Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 •*5iad 34 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 den, verkocht wordt. Dan weten wij in ieder geval zeker dat wij onze taakstelling niet halen. Ik ga naar de heer Jacobse van de NLP-fractieHij zegt: het alternatief is een aanvaardbaar alternatief en dat be tekent gewoon zelf daar veel meer positie innemen zonder de marktpartijen. Het is een alternatief, maar toch - en col lega Waanders zei dat al - als je kijkt naar kennis is dat niet het alternatief dat ons voor ogen staat. Willen wij in het tijdvak dat aangegeven is die woningen ook feitelijk realiseren, dan moeten wij onorthodoxe maatregelen nemen om met andere partijen die woningen neer te zetten. Daarom heeft het college gekozen voor een pps-samenwerking met verschillende partijen, of dat nu binnenstedelijk is of in Zuid, dan kunnen wij voor die taakstelling staan. De erva ring laat zien, mijnheer Jacobse, en u bent er ook zelf ge tuige van geweest de afgelopen 5 jaar, dat als wij dat op een meer traditionele manier doen, wij niet die resultaten kunnen halen. De Voorzitter schorst om 21.15 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.35 uur de vergadering. De Voorzitter: Ik wilde enige complimenterende zinnen uiten richting de raad. U heeft zich keurig aan de tijd gehouden. Het college heeft zeer uitgebreid antwoord gegeven. Ik geef u de kans voor de tweede termijn. De heer Van der Wal (PAL/GL)Ik heb met verbazing kennis genomen van met name de standpunten van CDA, PvdA, WD in vergelijking met de pps-constructie zwembad. Als je nagaat op welke slakken toen zout is gelegd en nu een immens gro ter plan met, wat ik dan maar noem, pr-praat wordt goedge keurd, dan bewijst dat voor mij hoe groter de plannen hoe gemakkelijker ze door de raad gaan. De opmerking van wethouder Brok hierover begrijp ik hele maal niet, want deze opmerkingen in relatie met de vorige pps-constructie was helemaal niet aan het college, maar aan de collega's raadsleden gericht. Want wij waren het wel eens met het voorstel van het college. De eerste motie die wij hebben ingediend, het punt waar wij bedenkingen tegen hebben, dat de GEM, waar de gemeente in derdaad voor de helft aandeelhouder van is, als zij het bouwprogramma wijzigen ook automatisch het masterplan wordt gewijzigd en dat de gemeente alleen maar instemmingsrecht heeft als het over openbaar gebied gaat. Dat vind ik veel te kort. Het masterplan is ook toetsmiddel voor de uitwer king van de bestemmingsplannen. Daarom hebben wij tegen dat punt bedenking en dat punt komt in de tweede motie terug om daar een andere regeling voor te voeren. Wat betreft de risico's ga ik gemakshalve maar even verwij zen naar de inbreng van de heer Jacobse, ook bij interrup tie. Onze fractie heeft inderdaad ingestemd met de inten tieverklaring. Daar stonden bedragen in, wij zijn ervan uitgegaan dat dat tegen contante waarde is en nu blijkt dat die dus per jaar minder worden. Daar richt de bedenking zich tegen. Alleen al voor de Haak betekent het later stor ten zo'n twee miljoen euro verlies. De 30 gulden per vierkante meter, die ook al verlaagd kan worden tot 15: wij zijn er destijds bij de intentieverkla ring vanuit gegaan, dat die 3 0 gulden ook op contante waar de was begroot. Daar mag je ook vanuit gaan, als je praat over een plan met zo'n lange looptijd. Als je meer risico loopt t.o.v. de intentieverklaring, dan is het ook logisch dat je dan meer inbreng en sturing hebt. Wij constateren de tegenovergestelde beweging t.o.v. de in tentieverklaring, vandaar dat wij onze bedenkingen hebben geformuleerd, nogmaals op uitnodiging van het college. Dan motie 2. Het masterplan en de wijzigingen worden vast gesteld door de gemeenteraad. De wethouder heeft in de be antwoording gezegd, als je nu akkoord gaat met de samenwer kingsovereenkomst, dan besluit je impliciet tot het vast stellen