n Blad 72 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 7 3 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 twijfel geuit of de gekozen vorm wel de juiste vorm is, de meest geëigende. Een BV is niet nodig, luidde de stelling en ik begrijp dat u daar nog steeds achterstaat. Andere samenwerkingsvormen zijn voor ons wel mogelijk en in die zin leiden er vele wegen naar Rome. Maar als partijen nu met elkaar tot de conclusie komen dat deze samenwer kingsvorm een effectief middel is om de woningvoorraad op te krikken, dan heeft dat onze zegen. Ook is door de WD-fractie uitvoerig ingegaan of Nieuw Wo nen Friesland, aannemers of andere marktpartijen niet ach tergesteld zouden worden bij het consortium. De zorg van de WD-fractie voor de ontwikkelaars gaat wel erg ver, moet ik zeggen. De achterliggende gedachte is kennelijk geweest 'gelijke monniken gelijke kappen'. In dit geval vinden wij dat de monniken wel gelijk zijn, maar de kappen niet. Het gaat toch immers om de plannen, het projectresultaat. En dat staat ter beoordeling bij de afweging. Het college is hier in de beantwoording steeds duidelijk over geweest. An dere samenwerkingsvormen en andere partijen, die met elkaar de volkshuisvestingsproblematiek te lijf willen gaan, zijn welkom. Dit consortium heeft dus niet het alleenrecht en dat heeft zeker onze instemming. Wij nodigen dan ook al die andere partijen uit ook initiatieven te nemen, voor zover die er nog niet zijn. Men moet er natuurlijk snel bij zijn, want de subsidiegelden zijn beperkt. In de regel geldt bij sub sidies het molenaarsprincipe 'wie het eerst komt, het eerst maalt' Het anti-speculatiebedingHet antwoord van de wethouder is duidelijk, volgens ons. Ook het consortium loopt risico's. Wat zou er nu gebeuren als dat alsnog zou moeten worden op genomen? Dan zou je het contract, dat het college in begin sel gesloten heeft, de consensus, openbreken. Het leidt per definitie tot vertraging, dat betekent ook dat de tegenpar tij weer nieuwe eisen op tafel legt, die vraagt misschien wel het dubbele van de compensatie, en je loopt misschien zelfs nog het risico dat de overeenkomst in het geheel niet tot stand zal komen. (De heer Dekker: U geeft aan dat u het belangrijk vindt dat er woningen zijn ook voor de onderkant van de markt. Dat ben ik met u eens. Maar u vindt het blijkbaar geen probleem dat die woningen worden gebouwd en over twee jaar mogelijk verkocht worden. Want die mogelijkheid laat u nu wel open.) Het is maar zeer de vraag of dat gebeurt. De mogelijkheid, ik wijs er alleen op dat je dat niet kunt doen en dat je dat niet vanuit dit vraagstuk kunt benaderen. Er is over eenstemming op het moment dat je die overeenstemming open breekt, als je het contract openbreekt, dan wijs ik er op dat ook de tegenpartij in de regel, want zo gaan de onder- handelingen, iets zal doen. Die zal dan weer nieuwe eisen stellen Blad 70 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 niet zo zwaar aan, hij zegt eigenlijk achteraf slechts dat na klachten van derden er wellicht enig risico zou zijn of zou kunnen ontstaan. De WD-fractie denkt daar anders over. Er is een soortgelijke casus in het westen van het land op dit moment gaande, waarbij een consortium van aannemers sa men met de gemeente het vervangen van het rioolstelsel on derhands is gegund aan diezelfde partijen, die dan dus wel heel dicht bij de gemeente zaten via de zogenaamde BV On derhoud. Daar is dan ook nu van bekend dat de NMA er boven op zit. Daarom wijzen wij nogmaals met klem op dit naar ons idee niet ondenkbare risico, dat in deze constructie zit. Het komt er op neer dat ons laatste probleem met uw ziens wijze, dat je als gemeente eigenlijk, ondanks een goede sa menwerkingsvorm en het uiteindelijke doel die inbreiloca- ties, niet