-3- Blad 96 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 §iad 97 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03 maar een keer, dat het college er ook van uit gaat dat we met deze lijsten er nog niet zijn, er zal nog wel eens een slag moeten gemaakt worden. Ik heb ook aangegeven dat het op zich goed is geweest dat het amendement is ingediend, want het heeft de organisatie, in opdracht van u, ook ver plicht om echt eens boven tafel te krijgen en goed op een rijtje te zetten welke projecten nu eigenlijk aan de orde zijn. Als u die moet wegen, welke criteria daarvoor zou willen hanteren en tot watvoor eerste ordening je dan zou komen. Dat is een geweldige operatie geweest. Het heeft ook geleid tot het besluit om een projectenregistratie in te gaan richten, zodat het monitoren daarvan ook op een goeie manier kan gebeuren. Dat is in ieder geval winst. Maar dat er nog een slag gemaakt zal moeten worden, die mening delen wij volkomen met u. Als vervolgens een verwijzing wordt gemaakt naar het voor gestelde raadsbesluit, n.l. deze lijsten, zoals die nu voorliggen, vaststellen, dan kan ik me, gelet op de discus sie in de commissie, voorstellen dat dat nu nog een stap te ver is. Er werd door een spreker al gevraagd: kunnen we het zo interpreteren, vervolgens kwam de heer Zwart met een voorstel, dat sprak hij ook uit als een soort van amende ment; "de lijsten worden als een grondslag genomen voor fi nale besluitvorming bij de begroting." Als wij dat met el kaar afspreken, dan is er wat mij betreft niet eens een amendement voor nodig, dan doen wij dat hierbijMet name omdat er ook gezegd wordt 'grondslag voor'Daar waar ge zegd wordt wij nemen het voor kennisgeving aan en dan. zien wij nog wel, dat zou ik wel betreuren, dat heb ik in de commissie ook gezegd, want dat zou betekenen dat wij ook geen enkele status toekennen aan de prioritering, zoals die hier ligt en dat alles dus volkomen open ligt. Dat zou ik jammer vinden, omdat er ook een poging van de kant van het college is ondernomen om wel tot een prioritering te komen. Als je zegt 'het is een grondslag voor', dan erken je dus wel dat alles weer overhoop gegooid kan worden, dan zou ik die uitspraak van fracties nu graag willen horen dat zij zich helemaal nergens aan willen binden. Want dan heeft de exercitie tot nu toe niet zoveel zin gehad, dat was wel de bedoeling en dat was ook de uitspraak, zoals die in het amendement was verwoord. (De heer JacobseHet geeft een bepaalde rangorde in een bepaalde groepering van projecten. Omdat wij een andere aantal projecten missen, met name als het gaat om projecten die sociale cohesie bevorderen, veiligheid of andere zaken op het gebied die in de lokaal sociaal beleid spelen en dergelijke, moeten we nog een afweging maken, n.l. deze projecten ten opzichten van die projecten. Waarschijnlijk zal het niet zozeer gaan om verdelen van extra geld, maar zal met name het gaan om het verdelen van armoede en dan zullen die andere proj ecten dus ook een rol gaan spelen. Zo moet u datgene zien wat ik beweerd heb: we kunnen hier niet die absolute prioritering aan geven, want we moeten dat leggen straks bij de kaderstelling naast voorstellen op het gebied van welzijn. Dan kom ik nog even terug op wat in de commissie ook is be sproken, want toen hadden we ook wat een discussie over wat beschouw je als een project. Toen hebben we als voorbeeld genomen het lokaal sociaal beleid. Voor het college is dat dus niet het hele lokale sociale beleid, dat is geweldig omvangrijk, dat weet u. We hebben ook gezegd het is meer een methodiek, die wij als gemeente hanteren. Het is niet zozeer een verzameling van projecten. U voegt daar bijvoor beeld ook aan toe de handhaving, veiligheid, onderhoud zou je daar ook kunnen laten vallen. Dat vergt altijd de inzet van structurele middelen. Waar het hier om gaat zijn pro jecten die tot stand moeten komen met éénmalig geld, zoals het SIOF, ISV, zo zijn er nog een aantal bronnen te noemen, om daarmee bepaalde ontwikkelingen aan te jagen. Dat is dus het verschil tussen die hele lijst van projecten en dat wat voor de rest nog gewoon in de begroting zit en altijd structureel geld vraagt. Dat is ook een reactie op de fractie, die inbracht dat wij om de zoveel tijd die lijsten ook moeten herijken. Natuur lijk en wat mij betreft ook ieder jaar in het kader van de begroting kunnen die lijst weer te voorschijn worden ge haald. Dan moet u zich echter wel realiseren, wanneer wij bij de begroting spreken over de inzet van incidenteel geld ten behoeve van die bepaalde projecten, wetende dat de mid delen die in het SIOF zitten natuurlijk ook een keer minder worden, dat ook de ISV-middelen beperkt inzetbaar zijn, dat betekent ook dat als die projecten eenmaal geselecteerd zijn, en de raad gaat ermee akkoord dat die vooral uitge voerd moeten worden, dat bind je je natuurlijk ook voor een aantal jaren. Dat zijn niet projecten die, althans de mees te niet, in één jaar ook allemaal zijn uitgevoerd. Herijken prima, maar om te zeggen dat kan dus ieder jaar anders zijn, dat kan dus niet, want als je op een gegeven moment kiest voor een aantal projecten, dan zet je je geld heel bewust daarop in. Dat geeft gelijk ook de noodzaak aan om scherp te prioriteren en dat wat meer finale besluiten daarover bij de begroting vallen, dat kan ik mij heel goed voorstellen De heer Stoker van de Christenunie maakt een opmerking over het Fries Museum. Daar is nog helemaal geen besluit