van het masterplan. Daar is allerlei verwarring over. De ene vindt dat daar het ontwikkelplan de grondslag is. Mevrouw Inberg gaat er ook vanuit dat wij nog eens later dat masterplan vaststellen. Er is dus allerlei ondui delijkheid over. Omdat het in de samenwerkingsovereenkomst eigenlijk, als je het besluit leest wat nu voorligt, alleen maar gaat over 290.000,- om die cv/bv op te richten en dat bedrag te dekken. Dus wij nemen helemaal geen besluit om akkoord te gaan met de samenwerkingsovereenkomst en dus ook niet met het masterplan. En deze motie, deel 1, wil be reiken dat de raad het masterplan, het planologische uit gangspunt, vaststelt en de eventuele wijzigingen daarop. Overigens ben ik helemaal niet tegen het masterplan, omdat ik vind dat het masterplan wel degelijk verbeteringen in zich heeft t.o.v. het ontwikkelplan, bijv. de overkluizing in het centrumgebied staat wel in het masterplan, maar niet in het ontwikkelplan. Wat stellen wij nu vast? Volgens Van Mourik, begreep ik, het ontwikkelplan en volgens de wethou der impliciet het masterplan. Om aan die onduidelijkheid een eind te maken hebben wij besluit 1 in de motie, dat het masterplan en wijzigingen daarvan worden vastgesteld in de gemeenteraad. En dat willen wij graag handhaven. Dan punt 2. In de raadsbrief staat 'beeldkwaliteitsplan' en dat had volgens de wethouder 'stedenbouwkundig plan' moeten zijn. Ik ben best bereid om uit deel twee van de motie 'beeldkwaliteitsplan' en 'projectgebied' te schrappen, dan moet u ook de voegwoordjes anders lezen. Als alles goed gaat dan komt het stedenbouwkundig plan tegelijk met het uitwerkingsplan voor het bestemmingsplan aan de orde, maar de praktijk leert dat er heel vaak wordt gebouwd op het globale bestemmingsplan en dat zo'n uitwerkingsplan, door allerlei procedures verwrongen, van het bestemmingsplan, de Blad 3a Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2 003 Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 12 en 14 mei 2003 voorstel richting commissie komen en dan kunnen wij daar nog eens even over doorpraten. De motie echter, waarin u zegt, dat de agenda's van de aan deelhoudersvergaderingen van tevoren bekend moeten zijn en dat er gelegenheid moet zijn om erover te spreken, de wet houders moeten ook aangeven wat ze in gaan brengen, daarvan denk ik dat dat echt haaks staat op het aangaan van zo'n overeenkomst, op een cv/bv-constructieAfgezien van het feit dat het volstrekt haaks staat op de invoering van het duaal stelsel. Het kan ook nog zijn dat er punten op die agenda staan, die überhaupt niet in de openbaarheid aan de orde kunnen komen, dan levert dat weer allerlei problemen op. Als u zo weinig vertrouwen heeft in niet alleen deze constructie, maar ook in dat wat nu voorligt, waarbij ik u er ook nog eens op wijs dat dat wat aandeelhouders wel en niet kunnen nadrukkelijk is verwoord in de stukken, dan denk ik dat het college uw vertrouwen niet eens waard is. Als u vervolgens zegt wij doen het wel, maar via een ach terdeur willen wij alles weer terughalen, bijv. via het be spreken ook van die agenda's, dan moet u een keuze maken. Het college wijst die motie af. (Mevrouw Inberg: Ik vind het vervelend dat u over vertrouwen spreekt. Zo hebben wij het helemaal niet ingebrachtdat wij u niet vertrouwen. Het gaat erom dat de raad haar controlerende taak kan uitvoeren. Als u zegt wij stellen voor, en dat moet dan heel royaal zijn, dat wij u informeren over de voortgang, dan is het inderdaad dus zo dat wij over die beslissingen, die naar ons idee misschien fout zijn, helemaal geen controle kunnen uitoefenen. Ik vind het een zwaktebod als u het op deze manier stelt. Ik wou bezwaar maken tegen het gebruik van de woorden dat wij geen vertrouwen hebben.) Gelet op de constructie waarvoor gekozen wordt, wat ook enige afstand impliceert, dat hebben wij ook van meet af aan aangegeven, plus het feit