absoluut samen moet gaan in die BV. De gemeente hoeft niet onderdeel uit te maken van die BV. Een BV als glijmiddel, om een slecht smakend medicijn beter te doen innemen, is een slechte basis voor vertrouwen. Om uw en ons doel te bereiken is een soortgelijke constructie niet no dig. Dit kan ook zonder dat wij in die BV vennoot worden. Je kunt ook op afstand ditzelfde doel bereiken naar ons idee. Je loopt dan minder risico om meegezogen te worden. Het signaal dat wij nu ook afgeven richting NWF is psycho logisch op dit moment niet juist. Volgens de WD-fractie hebben we de schijn bij voorbaat al wat tegen. Als vennoot zullen we niet, zoals u denkt, een waakhondfunctie hebben binnen deze club, de BV dus, maar we worden meegezogen en dan zouden de rapen wel eens gaar kunnen zijn. (De heer Sluiter (weth.): Mag ik u meteen vragen om het meteen maar even te zeggen hoe scherp uw opmerkingen zijn, het betekent dat als ik van mening blijf dat de gemeente wel moet deelnemen in die BV, dat u het hele verhaal af keurt. Dat u die 8000 euro niet ter beschikking stelt?) Het is inderdaad zo wethouder dat wij het met een aantal van de zienswijzen niet eens zullen zijn, en dat voor ons...; (De heer Sluiter: Zienswij ze is iets anders, zienswij ze brengt u hier over het voetlicht Ja dat is zo. Wij zij bang dat wij worden meegezogen. Dit zijn eigenlijk de drie overgebleven hoofdbezwaren van die lange schrifte lijke weg, die wij zijn gegaan. Ik wacht met zeer veel be langstelling het antwoord van de wethouder af. De heer Drewel (CDA)Er zijn al veel woorden gewijd aan deze samenwerkingsvorm. Vanavond wil ik nog enkele thema's de revue laten passeren, met name die thema's die steeds als een repeterende breuk in de voorgaande discussies terug komen. Maar eerst een paar algemene opmerkingen. Het bouwen van woningen op inbreilocaties in de stad is van essentieel belang. Wij moeten niet alleen in de uitlegge- bieden bouwen, ook de stad zelf zal onderhanden moeten wor den genomen, anders boeren we straks achteruit ten opzichte (De heer Van Mourik: Ik ben niet helemaal tevreden met het antwoord dat de heer Drewel geeft op de interruptie van de heer Dekker. Het is natuurlijk zo dat op het moment dat je nu woningen in een project inbrengt en je zegt dat de huur woningen een waarde hebben van zo'n f 140.000 in de huur, maar ze hebben een eventuele vrije verkoopwaarde van f 300.000 gulden in de koop, dan staat het je vrij om in de BV constructie daar afspraken over te maken en dat is be wust niet gebeurd.) Het bedrag van de compensatie is 4 4 0.000 euro. Het is al duidelijk geworden, het is een kwestie van geven en nemen en het is handje klap geweest, om in elk geval deze over eenstemming tot stand te brengen. We kunnen natuurlijk kij ken of dit bedrag redelijk is, dat zou je kunnen relateren naar de grondposities in de Zuidlanden. We zouden het be drag ook kunnen afzetten tegen de prestaties van de 7 50 wo ningen, dan wel meer. Althans in die orde van grootte. In elk geval, het is maar net hoe je het bekijkt. Is het veel of is het weinig, een of twee dure grondkavels in de Bulle- polderdan stelt het bedrag niets voor. Maar het is verge lijkbaar. Niettemin vindt de CDA-fractie het veel geld. Ik heb nog één vraag aan het college, in art.5.2 staat dat de BV eventueel vermarkingsactiviteiten zou kunnen uitvoe ren en dat dan ook het risico bij de BV blijft. Nu heeft de BV weinig vlees op de botten en wie risico's loopt moet ook voldoende solvabel zijn om die risico's op te vangen. Wij adviseren het college om in elk geval gebruik te maken van de mogelijkheid richting de aandeelhouder om dit niet op te nemen. De vraag is dan: hoe staat het college daar tegen over? Over de beëindiging van de overeenkomst na 2014. Wij hadden liever