Blad 49 Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni het college op te dragen om onderdeel 4 van het be sluit inzake: 25% loonkostensubsidie korten indien werkgevers weigeren mee te werken, te verwijderen uit het besluit en alleen toe te passen met de uitdrukke lijke toestemming van de raad; en gaat over tot de orde van de dag." Ik zou tot slot graag een reactie van het college willen op het verzoek van de Circusschool om overleg en duidelijkheid te krijgen over hun rol binnen het plan van Sportwurk Frys- lan. Zowel bij de overleggen met de Circusschool en Mercu- rius RTV gaan wij ervan uit dat het voortbestaan van deze belangrijke instellingen zwaar meegewogen in de maatrege len De heer Nicolai (PAL/GL)Het voorstel rond gesubsidieerde arbeid is naar aanleiding van de commissievergadering van de afgelopen week aangepast. Ik ga maar gewoon verder waar ik vorige week gebleven was. Het lijkt daardoor een beetje een voortzetting van de commissievergadering, maar dat zij dan zo. Ik zal eerst ingaan op het gewijzigde voorstel rond de stadswacht. Het voorstel is op papier verbeterd, laat ik daarmee begin nen, maar het nodigt uit tot nadere overwegingen en stel lingen. Het is inmiddels duidelijk dat zowel de raad als het college veiligheid als grote prioriteit stellen. De om vang van de stadswacht wordt daarom vastgesteld op 64 fte- plaatsen. Wat stelt de aanpassing voor als niet tegelijker tijd een duidelijke beslissing wordt genomen over het op heffen van de instroomstopDoor de instroomstop afhanke lijk te maken van de uitstroomprestatie bij andere instel lingen lijkt het toch alsof de stadswacht tot sluitpost wordt gemaakt van haar taakstelling op gesubsidieerde ar beid. Ik weet dat het een ietwat theoretische stelling is. In algemene zin kan bij een taakstelling of een bezuiniging iedere financiering en iedere instelling als sluitpost ge zien worden. Zo gaat dat nu eenmaal. Ik zal het tegenargu ment alvast even noemen. We kunnen natuurlijk ook alles om draaien. Bij het halen van de taakstelling wordt de stads wacht als eerste opnieuw lucht gegeven. Maar nog weer ver der geredeneerd is dit natuurlijk ook een keuze, die net als andere keuzes voor precedentwerking kan zorgen. Laten we het overzichtelijk houden. College en raad geven de in stelling een status aparte. Stellen een beleidsprioriteit. Ze zijn overigens toch wel erg voorzichtig om dit beleids voornemen met heldere uitzonderingsmaatregelen kracht bij te zetten. Dit verbaast onze fractie. Er Is een precedent. Een prioriteitstelling tot veiligheid en gesubsidieerde ar beid is toch zo helder. Waarom die aarzeling, een kans voor open doel. Of iedereen er blij mee zal zijn is natuurlijk onmogelijk. Een keuze voor een stadswacht zal vanzelfspre kend bij andere instellingen scheve gezichten, gefronste wenkbrauwen opleveren. Als we toch een precedent scheppen, laten we dat dan goed doen. Voorzitter, we vragen ons af of het voorstel tot verbete ring van de omvang van de stadswacht, vergeleken bij het vorige voorstel, wel enige praktische waarde heeft. Als het opheffen van de instroomstop lang genoeg uitblijft heeft ophoging van het fte-gehalte helemaal geen nut. Voor de taakstelling gehaald wordt kan de stichting dan allang een andere structuur hebben, heeft deze hele discussie over de huidige status aparte van de stadswacht geen enkele waarde gehad. Wat ons nog het meest stoort, is dat in de jongste brief over de ID-baan helemaal geen duidelijkheid wordt gegeven over wanneer een taakstelling formeel gehaald wordt. Moet dit op papier gehaald worden, moet het als belofte door werkgevers gehaald worden, moet het helemaal in feite gere aliseerd zijn? Er worden suggesties gedaan in de brief maar geen antwoord gegeven op deze zo wezenlijke vragen. Het moet echt duidelijker. De PvdA-fractie heeft daarom samen met de SP-fractie en ons rond de instroom een motie inge diend, die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat: op heffen van de instroomstop. Dan ga ik nog in op de rest van het te bespreken voorstel. In de commissievergadering stelt de wethouder dat er soms bezuinigingen nodig zijn om ons te heroriënteren op de ge subsidieerde arbeid. Helaas, zou ik bijna willen zeggen, heeft ze daar gelijk in. Het is inderdaad zo dat we bij de groei van gesubsidieerde arbeid onvoldoende gekeken hebben naar het nut en de noodzaak van gesubsidieerde arbeid, laat staan naar de maatschappelijke effecten. Er is naar onze mening b.v. onvoldoende gekeken naar en opgetreden tegen het verdringen van wat ooit reguliere arbeid was. Laten we daar na het behalen van de taakstelling doorgaan. Niet doorgaan met bezuinigen, maar wel doorgaan met het denken over, visie ontwikkelen en bijsturen van gesubsidieerde ar beid. Niet iedere gesubsidieerde baan is voor ons hetzelf de. Hoe moeten we in de toekomst de beperkte gesubsidieerde arbeid inzetten. Wordt deze arbeid louter ingezet om goed kope arbeid nog goedkoper te maken of wordt het gezien als arbeid die werkelijk een aanvullende waarde heeft voor de samenleving, arbeid die op een andere manier onvoldoende en moeilijk van de grond kan komen. Ik denk dan b.v. aan de circusschool of Omroep Mercurius. Aan de waarde die zij toevoegen aan onze gemeente. Zonder gesubsidieerde arbeid komen dergelijke instellingen amper aan de bak, terwijl b.v. grote zorginstellingen ook zonder gesubsidieerde ar beid al een lange geschiedenis