Blad 49 Blad 50
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni
het college op te dragen om onderdeel 4 van het be
sluit inzake: 25% loonkostensubsidie korten indien
werkgevers weigeren mee te werken, te verwijderen uit
het besluit en alleen toe te passen met de uitdrukke
lijke toestemming van de raad;
en gaat over tot de orde van de dag."
Ik zou tot slot graag een reactie van het college willen op
het verzoek van de Circusschool om overleg en duidelijkheid
te krijgen over hun rol binnen het plan van Sportwurk Frys-
lan. Zowel bij de overleggen met de Circusschool en Mercu-
rius RTV gaan wij ervan uit dat het voortbestaan van deze
belangrijke instellingen zwaar meegewogen in de maatrege
len
De heer Nicolai (PAL/GL)Het voorstel rond gesubsidieerde
arbeid is naar aanleiding van de commissievergadering van
de afgelopen week aangepast. Ik ga maar gewoon verder waar
ik vorige week gebleven was. Het lijkt daardoor een beetje
een voortzetting van de commissievergadering, maar dat zij
dan zo. Ik zal eerst ingaan op het gewijzigde voorstel rond
de stadswacht.
Het voorstel is op papier verbeterd, laat ik daarmee begin
nen, maar het nodigt uit tot nadere overwegingen en stel
lingen. Het is inmiddels duidelijk dat zowel de raad als
het college veiligheid als grote prioriteit stellen. De om
vang van de stadswacht wordt daarom vastgesteld op 64 fte-
plaatsen. Wat stelt de aanpassing voor als niet tegelijker
tijd een duidelijke beslissing wordt genomen over het op
heffen van de instroomstopDoor de instroomstop afhanke
lijk te maken van de uitstroomprestatie bij andere instel
lingen lijkt het toch alsof de stadswacht tot sluitpost
wordt gemaakt van haar taakstelling op gesubsidieerde ar
beid. Ik weet dat het een ietwat theoretische stelling is.
In algemene zin kan bij een taakstelling of een bezuiniging
iedere financiering en iedere instelling als sluitpost ge
zien worden. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik zal het tegenargu
ment alvast even noemen. We kunnen natuurlijk ook alles om
draaien. Bij het halen van de taakstelling wordt de stads
wacht als eerste opnieuw lucht gegeven. Maar nog weer ver
der geredeneerd is dit natuurlijk ook een keuze, die net
als andere keuzes voor precedentwerking kan zorgen. Laten
we het overzichtelijk houden. College en raad geven de in
stelling een status aparte. Stellen een beleidsprioriteit.
Ze zijn overigens toch wel erg voorzichtig om dit beleids
voornemen met heldere uitzonderingsmaatregelen kracht bij
te zetten. Dit verbaast onze fractie. Er Is een precedent.
Een prioriteitstelling tot veiligheid en gesubsidieerde ar
beid is toch zo helder. Waarom die aarzeling, een kans voor
open doel. Of iedereen er blij mee zal zijn is natuurlijk
onmogelijk. Een keuze voor een stadswacht zal vanzelfspre
kend bij andere instellingen scheve gezichten, gefronste
wenkbrauwen opleveren. Als we toch een precedent scheppen,
laten we dat dan goed doen.
Voorzitter, we vragen ons af of het voorstel tot verbete
ring van de omvang van de stadswacht, vergeleken bij het
vorige voorstel, wel enige praktische waarde heeft. Als het
opheffen van de instroomstop lang genoeg uitblijft heeft
ophoging van het fte-gehalte helemaal geen nut. Voor de
taakstelling gehaald wordt kan de stichting dan allang een
andere structuur hebben, heeft deze hele discussie over de
huidige status aparte van de stadswacht geen enkele waarde
gehad.
