Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 terug en dan moet je nog meer plankosten maken. De grootste noodzaak is, ik heb al uitgelegd waarom optimalisatie soms nodig is, dat je binnen de financiële kaders blijft. Dan het andere grote punt, de sociaal culturele voorzienin gen in het centrumgebied. Het zijn niet alleen de sociaal culturele voorzieningen, het zijn ook de commerciële voor zieningen en het zijn de zorgvoorzieningen. Het is inder daad de bedoeling dat het een combinatie van drie wordt en een multifunctioneel centrum is niet zozeer een modekreet, maar een multifunctioneel centrum is een centrum in dat centrumgebied. Dat betekent niet noodzakelijk dat het één gebouw hoeft te worden, maar waar die verschillende func ties bij elkaar gebracht worden voor die hele wijk. Dat is op het moment een groot probleem. Ik heb u in de commissie de problemen geschetst en ook onze marginale rol wat dat betreft als verschaffer van middelen. We hebben een ISV 2 budget en we weten nog steeds niet hoe groot dat is en er is een inspanningsverplichting van een goede negen ton naar NWF. We hebben, als dat ISV 2 budget komt, daar al een fors bedrag van wegbestemd naar Achter de Hoven. Dan moeten we kijken wat er overblijft en dan moeten we maar zien wat wij uit eigen middelen als gemeente bij de Vrijheidswijk bij het centrumgebied nog kunnen aanpassen. Dan blijft het een op dit moment financieel nog niet verschrikkelijk helder verhaal. Dan moeten daar vooral op dit moment nog einden aan elkaar geknoopt worden. Dan moeten we kijken wat we voor mogelijkheden hebben en hoe ver onze polsstok ons in staat stelt te springen. Als u zegt van 4die scholen moeten er nou eens in'dan denk ik, wie levert daar dan de midde len voor. U kent de krapte waarin we ons op dit moment be vinden. Dus ik kan u onmogelijk zeggen hoe reëel het op dit moment financieel is en hoe uitgebreid dat multifunctioneel centrum en hoeveel functies dat centrum dan al zal gaan tellen. Wat die zorgvoorzieningen betreft, dat lijkt wel goed te komen, omdat de investeerders het daar voor een goed deel zelf op kunnen brengen. Voor de rest van de voor zieningen, die winkels, iemand van u heeft gezegd dat ie mand zich garant wil stellen voor de winkels, dat zou ik u beslist niet na willen zeggen, zeker niet op dit moment. Dus hoe financieel haalbaar dat op dit moment is, daar kan ik u weinig van zeggen. U moet maar eens even kijken, ik kan me dat ook niet zo voor de geest halen waar u dat zou vinden, maar u moet maar eens kijken. Ik weet niet precies wat dat voor voorschriften geeft. Dan de plankosten van de Noordrand 50.000 gulden. Het meest logische zou zijn die plankosten te laten drukken op de stedelijke vernieuwing. Maar ik heb u nu net gezegd hoe lastig dat financieel zit en daarom hebben we daar niet voor gekozen. Daar wordt in dit stuk melding van gemaakt. Dus we hebben er niet voor gekozen om die plankosten, die ergens anders voor zijn gemaakt, nu te laten drukken op de stedelijke vernieuwing in de Vrijheidswijk De heer Wijmenga is blij met de scan, heeft toch zorgen. De deelplannen voor de zomer. Als het goed is zou u nu voor noordoost een deelplan hebben ontvangen. Dat hebt u niet ontvangen. Wat is hier nu aan de hand? U hebt kennis kunnen nemen van een plan wat voor de noordoost rand is ontworpen en waar een magistraal tekort op zat. Dat is voor de ge meente aanleiding geweest om te zeggen: dit plan gaan we niet mee akkoord, dat doen we niet. Daar is de SHF mee akkoord gegaan. Dat betekent dat er nu wordt gepraat over wat voor plannen dan. Vorige week is daar overleg over geweest. De CHF beweegt zich nog steeds binnen de uitgangspunten van het wijkontwikkelingsplan en zal nu met planvorming voor het noordoostelijk en vervol gens voor het noordwestelijk gebied komen, maar door het plan wat wij hebben gemeend te moeten afwijzen is daarop vertraging ontstaan. Dus ik heb u dat plan nu nog niet te presenteren