rv
Blad 57
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Dat interesseert mij wel degelijk. Maar goed, als onze
standpunten dezelfde waren, dan waren wij denk ik allang
een fusie aangegaan. Het spijt me, ons inzicht is anders,
onze prioriteiten liggen anders. Laten we hopen dat dat ook
zo blijft, dat houdt de politiek ook een beetje spannend.
Ik wilde dan nu graag de motie voorlezen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 18 juni 2003;
behandelende de lokale consequenties van de rijksmaat
regelen met betrekking tot ID-banen;
overwegende
- dat moet worden voorkomen dat vanuit de uitstroom
van ID-banen opnieuw instroom naar de bijstand ont
staat;
- dat mensen die vanuit de ID/WIW in de bijstand komen
moeilijker zijn te bemiddelen vanuit een uitkerings
situatie dan vanuit een werksituatie;
besluit
het college van Burgemeester en Wethouders opdracht te
geven om samen met alle betrokken instanties een ui
terste inspanning te plegen om er zorg voor te dragen
dat er geen uitstroom naar de bijstand plaatsvindt,
maar naar regulier werk;
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is medeondertekend door de heer Florijn van de
PvdA-fractie
Als er nu niets gebeurt dan voorspel ik het volgende doem
scenario
Mensen vanuit een ID- of WIW-baan komen uiteraard weer in
de bijstand terecht. Gemeentes zijn straks met de nieuwe
bijstandswet zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van
bij stand.
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat echtscheiding veelvul
dig voorkomt bij gezinnen waarvan de kostwinner in de bij
stand zit, met als resultaat dat er vervolgens aan twee
mensen bijstand verleend moet worden. Tel uit je winst,
verdere toelichting lijkt mij overbodig.
Pikant detail is dat juist de gemeente zelf als grote werk
gever ambtenaren van de plantsoenendienst heeft wegbezui-
nigd en daarna tegen veel lager loon gesubsidieerde mensen
heeft aangenomen.
Verbazingwekkend vind ik dan dat de gemeente wel twee pro
cesmanagers heeft aangetrokken, die samen met de werkgevers
mogelijkheden tot uitstroom naar regulier werk nagaan. Uit
een reactie van onder meer Proloog is gebleken dat de tus
senkomst van deze procesmanagers eerder zorgt voor nog meer
onduidelijkheid. De communicatie met de organisaties ver
loopt stroef en onduidelijk. Kortom weer heel erg bureau
cratisch, er wordt opnieuw gewerkt met statistieken en ta
bellen en het lijkt er op dat opnieuw de mens achter deze
cijfertjes wordt vergeten.
Daarom heb ik een vraag aan de wethouder.
Waar het de twee procesmanagers betreft, zijn dit mensen
die al in dienst waren bij de gemeente of moet ik het let
terlijk opvatten zoals het er staat "aangetrokken"nieuw
personeel dus? Als dit laatste het geval is, dan vind ik
dat schandalig, want daar is dan WEL geld voor?
Wij zijn tegen de door het college voorgestelde strafkor
ting van 25% en zullen hierin een motie van de PvdA steu
nen.
Ik heb nog wel een vraag: de gemeente Leeuwarden is de
grootste werkgever van mensen in een ID-baan. Past de ge
meente deze strafkorting ook op zichzelf toe?
Vervolgens lanceert de wethouder een proefballon.
Hij vindt het een goed plan om vrijkomende plaatsen in de
gesubsidieerde arbeid aan te vullen met jongeren tot 23
jaar, die kunnen dat werk dan doen met behoud van uitke
ring. Dat lijkt mij een vorm van verplicht vrijwilligers
werk, moderne slavernij dus, volstrekt in tegenspraak met
de Universele Rechten van de Mens.
Ik word dan een beetje achterdochtig, want waarom is het
punt "verplicht vrijwilligerswerk" van de vorige commissie
Welzijn gehaald? Op een vraag hierover door de LL-fractie
in de commissie heeft de wethouder geen bevredigend ant
woord gegeven.
Afhankelijk van het antwoord van de wethouder ga ik op
voorhand al een tweede motie indienen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 18 juni 2003;
behandelende de lokale consequenties van de rijksmaat
regelen met betrekking tot ID-banen;
overwegende dat
1. door een afgesproken uitstroom van I&D-ers bij de
stadswachten;
2door een instroomstop op I&D-ers bij de Stadswach
ten;
3de onduidelijkheid wanneer er weer instroom zal mo
gen plaatsvinden;
4 de organisatiekosten bij de stadswachten niet worden
gecompenseerd;
door bovenstaande een failliet dreigt voor de Stich
ting Stadswachten;
besluit
het college van Burgemeester en Wethouders opdracht te
geven om samen met alle betrokken instanties een ui
terste inspanning te plegen om er zorg voor te dragen
dat
een instroom van stadswachten toe te staan om leeg
loop te voorkomen;
Blad 55
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003
Het nieuwe kabinet Balkenende II voorspelt voor de toekomst
niet veel goeds. Nederland staat niet meer in de top 10 van
de best presterende landen, economisch gezien. Nou en?
We moeten het oranjegevoel weer terugkrijgen, zegt onze mi
nister-president, er weer voor gaan om nummer één te wor
den. Wat een flauwekul.
Nederland behoort al tot de rijkste landen ter wereld, met
andere woorden het is maar net waar je je prioriteiten
legt
Dit brengt me uiteindelijk weer op het punt waar het eigen
lijk om gaat, de ID en WIW banen.