Wat ons nog het meest stoort, is dat in de jongste brief
over de ID-baan helemaal geen duidelijkheid wordt gegeven
over wanneer een taakstelling formeel gehaald wordt. Moet
dit op papier gehaald worden, moet het als belofte door
werkgevers gehaald worden, moet het helemaal in feite gere
aliseerd zijn? Er worden suggesties gedaan in de brief maar
geen antwoord gegeven op deze zo wezenlijke vragen. Het
moet echt duidelijker. De PvdA-fractie heeft daarom samen
met de SP-fractie en ons rond de instroom een motie inge
diend, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat: op
heffen van de instroomstop.
Dan ga ik nog in op de rest van het te bespreken voorstel.
In de commissievergadering stelt de wethouder dat er soms
bezuinigingen nodig zijn om ons te heroriënteren op de ge
subsidieerde arbeid. Helaas, zou ik bijna willen zeggen,
heeft ze daar gelijk in. Het is inderdaad zo dat we bij de
groei van gesubsidieerde arbeid onvoldoende gekeken hebben
naar het nut en de noodzaak van gesubsidieerde arbeid, laat
staan naar de maatschappelijke effecten. Er is naar onze
mening b.v. onvoldoende gekeken naar en opgetreden tegen
het verdringen van wat ooit reguliere arbeid was. Laten we
daar na het behalen van de taakstelling doorgaan. Niet
doorgaan met bezuinigen, maar wel doorgaan met het denken
over, visie ontwikkelen en bijsturen van gesubsidieerde ar
beid. Niet iedere gesubsidieerde baan is voor ons hetzelf
de. Hoe moeten we in de toekomst de beperkte gesubsidieerde
arbeid inzetten. Wordt deze arbeid louter ingezet om goed
kope arbeid nog goedkoper te maken of wordt het gezien als
arbeid die werkelijk een aanvullende waarde heeft voor de
samenleving, arbeid die op een andere manier onvoldoende en
moeilijk van de grond kan komen. Ik denk dan b.v. aan de
circusschool of Omroep Mercurius. Aan de waarde die zij
toevoegen aan onze gemeente. Zonder gesubsidieerde arbeid
komen dergelijke instellingen amper aan de bak, terwijl
b.v. grote zorginstellingen ook zonder gesubsidieerde ar
beid al een lange geschiedenis hebben. Om een voorzet te
geven in de overwegingen, wij denken dan vooral aan de ad
ditionele steun aan de eerstgenoemde voordelen. Dit is een
discussie die wij graag voortzetten en wij zouden nogmaals
graag zien dat het maatwerk vooral ook zonder bezuinigingen
voortgezet wordt. Met de huidige rapportage en het voorstel
is daar een begin mee gemaakt. De motie van PvdA, SP en ons
zetten een punt bij de stichting Stadswacht. Wij willen
daarmee doorgaan. We gaan er ook vanuit dat het college er
ernst mee wil maken en ook in een volgende rapportage de
Blad 47 Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Verder vinden wij het zeer slecht dat de Stadswachten nog
geen reactie heeft gekregen op haar toekomstvisie, waarin
o.a. gewerkt wordt naar het regulier maken van ID-banen. Ik
heb er meerdere malen op aangedrongen hiermee wel iets te
doen. Zowel naar wethouder Krol als ambtelijk. Het voorstel
is nu dat er in december een kadernota 'Integrale en Pro
grammatische Handhaving' komt, waarin de rol van de Stads
wachten wordt beschreven.
