rv Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Dat interesseert mij wel degelijk. Maar goed, als onze standpunten dezelfde waren, dan waren wij denk ik allang een fusie aangegaan. Het spijt me, ons inzicht is anders, onze prioriteiten liggen anders. Laten we hopen dat dat ook zo blijft, dat houdt de politiek ook een beetje spannend. Ik wilde dan nu graag de motie voorlezen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 18 juni 2003; behandelende de lokale consequenties van de rijksmaat regelen met betrekking tot ID-banen; overwegende - dat moet worden voorkomen dat vanuit de uitstroom van ID-banen opnieuw instroom naar de bijstand ont staat; - dat mensen die vanuit de ID/WIW in de bijstand komen moeilijker zijn te bemiddelen vanuit een uitkerings situatie dan vanuit een werksituatie; besluit het college van Burgemeester en Wethouders opdracht te geven om samen met alle betrokken instanties een ui terste inspanning te plegen om er zorg voor te dragen dat er geen uitstroom naar de bijstand plaatsvindt, maar naar regulier werk; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is medeondertekend door de heer Florijn van de PvdA-fractie Als er nu niets gebeurt dan voorspel ik het volgende doem scenario Mensen vanuit een ID- of WIW-baan komen uiteraard weer in de bijstand terecht. Gemeentes zijn straks met de nieuwe bijstandswet zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van bij stand. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat echtscheiding veelvul dig voorkomt bij gezinnen waarvan de kostwinner in de bij stand zit, met als resultaat dat er vervolgens aan twee mensen bijstand verleend moet worden. Tel uit je winst, verdere toelichting lijkt mij overbodig. Pikant detail is dat juist de gemeente zelf als grote werk gever ambtenaren van de plantsoenendienst heeft wegbezui- nigd en daarna tegen veel lager loon gesubsidieerde mensen heeft aangenomen. Verbazingwekkend vind ik dan dat de gemeente wel twee pro cesmanagers heeft aangetrokken, die samen met de werkgevers mogelijkheden tot uitstroom naar regulier werk nagaan. Uit een reactie van onder meer Proloog is gebleken dat de tus senkomst van deze procesmanagers eerder zorgt voor nog meer onduidelijkheid. De communicatie met de organisaties ver loopt stroef en onduidelijk. Kortom weer heel erg bureau cratisch, er wordt opnieuw gewerkt met statistieken en ta bellen en het lijkt er op dat opnieuw de mens achter deze cijfertjes wordt vergeten. Daarom heb ik een vraag aan de wethouder. Waar het de twee procesmanagers betreft, zijn dit mensen die al in dienst waren bij de gemeente of moet ik het let terlijk opvatten zoals het er staat "aangetrokken"nieuw personeel dus? Als dit laatste het geval is, dan vind ik dat schandalig, want daar is dan WEL geld voor? Wij zijn tegen de door het college voorgestelde strafkor ting van 25% en zullen hierin een motie van de PvdA steu nen. Ik heb nog wel een vraag: de gemeente Leeuwarden is de grootste werkgever van mensen in een ID-baan. Past de ge meente deze strafkorting ook op zichzelf toe? Vervolgens lanceert de wethouder een proefballon. Hij vindt het een goed plan om vrijkomende plaatsen in de gesubsidieerde arbeid aan te vullen met jongeren tot 23 jaar, die kunnen dat werk dan doen met behoud van uitke ring. Dat lijkt mij een vorm van verplicht vrijwilligers werk, moderne slavernij dus, volstrekt in tegenspraak met de Universele Rechten van de Mens. Ik word dan een beetje achterdochtig, want waarom is het punt "verplicht vrijwilligerswerk" van de vorige commissie Welzijn gehaald? Op een vraag hierover door de LL-fractie in de commissie heeft de wethouder geen bevredigend ant woord gegeven. Afhankelijk van het antwoord van de wethouder ga ik op voorhand al een tweede motie indienen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 18 juni 2003; behandelende de lokale consequenties van de rijksmaat regelen met betrekking tot ID-banen; overwegende dat 1. door een afgesproken uitstroom van I&D-ers bij de stadswachten; 2door een instroomstop op I&D-ers bij de Stadswach ten; 3de onduidelijkheid wanneer er weer instroom zal mo gen plaatsvinden; 4 de organisatiekosten bij de stadswachten niet worden gecompenseerd; door bovenstaande een failliet dreigt voor de Stich ting Stadswachten; besluit het college van Burgemeester en Wethouders opdracht te geven om samen met alle betrokken instanties een ui terste inspanning te plegen om er zorg voor te dragen dat een instroom van stadswachten toe te staan om leeg loop te voorkomen; Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Het nieuwe kabinet Balkenende II voorspelt voor de toekomst niet veel goeds. Nederland staat niet meer in de top 10 van de best presterende landen, economisch gezien. Nou en? We moeten het oranjegevoel weer terugkrijgen, zegt onze mi nister-president, er weer voor gaan om nummer één te wor den. Wat een flauwekul. Nederland behoort al tot de rijkste landen ter wereld, met