Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 81 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Dan zal er in de ISV verordening werden voorzien dat er als het ware een antispeculatiebeding in wordt opgenomen. Ie mand vraagt of daar ook een tijd over is vast te leggen. Dat is er nog niet, want die verordening zal uw raad nog bereiken. Ik ben op dit moment nog niet op de hoogte van de inhoud van de verordening, maar dat zal nog komen. U kunt zich daar nog over uitspreken. Het andere geval is dat je zonder steun, zonder subsidie, een project op de markt zet. Dan doen marktpartijen dat voor eigen verantwoordelijkheid en eigen risico en dan moe ten ze, net als in andere gevallen, de gelegenheid hebben om inderdaad op een bepaald moment de zaak weer van de hand te doen. Maar u kwam tot de conclusie dat het zou kunnen zijn dat een onrendabel project afgedekt wordt door een rendabel project en dat de winst daarvan uiteindelijk in de zak verdwijnt van degene die na korte tijd het onrendabele project weer verkoopt. Daar hadden wij niet aan gedacht, maar omdat we per project allemaal de toestemming daarvoor moeten geven, ook de gemeente die voor 40% in die BV zit, alweer blijkt hoe nuttig het is dat de gemeente zich binnen die BV bevindt en daarin een beslissende stem heeft, omdat er op unanimiteit moet worden beslist, kan per project be keken worden wat het gevaar hiervan is. Dat heeft met van alles en nog wat te maken. Er kan besloten worden om dan voor dat project een antispeculatiebeding vast te leggen. Dat kan dus per keer bekeken worden. Ik denk dat dat op dit moment verre te verkiezen is dan om nu in een soort van al gemene bepaling op te nemen ten aanzien van wat betreft het antispeculatiebeding. Want dat ligt natuurlijk, alleen om het woord al, nu heel onaangenaam. Zo start je er niet mee, ik denk dat je dat ook heel goed per project zou moeten be kijken en dat dat wat anders ligt dan nu hierover de onder handelingen weer te openen. Ik zou er geen voorstander van zijn. Daarmee heb ik ook de vragen van de heer Feddema beant woord De kwestie van dat consortium in het westen, dat overigens met een andere aard van bedrijf te maken heeft, begrijp ik nu. Ik ken de kwestie niet en kan daar op dit moment ook geen oordeel over hebben. Ik kan dus alleen maar in het al gemeen tegen u zeggen, als u risico's ziet dan zullen die er altijd zijn en dan kan ik op dit moment niet veel anders doen dan mijn collega over een heel ander onderwerp napra ten: je wilt het of je wilt het niet. Als we de woningpro ductie met behulp van deze constructie op gang kunnen krij- gen en een wezenlijke slag kunnen slaan de komende jaren in de binnenstedelijke woningproductie, dan moet je het willen en dan kan er altijd van alles fout gaan. Dan kan er zelfs nog veel meer fout gaan dan u op dit moment kunt bedenken. Want het ligt achteraf altijd toch weer anders. Maar je kunt er ook voor kiezen en denken die risico's zijn be heersbaar, zoals je er nu tegen aankijkt, en dan moesten we het maar doen, in het licht van die productie, die wij al lemaal zo verschrikkelijk hard nodig vinden en die ook heel hard nodig is. (De heer Zwart: Om helderheid te krijgen over het antispe culatiebeding. De wethouder zegt dat in de ISV-verordening die er nog niet is, wordt in ieder geval voor wat betreft projecten, die gerealiseerd worden met de inzet van ISV- middelen, een antispeculatiebeding opgenomen. Moet ik dat ook zo interpreteren dat met terugwerkende kracht de ISV- verordening van toepassing is op deze overeenkomst?) Wij gaan het per project bekijken. Ook die eerste tranche, die beschreven is, dat is natuurlijk nog niet afgetikt, want 3 PLUS bestaat nog niet. Maar dit is wat er nu moet