Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03 ^lad 18 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 - dat het bijgevoegde (13e) concept notariële akte 4 samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden' artikel 3.3 onduidelijke omschreven is, waardoor verwarring kan ontstaan over de beëindigingsdatum van deze voorge nomen samenwerkingsovereenkomst met private partij - en; - dat door de onduidelijke omschrijving de samenwer kingsovereenkomst gezien kan worden dat deze voor onbepaalde tijd wordt aangegaan dringt aan: 1. dat het college duidelijk inzicht moet geven over de daadwerkelijke beëindigingsdatum van de samenwer kingsovereenkomst 2dat deze samenwerkingsovereenkomst zodanig aangepast dient te worden dat a. deze in termijnen van 5 jaar stilzwijgend wordt verlengd, indien de gemeenteraad voor afloop van een van de termijnen geen gegronde reden heeft om de samenwerkingsovereenkomst te doen staken of te doen wijzigen; b. na 4 termijnen van elk 5 jaar een extra termijn volgt van 2 jaar dienend als (tijd)buffer en om tot een goede afwikkeling te komen; cde samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden aangegaan dient te worden voor maximaal 22 jaar met inacht neming van artikel 25, zoals omschreven in het concept van de notariële akte; en gaat over tot de orde van de dag Deze motie is ondertekend door mijzelf en de heer Stoelin- ga. Tegelijk met de samenwerkingsovereenkomst besluit de raad vanavond over het masterplan. Het masterplan spreekt van een kwaliteitsplan dat gerealiseerd moet worden door bouwen in het midden en hogere segment en dan met name voor de koopmarktBouwen voor midden en hogere inkomens is inmid dels achterhaald. Door de kentering in de economie is de koopbereidheid, vooral in de middenklasse woningen, afgeno men. Op dit moment is het tegenovergestelde waar te nemen. De huurmarkt trekt weer aan. En dan spreek ik niet alleen over de goedkope huurwoningen. Zuiderburen heeft bewezen dat de duurdere huurwoningen als warme broodjes over de toonbank gaan en dat terwijl de huur al gauw rond de 800 ligt. Voorspellingen dat de economie eerdaags weer aan zal trekken zijn niet uitgekomen. Economen schetsen met de komende bezuinigingen en met de toename van werklozen in het verschiet een somber scenario voor de toekomstEr valt dus veel te zeggen om meer huurwoningen te realiseren in de plannen. Met het realiseren van huurwoningen in Leeuwarden- Zuid, variërend van laag tot hoog, creëer je de doorstro ming, wat wij zo nodig moeten hebben. Bij de corporaties bestaat de wens om mee te participeren in de Zuidlanden, maar zij zijn niet bereid of in staat de hoge grondprijzen te betalen. Daar om vindt onze fractie Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03 wel het investeringsbudget als het exploitatiebudget voor de bedoelde voorzieningen is nog niet gedekt. Nu kan ui teraard nog niet alles in concreto daarover worden gezegd, maar het is wenselijk om op korte termijn van gedachten te wisselen over het gewenste voorzieningenniveau en over de bijbehorende financiering. Wat dat betreft liever niet wachten tot de begroting van 2005. Hiertoe behoren ook de kosten voor beheer en onderhoud, ook die zullen wij in dit hele verband moeten meenemen. In de commissie is gesproken over het voor de PvdA-fractie belangrijke punt van sociale woningbouw. Wij stellen voor om dat niet hier geïsoleerd te bespreken, maar bij de be spreking van het woningmarktbeleidsplan te bespreken, dat na de zomervakantie zal verschijnen. Voor wat betreft de moties, worden eerst de antwoorden van de wethouder afgewacht. Nog enige woorden aan de dames en heren van het presidium. Ik heb bijzonder veel respect voor de wijze waarop de zware taak voor de programmering van deze raadsagenda is vervuld, maar het moet mij van het hart dat de raad ten aanzien van een aantal zware, complexe punten de laatste tijd toch wel enigszins gejaagd moet opereren. Ik noem in dit verband de onderhavige samenwerkingsovereenkomst, maar ook de samen werkingsovereenkomst '3 PLUS' die later op de avond op de agenda staat. Ik en naar ik verwacht ook een aantal andere raadsleden hebben het vertrouwen erin, dat u wellicht na een korte terugblik op één jaar functioneren in het presi dium ook tot de conclusie komt dat in de politiek haast zelden te prefereren is boven zorgvuldigheid. De heer Van der Wal (SP)Wat betreft de samenwerkingsover eenkomst ziet onze fractie het nut van een samenwerkings overeenkomst met marktpartijen. Wij begrijpen dat bij zo'n overeenkomst risico's genomen moeten worden en ook dat het een lange periode bestrijkt en er dus nog veel hiaten en onzekerheden zijn. Er zijn vorige week vragen over gesteld en het blijft ook lastig in zo'n complex verhaal om alle voor- en tegenargumenten af te wegen. Al met al zijn wij geen tegenstander van deze samenwerkingsovereenkomst. Wij zijn ook geen tegenstander van nieuwbouw en wij vinden het ook geen probleem dat er nieuwe woningen voor hogere en middeninkomens gebouwd worden. Wat wij wel missen in de plannen van het college is de woningbouw voor de lagere in komens en de sociale huurbouw. In de contourennota van Leeuwarden-Zuid werd nog over 10% bouw voor de laagste in komensgroep gesproken. Het CDA, PAL/GL en de SP hebben des tijds al gepleit voor meer