Voor al dit soort dingen geldt natuurlijk, dat geldt ook voor de snelheid waarmee los van de financiële situatie de voorbereiding en het intekenen van het programma in het centrumgebied tot stand komt, dat wij niet alles alleen doen, dat wij in de Vrijheidswijk alles met partners doen. Dat het zuidwestelijk gedeelte samen met NWF wordt ontwik keld en dat het centrumgebied door NWF wordt ontwikkeld, mogelijk samen met CHF, dat de noordrandgebieden ontwikkeld worden door de CHF. Wij zijn voortdurend afhankelijk van wat onze partners daar aan snelheid kunnen opleveren en soms is die snelheid ons te traag, maar ontbreekt het ons ook aan de middelen om ze alleen maar een grote schop te geven dat ze sneller gaan. Dat is dan soms wat te simpel. Maar u mag ervan overtuigd zijn dat wij ons best doen. Dan kom ik bij meneer Dekker die toch een beetje het colle ge mede verantwoordelijk wil maken voor de ellende die Bal kenende aanricht, althans in zijn woorden en dat lijkt me wat te ver gaan. Van aanhoudende sloop is geen sprake. Er zijn plannen voor sloop geweest in zuidwest. Die zijn in middels voor een groot deel uitgevoerd, voor wat betreft de laagbouw. Er staan nog twee flats op de nominatie om te slopen. Verder staat de Annie Westlandflat nog, waarvan de sloop, gezien de ontwikkeling van de markt, vooruit is ge schoven en daar laat ik het ook bij tot 2006 of 2007, zoals u in de tekst hebt kunnen lezen. Verder vindt er binnen de Vrijheidswijk geen grootschalige sloop plaats. Er kan eens hier en daar een blokje in de noordrand verdwijnen, er kan eens een pleintje aangepast worden of een rijtje gecreëerd worden, maar grootschalige sloop zal er naar alle verwach ting en ook overeenkomstig het wijkontwikkelingsplan niet plaatsvinden. Dus als u zegt grootschalige sloop of dat het slopen maar aanhoudt, dan vind ik dat u er een klein beetje een karikatuur van maakt (De heer JacobseU heeft het betoog van de SP-fractie niet begrepen Dat lijkt me lastig voor u om te beoordelen. Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 steld, weg te werken. Dat is de stand van zaken en ik hoor net vandaag, want elke dag levert nieuws op, dat men goede vorderingen maakt, dat verwacht wordt dat we er uit komen, d.w.z. de gemeente en de NWF en dat we er op rekenen, met alle voorbehouden van dien, maar ook die vraag beantwoord ik hier nu meteen maar even, dat ik natuurlijk te allen tijde bereid ben, wanneer dat uitkomt en ook uit eigen be weging als dat zin heeft, u op de hoogte te houden van nieuwe vorderingen en nieuwe financiële gegevens. Bij voor keur ga ik u dan niet rapporteren dat we financiële tekor ten of debacles meemaken. Want ik heb u gezegd, het is de bedoeling dat we binnen die financiële kaders blijven. Het is mijn absolute bedoeling dat we binnen die financiële ka ders blijven. Ook als daarvoor optimalisatie en een iets mindere glans, dat zou kunnen, mogelijk is. Als u zegt van dat moet niet, dan zegt u maar hoeveel ik dan buiten die financiële kaders moet treden en waar het geld dan vandaan moet komen. Ik ben er vooralsnog niet toe bereid. Het is mijn bedoeling om kool en geit te sparen, maar in ieder ge val de financiële kaders in het oog te houden. We gaan er van uit dat we, wat zuidwest betreft, tot een realisatie overeenkomst kunnen komen na de zomer. Ik ga dan maar uit van september en als u het in september niet hoort, dan hoort u mij daarvoor een verklaring geven. De compensatie is een ander verhaal. De compensatie van NWF is een lastig probleem, zoals u ook in de scan hebt kunnen lezen en ook in het nagekomen stuk. De helft van de compen satie is geregeld met concrete projecten, de andere helft nog niet. Daar zijn allerlei locaties denkbaar, zoals rond het Drachtsterplein, maar ook andere locaties. Dat is een kwestie van zoeken, samen met NWF, door NWF zelf ook, in ventiviteit, alertheid enz. om er toe te komen die locaties te vinden. De eerste helft is