Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 "^rilad 14 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 003 Dat is de crux van de overeenkomst, althans in financiële zin. De grondexploitatie en het masterplan vormen samen de basis voor de daadwerkelijke uitvoering van de Zuidlanden. Uit financiële optiek geredeneerd is dit het hart van de overeenkomst en op die manier wordt het mogelijk de finan ciën meer te beheersen en een mogelijk een financieel deba cle op het einde te voorkomen. Het heeft echter ook een keerzijde. De gemeenteraad is voor de toekomst gebonden aan het masterplan. Eventuele afwijkingen in de toekomstige planologische ontwikkelingen zijn voor rekening en risico van de gemeente, voorzover partijen geen andere oplossingen kunnen vinden. Op zich is het begrijpelijk dat de gemeente private partijen zekerheid moet bieden voor de lange ter mijn. Anderzijds is het wel even wennen dat essentiële af wijkingen op planologisch gebied niet mogelijk zullen zijn zonder financiële consequenties. Dat is kennelijk de prijs die wij betalen voor een pps-constructie voor een lange pe riode Uiteraard is het gunstig dat in het contract is opgenomen dat de voorzieningen in een vroegtijdig stadium zullen wor de gerealiseerd. De kwestie van de prijs van f 30,- per vierkante meter voor de grond met een bodemgarantie van f 15,-, het is jammer, maar wij zien het ook als onderdeel van het projecteindresultaat De conclusie van de CDA-fractie. Wij zijn van mening dat de samenwerkingsovereenkomst in zijn algemeenheid de toets van de kritiek kan doorstaan. Wij denken dat er sprak is van een meerwaarde ten opzichte van een conventionele exploita tie. Veel is er geregeld om risico's zoveel mogelijk te mi nimaliseren. Wij beseffen ook dat veel risico's van buiten zullen komen, die niet direct beïnvloedbaar zijn, maar je moet ook een keer een besluit nemen en over de risico's durven heenstappen. In elk geval dicht PAL/GL ons goede pa pieren toe op het terrein van het geloof, je mag je daar niet op beroemen en wil daarom besluiten met woorden van de Spreukendichter: 'Wie altijd op de wind let, zal niet zaai en. Wie altijd op de regen let, zal niet maaien.Het is een oud gezegde en het geldt ook voor de start van de Zuid- landen. Ik kom later op de moties terug. De heer Zwart: De PvdA-fractie stemt in met de ontwikkeling van de Zuidlanden of beter gezegd in de termen van de raadsbriefwij hebben een positieve zienswijze over deze samenwerkingsovereenkomst De gebieden ten zuiden van Leeuwarden vormen een logische ontwikkelingsrichting van Leeuwarden qua infrastructuur, openbaar vervoermogelijkheden en ligging ten opzichte van de belangrijkste werkgelegenheidsconcentraties in onze Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 nologie, die bij de waterzuivering doorgevoerd zou worden. Ook bij dit plan waren de ambities aanvankelijk torenhoog. Er is sprake van wat betreft de Zuidlanden van een plan met een lange looptijd en een zeer hoge omzet. In het verleden werd bij bouwopdrachten door de overheid vaak 1% van de bouwkosten gereserveerd voor kunst. De WD-fractie vraagt zich af of dat hier ook niet kan. Het Bouwfonds, een van de contractpartners, heeft een hooggeprezen cultuurfonds en ook andere partijen zijn vaak gevoelig voor verzoeken zoals deze. In concreto denken wij aan een ruim budget van enkele miljoenen euro's, waarmee bijv. twee echte 'landmarks' kun nen worden geplaatst bij de twee invalswegen vanuit het zuiden, die het plangebied moeten markeren, dat daardoor met het water aan de noordkant een herkenbaar geheel wordt Die twee objecten hoeven er niet morgen te staan, misschien over 10 of 15 jaar, maar dit is wel het moment om er af spraken over te maken. Is het in het overleg ter