gebeuren. Wij moeten dat bekijken, ook in het licht van het antispeculatiebeding, ook in het kader van de ISV-verorde- ning, die er op dit moment er nog niet ligt. (De heer Zwart: Maar ik denk dat als de wethouder zegt dat de inzet van de kant van de gemeente in ieder geval is daar waar ISV- middelen worden ingezet, het dan het conform de ISV-verordening gaat, dat u met dat verhaal naar uw part ners toe kunt, dat lijkt me ook niet echt een enorme in breuk op de overeenkomst. Voor het overige geldt de af spraak dat het per project wordt bekeken.) Het is het sturingsmiddel. Ga ik door over de noodzaak om in die BV te zitten. Wij kunnen op deze manier sturen welk project naar ons goeddun ken hier ontwikkeld kan worden, welk project er in gebracht kan worden. Wij hoeven daar niet passief bij te zitten en wij zijn niet afhankelijk van wat marktpartijen wel en niet willen. We kunnen ook onze invloed doen gelden op locaties, die niet van ons zijn, waarvan de grond niet van ons is. Het geeft ons de mogelijkheid om daadwerkelijk krachtig en stuwend in deze machine aan het werk te zijn. Als je niet in de BV zit, dan is het een prestatieafspraak, die je met één of een cluster van partijen doet, zoals wij dat tot nu toe ook gewend zijn. Dan kunnen wij niet een sturende rol, laat staan beslissende rol, hebben over wat wel en wat niet moet en onder welke voorwaarden het moet en wat door wat afgedekt kan worden. Wij staan dan op hetzelfde niveau als wij nu doen. U mist dan precies het punt dat deze werkwijze nieuw en productief maakt (De heer Dekker: U gebruikt het argument dat wij niet af hankelijk willen zijn van de marktpartijen, maar dat bent u toch Op een andere wijze, wij werken samen met die marktpartij en, wij beslissen daarin, wij werken op absolute manier sa men. Ik kan me voorstellen dat u een principieel bezwaar hebt als vertegenwoordiger van de Socialistische Partij dat je de marktpartij nooit en te nimmer moet vertrouwen, zeker niet samen met hen in een BV moet gaan zitten. Wij Blad 78 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 79 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 kan mij zelfs voorstellen dat u bijvoorbeeld naar 3 0op een gegeven moment gaat, zou de markt dat willen.) Ik kan zeggen dat wij als gemeente hiermee duidelijk de be hoefte hebben, dat is ook zo uitgesproken, dat is ook om schreven, om onrendabele projecten mogelijk te maken op lo caties, waar zij anders niet van de grond waren gekomen. Dat zijn natuurlijk bij uitstek projecten die sociale huur opleveren, want daar zitten de grootste verliezen op. Ik wil best een inspanning tegenover u uitspreken dat die so ciale huur per tranche op een redelijk percentage uitkomt of tussen twee tranches, dat je daar redelijk kunt midde len, dat je een tranche met forse sociale huur weer afwis selt met een met wat minder sociale huur, omdat je het dan goed kunt afdekken. Het is ook duidelijk dat wij die in spanning willen leveren, maar ik wil mij hier niet op een vast percentage vastleggen, want dat zou inderdaad beteke nen dat je het dan niet alleen als een soort van inspan ningsverplichting hier moet neerleggen van één kant. De vraag is of je het kunt waarmaken. Dan moet je het opnemen in het contract. Wat ik nou wil voorkomen is dat we opnieuw in een soort van onderhandelingstraject komen, waarbij je een nieuw contract zou moeten hebben. (Mevrouw InbergHet opnemen van het woord 'streven naar die 20%' is dat voor u acceptabel?) Ik wil hier toezeggen, u kunt mij daar aan houden, dat ik daar wel naar wil streven. Ik wil voorkomen dat ik in dat contract moet gaan zitten morrelen, want dat geeft die vertraging die ik nou juist wou voorkomen. (De heer v.d. Wal: U kunt toch wel als aandeelhouder