De mensen waar het hier om gaat hebben inmiddels meer dan
voldoende bewezen hoe nuttig het werk is wat door hen ver
zet wordt. Sterker nog, veel maatschappelijke, sociale en
culturele instellingen kunnen zonder de inzet van deze men
sen hun werk niet eens meer op een fatsoenlijke manier
doen. Het maatschappelijk draagvlak is groot, zeker voor de
stadswachten, de meest in het oog springende groep, omdat
deze zichtbaar op straat is.
Het leek er op dat de wethouder toch overtuigd was geraakt
van het belang van de stadswachten, dat stond althans te
lezen in de bewuste brief van 12 juni jl.
Laat in deze middag (vandaag dus) lag er echter een brief
van de Stadswacht op mijn deurmat, waaruit het tegendeel
blijkt. De brief eindigt met een noodkreet (letterlijk):
"Ondanks de geruststellende woorden van wethouder Krol be
tekent dit nog dit jaar een faillissement van de Stichting
Stadswacht." Ik begreep net van mevrouw De Vries dat de
wethouder niet op de hoogte is van deze brief, ik ben be
reid om hem even ter inzage aan de wethouder te geven, zo
dat ik er antwoord op kan krijgen.
Hoe het beleid er verder ook uit zal zien, er zullen klap
pen vallen en dit zal ten koste gaan van alle andere orga
nisaties die voor hun functioneren afhankelijk zijn van
werknemers in een gesubsidieerde baan.
Kringloopwinkel Estafette ziet zijn voortbestaan somber in
en HWL heeft berekend dat er als gevolg van de te nemen
maatregelen zes peuterspeelzalen moeten sluiten. Van de
1000 kinderen kunnen er straks nog maar 600 worden opgevan
gen, terwijl strak de nieuwe wet Werk en Bijstand ook eenou
dergezinnen met kinderen beneden de 5 jaar gaat verplichten
om werk te zoeken. Wie gaat deze kinderen straks opvangen?
Bij zorggroep Noorderbreedte/Stichting Palet moeten 35 van
de 100 ID banen verdwijnen. Een regelrechte ramp.
Alle fracties hebben verder een brandbrief van Omroep Mer-
curius gekregen. Willen wij nu echt deze sympathieke lokale
zender verder uitkleden?
Daarbijhoe kan de wethouder Mercurius nou een keuze op
leggen tussen mensen en apparatuur. Een dergelijke opmer-
co
C"*
king vind ik echt beneden de maat. Als je kiest voor mensen
dan moet je ze natuurlijk ook de mogelijkheid bieden om te
kunnen werken en daar heb je nu eenmaal apparatuur bij no
dig en omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde verhaal.
Over Sportwurk Fryslan valt het volgende te zeggen.
Volgens nu bekende informatie zullen er in de gemeente
Leeuwarden 42 mensen hun werk bij sport- en buurtwerk ver
liezen. Bij de overige 54 medewerkers leeft de angst dat
dit ook hen staat te gebeuren.
Ontslagen in de hiervoor genoemde sectoren zullen een grote
nadelige invloed hebben op activiteiten die nu met inzet,
betrokkenheid en grote mate van vrijwilligheid worden uit
gevoerd. Sportclubs en verenigingen zijn gebaat bij de
steun die o.a. door inzet van medewerkers, werkzaam in de
sfeer van gesubsidieerde arbeid, wordt gerealiseerd.
Gemeenten hebben een taak waar het gaat om het regulier ma
ken van deze banen. Het met het Rijk en sociale partners
afgesloten najaarsakkoord gaat uit van het omzetten van ba
nen in de sfeer van gesubsidieerde arbeid naar reguliere
banen, met name waar het gaat om de sectoren Onderwijs,
Kinderopvang, Zorg, maar ook Sport.
Ik zit nog niet zo lang in de raad, maar toch heb ik al
vaak uitspraken gehoord die het belang van sportbeoefening
onderschrijven, ook door het college.
Soms zullen inleners niet in staat zijn reguliere banen te
scheppen, bijvoorbeeld conciërges op scholen. Dit is rijks
beleid en daarom wil ik er bij de regeringspartijen in het
college op aandringen bij hun achterban in Den Haag duide
lijk te maken dat er middelen vrijgemaakt moeten worden om
deze functie in stand te houden.
De SP-fractie is van mening dat de aanpak van de werkloos
heid een brede inzet van partijen vraagt, sociale partners,
gemeenten, provincie en CWI/UWV zullen zich sterk moeten
maken de uitstoot van WIW/ID medewerkers tegen te gaan.
Daarom willen wij de volgende motie indienen:
Mevrouw De VriesIk ben er een beetje verbaasd over dat u
nu zegt dat alle neuzen de goede kant op moeten als het
gaat om werkgelegenheid en als het om de goed presterende
landen gaat op economisch gebied dat u zegt van 'nou, en'.
Dat is toch één op één met elkaar verbonden?Als het eco
nomisch niet goed gaatkrijgen wij er geen werkgelegenheid
bij. Dan denk ik het moet toch ergens vandaan komen op een
gegeven moment
Dat snap ik ook wel, maar mevr. De Vries, wij zijn van de
SP. Er hoeft ook niemand van de honger dood te gaan.
(Mevrouw De Vries: Ik zou ook graag willen dat de meeste
mensen, die nu in de bijstand zitten, werk krijgen en dat
we daarvoor ook de werkgelegenheid stimulerenSchijnbaar
interesseert u dat helemaal niets.)