Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 003 rslad 65 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Evengoed ook de verdere tranches zullen verder gaan dan alleen de Vrijheidswijk. Het is niet zo dat het een concentratie op de Vrijheidswijk is. De noodzaak voor de gemeente om in deze BV te participeren. Wat is de toegevoegde waarde daarvan. De gemeente neemt voor 4 0% deel in 3 PLUS. Besluiten om met dit project te starten worden met unanimiteit genomen. Voor de inbreng van de gronden en de financiële gang van zaken bestaat het basis rekenmodel waarover de gemeente en de partijen overeenstemming hebben bereikt. Dat betekent dat de gemeente maximaal kan sturen welke projecten wel en welke niet, zelfs in gevallen waarin wij niet de eigenaar van de grond zijn, kunnen wij ons daar een oordeel over veroorloven. We hebben domweg een grotere vinger in de pap als het gaat om te bepalen van welke ontwik kelingen voor de gemeente gunstig zijn, voor de woningbouw gunstig zijn en welke niet. Daarbij komt dat de resultaten van de projecten verevend moeten worden, zodanig dat je uiteinde lijk op nul komt. Ook daarmee kunnen we een vinger aan de pols houden. Worden er alleen maar onrendabele projecten ingebracht dan is dat dus niet de bedoeling, dan kan die unanimiteit ervoor zorgen dat we het zo ook niet doen. Daarbij helpt overigens ook nog dat onder deze voorwaarden de winst, die er gemaakt kan worden, waarbij het ene project met het andere wordt afgedekt, niet belast wordt en dus vol kan worden inge zet ten behoeve van de woningproductie. Dat alles was in die mate niet mogelijk als de gemeente niet deelneemt in die BV. Het is betrekkelijk uniek, spreekt tot de verbeelding, maar leidt kennelijk ook nog wat tot aarzeling. Ik zou ertoe willen oproepen nu deze kans te grijpen, ertoe bij te dragen en op deze manier ook als gemeente een daadwerkelijk aandeel te nemen in het opvoeren van de woningproductie. (De heer Feddema: Ik kan me het pleidooizoals u dat nu voorleest, heel goed voorstellen ware het niet dat het signaal wat bij deelname van de gemeente in die BV ook wordt afgegeven naar een andere woningbouwcorporatie, die zich wel eens in het traject achtergesteld kan voelen.) Zeker, dat is een thema wat meerdere malen voorkomt, ook in de vragen, die schriftelijk zijn gesteld. Daar is overigens ook een antwoord op en ik zal deze snel beantwoorden. Het is nadrukkelijk niet zo, en dat is ook in het overleg met die NWF, vlak voordat u die hoorzetting hebt gehad, nadrukkelijk en uitgebreid ter sprake geweest, dat dit vehikel ertoe leidt dat de ene corporatie voorkeurspositie krijgt bij de gemeente boven de andere. Dat is onze wens en onze bedoeling niet. Op enig moment is het ook zo geweest dat NWF uitgenodigd is om deel te nemen aan deze constructie. Het kan nog steeds, het kan in de toekomst, het kan op een andere wijze, op een soort gelijke wijze. Het gebeurt heel in het klein, althans in voorgenomen zin, u zult daar nog voorstellen over ontvangen in het kader van stadsherstel, van totaal andere aard maar het gebeurt wel. Ook dat zal een PPS constructie worden en dat is ook zo aan de NWF voorgehouden. Ik zou het zelf ook buitenge woon schadelijk vinden en absoluut niet nastrevenswaard als dit uiteindelijk tot een situatie zal leiden, waarbij één corporatie zich minder bedeeld zou moeten voelen ten opzichte van de ander. Dat is niet de bedoeling en we willen dat ook niet Dan de heer Dekker. De unanimiteit is dus geen risico, ik hoop dat ik dat net heb aangetoond, maar juist een voordeel en juist in het belang van de regierol van de gemeente, die u ook graag wilt. Wat u gevraagd hebt over NWF en CHF heb ik net gezegd. Er is overigens geconstateerd ook in een ander overleg, dat over de Vrijheidswijk ging, de verhouding tussen NWF en CHF nog nooit zo goed is geweest