gezien dat gelijk werd afgerekend, maar over dat be zwaar stappen wij heen. Het is niet essentieel genoeg. De heer Van dér Straten (PvdA)Deelname van de gemeente Leeuwarden aan het Consortium Noord BV, dat hebben wij al maanden gezegd, wijzen wij niet van de hand. Wat dat be treft zijn wij duidelijk over de BV-vorm, die willen wij best steunen. De doelstelling om de 750 woningen op inbreilocaties te re aliseren en van start te gaan met het consortium vinden wij dermate van belang dat wij zeggen: snel starten. De punten, die over blijven, zijn onder anderen door de D66-fractie al naar voren gebracht, namelijk de verhouding huur-sociale koop tot en met totaal te realiserende projec ten. In het eerste tracé zit een 20% huur en eigenlijk is er nog niets bekend over de tracés die er daarna worden op gestart. Wij willen graag het antwoord van de wethouder af wachten of daar ook een bepaald percentage huur of sociale Blad 71 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 van de uitleggebieden en de markt vraagt om meer kwalita- tieve woningen Positief vindt de CDA-fractie dat er nu eindelijk een vorm is gevonden die het mogelijk maakt de woningproductie ter hand te nemen. De noodzaak om de woningvoorraad op te krik ken is evident. Koop en huur ook voor de onderkant van de markt. Wij zijn content met dit initiatief en de nieuwe aanpak om aan de volkshuisvestelijke problemen het hoofd te kunnen bieden. Positief vinden wij ook dat er een toegelaten instelling is, die deel uitmaakt van een consortium en die bereid is dit mee op te pakken. Corporaties zijn private instellingen met publieke taken. Ook van hen wordt verwacht dat zij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid waarmaken en investe ren in de steden. Ik zeg dit met nadruk omdat de CDA- fractie ook wel eens getwijfeld heeft aan de bereidheid van de corporaties om hun nek uit te steken voor de stad. Wil len ze wel investeren? Die twijfel hebben wij ook in het openbaar uitgesproken. In elk geval wordt nu een stap gezet waar wij positief tegen aankijken. Door deel te nemen in een dergelijke BV erkent ook de corporatie dat er iets moet gebeuren. Dat daarbij wellicht ook zakelijke motieven een rol zullen spelen, vinden wij een normale zaak. In die zin een plus voor de corporatie. Voorzitter na de lof de kritiek. Na deze loftuiting op de corporatie wordt het tijd het beeld te nuanceren. De be reidheid om mee te doen stond wel wat tegenover van de ge meente, namelijk de compensatie en een consortium van 440.000,00, vanwege de grondpositieEen prijs, zo geeft ook de wethouder in zijn beantwoording richting FNP-fractie aan, die wellicht van doorslaggevende betekenis is geweest om deze overeenkomst tot stand te brengen. Een bedrag voor goodwill zou je kunnen zeggen. Daarnaast moeten we vaststellen dat de risico's voor het consortium ook zeer beperkt zijn door deze gekozen con structie Per saldo zijn wij content over deelname van de CHF en we kijken dan ook meer naar de toekomst dan naar het verleden. Wij denken dat de gekozen samenwerkingen en de rechtsvorm in ieder geval werkbaar kan zijn en vruchten kan opwerpen. Uit oogpunt van risicobeheersing is dit een acceptabele vorm. Veel belangrijker is misschien wel het volkshuisvestelijke belang, namelijk dat onrendabele projecten ter hand kunnen worden genomen door te verevening van winsten gedurende de looptijd. Want tot nu toe leunt elke private partij achter over als het gaat om onrendabele projecten. Ook fiscaal is er een en ander geregeld. Dit neemt niet weg dat er ui teraard wellicht ook andere samenwerkingsvormen mogelijk kunnen zijn. Per geval zou dat kunnen worden beoordeeld. Met name de WD-fractie heeft in haar eerdere bijdrage

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 19