Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 003 •%'lad 22 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 genomen. Het punt van zorg is voor ons het tijdstip waarop de raad betrokken wordt bij deze beslissingen. De cv/bv constructie bergt het gevaar in zich dat de raad pas aan het eind van de fuik nog mag meepraten. Ik ga er overigens vanuit, en ik zou graag antwoord van de wethouder hierover hebben, dat er nog over het masterplan gesproken zal wor den De bv GEM-beheer in deze hele constructie krijgt erg veel macht met directeuren, die letterlijk en figuurlijk buiten de organisatie zitten. De binding, die wij kennen met de directeuren van de diensten die soms bij de raadscommissies aanwezig zijn, bestaat in deze constructie helemaal niet meer. Het op afstand zetten van grote uitvoeringslichamen zet helaas ook de beleidsinvloed van de raad op grote af stand. Wij hebben het gezien bij Fryslan Miljeu, waar na de privatisering beslissingen zijn genomen, die grote' gevolgen op het gebied van financiën en milieu hebben, maar waarover in de raad geen enkel principiële discussie heeft kunnen plaatsvinden. Wij willen die fout niet opnieuw maken en willen daarom vooraf de volgende afspraken maken. Ik lees daartoe de motie voor, die vanmiddag pas is gemaild en die nog niet iedereen heeft kunnen lezen. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 en 14 mei 2003; behandelende de Samenwerkingsovereenkomst Zuidlanden en krediet t.b.v. Samenwerkingsovereenkomst De Zuid- landen; overwegende - dat het sluiten van de samenwerkingsovereenkomst verstrekkende gevolgen voor een groot gebied gedu rende een zeer lange periode heeft; - dat in de loop van de samenwerkingsperiode steeds opnieuw zwaarwegende besluiten moeten worden geno men; - dat door het vormen van een aparte beheers bV: GEM Zuidlanden Beheer BV, veel invloed aan een beperkte groep bestuurders wordt gegeven voor het nemen van die besluiten; - dat er, gezien deze tot nu toe betrekkelijk weinig gebruikte CV/BV constructie, nog weinig ervaring is met het omgaan met deze op afstand van de raad staande beheersvorm; - dat het van groot belang is dat de raad voeling houdt met de te nemen besluiten in GEM Beheer BV; besluit - de verantwoordelijk wethouder opdracht te geven zorg te dragen voor een terugkoppeling naar de raad om trent de te nemen besluiten in de GEM Beheer BV op een wij ze die de betrokkenheid van de raad recht doet - derhalve de wethouder opdracht te geven de te be spreken agendapunten op de aandeelhoudersvergaderin gen van de BV tijdig ter kennisname van de raad te brengen alsmede het standpunt dat de wethouder met betrekking tot die standpunten namens de gemeente Leeuwarden wenst in te nemen; - onder tijdig te verstaan dat deze standpunten indien gewenst geagendeerd kunnen worden in de raad/raads- commissies voorafgaand aan de aandeelhoudersvergade ring; en gaat over tot de orde van de dag Het gaat in feite om een praktische route, raadsleden heb ben recht op inzage in de stukken van de aandeelhoudersver gaderingen. Het gaat er alleen om dat wij die op tijd ont vangen, zodat wij ons oordeel daar nog over kunnen geven en dat oordeel ook kunnen meegeven aan de wethouder in die vergadering De Voorzitter: De raad heeft haar eerste termijn gebruikt. Het woord is nu aan het college. Voordat ik wethouder Waan- ders het woord geef, wil ik even een opmerking maken over motie 2 van de PAL/GL-fractie over het masterplan en de sa menwerkingsovereenkomst en daaruit voortvloeiende goedkeu ring van het beeldkwaliteitplan. Afgezien van datgene wat de wethouder zo meteen zal meedelen en zal geven als haar politieke standpunt, wil ik graag op basis van de WRO en op basis van de Gemeentewet toch even refereren aan het uit gangspunt dat het bestemmingsplan kaderstellend is. Het be stemmingsplan wordt vastgesteld door de raad en het bestem mingsplan is ook het enige plan dat de burgers bindt. Dat houdt in dat alle andere plannen daaraan ondergeschikt zijn en dat zijn uitvoeringsplannen, die voortvloeien uit het bestemmingsplan. En als u nu vraagt om hier het masterplan vast te stellen, dan is het aan de wethouder om daarmee om te gaan, maar ik zeg u wel dat op basis van de WRO en de Gemeentewet, en dat laatste met name in het kader van het dualisme en daarom refereerde ik er ook aan, het bestem mingsplan uw verantwoordelijkheid is en dat de uitvoerings plannen de verantwoordelijkheid zijn van het college. Dat doet evenwel niets af aan de beantwoording van de zijde van het college, van de wethouders. Ik geef het woord aan mevrouw Waanders. Mevrouw Waanders (wethouder)Om de ook aan het college be perkt toegewezen spreektijd niet bij voorbaat te over schrijden begin ik met de opmerking dat het college ui teraard dank zegt voor alle positieve woorden, die gewijd zijn aan de stukken, die nu voorliggen, maar ik zal daar verder niet op reageren. Er zijn nog wel een aantal kanttekeningen geplaatst, deels een herhaling van wat in de commissie geweest is, maar het lijkt mij wel goed, dat wat naast de echt wat beschouwende opmerkingen te berde is gebracht, daarop kort terug te ko men De heer Van der Wal maakt nog een opmerking over het feit dat wij bij de start van het proces en bij de selectie van partijen, die deel konden nemen aan de samenwerking, bij BlacJ i 9 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 003 - dat de WKA (Woonbond Kennis- en Adviescentrum) en de Nederlandse Woonbond benadrukken: om een sterke po sitie te verkrijgen er keuzevevrijheid moet zijn op de woningmarkt; dringt aan: dat naast het aanbod koopwoningen er huurwoningen moe ten worden gerealiseerd in het nieuwe stadsdeel Leeu warden-Zuid (Zuidlanden) bestemd voor de midden en ho gere inkomens en gaat over tot de orde van de dag Deze motie is ondertekend door mijzelf en de heer Stoelin- ga. De heer Stoker (CU)Dit is een belangrijk voorstel, waarin wij als gemeente een heel stuk verder kunnen komen voor wat betreft de gewenste en broodnodige realisatie van onze doelstellingen op het gebied van de woningbouw. Maar ook een voorstel dat in een situatie van een krimpende markt beslist niet zonder risico's is. In artikel 9, punt 8 stelt men vast dat een redelijk rende ment op het risicodragend vermogen gesteld moet worden op tenminste 15% over de gehele looptijd en die looptijd kan lang zijn. Dat is behoorlijk hoog, een rendement als dit wordt wel eens toegepast voor een project met een korte tijdsduur, maar niet zo snel voor iets dat zo lang loopt als dit. Het risico dat je je uit de markt prijst is zo al leen maar groter. Je maakt de woningen in het project zo onnodig duur. Wij hebben zo onze twijfels of dit dan wel zo verstandig is. De twee moties van de PAL/GL-fractie ondersteunen wij van harte, wij hebben ze medeondertekend, de inhoud is door de heer Van der Wal belicht en dat hoef ik niet nog eens op mijn manier te vertellen. De moties van de LL-fractie vind ik wat prematuur, want het woningmarktbeleidsplan is hier nog niet besproken. Wij heb ben wel in het verleden al gegevens gezien van de woning markt en daar bepaalde conclusies uit getrokken. Wil je dat gaan herijken, dan moet je dat doen op basis van goede ge gevens. Hoewel ik het zeer betreur dat het woningmarktbe leidsplan er nu niet ligt, dat begrijp ik, maar ik snap ook wel dat een dienst en een college niet alles tegelijk kan. Dus ik zal die motie niet steunen, omdat wij onze standpun ten daaromtrent willen bepalen als het woningmarktbeleids plan er ligt. De heer Jacobse (NLP)De NLP-fractie was een van de fer vente aanhangers van het actieve grondaankoopbeleid. Wij staan volledig achter 'Leeuwarden open stad' en wij hebben ook geen principiële bezwaren tegen een pps-constructie Wij doen dat o.a. bij Blitsaerd, bij 3 PLUS. Het is natuur lijk geen wondermiddel, maar dat betekent dat je keer op keer moet bekijken of dat het instrument is dat je nodig hebt ■"■""■q Blad 2 O Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 0 03 Wij hebben ook de intentieovereenkomst ondersteund. Aan ons is nu de taak om te beoordelen of de uitkomst van de onder handelingen, die op basis van die intentieovereenkomst zijn gevoerd, tot een voldoende resultaat hebben geleid. En die uitkomst is dat het risico voor ons als gemeente in overwe gende mate is gekomen. Op zichzelf kan dat, maar dat bete kent dan ook o.i. dat wie het risico draagt ook grotere sturingsmogelijkheden moet hebben, want dat is in het be drijfsleven ongeveer ook wel zo. Wie het grootste risico draagt, heeft ook de grootste sturingsmogelijkheden. Vaak is het ook zo dat degene die het grootste financiële risico loopt ook een groter deel van de financiële opbrengst krijgt Het is een mooie wijk met veel groenvoorzieningen. Dat is uiteraard ook bedoeld om de verkoopbaarheid te stimuleren. Op zichzelf is daar niets op tegen. Alleen de kosten zijn structureel niet verwerkt, het onderhoud niet en ook het onderhoud en afschrijvingen van kunstwerken e.d. niet. Het is de grote vraag voor ons of op de lange termijn deze wijk een positieve financiële bijdrage zal leveren aan de ge meentelijke exploitatie. De uitkomst van de onderhandelingen is altijd een proces van geven en nemen. O.i. heeft de gemeente veel moeten ge ven en hebben de private partijen weinig risico genomen. De uitkomst moet je ook altijd zetten tegenover het alterna tief en dat is het eigen beheer: het geheel voor eigen risico ontwikkelen. Ten opzichte van de SOK is er nauwelijks sprake van meer risico's. Bij de beheerskant levert het wel veel voordelen op en als wij kijken naar de risico's versus de opbreng sten: de risico's lopen wij al, de opbrengsten zijn dan ook volledig aan ons. Natuurlijk zit je met het verwerven van kennis, maar kennis kun je niet alleen door het sluiten van zo'n constructie verkrijgen. Kennis kun je ook op andere manieren inhuren. Conclusie voor ons is dat het zelf doen een aanvaardbaar alternatief is geworden en in die situatie, waarin je zegt van wij kunnen het beter helemaal in eigen hand doen, moet dat o.i. de voorkeur genieten. Onze zienswijze is derhalve dat de SOK, zoals die nu voor ons ligt, niet is wat wij daarvan bij het sluiten van de intentieovereenkomst hadden verwacht en dat die als dusdanig niet zou moeten worden ge sloten Voor de goede orde, over het masterplan, het is bekend dat wij tegen de natte natuur zijn, omdat dat onderdeel een grondexploitatie kent, die wij zeer te negatief vinden. Mevrouw Inberg (D66)Wij zijn redelijk positief tegenover samenwerking met marktpartijen in een pps-constructie, mits daarover goede afspraken in terugkoppeling naar de raad zijn gemaakt. Het is immers een groeimodel waarbij in de loop van de tijd nog veel deelbeslissingen moeten worden O

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 6