als op dit moment. Ik denk dat dat ook vastgehouden moet worden en dat we nu ook een moment hebben om dat ijzer te smeden en die corporaties naar elkaar toe te •buigen. Daar zitten wij als gemeente, om zo te zeggen, warm tussen. Dus wat dat betreft kunnen we daar tevreden over zijn. (De heer Dekker: De wethouder heeft het over de unanimiteit van de besluitvorming. Hij noemt dat een onderdeel dat de regierol van de gemeente invulling kan geven. Maar dat werkt andersom natuurlijk precies het hetzelfdeHet is ook een middel vanuit de corporaties en de partij en, die met u om tafel zitten, om plannen, die u lanceert en inbrengt in die werkgroep naar huis te sturen. U praat nu vanuit uw positie.) We doen het ook samen. Als het vehikel niet werkt, het kan wel, maar er kan van onwil sprake zijn. Tegen alle voornemens in kan iedereen blijven doorgaan met onrendabele projecten in te brengen. Dan kun je zeggen, dat gaat uiteindelijk niet goed en dan halen de mensen hun schouders op. Het kan allemaal misgaan, natuurlijk kan het misgaan. Maar dan moet je je afvragen welk risico je loopt. Dan zijn we 8000 euro kwijt. De gemeentelijke juristen zijn het er over eens dat de NMA niet geraadpleegd wordt. NMA wordt in dit soort gevallen niet geraadpleegd, maar achteraf op basis van klachten van derden. Juristen hebben hier zeer goed na gekeken, ook naar second opinion, ook naar vragen van nog een second opinion en zijn hier zeer beslist over. Ik ben geen jurist en ik verlaat me inderdaad tot de gemeentelijke juristen, die hier zeer beslist over zijn. Controle tussentijds. Ik ben graag bereid om met u een jaar lijkse evaluatie van dit hele project af te spreken. Het gaat overigens vanzelf, want het gaat over een BV die een jaarver slag uit zal moeten brengen over wat er gaande is en dat komt sowieso naar u toe en dat is ter bespreking open. Ik heb er geen enkele moeite mee. We kunnen op die manier de vinger aan de pols houden. Verder is het zo dat alle bouwprojecten die hier ingebracht worden de normale ruimtelijke ordening en planologische procedures doorlopen. Net als andere bouwprojec- Blad 63 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 62 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 houder geeft aan de noodzaak hiervan niet in te zien, mede gelet op de relatie met CHF. We weten natuurlijk niet hoe dat er over 15 jaar uitziet, daarom willen we er ook bij het college op aandringen een dergelijk beding wel op te nemen. De mogelijkheid voor de raad om tussentijds druk uit te oefe nen op het proces is wat ons betreft onvoldoende. De wethouder zegt ons toe ons zo nu en dan op de hoogte te brengen, maar verder gaan ze hun eigen gang. Tot slot. In de vorige raadsvergadering gaf het college aan dat er krapte op de huurmarkt is ontstaan. Toch blijkt uit de antwoordnota dat de wethouder niet bereid is hier duidelijk op in te spelen en de raad daar toezeggingen over te doen, dat betreuren wijWij hopen dat ze daar aan de hand van het woningbouwbeleidsplan alsnog toe kunnen overgaan, maar dat is voor een later stadium. De heer Stoker (CU)Wij zijn zeer te spreken over de voorge stelde overeenkomst, zoals die hier voor ons ligt. Wij denken ook dat dat mogelijkheden geeft om gaandeweg de periode ook duidelijk projecten in te brengen, zoals ze zich voordoen. Het bevat een zekere flexibiliteit, die ons zeer aanspreekt. En wij gaan daarmee ook vast akkoord woensdag. De heer Sluiter (weth.): Ik wil toch even van mijn tijd ge bruik maken door u te danken voor de gelegenheid dat ik hier überhaupt nu en ook woensdag weer zit. Ik heb begrepen dat men in de commissievergadering heeft kunnen besluiten, omdat iedereen ervan overtuigd is dat de machine, die we hier optui gen, ook aan het werk moet. Ik hoop dat de beraadslaging tot dat resultaat zullen leiden. De vragen. De sociale koop of huur