Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
terug en dan moet je nog meer plankosten maken. De grootste
noodzaak is, ik heb al uitgelegd waarom optimalisatie soms
nodig is, dat je binnen de financiële kaders blijft.
Dan het andere grote punt, de sociaal culturele voorzienin
gen in het centrumgebied. Het zijn niet alleen de sociaal
culturele voorzieningen, het zijn ook de commerciële voor
zieningen en het zijn de zorgvoorzieningen. Het is inder
daad de bedoeling dat het een combinatie van drie wordt en
een multifunctioneel centrum is niet zozeer een modekreet,
maar een multifunctioneel centrum is een centrum in dat
centrumgebied. Dat betekent niet noodzakelijk dat het één
gebouw hoeft te worden, maar waar die verschillende func
ties bij elkaar gebracht worden voor die hele wijk. Dat is
op het moment een groot probleem. Ik heb u in de commissie
de problemen geschetst en ook onze marginale rol wat dat
betreft als verschaffer van middelen. We hebben een ISV 2
budget en we weten nog steeds niet hoe groot dat is en er
is een inspanningsverplichting van een goede negen ton naar
NWF. We hebben, als dat ISV 2 budget komt, daar al een fors
bedrag van wegbestemd naar Achter de Hoven. Dan moeten we
kijken wat er overblijft en dan moeten we maar zien wat wij
uit eigen middelen als gemeente bij de Vrijheidswijk bij
het centrumgebied nog kunnen aanpassen. Dan blijft het een
op dit moment financieel nog niet verschrikkelijk helder
verhaal. Dan moeten daar vooral op dit moment nog einden
aan elkaar geknoopt worden. Dan moeten we kijken wat we
voor mogelijkheden hebben en hoe ver onze polsstok ons in
staat stelt te springen. Als u zegt van 4die scholen moeten
er nou eens in'dan denk ik, wie levert daar dan de midde
len voor. U kent de krapte waarin we ons op dit moment be
vinden. Dus ik kan u onmogelijk zeggen hoe reëel het op dit
moment financieel is en hoe uitgebreid dat multifunctioneel
centrum en hoeveel functies dat centrum dan al zal gaan
tellen. Wat die zorgvoorzieningen betreft, dat lijkt wel
goed te komen, omdat de investeerders het daar voor een
goed deel zelf op kunnen brengen. Voor de rest van de voor
zieningen, die winkels, iemand van u heeft gezegd dat ie
mand zich garant wil stellen voor de winkels, dat zou ik u
beslist niet na willen zeggen, zeker niet op dit moment.
Dus hoe financieel haalbaar dat op dit moment is, daar kan
ik u weinig van zeggen. U moet maar eens even kijken, ik
kan me dat ook niet zo voor de geest halen waar u dat zou
vinden, maar u moet maar eens kijken. Ik weet niet precies
wat dat voor voorschriften geeft.
Dan de plankosten van de Noordrand 50.000 gulden. Het meest
logische zou zijn die plankosten te laten drukken op de
stedelijke vernieuwing. Maar ik heb u nu net gezegd hoe
lastig dat financieel zit en daarom hebben we daar niet
voor gekozen. Daar wordt in dit stuk melding van gemaakt.
Dus we hebben er niet voor gekozen om die plankosten, die
ergens anders voor zijn gemaakt, nu te laten drukken op de
stedelijke vernieuwing in de Vrijheidswijk
De heer Wijmenga is blij met de scan, heeft toch zorgen.
De deelplannen voor de zomer. Als het goed is zou u nu voor
noordoost een deelplan hebben ontvangen. Dat hebt u niet
ontvangen. Wat is hier nu aan de hand? U hebt kennis kunnen
nemen van een plan wat voor de noordoost rand is ontworpen
en waar een magistraal tekort op zat. Dat is voor de ge
meente aanleiding geweest om te zeggen: dit plan gaan we
niet mee akkoord, dat doen we niet.
Daar is de SHF mee akkoord gegaan. Dat betekent dat er nu
wordt gepraat over wat voor plannen dan. Vorige week is
daar overleg over geweest. De CHF beweegt zich nog steeds
binnen de uitgangspunten van het wijkontwikkelingsplan en
zal nu met planvorming voor het noordoostelijk en vervol
gens voor het noordwestelijk gebied komen, maar door het
plan wat wij hebben gemeend te moeten afwijzen is daarop
vertraging ontstaan. Dus ik heb u dat plan nu nog niet te
presenteren
Voor al dit soort dingen geldt natuurlijk, dat geldt ook
voor de snelheid waarmee los van de financiële situatie de
voorbereiding en het intekenen van het programma in het
centrumgebied tot stand komt, dat wij niet alles alleen
doen, dat wij in de Vrijheidswijk alles met partners doen.
