Blad 60
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Biad 61
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
hebben geconstateerd dat de spreektijd mager is die er nog
resteert. Partijen die nog spreektijd hebben kunnen vanavond
hun eerste termijn doen. De wethouder kan daarop reageren en
overmorgen kunnen we de tweede termijn doen.
De heer Van der Straten (PvdA)In de commissie Stadsontwikke
ling was er al geen tijd om dit te behandelen. We hebben de
vragen schriftelijk ingediend en daar is schriftelijk antwoord
op gekomen, daarvoor mijn dank. Maar nu is er bijna weer geen
tijd om te discussiëren.
(De VoorzitterGraag intern bepraten hoe u dat in het vervolg
doet
Ik zal het proberen kort te houden. Deelname van de gemeente
Leeuwarden aan het Consortium Noord BV, een publiek private
samenwerking tussen gemeente, bouwers en woningcorporatie
wijzen wij als PvdA-fractie op voorhand zeker niet af. We
vinden de deelname een goed middel om de woningbouw op inbrei-
dingslocaties voor de komende jaren aan te jagen en ook voor
de lange termijn op gang te houden. De gemeente houdt zo voor
een belangrijk deel sturing in de ontwikkeling van kleinere
stadsvernieuwingslocaties, die naast de grote projecten ook
zeker van belang zijn voor de stad. De opzet om onrendabele
projecten te vereffenen met rendabele projecten is aantrekke
lijk en kan de bouwstroom zeker bespoedigen.
Ik zal me verder beperken tot wat vragen.
Behalve in het eerste tracé wordt er verder nog niet gesproken
over sociale koop- of huurwoningen. Dus graag een antwoord
daarop van de wethouder als dat mogelijk is.
We willen graag weten wat de prikkel is voor de overige part
ners in de constructie om rendabele projecten in te blijven
brengen en niet goed rendabele projecten buiten het consortium
te houden.
Een van de belangrijkste dingen die wij naar voren willen
brengen is het antispeculatie beding. We snappen niet zo goed
waarom dat hier buiten gehouden is.
De heer Feddema (WD)In ieder geval de laatste drie vragen
van de PvdA-fractie sluiten wij ons bij aan, dat had ook onze
intentie
We zijn wel teleurgesteld dat in de scan Vrijheidswijk nog
geen duidelijkheid kan worden gegeven over financiële zaken.
We spreken nu over de eerste tranche in het model van samen
werking, maar missen de doorkijk aanpak plannen maatregelen
oplossingen, maar vooral ook de financiën. We begrijpen best
dat in de volgende tranche met vooral de nadruk op de aanpak
van de Vrijheidswijk zelf nog gaat komen, maar dat had hier al
in moeten zitten. Daar gaat het ons vooral om.
En natuurlijk de inbreilocaties spreken ons ook zeer aan.
We prijzen de voortvarendheid van onze wethouder, maar vragen
ons af wat de noodzaak is bij een dergelijke samenwerkings
overeenkomst dat dat nu moet in een voorgestelde BV. Wij
hebben onze bedenkingen over deze BV vorm, vooral wat de
deelname van de gemeente betreft.
U noemt ook steeds in uw schriftelijke beantwoording dat de BV
slechts een vehikel is. Daar bedoelt u waarschijnlijk een
soort voertuig, maar het woord vehikel betekent ook een middel
om een slecht smakend geneesmiddel te helpen innemen.
Concreet wil ik namens mij fractie weten waarom u kiest voor
deze BV vorm.
De laatste opmerking.
Hebben de marktpartijen überhaupt posities in Leeuwarden of
moeten we bijvoorbeeld denken dat ook posities ingebracht
kunnen worden door marktpartijen om bijvoorbeeld een parkeer
kelder te gaan bouwen ergens in de binnenstad van Leeuwarden?
De heer Dekker (SP): In de diverse nota's heeft het college
haar doelstellingen verwoord. Ook als het gaat om wonen. Om
die doelstellingen te kunnen behalen zal de gemeente haar
regierol stevig ter hand moeten nemen om zo het behalen van de
doelen aan te sturen, als het realiseren daarvan ten minste
werkelijk de bedoeling is. Vanuit dat oogpunt heeft de SP-
fractie moeite met de unanimiteit in besluitvorming, zoals die
is opgenomen in de overeenkomst. De gemeente vraagt realise
ring van bepaalde projecten en geeft de uitvoerende partij
elders de mogelijkheid het nodige rendement te halen. Die
faciliterende rol wordt wat ons betreft onvoldoende ingezet om
de regierol van de gemeente vorm te geven. Een regierol waarin
diverse partijen gelijkwaardig kunnen worden behandeld. Duide
lijkheid over die gelijkwaardige behandeling ontbreekt tot nu
toe. In het gesprek tussen de commissie Stadsontwikkeling en
de corporaties gaf Nieuw Wonen Friesland aan die gelijkwaar
digheid te claimen en wel in harde euro's. Dat was donderdag,
de dag nadat de wethouder ons een memo schreef, waarin ons
werd verteld in een vergevorderd overleg te zijn. Hoe staan we
ten opzichte van NWF nu voor in het overleg? Dat hoor ik graag
van de wethouder.
Ook de confrontatie met de NMA wordt niet uit de weg gegaan.
De mogelijkheid dat partijen deze overeenkomst aanleiding
vinden om via de NMA hun gelijk te halen is reëel aanwezig,
maar de wethouder wimpelt dat weg alsof het niets is. Ik wil
van het college weten of de gemeentelijke juristen er ook zo
over denken, of doen die ook pas achteraf mee?
