(V Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 aiad 4 9 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei school geheel is gerenoveerd, van nieuwe raamkozijnen tot en met centrale verwarming, enz. De leerlingen moesten tij dens de renovatie een jaar lang uitwijken naar het Phil- lipsgebouw aan de HarlingerstraatwegDus graag krijg ik nog een antwoord op deze vraag. Concreet: hoe is dit tekort te verklaren? Wel kreeg ik een reactie van de wethouder op mijn kritiek over het schoonhouden van scholen. Dat wordt door de wet houder weggewoven met de woorden wij gaan hier in Leeuwar den niet de tekorten van de overheid aanvullen'Toch is dit voor mijn fractie een belangrijk punt. Hoewel het niet onder het spreidingsplan valt, vind ik het belangrijk ge noeg om hier een motie over in te dienen. De tekst lees ik bij dezen voor: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 12 mei 2003; behandelende de vaststelling van het Spreidingsplan Proloog; overwegende dat op grond van het bekostigingsstelsel van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van 30 september 2002 bedragen zijn vastgesteld voor schoonmaakkosten conform het zogenaamde Londo- stelsel waarbijtevens is vastgesteld dat voor een dislocatie geen aparte bekostiging wordt berekend; dat voor schoonmaakonderhoud geen vaste bijdrage wordt gegeven, maar een bedrag van 15,94 x m2 bruto vloeroppervlak dat door genoemd ministerie met ingang van het schooljaar 2002 structureel een bedrag van 20 miljoen extra is toegevoegd aan het schoonmaakbud- get - dat echter uit de praktijk en na onderzoek door bu reau Van Riel is gebleken dat een groot deel van de scholen ondanks deze extra bijdrage nog steeds niet voldoet aan simpele eisen van hygiëne en met de verontrustende uitkomst dat slecht 8% van de scho len schone toiletten heeft. En navraag deed blijken dat dit probleem ook in Leeuwarden speelt; dat het onaanvaardbaar is dat kinderen les moeten krijgen in een smerige en onveilige omgeving; spreekt uit: dat gemeentebreed de knelpunten ten aanzien van veiligheid in kaart worden gebracht aangevuld met een plan van aanpak voor verbetering; de fracties van CDA, WD en D66 van de Leeuwarder gemeenteraad te verzoeken er bij hun regeringspar tijen in Den Haaf op aan te dringen zich te beraden op een aanpak die leidt tot betere schoonmaak van de scholen; dat voor dit doel een noodfonds in het leven wordt geroepen, nadat door B&W grondig is onderzocht wat de concrete kosten zijn voor het schoonhouden van de scholen; dat de resultaten van dit onderzoek nog voor de be grotingsbehandeling voor het jaar 2004 ter behande ling in de commissie worden ingebracht; en gaat over tot de orde van de dag Het volgende punt, waar ik van uitga dat het wel onder het spreidingsplan valt, is de Joodse school aan de Levisson- straat Proloog heeft het over de volgende knelpunten: onaanvaard bare verkeerssituatie, geen plein, hoge exploitatiekosten door de ouderdom van het gebouw en het gebouw wordt door de gemeente gehuurd van een particulier. Ik ben het ermee eens dat de verkeerssituatie onveilig is, maar dan lijkt het mij zinvol om daar dan iets aan te doen. De Joodse school staat op een unieke plek in de Leeuwarder binnenstad. Op het grasveld van de Grote Kerk kan door de kinderen worden ge speeld en het plein met het Joodse monument voldoet prima als speelplek. Als school neemt de locatie ook een unieke plek in. Wij hebben net de dodenherdenking en bevrijdings dag achter de rug. Alleen als herinnering aan wat er in de oorlogsjaren is gebeurd, is het goed dat het gebouw zijn schoolfunctie behoudt. De mensen die ik heb gesproken en die betrokken zijn bij de Joodse school zijn allemaal erg enthousiast. Mooie lichte klassen en ook de bijzonderheid van de locatie spreekt velen aan. Wij pleiten er dan ook voor dat de school op de bewuste plek beschikbaar blijft voor onderwijs en dienen deze motie in om de verkeerssitua tie