Dat het zuidwestelijk gedeelte samen met NWF wordt ontwik
keld en dat het centrumgebied door NWF wordt ontwikkeld,
mogelijk samen met CHF, dat de noordrandgebieden ontwikkeld
worden door de CHF. Wij zijn voortdurend afhankelijk van
wat onze partners daar aan snelheid kunnen opleveren en
soms is die snelheid ons te traag, maar ontbreekt het ons
ook aan de middelen om ze alleen maar een grote schop te
geven dat ze sneller gaan. Dat is dan soms wat te simpel.
Maar u mag ervan overtuigd zijn dat wij ons best doen.
Dan kom ik bij meneer Dekker die toch een beetje het colle
ge mede verantwoordelijk wil maken voor de ellende die Bal
kenende aanricht, althans in zijn woorden en dat lijkt me
wat te ver gaan. Van aanhoudende sloop is geen sprake. Er
zijn plannen voor sloop geweest in zuidwest. Die zijn in
middels voor een groot deel uitgevoerd, voor wat betreft de
laagbouw. Er staan nog twee flats op de nominatie om te
slopen. Verder staat de Annie Westlandflat nog, waarvan de
sloop, gezien de ontwikkeling van de markt, vooruit is ge
schoven en daar laat ik het ook bij tot 2006 of 2007, zoals
u in de tekst hebt kunnen lezen. Verder vindt er binnen de
Vrijheidswijk geen grootschalige sloop plaats. Er kan eens
hier en daar een blokje in de noordrand verdwijnen, er kan
eens een pleintje aangepast worden of een rijtje gecreëerd
worden, maar grootschalige sloop zal er naar alle verwach
ting en ook overeenkomstig het wijkontwikkelingsplan niet
plaatsvinden. Dus als u zegt grootschalige sloop of dat het
slopen maar aanhoudt, dan vind ik dat u er een klein beetje
een karikatuur van maakt
(De heer JacobseU heeft het betoog van de SP-fractie niet
begrepen
Dat lijkt me lastig voor u om te beoordelen.
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18
juni 2003
Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
steld, weg te werken. Dat is de stand van zaken en ik hoor
net vandaag, want elke dag levert nieuws op, dat men goede
vorderingen maakt, dat verwacht wordt dat we er uit komen,
d.w.z. de gemeente en de NWF en dat we er op rekenen, met
alle voorbehouden van dien, maar ook die vraag beantwoord
ik hier nu meteen maar even, dat ik natuurlijk te allen
tijde bereid ben, wanneer dat uitkomt en ook uit eigen be
weging als dat zin heeft, u op de hoogte te houden van
nieuwe vorderingen en nieuwe financiële gegevens. Bij voor
keur ga ik u dan niet rapporteren dat we financiële tekor
ten of debacles meemaken. Want ik heb u gezegd, het is de
bedoeling dat we binnen die financiële kaders blijven. Het
is mijn absolute bedoeling dat we binnen die financiële ka
ders blijven. Ook als daarvoor optimalisatie en een iets
mindere glans, dat zou kunnen, mogelijk is. Als u zegt van
dat moet niet, dan zegt u maar hoeveel ik dan buiten die
financiële kaders moet treden en waar het geld dan vandaan
moet komen. Ik ben er vooralsnog niet toe bereid. Het is
mijn bedoeling om kool en geit te sparen, maar in ieder ge
val de financiële kaders in het oog te houden. We gaan er
van uit dat we, wat zuidwest betreft, tot een realisatie
overeenkomst kunnen komen na de zomer. Ik ga dan maar uit
van september en als u het in september niet hoort, dan
hoort u mij daarvoor een verklaring geven.
De compensatie is een ander verhaal. De compensatie van NWF
is een lastig probleem, zoals u ook in de scan hebt kunnen
lezen en ook in het nagekomen stuk. De helft van de compen
satie is geregeld met concrete projecten, de andere helft
nog niet. Daar zijn allerlei locaties denkbaar, zoals rond
het Drachtsterplein, maar ook andere locaties. Dat is een
kwestie van zoeken, samen met NWF, door NWF zelf ook, in
ventiviteit, alertheid enz. om er toe te komen die locaties
te vinden. De eerste helft is geregeld, laten we voor het
gemak zeggen dat voor de eerste drie jaar hebben we die
compensatie geregeld en de afspraak is gemaakt dat we voor
de tweede drie jaar met de rest van de compensatie komen.