In de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen dat de samenwer
king wordt verlengd indien het saldo van de BV niet op de
nullijn eindigt. De SP-fractie ziet daarin een risico. De
corporaties zijn, gedwongen door het rijk, verworden tot
marktpartijen met daarbij behorende economische belangen. Is
het niet een belang dat er toe kan leiden dat verlenging van
de overeenkomst voor bepaalde partijen wellicht erg interes
sant is. De WD-fractie heeft er in haar vragen aan het colle
ge op aangedrongen een anti-speculatiebeding in de overeen
komst op te nemen. Dat kunnen wij van harte steunen. De wet-
Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
Blad 59
Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003
"De raad der gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 12 mei 2003;
behandelende het spreidingsplan Proloog;
overwegende dat:
- lege lokalen binnen zowel een openbare als een bij
zondere school binnen één verwijsgebied duur en on
praktisch zijn;
- in een tijd van economische neergang alle mogelijk
heden moeten worden aangewend om kosten te besparen;
- het werken vanuit één locatie van een openbare en
een bijzondere school door het gebruik maken van el-
kaars en gemeenschappelijke voorzieningen grote
voordelen kan hebben;
- het behoud van de eigen identiteit door het samen
werken vanuit één locatie geen gevaar loopt;
besluit
het college van burgemeester en wethouders op te dra
gen in haar toekomstige besluitvorming betreffende de
nieuwbouw en verbouw van scholen altijd de optie mee
te nemen openbare en bijzondere scholen vanuit één lo
catie te laten werken."
Wat betreft de motie van de CDA-fractie, dit betreft het
primair onderwijs. Bij het voortgezet onderwijs is het wel
zo dat het surplus aangewend wordt voor de uitvoering van
financiering van nieuwe scholen. Wij willen graag weten
waarom dit wel bij het voortgezet onderwijs het geval is en
bij het primair onderwijs niet.
De heer Van der Brug: Ik wou alleen even meedelen dat wij
tegen alle moties zullen stemmen.
De heer Krol(weth.): De motie die net door de PvdA-fractie
is ingediend gaat uit om de optie mee te nemen. Ik heb denk
ik gezegd wat ik gezegd heb in de eerste termijn. Accent op
financiering, behoud van eigen identiteit en autonomie van
schoolbesturen en in dat kader neemt het college de optie
mee
(De VoorzitterWat is meenemen?)
Ik beschouw dat als beleidsondersteunend en heb er geen
problemen mee mocht die motie worden aangenomen.
Dan nog even de motie van de CDA-fractie en de vraag die daar
omtrent gesteld is. In 1997 is bij Scholen onder dak afgespro
ken, gelet op het geld wat nodig was voor het voortgezet
onderwijs, om de opbrengsten van de gebouwen, die van het Rijk
overgegaan waren naar de gemeente, te investeren in Scholen
onder dak en dat is niet gebeurd voor het primair onderwijs.
Dat is toen een keuze geweest, waar het college nu aan
vasthoudt. Overigens denk ik dat het niet vreselijk veel geld
oplevert als de motie wordt aangenomen." Aan de andere kant,
als we met elkaar vinden dat er geld voor onderwijs nodig is,
dan wordt er nieuw beleid door u ingediend en dan zien we wel.
Dan toch nog even over de Joodse school. De D66-fractie is
bang dat deze Joodse school als zodanig zal worden afgebroken
en gevaar loopt. Dat is hier niet aan de orde op dit moment,
het gaat hier alleen over de dislocatie. Het zou kunnen dat
die kinderen daar ooit uit vertrekken op het moment dat je een
unielocatie krijgt, dan wel dat het aantal kinderen op die
school terugloopt. Ik mag en waag dat niet te veronderstellen.
Dan nog even over woonerven van 30 km. Een raadslid wees mij
op het feit dat in een woonerf 15 km geldt en dat u praat over
een maximumsnelheid van 30 km. Er moet op z'n minst nog even
naar gekeken worden, op het moment dat u dat aan de orde stelt
bij de verkeerssituatie binnenstad. Die motie wijzen wij
uiteraard af, evenals de schoonmaakmotie
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de moties.
De motie van de SP-fractie (over de verkeersremmend maatre
gelen) wordt verworpen met 7 tegen 2 8 stemmen. Voor stemden
de leden van de fracties van SP, D66, CU en de helft van
LL.
De motie van de SP-fractie (over het schoonhouden) wordt
verworpen met 6 tegen 2 9 stemmen. Voor stemden de leden van
de fracties van SP, D66 en de helft van LL.
De motie van de CDA-fractie wordt aangenomen met 21 tegen
14 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van
PAL/GL, 3 leden van de PvdA, CDA, SP, D66, CU en LL.
De heer Kiestra: We vinden het toch een hele sympathieke
motie, alleen het woordje 'geen gevaar' en het woordje 'al
tijd' heeft ons moeten nopen tegen te stemmen.
De motie van de PvdA-fractie wordt aangenomen met 21 tegen 14
stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL,
PvdA, SP, D66 en LL.
Aan de orde is de stemming over het voorstel Spreidingsplan
Proloog
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van het college, met inachtneming van de aangenomen
moties
Punt 10 (bijlage nr. 70)
Zienswijzen Samenwerkingsovereenkomst "3 PLUS" en krediet
t.b.v. deelname gemeente in besloten vennootschap "3 PLUS".
De Voorzitter: Ten aanzien van dit onderwerp hadden we afge
sproken dat we alleen de eerste termijn zouden behandelen. We