sprake ge weest en zo neen, zou het college het dan aan de orde wil len stellen? Wat betreft de moties, die tot nu toe zijn ingediend, wach ten wij het antwoord van het college af. De heer DrewelIk wil graag ingaan op een aantal belang rijke punten zonder in detail te gaan. In de commissie is het nodige aan de orde geweest en er ligt vanavond voldoen de informatie en materiaal op tafel om verantwoord een be slissing te kunnen nemen. De samenwerkingsovereenkomst is geen doel op zich, maar slechts een middel. Een middel om een belangrijk doel te bereiken, nlhet creëren van een aantrekkelijke woon wijk/stadswijk van Leeuwarden. Een doelstelling die geheel voortvloeit uit eerdere besluitvorming over dit gebied, te weten de contourennota, het ontwikkelingsplan, de stadsvi- sie en de afspraken die met de omliggende gemeenten in OKL- verband zijn gemaakt. Het ambitieniveau is feitelijk al eerder vastgelegd. Vanavond is de zoveelste schakel in de keten van besluitvorming, met ander woorden de trein is al vetrokken, heeft al enige stations aangedaan en de snelheid - om in deze beeldspraak te blijven - zal gezien de tijds duur van het traject sterk variëren> al naargelang de eco nomische situatie en de woningmarkt. De eindbestemming is echter helder. De exploitatie van de Zuidlanden via een publiek private overeenkomst komt niet uit de lucht vallen. Daartoe hebben wij eerder besloten. De keuze van de pps-constructie vinden wij een logische keuze als je dat relateert aan de geformu leerde doelstellingen, dus aan het ambitieniveau. Leeuwar den moet zo snel mogelijk kwantitatief en kwalitatief goede woningen bouwen en naar de stellige overtuiging van de CDA- fractie rekening houden met verschillende doelgroepen waar stad. Ook de gekozen aanpak is een logische. Als je wilt komen tot een dergelijke uitbreiding met een omvang van 6500 woningen op een dergelijke termijn, dan kom je automa tisch tot een samenwerkingsconstructiezoals de nu voorge stelde pps-constructie. Wij willen inhoud geven aan de destijds in OKL-verband ge maakte afspraken. Voor de handhaving, liever nog, de verbe tering van de stedelijke voorzieningen is de ontwikkeling van een kwalitatief sterke woningbouwlocatie noodzakelijk. Ik ga in het vervolg van het verhaal nog wel even in op de risico's van de SOK, maar het grootste risico voor de stad Leeuwarden is dat wij de bouwstroom niet op gang krijgen. Deze samenwerking met een aantal stevige private partijen beoogt het op gang brengen van die bouwstroom. Er wordt continuïteit nagestreefd, er is sprake van risicospreiding en een gezamenlijke marktbenadering. Voor de PvdA-fractie zijn dit de belangrijkste voordelen van deze aanpak via de pps-constructie. Natuurlijk hadden wij heel graag een ver dergaande inperking van de risico's voor onze gemeente ge zien. Liever een eerdere levering van de gronden dan de nu voorgestelde just-in-time constructie, overigens altijd nog beter dan de bekende day-after oplossing. Liever hadden wij een indexering van de bijdrage aan het Fonds bovenwijkse voorziening gezien, nog liever een indexering aan de bij - drage de Haak. Een plezierige regeling van alle publiek rechtelijke risico's, bijv. in verband met de mogelijke aanwezigheid van schaarse diersoorten, zoals de Noorse woelmuis of de geelbuikpad. De realiteit geeft echter aan dat aan de voorliggende over eenkomst onder de huidige omstandigheden de meest optimale afspraak is gemaakt, die wij nu kunnen maken. Wij moeten niet langer talmen, het grootste risico dat Leeuwarden kan overkomen is dat er niet gebouwd wordt. Overigens wil ik kort nog een even op mijn suggestie om de voorziening in de overeenkomst over de planschade bij een ongunstige ontwikkeling van de jurisprudentie, wat in de commissie aan