over genomen, dus waarom nu op die lijst. Over de meeste projec ten die hierop staan zijn nog geen finale besluiten geno men. Als dat het criterium is, dan komen wij niet zoveel verder. Ik snap best dat u met een heleboel vragen zit om trent het Fries Museum, ook in combinatie met de opwaarde ring van het kernwinkelgebied, dat overigens - maar daar acht u zich wat minder aan gebonden - wel in het college programma is opgenomen als project met hoge prioriteit. Dat Blad 94 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blad 95 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Nog één punt tot slot; op 21 oktober 2002 heeft het college de toezegging gedaan dat er inzicht zou komen in de finan ciële aspecten verbonden aan het opstellen van de stadsvi- sie en dan met name de kosten die boven het budget uitgin gen, dat beschikbaar is gesteld. Wij hebben daar nog steeds geen antwoord en we willen wel graag weten wanneer het col lege die toezegging nu eindelijk inlost. De heer Stoelinga (LL)Ook wij zijn blij dat deze lijst er nu is en op deze wijze is uitgewerkt. Wij sluiten ons aan bij de CDA- en NLP-fractie voor wat betreft de priorite ring, dat wil zeggen deze lijst zullen wij in ieder geval niet steunen als het gaat om expliciet het vaststellen, maar inderdaad als leidraad na de kaderbrief. Ik ga niet alle punten opnoemen waarom wij dat zeggen; ik sluit mij ook aan bij de SP-fractie, want wij vinden het ook uiterst vreemd dat studentenhuisvesting en vervoer van studenten achtergesteld wordt, terwijl we de kenniscampus hoge prio riteit geven. Verder mis ik in ieder geval één punt, en dat wil ik niet nader toelichten op dit moment, maar in ieder geval zou u daar een memo over sturen. Dat is de kliniek in de Jelsu- merstraat, huisartsen onder één dak, die zou moeten vallen onder cure en care, hij was super urgent, maar ik kom hem nergens tegen. Vervolgens hebben wij ook zeker moeite met zaken die heel simpel worden afgedaan als van score resultante, kan wel afgevoerd worden. Want als ik naar een transformatie van Aqua Lutra zie, dan zie ik bijvoorbeeld een leerbedrijf in de context van de hogescholen, een duidelijke synergie met de ontwikkeling van Leeuwarden zelf op het gebied van re creatie en toerisme. Om dan te zeggen zo'n transformatie weg maar, doen we niks aan, gaat mij te ver... Dat zelfde geldt voor de sportboulevard, hoewel de sport- boulevard op zich volledig van de baan zou moeten zijn, vind ik zeker dat daar nog een investering nodig is om sa men met de ondernemers, die daar nu zitten, in ieder geval weer het Kalverdijkje op te waarderen. al gehouden. Wij sluiten ons ook aan bij de motie, die heb ben wij zelfs meeondertekend. Het Zuiderplein echter staat ook op die lijst en dat kan ons inziens echt niet langer uitgesteld worden. Het is een belangrijke toegangsroute tot de binnenstad, waar al jaren geleden plannen voor werden gemaakt, maar waar we al lange tijd niets meer over hebben gehoord. De panden aan de oost kant staan er nog, maar daar is dan ook alles mee gezegd. De eigenaren moeten als goede huismeesters deze panden be heren. Daar is eigenlijk geen sprake van. Nu hebben krakers een pand betrokken, maar we staan een andere bestemming dan studentenhuisvesting voor bij deze panden aan het Zuider plein. Daarom dienen wij de volgende motie in. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 en 14 mei 2003; behandelende de projectenlijst met prioritering; overwegende dat: - ondermeer (de oostwand van) het Zuiderplein op lijst 4, lage prioriteit, staat opgenomen; - de beeldbepalend gevelwand aan ernstig verval onder hevig is; besluit - het college van B&W op te dragen op korte termijn met de eigenaren van de panden in het oostwand van het Zuiderplein in overleg te treden, ten einde de mogelijkheden te onderzoeken het verval te keren en de panden weer in gebruik te (laten) nemen door functies die passen binnen het vigerend bestemmings plan; - het college doet van de uitkomsten van dit overleg verslag in de commissie Stadsontwikkeling; en gaat over tot de orde van de dag Deze motie is ondertekend door de heer V.d. Wal en mijzelf namens de PAL/GL-fractie, mevrouw Inberg namens de D66- fractie, de heer Zwart namens de PvdA-fractiede heer V.d. Wal namens de SP-fractie en de heer Drewel namens de CDA- fractie cO Het Patershuis wordt ook even aan de kant gezet. Volgens mij staat op de genoemde lijst door de heer Zwart dat het ieder geval een monumentale waarde heeft. Ik wou het daar in eerste termijn even bij laten. Mevrouw Uiterwijk Winkel (PAL/GL): De projectenlijstdie voor ons ligt, is een inhoudelijke prioriteitstelling. We kunnen ons grotendeels daarin vinden, maar we vinden het jammer dat de Eewal is opgeschoven naar lijst 4. De lijst met een hele lage prioriteit, die inrichting komt pas na 2006. Dat verhaal heeft de heer Jacobse van de NLP-fractie De toetsing van de prioriteitenlijst zal nog plaatsvinden binnen de financiële mogelijkheden. In het kader van de perspectiefnota komen wij hier nog op terug. Waarschijnlijk gaat dan deze lijst weer op de schop. Dus dan zien we wel weer verder. Mevrouw Waanders (weth.): Er zijn door verschillende frac ties opmerkingen gemaakt over de status van de lijsten zo als die er op dit moment liggen. Dat is in de commissie ook aan de orde geweest, terecht, denk ik. Het college heeft al uitgesproken, ook in de commissie en ik herhaal het nog

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 25