wat is afgesproken over de bestemmingsplannen en de betrokkenheid van de raad daarbij plus de instrumenten die normaliter ingezet worden om uw controlerende taak te kunnen uitvoeren, denk aan de instru menten die in het kader van de planning en controlcyclus aan de orde zijn, lijkt mij dat de raad geen enkel probleem kan hebben om die controlerende functie ook uit te voeren. De Voorzitter: Dit lijkt mij een uitbundige beantwoording door het college. Wil wethouder Brok nog iets toevoegen? De heer Brok (wethouder)Ik zal in een paar minuten toch nog een aantal dingen vanuit het college naar voren bren gen. Om te beginnen de inbreng van de PAL/GL-fractie De heer Van der Wal heeft in de commissiebehandeling in zijn betoog nog eens gesteld dat je ook mag verwachten van de politiek dat men enigszins consistent en consequent is. Ik heb nogmaals de inbreng van zijn fractie gelezen bij de behandeling van de intentie-overeenkomst en nogmaals juist die punten waarmee u toen akkoord bent gegaan en waar u geen enkele opmerking over heeft gemaakt, daar legt u nu vanavond, maar ook bij de commissie, zo zwaar het accent op. En wat u ook deed bij de commissiebehandeling, en dat doet u nu weer, is verwijzen naar de pps, zoals die voorge steld is bij het KalverdijkjeWaarschijnlijk is die behan deling en de afloop van die discussie voor u zo frustrerend geweest dat u dat steeds weer terug laat komen, ook weer in deze beoordeling. Het college wijst u erop dat het een be sluit is geweest van uw raad om daarmee niet akkoord te gaan. Wij vinden het dan ook jammer dat u dat punt voortdu rend terug laat komen. (De heer Jacobse: De heer Brok doet weer alsof de verwachting die wij hadden bij het sluiten van de intentie-overeenkomst weergeeft wat er vandaag op tafel ligt. En dan wil ik niet spreken over de besloten bijeenkomstdie wij gehad hebben met u, maar toen is ook heel duidelijk aangegeven dat het econo misch tij ondertussen zo verslechterd was dat er toch ook op het gebied van de onderhandelingen enige veren van de gemeente gelaten moesten worden en dat dus ook een aantal verwachtin gen, die wij hadden bij het sluiten van die intentie overeenkomst, niet gerealiseerd zijn geworden. Dus er ligt nu toch wel duidelijk een afwijkend resultaat ter tafel t.o.v. die intentie-overeenkomstU doet net of het één op één hier vanavond vertaald is. Dat doet het college helemaal niet. Ik wijs erop wat de in breng geweest is van de desbetreffende fractie bij de in tentie-overeenkomst en er is met geen woord gerept over de punten, die vanavond zo waardevol worden geacht, daar maak ik bezwaar tegen. De WD-fractie heeft een opmerking gemaakt over en percen tage dat afgezonderd zou kunnen worden voor kunst in die wijk. U doet daarbij de suggestie om daar te komen met be paalde landmarks. U weet dat wij in Hempens-Teems buiten gewoon positieve ervaringen hebben met een dergelijke in vulling. Het is niet mogelijk vanavond uitvoerig in te gaan op suggesties die u doet, maar het klinkt meer dan sympa thiek. Ik zeg u toe dat op enig moment het college terug komt of er iets te doen is met het voorstel, zoals u dat hier suggereert. (De heer Van Mourik: De wethouder zegt enig moment, maar mijn verzoek is concreet om het in de volgende vergadering met de partners aan de orde te stellen. Ik zal het daar aan de orde stellen en kom er later uitge breider in het overleg op terug, maar wij houden u op de hoogte Dan een opmerking in de richting van de LL-fractie. Mevrouw Dolstra doet de suggestie om de gronden op een bepaalde ma nier uit te geven en dan ook nog in erfpacht. Als u nu wer kelijk denkt dat dan die 6500 woningen in het tijdvak, dat het college voor ogen staat, echt nog verkocht kunnen wor den, dan heeft u het mis. Er zit echt geen mens te wachten op een huis dat op erfpachtbasis in Friesland, in Leeuwar-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 9