Dus die compensatie regelen we met NWF in de komende zes
j aar
Dan het asielzoekerscentrum (moet zijn woonwagencentrum)
waar velen van u het ook over gehad hebben. Ik kan daar nu
niets méér over zeggen. Wat is het risico Het risico is dat
het duurder wordt dan de 350.000 gulden, die er in de be
groting voor is uitgetrokken. Hoeveel duurder weet ik niet.
Is het nodig om te doen? Ik heb in de commissie uitgelegd
dat ik het absoluut nodig vind om het doen en wat u van mij
vraagt
Sorry, ik heb het over het woonwagencentrum. Ik heb in de
commissie betoogd de beloftes aan de bewoners, die al over
een reeks van jaren aan die bewoners zijn gedaan, dat ik
het noodzakelijk vind dat er verplaatsing plaatsvindt. U
zegt eigenlijk twee dingen, die niet met elkaar te combine
ren zijn: geef dat geld, dat je eventueel bespaart met die
woonwagenbewoners daar te laten staan, uit aan sociaal cul
turele voorzieningen. Nou moeten die sociaal culturele
voorzieningen een plaats krijgen in het centrumgebied en
dat woonwagenkamp staat in het centrumgebied. Als je ze
daar zou willen laten staan, ben je trouwens nog niet
klaar, want het is niet in orde op het moment, het voldoet
niet aan de eisen van brandveiligheid. Zou je dat willen
doen dan zou je het moeten uitbreiden, dan zou het nog meer
plaats in beslag nemen. Dan is dat op zich al een grote be
lemmering om tot de invulling van dat centrumgebied te ko
men. Dus ik zou daar zeker geen voorstander van zijn. Ook
wat dit betreft, en ik kan werkelijk niet meer meedelen dan
ik nu kan meedelen en u krijgt echt alles wat ik weet nu
van mij te horen, dat hebt u trouwens in de commissie ook
al te horen gekregen, maar ik kan u niet zeggen op het mo
ment waar het toe gaat leiden. Zodra het bekend is dan ben
ik daarmee bij u.
Dan het asielzoekerscentrum idem dito. Ik heb in de commis
sie nog een hele lauwe slag om de arm gehouden over wat
voor mogelijke invulling daar op het terrein van het asiel
zoekerscentrum mogelijk is. We kunnen er nu wel van uitgaan
dat de stand van zaken op dit moment is dat in de periode
tussen nu en 2005, op het moment dat het terrein door NWF
ontwikkeld gaat worden, daar waarschijnlijk niets mogelijk
zal zijn. Alles wat daar gedacht is, is te duur voor die
tijdelijke situatie.
Meneer Feddema wijst op de communicatieproblematiek, die
voor Achter de Hoven zo belangrijk was geweest en in de
Vrijheidswijk dat natuurlijk ook is en dat we daar goed op
letten. Dat ben ik helemaal met hem eens en ik heb daar al
le aandacht voor, zoals ik die ook voor Achter de Hoven heb
en heb gehad.
Bewonersondersteuning van SWL, ik heb daar vorige keer over
gezegd dat mij de signalen uit de commissie helder zijn
overgekomen. Wat er moet gebeuren is dat tussen Welzijn en
Stedelijke Vernieuwing, want dat zijn de twee partijen die
dan in het spel zijn, een regeling bedacht wordt om de be
wonersondersteuning t.b.v. de stedelijke vernieuwing en de
bewoners van de Vrijheidswijk in stand te houden. Ik deel
niet alleen dit streven, ik zal erop toezien dat we dat ook
zover krijgen, dat die bewonersondersteuning in tact
blijft. In ieder geval, zoals voorzien en zoals ook de af
spraken zijn, tot en met 2004.
Dan mevrouw Uiterwijk Winkel, over de financiën heb ik het
gehad, over compensatieprojecten heb ik het gehad.
Leuke plannen uitgekleed, b.v. woon/werkgebouwen aan de
GerbrandywegDat was inderdaad wel heel leuk en dat was
ook nog een heel mooie wand naar de Gerbrandyweg en het
bleek, na marktonderzoek, dat daar waarschijnlijk niet vol
doende verkocht zou worden. Dan is het alleen maar redelijk
om dat op zich inderdaad leuke plan toch maar niet verder
in ontwikkeling te nemen, want dan moet je daar later voor