dit streven heel duidelijk hard inbrengen in de aandeelhouders vergadering, als u dat uitspreekt.) Daar was ik nou net aan toe, want dat was de volgende vraag van mevrouw Inberg, is het nu handig of denkbaar dat we voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering naar de raad komen. Ik zou niet weten wat daar voor bezwaar tegen is. Ik wil u dat wel toezeggen en daar kunnen dan een aantal be slis punten aan de orde komen, onder andere kan daar open heid gegeven worden over wat daar binnen een bepaalde tran che aan de orde is. Zo'n aandeelhoudersvergadering valt overigens niet noodzakelijk samen met precies de nieuwe in zet voor een tranche of een nieuw project, maar een over zicht kan daar wel gegeven worden en een aantal beslissin gen worden daar wel genomen. Ik kan u wel toezeggen dat ik daarmee naar de raad kan komen, ook wat ik maandag heb ge zegd, om u op de hoogte te houden. U vraagt specifiek naar een inbreidingslocatieZomin als ik me op percentages voor de toekomst vastleg, wil ik me op losse locaties vastleggen. Alle inbreidingslocaties zijn natuurlijk bespreekbaar. Maar niet alle inbreidingslocaties zijn door deze 3 PLUS uitvoerbaar. Dat heeft ook te maken met wie er over de grond gaat Het plan van het Leeuwarder bos, dat aansluit op noordoost, is in dit kader niet aan de orde. Ik heb u daar van tevoren over geïnformeerd en ik wil u dat ook hier zeggen. De architectonische kwaliteit wilde ik van tevoren evenmin vastleggen. Voor alle bouwprojecten, die hier in productie worden genomen en die beoordeeld worden, geldt hetzelfde welstandsbeleid en dat geldt ook voor deze. Ik wil niet speciaal, ik zie daar ook geen enkele reden voor, de pro jecten die door 3 PLUS in productie worden genomen onder een extra loep te leggen. (Mevrouw Inberg: Wij begrijpen elkaar verkeerd. Het gaat er niet om dat wij in die samenwerkingsovereenkomst vastleggen dat 3 PLUS moet streven naar die kwaliteitsverhogingIk vraag of wij voor de inbreilocatieswant daar gaat het wel vaak om in die samenwerkingsovereenkomstcriteria kunnen afspreken bij die welstandsnotazodat ook 3 PLUS weet waar ze aan moet voldoen. Ook dat zal onderwerp van gesprek zijn voordat je besluit een project daadwerkelijk te gaan uitvoeren. Daarbij kunnen we' best uitspreken de lat hoog te leggen en dat zullen we dan ook in het kader van de inbreilocaties, dus in het ka der van de samenhang met de omringende bebouwing, zeker doen Op een aantal bedenkingen van de heer Dekker heb ik al ge antwoord. Er blijven twee zaken over, die 5 jaar en de drijfveer die er mogelijk zou kunnen zijn bij de marktpart- ners om die periode op te rekken, dat die extra 5 jaar ge bruikt moeten worden. Ten eerste vraag ik mij af wat daar precies het bezwaar te gen zou kunnen zijn. Uiteindelijk moet men toch op nul ko men. Als men daar onder komt, dan is er een verlies te de len, waarbij de marktpartijen voor 60% van dat verlies op zullen draaien. Dat zal hun bedoeling niet zijn, dat stre ven zal ook die richting niet uitgaan. Als er uiteindelijk winst te verdelen is, is het probleem uiteraard minder groot. Als we tot de conclusie komen dat dit een samenwer kingsvorm is, die de moeite waard is, dan hoeft er niet nu al een groot probleem van gemaakt te worden als het moge lijkerwijs vijf jaar langer zou duren. Want dat zou mis schien de productie vijf jaren langer op gang kunnen hou den. Dan het antispeculatiebeding. Meneer Dekker, u hebt een slimmigheid bedacht, waar we inderdaad nog even over moes ten nadenken. Ik wil graag toegeven dat wij daar van tevo ren niet zo bij nagedacht hadden. Ik ging uit van twee ge vallen van uitvoering van een project, één met subsidie.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 21