Vorig jaar hebben de Stadswachten rond de jaarwisseling ook
al in onzekerheid gezeten over hun toekomst. Wij willen
voorkomen dat dit nogmaals gebeurt. Daarom willen wij dat
of de gehele kadernota handhaving of het gedeelte, dat over
de rol van de stadswachten gaat, naar voren geschoven
wordt. Indien dit niet mogelijk is moet er een constructie
ve reactie op de visie van de Stadswachten worden gegeven
voor 1 november. Deze reactie moet zowel aan de onderne
mingsraad als aan de directie worden gezonden voor 1 novem
ber. Inmiddels is de visie al maanden bekend bij het ambte
lijk apparaat, dus duidelijkheid over de inhoudelijke rol
en de toekomstperspectieven is voor 1 november wel te ge
ven
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 18 juni 2003;
behandelende Rijksmaatregelen met betrekking tot ID-
banen; enkele consequenties;
overwegende dat:
- de Stichting Stadswachten begin 2003 een toekomstvi
sie in opdracht van de Raad heeft geproduceerd en
ingeleverd;
- er vanuit de Stichting Stadswachten en vanuit de Pv
dA-fractie meerdere malen op beantwoording is aange
drongen, maar beloftes hieromtrent niet waargemaakt
konden worden;
- uitstroom van ID-banen naar reguliere banen zeer be
langrijk is en snel bediscussieerd moet worden;
- de medewerkers van de Stichting Stadswachten reeds
lange tijd in onzekerheid verkeren over hun toe
komst
- het college pas eind 2003 een kadernota integrale en
programmatische handhaving kan produceren;
besluit
het college op te dragen om vóór 1 november een inhou
delijke reactie op het visiedocument van de Stichting
Stadswachten aan directie en ondernemingsraad van de
Stichting Stadswachten toe te zenden als apart (naar
voren gehaald) onderdeel van de kadernota integrale en
programmatische handhaving of als aparte reactienoti
tie op de visie, dat later in de bovengenoemde kader
nota kan worden toegevoegd;
en gaat over tot de orde van de dag."
Ons derde punt gaat over het stuk: voortgangsrapportage
over de realisering van de bezuinigingen op gesubsidieerde
arbeid in 2003.
Punt 4 van het besluit is onacceptabel voor ons. Het gaat
om een strafmaatregel voor werkgevers om de loonkostensub
sidie met 25% te korten indien werkgevers weigeren mee te
werken. Wij vinden dat onvoldoende is onderbouwd waarom de
ze maatregel genomen wordt. In de notulen valt terug te le
zen dat deze maatregel in eerste instantie voor Proloog be
stemd was. In de commissie bleek de impasse tussen college
en Proloog een misverstand. Het huidige kader bleek vol
doende om medewerking te krijgen van Proloog. Het feit dat
er in het rapport niet of nauwelijks wordt ingegaan op de
maatschappelijke effecten van de bezuinigingsoperatie en
dat het college daar ook geen aanvullend inzicht in kan ge
ven, betekent voor ons dat wij niet akkoord kunnen gaan met
een algemene uitbreiding van het bestaande kader. Het is
onvoldoende duidelijk welke consequenties het toepassen van
deze maatregel zal hebben voor ID-werknemersVoor ons is
het belang van ID-banen voor de maatschappij en het belang
van de ID-werknemers belangrijker dan strafmaatregelen om
een stok achter de deur te hebben.
Vanuit de rapportage blijken dergelijke problemen helemaal
niet en ook de noodzaak van zo'n maatregel niet.
Wij hebben voorgesteld aan het college om eventuele geval
len waarbij een strafmaatregel noodzakelijk is, eerst te
bespreken in de raad of commissie.
Daarom hebben wij een derde motie samen met de SP-fractie
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op 18 juni 2003;
behandelende Rijksmaatregelen met betrekking tot ID-
banen; enkele consequenties;
overwegende dat
- de korting van 25% loonkostensubsidie onvoldoende
wordt onderbouwd;
- de maatschappelijke effecten van het toepassen van
een dergelijke maatregel eerst duidelijk moeten
zijn;
- de werknemers niet op deze manier de dupe mogen wor
den van een werkgever die niet meewerkt;
- er geen aanleiding in de rapportage vermeld is om
ervan uit te gaan dat het huidige beleid een derge
lijke aanpassing behoeft;
- 10% korting van loonkostensubsidie, het belang van
de ID-werknemers en overleg voldoende blijkt als
stok achter de deur om werkgevers tot medewerking te
stimuleren
- het risico op gedwongen ontslagen zeer groot is in
dien een werkgever met 25% gekort wordt op de loon
kostensubsidie;
besluit