huurwoningen. De SOK spreekt al leen over de midden en hogere inkomens. Wij vinden dat men sen uit de lagere inkomensgroep ook een plek verdienen in de Zuidlanden. Dan gaat het om huurwoningen en echt goedko pere koopwoningen. Dit vinden wij van principieel belang. Überhaupt vinden wij de bouwplannen in Zuidlanden, het gewenst dat de gemeente Leeuwarden in overleg gaat met de corporaties om voor een redelijke prijs grond aan te bieden en te bebouwen, zodat de corporaties winst kunnen maken en deze winsten kunnen gebruiken voor het realiseren en in stand houden van betaalbare woningen elders in onze gemeente. Ook zou het een optie kunnen zijn om in plaats van alle gronden in de Zuidlanden te verkopen stukken grond in eigendom te houden van de gemeente, deze te bebouwen en vervolgens erfpacht in te voeren. Er waren vorige week nogal wat raadsleden die problemen hadden met onze motie en vooral de vastgestelde 2 0% sociale woningbouw leverde nogal wat commentaar. Onze fractie komt nu met de volgende aangepaste motie: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2 003; behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden; overwegende dat - in het kader van de stadsvernieuwing veel woningen in de sociale sector gesloopt zijn of hiervoor nog op de nominatie staan om plaats te moeten maken voor woningen die bedoeld zijn voor personen met midden en hogere inkomens; - de woningvoorraad in de sociale sector sterk is af genomen, waardoor een wachtlijst is ontstaan van meer dan 2 jaar met als gevolg dat de doorstroming stagneert - in Leeuwarden-Zuid en Zuidlanden een gedifferenti eerde bevolkingsopbouw gewenst is; spreekt uit: dat het college bevordert dat minimaal 15% van de in totaal te bouwen woningen in Leeuwarden-Zuid en De Zuidlanden in de sector sociale woningbouw gebouwd moet worden en dat de te bouwen sociale woningen vraaggericht onderverdeeld worden in de sociale huur en koop; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mijzelf, de heer Stoelinga namens de LL-fractie en door mevrouw Inberg namens de D66- fractie Tot slot dienen wij een motie in over huurwoningen voor de midden en de hogere inkomensgroep "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2003; behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden; overwegende - dat de landelijke huurwoningsector gestimuleerd wordt door de overheid (Postbus 51) - dat veel vraag is ontstaan in de huurwoningsector binnen de gemeente Leeuwarden in nieuwbouwwijken; Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 Blitsaerd en de inbreidingslocaties erg eenzijdig. Alles is gericht op de kopers van woningen in midden, hogere, hoog ste en allerhoogste segmenten. Waarom zoveel gericht op du re koopwoningen? Weliswaar is in het OKL afgesproken een bepaalde kwantiteit aan woningen in de gemeente Leeuwarden te leveren, maar daar is niks gezegd over kwaliteit. Wij vragen ons af of er zelfs in een tijdsbestek van 15 tot 20 jaar zoveel vraag naar is. Waarop steunt de visie van de gemeente? Wat zijn de gevolgen van deze plannen voor de wo ningmarkt en de rest van de gemeente? Daar is ook bij de contourennota en de intentieovereenkomst door verschillende partijen naar gevraagd, maar eigenlijk niet op ingegaan. Wat wij missen is een integrale visie van het college op de woningmarkt voor de komende jaren. Een visie die ook bijge steld wordt aan een veranderende markt en ook basis is voor de nieuwbouwplannen, zoals die afgelopen week gepasseerd zijn en ook de komende week weer zullen passeren. Wat betreft de moties van de PAL/GroenLinks-fractie, die zullen wij allebei steunen. Mevrouw Dolstra (LL)In de raadsvergadering van 6 mei is onze fractie al ingegaan op de SOK en hebben hierover onze mening gegeven en dat is door enkele raadsfracties niet in dank afgenomen. In ieder geval hoef ik daar nu niet al te uitgebreid meer over te doen. Wij blijven van mening dat het economisch onverantwoord is dat gemeente voor langere periode een samenwerkingsovereen komst aangaat met private partijen met de nodige risico's van dien. De overeenkomst baart onze deste meer zorgen, omdat men de aflooptijd niet nadrukkelijk in de besluitvor ming heeft meegenomen. Ik zal u een voorbeeld noemen. In de overeenkomst van 3 PLUS staat vermeld wanneer men de overeenkomst aangaat en ook wanneer deze beëindigd gaat worden, nlop 31 december 2014. Dit staat te lezen in een concept van een notariële acte op blz. 3, art. 1, punt 2. In het dertiende concept van de notariële acte, en nu spreek ik over de SOK Zuidlanden, staat in art. 3, punt 3 dat de overeenkomst heden inwerking treedt en duurt zolang de locatieontwikkeling en/of projectontwikkeling nog niet voltooid zijn, met andere woorden de gemeente zit hier aan vast voor onbepaalde tijd. Het kan 2 0 jaar duren, waarbij het niet uit te sluiten is dat de verbintenis zelfs 30 jaar kan duren. Voortijdig deze te ontbinden zou gepaard kunnen gaan met financiële offers, welke mogelijk kan leiden tot een zware last voor onze volgende generatie. Wij dienen daarom de volgende moties in: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2003; behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden; overwegende - dat de economische ontwikkelingen achter blijven en onvoorspelbaar zijn;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 5