 2002 bedragen zijn vastgesteld
voor schoonmaakkosten conform het zogenaamde Londo-
stelsel waarbijtevens is vastgesteld dat voor een
dislocatie geen aparte bekostiging wordt berekend;
dat voor schoonmaakonderhoud geen vaste bijdrage
wordt gegeven, maar een bedrag van 15,94 x m2
bruto vloeroppervlak
dat door genoemd ministerie met ingang van het
schooljaar 2002 structureel een bedrag van 20
miljoen extra is toegevoegd aan het schoonmaakbud-
get
- dat echter uit de praktijk en na onderzoek door bu
reau Van Riel is gebleken dat een groot deel van de
scholen ondanks deze extra bijdrage nog steeds niet
voldoet aan simpele eisen van hygiëne en met de
verontrustende uitkomst dat slecht 8% van de scho
len schone toiletten heeft. En navraag deed blijken
dat dit probleem ook in Leeuwarden speelt;
dat het onaanvaardbaar is dat kinderen les moeten
krijgen in een smerige en onveilige omgeving;
spreekt uit:
dat gemeentebreed de knelpunten ten aanzien van
veiligheid in kaart worden gebracht aangevuld met
een plan van aanpak voor verbetering;
de fracties van CDA, WD en D66 van de Leeuwarder
gemeenteraad te verzoeken er bij hun regeringspar
tijen in Den Haaf op aan te dringen zich te beraden
op een aanpak die leidt tot betere schoonmaak van
de scholen;
dat voor dit doel een noodfonds in het leven wordt
geroepen, nadat door B&W grondig is onderzocht wat
de concrete kosten zijn voor het schoonhouden van
de scholen;
dat de resultaten van dit onderzoek nog voor de be
grotingsbehandeling voor het jaar 2004 ter behande
ling in de commissie worden ingebracht;
en gaat over tot de orde van de dag
Het volgende punt, waar ik van uitga dat het wel onder het
spreidingsplan valt, is de Joodse school aan de Levisson-
straat
Proloog heeft het over de volgende knelpunten: onaanvaard
bare verkeerssituatie, geen plein, hoge exploitatiekosten
door de ouderdom van het gebouw en het gebouw wordt door de
gemeente gehuurd van een particulier. Ik ben het ermee eens
dat de verkeerssituatie onveilig is, maar dan lijkt het mij
zinvol om daar dan iets aan te doen. De Joodse school staat
op een unieke plek in de Leeuwarder binnenstad. Op het
grasveld van de Grote Kerk kan door de kinderen worden ge
speeld en het plein met het Joodse monument voldoet prima
als speelplek. Als school neemt de locatie ook een unieke
plek in. Wij hebben net de dodenherdenking en bevrijdings
dag achter de rug. Alleen als herinnering aan wat er in de
oorlogsjaren is gebeurd, is het goed dat het gebouw zijn
schoolfunctie behoudt. De mensen die ik heb gesproken en
die betrokken zijn bij de Joodse school zijn allemaal erg
enthousiast. Mooie lichte klassen en ook de bijzonderheid
van de locatie spreekt velen aan. Wij pleiten er dan ook
voor dat de school op de bewuste plek beschikbaar blijft
voor onderwijs en dienen deze motie in om de verkeerssitua
tie rond de school veiliger te maken. Ook deze motie wil ik
graag voorlezen:
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 12 mei 2003;
behandelende de vaststelling van het Spreidingsplan
Proloog;
overwegende
dat in het spreidingsplan van Proloog wordt aange
geven dat onder meer op grond van veiligheidsover
wegingen in verband met de huidige verkeerssituatie
een besluit moet worden genomen de Joodse school
aan de Levissonstraat op korte termijn te sluiten;
dat juist de Joodse school een prima plek is voor
kinderen om daar te vertoeven, er is een bijgelegen
grasveld en een plein waar gespeeld kan worden. En
de school staat op een van de mooiste plekjes van
onze Leeuwarder binnenstad, dus dat voegt ook in
cultureel opzicht iets voor de kinderen toe;
dat de onveilige situatie in de buurt vooral het
gevolg is van toenemend autoverkeer, er wordt vaak
en veel te hard gereden;
besluit
het college opdracht te geven tot het nemen van
verkeersremmende maatregelen, in dier voege dat het
gebied wordt aangewezen als woonerf;
Blad 47
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
programma's van de scholen. Vraag aan de wethouder wat
hiervan terechtgekomen is.
Het is duidelijk dat er te weinig geld is, maar wij hebben
met z'n allen ook keuzes gemaakt. In 1997 zijn de gebouwen
van het voortgezet onderwijs overgegaan van rijks- naar lo
kale overheid. Het gebouwenbestand is toen niet opgewaar
deerd naar de geldende boekwaarde. Vrijkomende gelden door
verkoop of anderzijds vallen terug naar de algemene midde
len. Ten slotte hebben wij prioriteiten gegeven aan de ver
nieuwing bij het voortgezet onderwijs.
De notitie van Proloog bevat een aantal punten dat aandacht
vraagt. Het terugdringen van de dislocaties, eerst bouwen
en verbouwen, dan pas sluiten en feitelijk fuseren. Wij
moeten meegaan met de tijd en de vraag uit de markt. Dit
kan leiden tot het herroepen of bijstellen van eerdere be
sluiten, zoals spreiding. De openbare scholen vragen, daar
waar mogelijk, om een functioneel karakter, zogenaamde uni-
locaties. Dit is tevens kostenverlagend. In Den Haag loopt
een pilot met een dbfm-contracteen soort van pps-
constructie. Het beheer en de exploitatie komt dan niet bij
de school, maar bij private partijen. In Almere is een
school, waarbij dit ondergebracht is bij een woningbouwver
eniging. In alle situaties blijft de gemeente de regie voe
ren. Het beoogde resultaat van deze constructie moet zijn
meer rendement uit dezelfde euro te halen.
Gezien hetgeen ik hiervoor genoemd heb, kan de WD-fractie
dan ook akkoord gaan met de fusie tussen de Menno van Coe-
hoorn en de Oostvaarder. In adequate oplossing voor Palet,
zoals aangegeven in de commissie, heeft een hoge priori
teit. De noodzaak van een verplaatsing van de school naar
Huizum moet eerst nog maar worden aangetoond.
Het is de WD-fractie duidelijk dat de raad budgetten moet
ombuigen om verbeteringen aan te brengen in de huidige si
tuatie. Gezien de financiële situatie en de te verwachten
bezuinigingen zit dat er vooralsnog niet in.
De WD-fractie gaat daarom akkoord met het voorstel, maar
vraagt van de wethouder nadere mogelijkheden te onderzoeken
om de beschikbare financiële middelen efficiënter te ge
bruiken. Een aantal mogelijkheden heeft de WD-fractie
hierbij al aangegeven. Maar ook de WD-fractie is doende
mogelijkheden te onderzoeken en mogelijk komt zij met een
eigen initiatief.
Mevrouw Veenstra (SP)In zijn algemeenheid stemt de SP-
fractie in met het spreidingsplan van Proloog, maar wel met
een paar kleine kanttekeningen.
In de commissievergadering van woensdag 23 april j.l. zijn
een paar vragen van mij aan de wethouder onbeantwoord ge
bleven. Een van de zaken die door mij werd genoemd was een
opvallend tekort van basisschool de Wester. In het over
zicht wordt namelijk gesproken van een tekort van maar
liefst 31.150,- terwijl enkele jaren geleden de complete