rond de school veiliger te maken. Ook deze motie wil ik graag voorlezen: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 12 mei 2003; behandelende de vaststelling van het Spreidingsplan Proloog; overwegende dat in het spreidingsplan van Proloog wordt aange geven dat onder meer op grond van veiligheidsover wegingen in verband met de huidige verkeerssituatie een besluit moet worden genomen de Joodse school aan de Levissonstraat op korte termijn te sluiten; dat juist de Joodse school een prima plek is voor kinderen om daar te vertoeven, er is een bijgelegen grasveld en een plein waar gespeeld kan worden. En de school staat op een van de mooiste plekjes van onze Leeuwarder binnenstad, dus dat voegt ook in cultureel opzicht iets voor de kinderen toe; dat de onveilige situatie in de buurt vooral het gevolg is van toenemend autoverkeer, er wordt vaak en veel te hard gereden; besluit het college opdracht te geven tot het nemen van verkeersremmende maatregelen, in dier voege dat het gebied wordt aangewezen als woonerf; Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 programma's van de scholen. Vraag aan de wethouder wat hiervan terechtgekomen is. Het is duidelijk dat er te weinig geld is, maar wij hebben met z'n allen ook keuzes gemaakt. In 1997 zijn de gebouwen van het voortgezet onderwijs overgegaan van rijks- naar lo kale overheid. Het gebouwenbestand is toen niet opgewaar deerd naar de geldende boekwaarde. Vrijkomende gelden door verkoop of anderzijds vallen terug naar de algemene midde len. Ten slotte hebben wij prioriteiten gegeven aan de ver nieuwing bij het voortgezet onderwijs. De notitie van Proloog bevat een aantal punten dat aandacht vraagt. Het terugdringen van de dislocaties, eerst bouwen en verbouwen, dan pas sluiten en feitelijk fuseren. Wij moeten meegaan met de tijd en de vraag uit de markt. Dit kan leiden tot het herroepen of bijstellen van eerdere be sluiten, zoals spreiding. De openbare scholen vragen, daar waar mogelijk, om een functioneel karakter, zogenaamde uni- locaties. Dit is tevens kostenverlagend. In Den Haag loopt een pilot met een dbfm-contracteen soort van pps- constructie. Het beheer en de exploitatie komt dan niet bij de school, maar bij private partijen. In Almere is een school, waarbij dit ondergebracht is bij een woningbouwver eniging. In alle situaties blijft de gemeente de regie voe ren. Het beoogde resultaat van deze constructie moet zijn meer rendement uit dezelfde euro te halen. Gezien hetgeen ik hiervoor genoemd heb, kan de WD-fractie dan ook akkoord gaan met de fusie tussen de Menno van Coe- hoorn en de Oostvaarder. In adequate oplossing voor Palet, zoals aangegeven in de commissie, heeft een hoge priori teit. De noodzaak van een verplaatsing van de school naar Huizum moet eerst nog maar worden aangetoond. Het is de WD-fractie duidelijk dat de raad budgetten moet ombuigen om verbeteringen aan te brengen in de huidige si tuatie. Gezien de financiële situatie en de te verwachten bezuinigingen zit dat er vooralsnog niet in. De WD-fractie gaat daarom akkoord met het voorstel, maar vraagt van de wethouder nadere mogelijkheden te onderzoeken om de beschikbare financiële middelen efficiënter te ge bruiken. Een aantal mogelijkheden heeft de WD-fractie hierbij al aangegeven. Maar ook de WD-fractie is doende mogelijkheden te onderzoeken en mogelijk komt zij met een eigen initiatief. Mevrouw Veenstra (SP)In zijn algemeenheid stemt de SP- fractie in met het spreidingsplan van Proloog, maar wel met een paar kleine kanttekeningen. In de commissievergadering van woensdag 23 april j.l. zijn een paar vragen van mij aan de wethouder onbeantwoord ge bleven. Een van de zaken die door mij werd genoemd was een opvallend tekort van basisschool de Wester. In het over zicht wordt namelijk gesproken van een tekort van maar liefst 31.150,- terwijl enkele jaren geleden de complete

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 13