Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Biad 61 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 hebben geconstateerd dat de spreektijd mager is die er nog resteert. Partijen die nog spreektijd hebben kunnen vanavond hun eerste termijn doen. De wethouder kan daarop reageren en overmorgen kunnen we de tweede termijn doen. De heer Van der Straten (PvdA)In de commissie Stadsontwikke ling was er al geen tijd om dit te behandelen. We hebben de vragen schriftelijk ingediend en daar is schriftelijk antwoord op gekomen, daarvoor mijn dank. Maar nu is er bijna weer geen tijd om te discussiëren. (De VoorzitterGraag intern bepraten hoe u dat in het vervolg doet Ik zal het proberen kort te houden. Deelname van de gemeente Leeuwarden aan het Consortium Noord BV, een publiek private samenwerking tussen gemeente, bouwers en woningcorporatie wijzen wij als PvdA-fractie op voorhand zeker niet af. We vinden de deelname een goed middel om de woningbouw op inbrei- dingslocaties voor de komende jaren aan te jagen en ook voor de lange termijn op gang te houden. De gemeente houdt zo voor een belangrijk deel sturing in de ontwikkeling van kleinere stadsvernieuwingslocaties, die naast de grote projecten ook zeker van belang zijn voor de stad. De opzet om onrendabele projecten te vereffenen met rendabele projecten is aantrekke lijk en kan de bouwstroom zeker bespoedigen. Ik zal me verder beperken tot wat vragen. Behalve in het eerste tracé wordt er verder nog niet gesproken over sociale koop- of huurwoningen. Dus graag een antwoord daarop van de wethouder als dat mogelijk is. We willen graag weten wat de prikkel is voor de overige part ners in de constructie om rendabele projecten in te blijven brengen en niet goed rendabele projecten buiten het consortium te houden. Een van de belangrijkste dingen die wij naar voren willen brengen is het antispeculatie beding. We snappen niet zo goed waarom dat hier buiten gehouden is. De heer Feddema (WD)In ieder geval de laatste drie vragen van de PvdA-fractie sluiten wij ons bij aan, dat had ook onze intentie We zijn wel teleurgesteld dat in de scan Vrijheidswijk nog geen duidelijkheid kan worden gegeven over financiële zaken. We spreken nu over de eerste tranche in het model van samen werking, maar missen de doorkijk aanpak plannen maatregelen oplossingen, maar vooral ook de financiën. We begrijpen best dat in de volgende tranche met vooral de nadruk op de aanpak van de Vrijheidswijk zelf nog gaat komen, maar dat had hier al in moeten zitten. Daar gaat het ons vooral om. En natuurlijk de inbreilocaties spreken ons ook zeer aan. We prijzen de voortvarendheid van onze wethouder, maar vragen ons af wat de noodzaak is bij een dergelijke samenwerkings overeenkomst dat dat nu moet in een voorgestelde BV. Wij hebben onze bedenkingen over deze BV vorm, vooral wat de deelname van de gemeente betreft. U noemt ook steeds in uw schriftelijke beantwoording dat de BV slechts een vehikel is. Daar bedoelt u waarschijnlijk een soort voertuig, maar het woord vehikel betekent ook een middel om een slecht smakend geneesmiddel te helpen innemen. Concreet wil ik namens mij fractie weten waarom u kiest voor deze BV vorm. De laatste opmerking. Hebben de marktpartijen überhaupt posities in Leeuwarden of moeten we bijvoorbeeld denken dat ook posities ingebracht kunnen worden door marktpartijen om bijvoorbeeld een parkeer kelder te gaan bouwen ergens in de binnenstad van Leeuwarden? De heer Dekker (SP): In de diverse nota's heeft het college haar doelstellingen verwoord. Ook als het gaat om wonen. Om die doelstellingen te kunnen behalen zal de gemeente haar regierol stevig ter hand moeten nemen om zo het behalen van de doelen aan te sturen, als het realiseren daarvan ten minste werkelijk de bedoeling is. Vanuit dat oogpunt heeft de SP- fractie moeite met de unanimiteit in besluitvorming, zoals die is opgenomen in de overeenkomst. De gemeente vraagt realise ring van bepaalde projecten en geeft de uitvoerende partij elders de mogelijkheid het nodige rendement te halen. Die faciliterende rol wordt wat ons betreft onvoldoende ingezet om de regierol van de gemeente vorm te geven. Een regierol waarin diverse partijen gelijkwaardig kunnen worden behandeld. Duide lijkheid over die gelijkwaardige behandeling ontbreekt tot nu toe. In het gesprek tussen de commissie Stadsontwikkeling en de corporaties gaf Nieuw Wonen Friesland aan die gelijkwaar digheid te claimen en wel in harde euro's. Dat was donderdag, de dag nadat de wethouder ons een memo schreef, waarin ons werd verteld in een vergevorderd overleg te zijn. Hoe staan we ten opzichte van NWF nu voor in het overleg? Dat hoor ik graag van de wethouder. Ook de confrontatie met de NMA wordt niet uit de weg gegaan. De mogelijkheid dat partijen deze overeenkomst aanleiding vinden om via de NMA hun gelijk te halen is reëel aanwezig, maar de wethouder wimpelt dat weg alsof het niets is. Ik wil van het college weten of de gemeentelijke juristen er ook zo over denken, of doen die ook pas achteraf mee? In de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen dat de samenwer king wordt verlengd indien het saldo van de BV niet op de nullijn eindigt. De SP-fractie ziet daarin een risico. De corporaties zijn, gedwongen door het rijk, verworden tot marktpartijen met daarbij behorende economische belangen. Is het niet een belang dat er toe kan leiden dat verlenging van de overeenkomst voor bepaalde partijen wellicht erg interes sant is. De WD-fractie heeft er in haar vragen aan het colle ge op aangedrongen een anti-speculatiebeding in de overeen komst op te nemen. Dat kunnen wij van harte steunen. De wet- Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 mei 2003; behandelende het spreidingsplan Proloog; overwegende dat: - lege lokalen binnen zowel een openbare als een bij zondere school binnen één verwijsgebied duur en on praktisch zijn; - in een tijd van economische neergang alle mogelijk heden moeten worden aangewend om kosten te besparen; - het werken vanuit één locatie van een openbare en een bijzondere school door het gebruik maken van el- kaars en gemeenschappelijke voorzieningen grote voordelen kan hebben; - het behoud van de eigen identiteit door het samen werken vanuit één locatie geen gevaar loopt; besluit het college van burgemeester en wethouders op te dra gen in haar toekomstige besluitvorming betreffende de nieuwbouw en verbouw van scholen altijd de optie mee te nemen openbare en bijzondere scholen vanuit één lo catie te laten werken." Wat betreft de motie van de CDA-fractie, dit betreft het primair onderwijs. Bij het voortgezet onderwijs is het wel zo dat het surplus aangewend wordt voor de uitvoering van financiering van nieuwe scholen. Wij willen graag weten waarom dit wel bij het voortgezet onderwijs het geval is en bij het primair onderwijs niet. De heer Van der Brug: Ik wou alleen even meedelen dat wij tegen alle moties zullen stemmen. De heer Krol(weth.): De motie die net door de PvdA-fractie is ingediend gaat uit om de optie mee te nemen. Ik heb denk ik gezegd wat ik gezegd heb in de eerste termijn. Accent op financiering, behoud van eigen identiteit en autonomie van schoolbesturen en in dat kader neemt het college de optie mee (De VoorzitterWat is meenemen?) Ik beschouw dat als beleidsondersteunend en heb er geen problemen mee mocht die motie worden aangenomen. Dan nog even de motie van de CDA-fractie en de vraag die daar omtrent gesteld is. In 1997 is bij Scholen onder dak afgespro ken, gelet op het geld wat nodig was voor het voortgezet onderwijs, om de opbrengsten van de gebouwen, die van het Rijk overgegaan waren naar de gemeente, te investeren in Scholen onder dak en dat is niet gebeurd voor het primair onderwijs. Dat is toen een keuze geweest, waar het college nu aan vasthoudt. Overigens denk ik dat het niet vreselijk veel geld oplevert als de motie wordt aangenomen." Aan de andere kant, als we met elkaar vinden dat er geld voor onderwijs nodig is, dan wordt er nieuw beleid door u ingediend en dan zien we wel. Dan toch nog even over de Joodse school. De D66-fractie is bang dat deze Joodse school als zodanig zal worden afgebroken en gevaar loopt. Dat is hier niet aan de orde op dit moment, het gaat hier alleen over de dislocatie. Het zou kunnen dat die kinderen daar ooit uit vertrekken op het moment dat je een unielocatie krijgt, dan wel dat het aantal kinderen op die school terugloopt. Ik mag en waag dat niet te veronderstellen. Dan nog even over woonerven van 30 km. Een raadslid wees mij op het feit dat in een woonerf 15 km geldt en dat u praat over een maximumsnelheid van 30 km. Er moet op z'n minst nog even naar gekeken worden, op het moment dat u dat aan de orde stelt bij de verkeerssituatie binnenstad. Die motie wijzen wij uiteraard af, evenals de schoonmaakmotie De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over de moties. De motie van de SP-fractie (over de verkeersremmend maatre gelen) wordt verworpen met 7 tegen 2 8 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van SP, D66, CU en de helft van LL. De motie van de SP-fractie (over het schoonhouden) wordt verworpen met 6 tegen 2 9 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van SP, D66 en de helft van LL. De motie van de CDA-fractie wordt aangenomen met 21 tegen 14 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, 3 leden van de PvdA, CDA, SP, D66, CU en LL. De heer Kiestra: We vinden het toch een hele sympathieke motie, alleen het woordje 'geen gevaar' en het woordje 'al tijd' heeft ons moeten nopen tegen te stemmen. De motie van de PvdA-fractie wordt aangenomen met 21 tegen 14 stemmen. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, PvdA, SP, D66 en LL. Aan de orde is de stemming over het voorstel Spreidingsplan Proloog Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met inachtneming van de aangenomen moties Punt 10 (bijlage nr. 70) Zienswijzen Samenwerkingsovereenkomst "3 PLUS" en krediet t.b.v. deelname gemeente in besloten vennootschap "3 PLUS". De Voorzitter: Ten aanzien van dit onderwerp hadden we afge sproken dat we alleen de eerste termijn zouden behandelen. We

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 16