geregeld, laten we voor het gemak zeggen dat voor de eerste drie jaar hebben we die compensatie geregeld en de afspraak is gemaakt dat we voor de tweede drie jaar met de rest van de compensatie komen. Dus die compensatie regelen we met NWF in de komende zes j aar Dan het asielzoekerscentrum (moet zijn woonwagencentrum) waar velen van u het ook over gehad hebben. Ik kan daar nu niets méér over zeggen. Wat is het risico Het risico is dat het duurder wordt dan de 350.000 gulden, die er in de be groting voor is uitgetrokken. Hoeveel duurder weet ik niet. Is het nodig om te doen? Ik heb in de commissie uitgelegd dat ik het absoluut nodig vind om het doen en wat u van mij vraagt Sorry, ik heb het over het woonwagencentrum. Ik heb in de commissie betoogd de beloftes aan de bewoners, die al over een reeks van jaren aan die bewoners zijn gedaan, dat ik het noodzakelijk vind dat er verplaatsing plaatsvindt. U zegt eigenlijk twee dingen, die niet met elkaar te combine ren zijn: geef dat geld, dat je eventueel bespaart met die woonwagenbewoners daar te laten staan, uit aan sociaal cul turele voorzieningen. Nou moeten die sociaal culturele voorzieningen een plaats krijgen in het centrumgebied en dat woonwagenkamp staat in het centrumgebied. Als je ze daar zou willen laten staan, ben je trouwens nog niet klaar, want het is niet in orde op het moment, het voldoet niet aan de eisen van brandveiligheid. Zou je dat willen doen dan zou je het moeten uitbreiden, dan zou het nog meer plaats in beslag nemen. Dan is dat op zich al een grote be lemmering om tot de invulling van dat centrumgebied te ko men. Dus ik zou daar zeker geen voorstander van zijn. Ook wat dit betreft, en ik kan werkelijk niet meer meedelen dan ik nu kan meedelen en u krijgt echt alles wat ik weet nu van mij te horen, dat hebt u trouwens in de commissie ook al te horen gekregen, maar ik kan u niet zeggen op het mo ment waar het toe gaat leiden. Zodra het bekend is dan ben ik daarmee bij u. Dan het asielzoekerscentrum idem dito. Ik heb in de commis sie nog een hele lauwe slag om de arm gehouden over wat voor mogelijke invulling daar op het terrein van het asiel zoekerscentrum mogelijk is. We kunnen er nu wel van uitgaan dat de stand van zaken op dit moment is dat in de periode tussen nu en 2005, op het moment dat het terrein door NWF ontwikkeld gaat worden, daar waarschijnlijk niets mogelijk zal zijn. Alles wat daar gedacht is, is te duur voor die tijdelijke situatie. Meneer Feddema wijst op de communicatieproblematiek, die voor Achter de Hoven zo belangrijk was geweest en in de Vrijheidswijk dat natuurlijk ook is en dat we daar goed op letten. Dat ben ik helemaal met hem eens en ik heb daar al le aandacht voor, zoals ik die ook voor Achter de Hoven heb en heb gehad. Bewonersondersteuning van SWL, ik heb daar vorige keer over gezegd dat mij de signalen uit de commissie helder zijn overgekomen. Wat er moet gebeuren is dat tussen Welzijn en Stedelijke Vernieuwing, want dat zijn de twee partijen die dan in het spel zijn, een regeling bedacht wordt om de be wonersondersteuning t.b.v. de stedelijke vernieuwing en de bewoners van de Vrijheidswijk in stand te houden. Ik deel niet alleen dit streven, ik zal erop toezien dat we dat ook zover krijgen, dat die bewonersondersteuning in tact blijft. In ieder geval, zoals voorzien en zoals ook de af spraken zijn, tot en met 2004. Dan mevrouw Uiterwijk Winkel, over de financiën heb ik het gehad, over compensatieprojecten heb ik het gehad. Leuke plannen uitgekleed, b.v. woon/werkgebouwen aan de GerbrandywegDat was inderdaad wel heel leuk en dat was ook nog een heel mooie wand naar de Gerbrandyweg en het bleek, na marktonderzoek, dat daar waarschijnlijk niet vol doende verkocht zou worden. Dan is het alleen maar redelijk om dat op zich inderdaad leuke plan toch maar niet verder in ontwikkeling te nemen, want dan moet je daar later voor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 10