de orde is geweest, nog even herhalen. De partners houden op dit moment rekening met een bijdrage van zo'n 350.000,-. Mocht er een ongunstige ontwikkeling zijn in de jurisprudentie, dan is mijn suggestie dit over te hevelen naar het Fonds bovenwijkse voorzieningen. Onze partners rekenen toch al op zo'n bijdrage, dus zoiets moet te regelen zijn. Een vraag die bij de overigens enigszins gehaaste commis siebehandeling is blijven liggen is of de cv/bv-constructie wel van betekenis is in relatie tot de door de gemeente aangegane lening bij de BNG a raison van 36 miljoen, mei andere woorden is de gemeente hiermee niet aansprakelijk voor het gehele vreemd vermogen in de cv? Graag een ant woord van de wethouder hierop. De PvdA-fractie heeft in de commissie aandacht gevraagd voor de planning en de financiering van de publieke voor zieningen in de Zuidlanden. Volgens de SOK is de tijdige realisatie een inspanningsverplichting van de gemeente. Zo- Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 door een eenzijdige opbouw in de wijk wordt voorkomen. Wo ningen voor de toenemende groep ouderen, voor alleenstaan den, voor mensen met verschillende inkomens. Leeuwarden moet zodanig bouwen dat de huidige inwoners de stad niet hoeven te verlaten en verder moet Leeuwarden zodanig bouwen dat de doorstroming in de huidige woningvoorraad op gang wordt gebracht, hetgeen aan de onderkant van de woningmarkt meer lucht zal geven. De ontwikkeling van de Zuidlanden is volkshuisvestelijk gezien buitengewoon voor de stad als ge heel De meerwaarde van de pps-samenwerkingsovereenkomst is hel der. Het maakt het spoedig realiseren van een nieuwe woon wijk mogelijk. Haast is geboden. Gebruik maken van de ken nis van de private partijen. Kennis die de gemeente niet allemaal zelf in huis heeft. Een pps-constructie kan daar zeker in positieve zin toe bijdragen. Het aangaan van een pps-overeenkomst is altijd maatwerk. Eenduidige contracten zijn er niet en de plannen zijn altijd weer anders. De ri sico's zijn verdeeld en het is een kwestie van geven en ne men. Wij zien beide elementen ook in deze overeenkomst te rug Het risicoprofiel is hoog bij de exploitatie van de Zuid landen, dat kan niet ontkend worden. Een grondexploitatie is altijd risicovol, met en zonder pps. Denk aan de exploi tatie van het industrieterrein de Hemrik, waar destijds miljoenen, of waren het tientallen miljoenen, afgeboekt zijn. Van een pps-constructie was toen nog geen sprake. En voor de Zuidlanden geldt dat de schaal en de betrekkelijk lange exploitatieperiode belangrijke risicofactoren zijn. Interne beheersing via een goede overeenkomst is bepaald geen garantie voor een goede afloop in financiële zin. Met name factoren van buitenaf spelen daar een belangrijke rol. Om van het niet doorgaan van de Haak maar niet te spreken. Dan ontstaat er een geheel nieuwe situatie. Gunstig vindt de CDA-fractie dat de gemeente voldoende gronden in bezit heeft om die te leveren aan de GEM. Wij krijgen dan direct situaties dat er noodgedwongen exorbitant hoge prijzen moe ten worden betaald aan projectontwikkelaars. Speculanten hebben dus het nakijken, althans voorlopig. In die zin is de koersverlegging, die enkele jaren geleden is ingesteld met betrekking tot grondaankopen binnen het grondbedrijf, succesvol gebleken. Er wordt een voorzichtige start ge maakt, ook nu in het begin, met een tranche van 200 wonin gen. Wij vinden dat een zakelijke benadering. De belangrijkste onderdelen van de overeenkomst: de grond exploitatie en het masterplan. De grondexploitatie wordt jaarlijks herzien, elk jaar wordt bekeken hoe de vlag erbij hangt. Dat vinden wij een posi tief punt. De grondexploitatie biedt het financiële kader.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 4