hebben. Om een voorzet te geven in de overwegingen, wij denken dan vooral aan de ad ditionele steun aan de eerstgenoemde voordelen. Dit is een discussie die wij graag voortzetten en wij zouden nogmaals graag zien dat het maatwerk vooral ook zonder bezuinigingen voortgezet wordt. Met de huidige rapportage en het voorstel is daar een begin mee gemaakt. De motie van PvdA, SP en ons zetten een punt bij de stichting Stadswacht. Wij willen daarmee doorgaan. We gaan er ook vanuit dat het college er ernst mee wil maken en ook in een volgende rapportage de Blad 47 Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verder vinden wij het zeer slecht dat de Stadswachten nog geen reactie heeft gekregen op haar toekomstvisie, waarin o.a. gewerkt wordt naar het regulier maken van ID-banen. Ik heb er meerdere malen op aangedrongen hiermee wel iets te doen. Zowel naar wethouder Krol als ambtelijk. Het voorstel is nu dat er in december een kadernota 'Integrale en Pro grammatische Handhaving' komt, waarin de rol van de Stads wachten wordt beschreven. Vorig jaar hebben de Stadswachten rond de jaarwisseling ook al in onzekerheid gezeten over hun toekomst. Wij willen voorkomen dat dit nogmaals gebeurt. Daarom willen wij dat of de gehele kadernota handhaving of het gedeelte, dat over de rol van de stadswachten gaat, naar voren geschoven wordt. Indien dit niet mogelijk is moet er een constructie ve reactie op de visie van de Stadswachten worden gegeven voor 1 november. Deze reactie moet zowel aan de onderne mingsraad als aan de directie worden gezonden voor 1 novem ber. Inmiddels is de visie al maanden bekend bij het ambte lijk apparaat, dus duidelijkheid over de inhoudelijke rol en de toekomstperspectieven is voor 1 november wel te ge ven "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 18 juni 2003; behandelende Rijksmaatregelen met betrekking tot ID- banen; enkele consequenties; overwegende dat: - de Stichting Stadswachten begin 2003 een toekomstvi sie in opdracht van de Raad heeft geproduceerd en ingeleverd; - er vanuit de Stichting Stadswachten en vanuit de Pv dA-fractie meerdere malen op beantwoording is aange drongen, maar beloftes hieromtrent niet waargemaakt konden worden; - uitstroom van ID-banen naar reguliere banen zeer be langrijk is en snel bediscussieerd moet worden; - de medewerkers van de Stichting Stadswachten reeds lange tijd in onzekerheid verkeren over hun toe komst - het college pas eind 2003 een kadernota integrale en programmatische handhaving kan produceren; besluit het college op te dragen om vóór 1 november een inhou delijke reactie op het visiedocument van de Stichting Stadswachten aan directie en ondernemingsraad van de Stichting Stadswachten toe te zenden als apart (naar voren gehaald) onderdeel van de kadernota integrale en programmatische handhaving of als aparte reactienoti tie op de visie, dat later in de bovengenoemde kader nota kan worden toegevoegd; en gaat over tot de orde van de dag." Ons derde punt gaat over het stuk: voortgangsrapportage over de realisering van de bezuinigingen op gesubsidieerde arbeid in 2003. Punt 4 van het besluit is onacceptabel voor ons. Het gaat om een strafmaatregel voor werkgevers om de loonkostensub sidie met 25% te korten indien werkgevers weigeren mee te werken. Wij vinden dat onvoldoende is onderbouwd waarom de ze maatregel genomen wordt. In de notulen valt terug te le zen dat deze maatregel in eerste instantie voor Proloog be stemd was. In de commissie bleek de impasse tussen college en Proloog een misverstand. Het huidige kader bleek vol doende om medewerking te krijgen van Proloog. Het feit dat er in het rapport niet of nauwelijks wordt ingegaan op de maatschappelijke effecten van de bezuinigingsoperatie en dat het college daar ook geen aanvullend inzicht in kan ge ven, betekent voor ons dat wij niet akkoord kunnen gaan met een algemene uitbreiding van het bestaande kader. Het is onvoldoende duidelijk welke consequenties het toepassen van deze maatregel zal hebben voor ID-werknemersVoor ons is het belang van ID-banen voor de maatschappij en het belang van de ID-werknemers belangrijker dan strafmaatregelen om een stok achter de deur te hebben. Vanuit de rapportage blijken dergelijke problemen helemaal niet en ook de noodzaak van zo'n maatregel niet. Wij hebben voorgesteld aan het college om eventuele geval len waarbij een strafmaatregel noodzakelijk is, eerst te bespreken in de raad of commissie. Daarom hebben wij een derde motie samen met de SP-fractie "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 18 juni 2003; behandelende Rijksmaatregelen met betrekking tot ID- banen; enkele consequenties; overwegende dat - de korting van 25% loonkostensubsidie onvoldoende wordt onderbouwd; - de maatschappelijke effecten van het toepassen van een dergelijke maatregel eerst duidelijk moeten zijn; - de werknemers niet op deze manier de dupe mogen wor den van een werkgever die niet meewerkt; - er geen aanleiding in de rapportage vermeld is om ervan uit te gaan dat het huidige beleid een derge lijke aanpassing behoeft; - 10% korting van loonkostensubsidie, het belang van de ID-werknemers en overleg voldoende blijkt als stok achter de deur om werkgevers tot medewerking te stimuleren - het risico op gedwongen ontslagen zeer groot is in dien een werkgever met 25% gekort wordt op de loon kostensubsidie; besluit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 13