waarop de heer Van der Straten duidt. Over de percentages wat goedkope huur betreft kan van tevoren niets worden gezegd. De tranches zijn op de eerste en tweede gedeeltelijk en een doorkijkje naar de derde niet uitgewerkt. Dat is ook het karakter van de samenwerking. Die tranches zullen op ingebrachte projecten zich moeten ontwikkelen en daar kan van tevoren noch een garantie noch een voorspelling over het aandeel in de huur worden gegeven. Wel is het zo dat onrendabele met rendabele projecten moeten worden verevend en dat betekent dat je grosso modo zou kunnen zeggen dat de onrendabele projecten de neiging zullen hebben in de onderste sectoren van de markt zich te bevinden. De prikkel van de overige partners om rendabele projecten in te bieden. Er is een zekere dwang dat in de periode dat deze BV bestaat, deze samenwerking bestaat, we eigenlijk op een nul moeten uitkomen. Als je onrendabele projecten hebt, zul je ook rendabele projecten moeten hebben om op die nul uit te komen. Dat is een kwestie die jaren kan slepen, dus dan kun je daar heel lang over doen voordat je eindelijk eens met een rendabel project komt en dan belast je dat natuurlijk verschrikkelijk erg In de samenwerkingsovereenkomst kunt u lezen dat de betrokken commerciële partners, zeker ook in deze tijd, geïnteresseerd zijn in continuïteit van hun bedrijf. Dan hoeven nog niet eens grote woekerwinsten gemaakt te worden, als zij hun continuï teit kunnen waarborgen. En als dan dit 4vehikel'om de wo ningproductie sneller op gang te krijgen dan dusver gebruike lijk was, er toe kan bijdragen de productie op te jagen, juist ook op locaties die zich eigenlijk zo tegen een uitsluitende en onbegeleide marktwerking verzetten, dan is dat ook een prikkel voor de commerciële partijen om daar aan mee te willen doen. Zij zitten daar ook uit vrije wil bij, dus ze hebben dat ook zo gevoeld. Het antispeculatie beding. Die vraag doet zich voor, vooral als een corporatie met gemeentelijke steun, met ISV middelen bijvoorbeeld, huurwoningen heeft gebouwd en die worden dan snel daarna weer verkocht. "Zal dat niet zuur zijn" was één van de schriftelijke vragen. Ja dat zou erg zuur zijn. Maar in de subsidiebeschikking en in die ISV verordening, en dat zal in de komende tijd nog vooral dat geld zijn wat de gemeente ter beschikking zal kunnen stellen ten behoeve van die woning productie, want onze financiële situatie is niet zo dat het uit veel algemene middelen zal kunnen, wordt opgenomen dat subsidie niet zal worden uitgekeerd als er snel tot verkoop zal worden overgegaan. Om dan ook nog daarbovenop een antispe- culatiebeding in te voeren lijkt ons onnodig. (De heer Van MourikDe wethouder verwijst naar de BWS- beschikkingenHet vehikel (geneesmiddel) is nou juist bedoeld om op privaatrechtelijke wijze een andere bouwproductie tot stand te brengenHet voordeel van een dergelijke samenwerking zou kunnen zijn dat je juist dan wel dat soort voorwaarden kunt stellen en dat je niet gebonden bent aan de subsidie methodiek van de BWS. Je hebt dus meer kansen dan onder het oude BWS en u zegt in feite dat u er geen gebruik van zult maken Je bent er waarschijnlijk wel toe in staat om ook nog een antispeculatie beding op te stellen, maar het heeft ook nog een onaangename werking in de samenwerking, want juist in die projecten waar dat zinvol zou zijn, waar je huurcomplexen dan weer snel ten gelde maakt en met winst er tussen uit knijpt als partij, daar lijden die partijen een fors risico op verlies. Dus om ze nou van te voren aan alle kanten als een vleermuis aan de muur te prikken, dat leek ons niet zo prettig voor de samenwerking. Er is ook wel over gesproken, maar we hebben er niet voor gekozen. Ik laat de vragen over de Vrijheidswijk even liggen tot op het moment dat dat aan de orde is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 17