Blad 84 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 5V Blad 85 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 kunnen nemen. Wij kunnen instemmen met deze aanpak van het college Ik wil even stilstaan bij punt 3 en dat doe ik iets uitge breider. Dat heeft betrekking op het revolving fund voor monumenten in onze gemeente. Voor alle duidelijkheid het gaat niet om rijksmonumenten, maar om gemeentelijke monu menten, waarvan wij al enige tijd een conceptlijst hebben klaarliggen met daarop ongeveer 4 00 beeldbepalende en ar chitectonisch waardevolle panden, waarbij wij nog steeds niet tot de vaststelling van deze lijst zijn gekomen. Dat hangt onder anderen ook een beetje samen met het feit dat wij geen structurele middelen hebben om daar inderdaad in te voorzien. Wij hadden eigenlijk gehoopt, dat was ook het initiatief dat wij samen met de WD-fractie hadden, dat wij uit die patstelling zouden kunnen komen. Wij hebben een uitstekende inhoudelijke notitie behandeld in de commissie Welzijn op 4 april, die er eigenlijk op neerkomt dat van de kant van het college ook aangegeven wordt dat het revolving fund als eenmalige investering een goede oplossing zou zijn om uit deze patstelling te komen. Eigenlijk is het zo dat de wethouder gezegd heeft, dat was geen onderwerp van wet houder Sluiter het was wethouder Brok, ware het niet zo dat wij op dit moment in een wat minder gunstige financiële si tuatie verkeren, dan had hier een voorstel gelegen om een revolving fund, een Leeuwarder restauratiefonds noem het maar even zo, in te stellen. Dus de conclusie van het col lege is geweest om vooralsnog niet met een dergelijk fonds te starten. Bij zo'n fonds moet u ongeveer denken aan een investering van zo'n 3.500.000 euro. Daar moeten we dan de dekking voor vinden. Wij zijn toch van mening dat die ge dachte rondom het revolving fund in de lucht moet blijven. Wij willen graag voorkomen dat dit nou wegzakt in alle an dere beslommeringen, waar wij mee te maken hebben. Waarom hechten wij hieraan? Wij hechten er aan dat wij nu inder daad ook recht doen aan die 400 panden, zodat wij die lijst eens kunnen vaststellen en ook kunnen zeggen: daar gaan wij daadwerkelijk wat aan doen. Maar wij vinden het natuurlijk ook een uitstekend instrument en het college is het met ons eens. Het is een éénmalige investering, als wij een éénma lige investering voor elkaar weten te krijgen, betekent dat ook dat wij het in de toekomst van de begroting af kunnen schuiven. Op dit moment is het zo dat wij jaarlijks onge veer 275.000 euro opvoeren om hierin te voorzien. We hebben nog één jaar te gaan dan is de ISV-1 periode afgerond. Ons voorstel is om voor de begroting van 2005, dan treedt ook de nieuwe ISV periode aan en dan moeten wij sowieso nieuwe voorzieningen tot stand brengen, hier in te voorzien. De wethouder heeft ook gezegd dat het college op hetzelfde ni veau inzet kan plegen voor die gemeentelijke monumenten, waarbij is aangeven een combinatie van inzet ISV-middelen, vier jaar lang, dat moet dan maar gekapitaliseerd worden, het restant van stadsvernieuwingsmiddelen, die in de noti tie van het college genoemd zijn, dat is zes ton, dan een open constructie, daar hebben wij de commissie ook over ge sproken. Wij zouden graag zien dat het college in overleg treed met de fondsen, die zich daarvoor lenen, de grote fondsen in onze stad en in onze provincie, om te kijken of er vanuit die hoek ook een bijdrage kan komen. Dan denk ik dat het mogelijk moet zijn dat wij bij de begroting van 2005 praten over instelling van een Leeuwarder restauratie fonds. Nogmaals als wij daar een besluit over kunnen nemen dan betekent dat ook dat we dus geen structurele lasten meer hebben in die zin en dat je daarmee ook structurele voorziening hebt gecreëerd, waarbij de rest van de begro ting afgaat. (Mevrouw InbergWij zouden graag het voorstel van de heer Zwart willen ondersteunen en wat dat betreft ook willen vragen of hij ook niet de SIOF middelen zou willen uitbrei den. Sommigen graaien uit het SIOF-fondsmaar in dit geval het revolving fund voldoet volledig aan het criteria van het SIOF-fondshet verdient zichzelf terug, het komt ook terug in het SIOF-fondsDus ik zou u willen vragen of u dat niet zou willen toevoegen aan het rijtje middelen waaruit geput kan worden.) Dat is ook aan de orde geweest en er staat ook in de noti tie van het college om te gaan kijken of het uit die SIOF- middelen zou kunnen. Maar ik vind wel, met in achtneming van de huidige financiële situatie en de dingen die wij straks nog bij de kaderbrief moeten gaan afspreken, is het ons wat te ongewis om op dit moment te zeggen pak: het maar uit de SIOF middelen. Ik denk wel dat het iets is wat wij zeker in ogenschouw moeten nemen, alleen op dit moment vind ik het iets te kort door de bocht. Wij willen graag het jaar dat ons nog rest, we hebben nog één jaar dat we met de huidige systematiek uit de voeten kunnen, voor volgend jaar hebben wij nog die 275.000 euro, benutten om te komen tot een goede dekking van dat fonds. Eerlijk gezegd of dat SIOF zal zijn, daar kan ik op dit moment geen uitspraak over doen De heer Feddema (WD) De bijdrage van de PvdA-fractie en ook in die samenwerking wil ik ook in die zin de handschoen opnemen namens de fractie om met de fractie van de PvdA en misschien nog anderen