andere woorden het is maar net waar je je prioriteiten legt Dit brengt me uiteindelijk weer op het punt waar het eigen lijk om gaat, de ID en WIW banen. De mensen waar het hier om gaat hebben inmiddels meer dan voldoende bewezen hoe nuttig het werk is wat door hen ver zet wordt. Sterker nog, veel maatschappelijke, sociale en culturele instellingen kunnen zonder de inzet van deze men sen hun werk niet eens meer op een fatsoenlijke manier doen. Het maatschappelijk draagvlak is groot, zeker voor de stadswachten, de meest in het oog springende groep, omdat deze zichtbaar op straat is. Het leek er op dat de wethouder toch overtuigd was geraakt van het belang van de stadswachten, dat stond althans te lezen in de bewuste brief van 12 juni jl. Laat in deze middag (vandaag dus) lag er echter een brief van de Stadswacht op mijn deurmat, waaruit het tegendeel blijkt. De brief eindigt met een noodkreet (letterlijk): "Ondanks de geruststellende woorden van wethouder Krol be tekent dit nog dit jaar een faillissement van de Stichting Stadswacht." Ik begreep net van mevrouw De Vries dat de wethouder niet op de hoogte is van deze brief, ik ben be reid om hem even ter inzage aan de wethouder te geven, zo dat ik er antwoord op kan krijgen. Hoe het beleid er verder ook uit zal zien, er zullen klap pen vallen en dit zal ten koste gaan van alle andere orga nisaties die voor hun functioneren afhankelijk zijn van werknemers in een gesubsidieerde baan. Kringloopwinkel Estafette ziet zijn voortbestaan somber in en HWL heeft berekend dat er als gevolg van de te nemen maatregelen zes peuterspeelzalen moeten sluiten. Van de 1000 kinderen kunnen er straks nog maar 600 worden opgevan gen, terwijl strak de nieuwe wet Werk en Bijstand ook eenou dergezinnen met kinderen beneden de 5 jaar gaat verplichten om werk te zoeken. Wie gaat deze kinderen straks opvangen? Bij zorggroep Noorderbreedte/Stichting Palet moeten 35 van de 100 ID banen verdwijnen. Een regelrechte ramp. Alle fracties hebben verder een brandbrief van Omroep Mer- curius gekregen. Willen wij nu echt deze sympathieke lokale zender verder uitkleden? Daarbijhoe kan de wethouder Mercurius nou een keuze op leggen tussen mensen en apparatuur. Een dergelijke opmer- co C"* king vind ik echt beneden de maat. Als je kiest voor mensen dan moet je ze natuurlijk ook de mogelijkheid bieden om te kunnen werken en daar heb je nu eenmaal apparatuur bij no dig en omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde verhaal. Over Sportwurk Fryslan valt het volgende te zeggen. Volgens nu bekende informatie zullen er in de gemeente Leeuwarden 42 mensen hun werk bij sport- en buurtwerk ver liezen. Bij de overige 54 medewerkers leeft de angst dat dit ook hen staat te gebeuren. Ontslagen in de hiervoor genoemde sectoren zullen een grote nadelige invloed hebben op activiteiten die nu met inzet, betrokkenheid en grote mate van vrijwilligheid worden uit gevoerd. Sportclubs en verenigingen zijn gebaat bij de steun die o.a. door inzet van medewerkers, werkzaam in de sfeer van gesubsidieerde arbeid, wordt gerealiseerd. Gemeenten hebben een taak waar het gaat om het regulier ma ken van deze banen. Het met het Rijk en sociale partners afgesloten najaarsakkoord gaat uit van het omzetten van ba nen in de sfeer van gesubsidieerde arbeid naar reguliere banen, met name waar het gaat om de sectoren Onderwijs, Kinderopvang, Zorg, maar ook Sport. Ik zit nog niet zo lang in de raad, maar toch heb ik al vaak uitspraken gehoord die het belang van sportbeoefening onderschrijven, ook door het college. Soms zullen inleners niet in staat zijn reguliere banen te scheppen, bijvoorbeeld conciërges op scholen. Dit is rijks beleid en daarom wil ik er bij de regeringspartijen in het college op aandringen bij hun achterban in Den Haag duide lijk te maken dat er middelen vrijgemaakt moeten worden om deze functie in stand te houden. De SP-fractie is van mening dat de aanpak van de werkloos heid een brede inzet van partijen vraagt, sociale partners, gemeenten, provincie en CWI/UWV zullen zich sterk moeten maken de uitstoot van WIW/ID medewerkers tegen te gaan. Daarom willen wij de volgende motie indienen: Mevrouw De VriesIk ben er een beetje verbaasd over dat u nu zegt dat alle neuzen de goede kant op moeten als het gaat om werkgelegenheid en als het om de goed presterende landen gaat op economisch gebied dat u zegt van 'nou, en'. Dat is toch één op één met elkaar verbonden?Als het eco nomisch niet goed gaatkrijgen wij er geen werkgelegenheid bij. Dan denk ik het moet toch ergens vandaan komen op een gegeven moment Dat snap ik ook wel, maar mevr. De Vries, wij zijn van de SP. Er hoeft ook niemand van de honger dood te gaan. (Mevrouw De Vries: Ik zou ook graag willen dat de meeste mensen, die nu in de bijstand zitten, werk krijgen en dat we daarvoor ook de werkgelegenheid stimulerenSchijnbaar interesseert u dat helemaal niets.)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 15