een discussienota hierover te gaan maken. Waarbij het voor ons in ieder geval wel duidelijk is dat de SIOF-middelen daar niet een onderdeel van uit moeten maken, dat die op een ander manier ingezet moeten worden. Ik heb afgesproken met de PvdA-fractie, omwille van de tijd die u prima bewaakt voorzitter, het 2e puntje van de motie te nemen. Dat heeft zich ook uitgesproken dat wanneer niet bekend zou zijn, en zeker uit de scan van de Vrijheidswijk is dat niet gebleken, dat er geen overschrijdingen zouden komen of dat dat anders gesteld is, dat de wethouder ons kon garanderen dat we binnen de financiële kaders zouden Blad 82 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 83 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 werken samen met deze marktpartijen in deze BV met het doel woningproductie opgang te brengen. (De heer Dekker: Wij hebben alleen aangegeven dat wij een aantal risicos zien, wij hebben niet gezegd we moeten per definitie niet met marktpartijen samenwerken. Wij hebben juist gezegd dat het ons heel logisch lijkt dat wel te doen. Maar door de risico's die daar aan zitten, hebben wij gezegd, kunnen wij er niet mee instemmen Maar welke risico's ziet u dan? (De heer Dekker: Die heb ik toch genoemdDat is NMA, het antispeculatiebeding en het unanimiteitsbesluit Maar ik zie dat unanimiteitsbesluit nu juist niet als risi co, maar als waarborg dat de gemeentelijke inbreng daarin een rol heeft, een doorslaggevende rol. (De heer Dekker: U redeneert vanuit de gemeente, dan is dat zo. U kunt zeggen als een marktpartij zegt ik wil dat niet, dan gaat dat niet door. Het is andersom ook zo, als u zegt wij willen daar en daar aan de slag en de marktpartij zegt wij willen dat niet, dan houdt het ook op.) Dan gaan wij in ieder geval niet in deze constructie aan de slag, maar het wil niet zeggen dat er niet aan de slag ge gaan kan worden Het signaal naar de NWF is niet opportuun. Daar ga ik nu niet op in, daar heb ik maandag uitgebreid op geantwoord. Het is niet de bedoeling dat de NWF nu op de tweede rang zit halen en ik koppel dat ook terug via die aandeelhoudersver gadering, de voorbereiding daarvan. Wij zijn daar heel te vreden mee en geloven de wethouder op zijn woord. Ik zou de motie willen intrekken. De heer Sluiter (weth)Mag ik nog één opmerking, als u op een bepaald moment tot de conclusie komt het is tot nu toe 18 geweest en we moeten er voor zorgen dat we in de komende drie jaar 22 halen, die discussie wat te precies wordt. (Mevrouw Inberg: Nu gaat u zelf weer terug krabbelen, het was nu juist zo loyaal en vooruitstrevend Het is nadrukkelijk bedoeld om onrendabele projecten moge lijk te maken. (Mevrouw Inberg: Laten we elkaar dan inderdaad op ons woord vertrouwen en als u zegt namens B&W ga ik streven naar 20%, dan gaan wij daarvan uit.) Voorzitter: Het betekent dat het hele voorstel in stemming komt Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met inachtneming van de toe zeggingen van de wethouder. Voor stemden de leden van de fracties van PAL/GL, PvdA, CDA, D66NLP, LL en CU. Het 4 PLUS heeft iemand gesuggereerd. Wat mij betreft in derdaad, maar dat heb ik maandag ook al gezegd. Meneer Drewel komt in het geheel tot een positieve conclu sie, hij heeft alleen nog een opmerking over 440 euro ten behoeve van de grondposities, die CHF in Zuid had. Dit is de helft van het verlies, wat zij daar geleden hebben. Als u vraagt, het is een beetje hoog en hoe komt dat tot stand? U heeft gelijk, dat is onderhandelingsresultaat. Van de heer Van der Straten heb ik alle vragen beantwoord. Mevrouw Uiterwijk Winkel heeft geen probleem, is blij ook dat de verhouding CHF gemeente is genormaliseerd. En mevrouw Uiterwijk -Winkel kwam met het 4 PLUS contract. Dat is mogelijk en andere samenwerkingen zijn ook mogelijk. Ik heb de vorige keer gezegd dat we die boodschap ook naar de NWF uitstralen en dat daar wellicht wat van komt. Mevrouw Dolstra bekijkt het graag pragmatisch en stemt in met deze constructie. Mevrouw Inberg: Ik begrijp van de wethouder dat hij zegt: ik wil er naar streven in die samenwerking om die 2 0% te Punt 13 (bijlage nr. 69). ISV-herverdeling en WSDV-herverdeling als onderdeel van het Meerjaren Investerings Programma (MIP) 2003. De heer Zwart (PvdA)Herverdeling ISV-middelen en WSDV- herverdeling, naar aanleiding van met name ook het amende ment, ingediend op 10 februari bij behandeling van het MIP. Een amendement dat uit drie delen is opgebouwd. Ik wou met name bij mijn bijdrage even de aandacht vestigen op punten 2 en 3 van deze motie. Wij hebben min of meer afgesproken dat de woordvoerder van de WD-fractie onder andere op het le punt zal ingaan, dus ik kan daar kort over zijn. Punt 2 had betrekking op de situatie rond de voormalige ma chinefabriek Kooi. Wij hebben toen de suggestie gedaan om inzet van een aantal middelen, die worden voorzien in kos ten van onderzoek en allerlei administratiekosten, om te buigen naar een aanpak van machinefabriek Kooi. Wij hebben uit het antwoord van het college kunnen vernemen dat het college inderdaad voornemens is om op korte termijn op dracht te geven om voor dit gebied een intergraal plan te ontwikkelen en dan bij de nieuwe herverdeelronde van de ISV-middelen te kijken in hoeverre we hier een besluit over

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 22