Blad 61 Blad 62 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 moesten minder afhankelijk worden van een uitkering en weer in staat worden gesteld zichzelf te bedruipen. De Melkert- banen werden uitgevonden, de nu ID- en WIW-banen. Gesubsi dieerde arbeid, bedoelt als tijdelijk werk dat moest leiden naar vast werk. Mijn fractie heeft regelmatig grote twij fels uitgesproken over de haalbaarheid ervan en achteraf blijkt dit dus terecht. De toeleiding naar regulier werk blijkt minimaal. Maar de gesubsidieerde arbeid op zich vol doet inmiddels aan een behoefte. Toch vinden wij dat het middel geen doel op zich mag worden. Met het handhaven van gesubsidieerde banen zou dat het wel zijn. Er is genoeg werk te doen, alleen wil men er zo weinig mogelijk voor neer hoeven te leggen. De SP-fractie had het al over prio riteiten en over werk wat gedaan moet worden door jongeren onder de 23 in ruil voor een uitkering. Nu moet ik even re ageren op mevrouw De Vries die zegt van 'ja, mogen mensen dan niet werken voor hun geld'Ik zou wel eens willen we ten of zij voor 70% van het wettelijk minimum loon aan het werk zou willen of die baan zou doen die ze nu doet. Dan weet zij niet wat de bijstand inhoudt, want dat is 70% van het wettelijk minimum loon. Mevrouw De VriesIk heb jarenlang van een hele kleine studiebeurs rond moeten komen. U hoeft mij niet te vertel len hoe dat is.) Ik heb gevraagd of u weet wat de bijstand is, dat is heel wat anders Waar bedrijven in het kader van bezuinigingen op grote schaal hun mensen gingen ontslaan, en ik noem dan als voor beeld even de zorg en de politie, werden de goedkope ar beidskrachten met open armen ontvangen. Daarom mogen wat ons betreft werkgevers, die uitstroom mogelijk hebben voor ID'ers maar dit weigeren, met 25% gekort worden. Maar dan heb ik het ook wel over die werkgevers die die mogelijkhe den niet hebben en dat is bij ons (en dan noem ik Proloog) de vraag of inderdaad die mogelijkheid er niet bestaat of dat het inderdaad onwillig is, want anders zou dat verhaal weer anders worden. Daarover wacht ik het antwoord van de wethouder wel even af. Want als het zo is dat het een kwes tie is van niet willen maar wel kunnen, dan zullen wij de motie van PvdA-fractie om deze strafkorting niet door te laten gaan niet steunen. Stadswachten en parkeerwachten horen o.i. een vaste betrek king te krijgen bij de gemeente. Beide moeten bestuurlijke boetes kunnen uitschrijven voor eenvoudige overtredingen, die in de kas van de gemeente stromen. Op deze manier zou den ze zichzelf ruimschoots terugverdienen. In de Kamer is hierover ooit een motie aangenomen, maar wil het Ministerie van Justitie daar op dit moment nog niets van weten. Met de intrede van het kabinet Balkenende wordt het aantal gesubsidieerde banen teruggeschroefd. Want het was niet de bedoeling dat het middel het doel werd. Want het doel was mensen te laten doorstromen naar werk. Nu dit een utopie blijkt te zijn is de kans groot dat mensen teruggaan in de bijstand. Dit geldt met name voor mensen die voor stichtin gen werken. Voor hen is er geen perspectief geen kans op enabling, maar terug naar de soos. (Mevrouw Crijns: Wie zegt dat het een utopie is om mensen in een reguliere baan te krijgen. Dat zijn uw woorden.) Nee, ik had het even over geschiedenis en dan wil ik het hele kader wel pakken van reïntegratiebureausmensen die een uitzicht zou worden geboden om zichzelf 'enable' te ma ken, dat is bij het merendeel niet gebeurd. (Mevrouw Crijns: Bij mijn weten, ik heb geïnformeerd bij de ambtenaren en alle mensen die een ID-baan hadden en die uitgestroomd zijn, die zijn uitgestroomd naar een reguliere baan en nergens anders.) Nee, dat klopt, die misschien uitgestroomd zijn, maar het percentage daarvan weten wij niet hoe hoog dat is, dat kom ik nergens tegen hoeveel mensen inderdaad uitgestroomd zijn (Mevrouw Crijns: Mevrouw Dolstra, als de heer Balkenende dit niet in werking had gezet, dan was dit nooit gebeurd. Meneer Balkenende zit er twee maanden en hem vallen alle goede dingen te beurt. Dat betwijfel ik ook. Ik bedoel dat hij ook wat deed, dat is iets anders dan daar zitten. Wij horen vaak van wethouders op andere beleidsterreinen dat er verwachtingen zijn gewekt en als voorbeeld noem ik even de parkeergarage onder het OldehoofsterkerkhofDan wordt er gezegd dat één van de redenen om dit project door te laten gaan is, omdat er naar de ondernemers toe verwach tingen zijn gewekt. Geldt dit niet voor mensen met een ge subsidieerde baan bij Sport, Mercurius, wijkwerk enz. Ook hier zijn verwachtingen gewekt en daarom vinden wij dat er echt een oplossing moet worden geboden en gevonden. Want terug in de bijstand kost de gemeente namelijk ook veel geld Hoe het probleem van de gesubsidieerde arbeid opgelost moet worden, ik weet het niet. Ik hoop dat de uitkomst van de quick-scan van het Prohef-experiment uitkomst zal bieden. Het was de FNP-fractie die daar ook al aan refereerde. Wie weet kan dit een alternatief zijn op de gesubsidieerde ba nen Resumerend, we zijn altijd tegen gesubsidieerde banen ge weest, omdat wij van meet af aan twijfel hadden aan het succes hiervan. Vanwege het feit dat er bij de mensen in het kader van perspectief bieden, 'enabling', verwachtingen zijn gewekt, zijn wij tegen iedere bezuiniging op dit ge bied. Wij zien liever een natuurlijke afvloeiing met de stop op nieuwe gesubsidieerde banen en een uitstroom naar reguliere banen. Daarom zullen we de motie met betrekking tot het opheffen van een instroomstop van de PvdA-fractie niet steunen. Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 16 en 18 juni 2003 dusdanige financiële maatregelen te treffen dat de stichting ook financieel kan blijven draaien; en gaat over tot de orde van de dag." Mevrouw Crijns (D66)Op het moment dat wij in december 2002 de eerste voorstellen behandelden met betrekking tot de bezuiniging van de ID-banen en WIW-banen gingen wij er niet van uit dat er een kabinet zou komen dat deze maatre gelen zou continueren. Dat heb ik ook gemeld in de commis sie. De wethouder heeft achteraf gezien heel tijdig geanti cipeerd op maatregelen die de meeste politici niet voorzien hadden Wij vinden dat er door de gemeente en de werkgevers heel zorgvuldig is omgegaan met de groep instellingen die de kosten niet konden dragen en deze met name genoemde instel lingen ook te ontheffen van de verplichting om aan de door stroom taakstelling te voldoen en hen te compenseren. Wij stemmen ook in met de omzetting van de 10 ID-banen bij 'beheer openbare ruimte', omdat wij daarvoor destijds met z'n allen een motie hebben ingediend met het verzoek hier de kosten uit te betalen. Wij vonden het in de commissie merkwaardig dat er geen in gang is gevonden voor overleg met Stichting Proloog, omdat er tot nu toe altijd zo constructief overleg is gevoerd met de Stichting Proloog In de commissie hebben wij gehoord hoe deze situatie is ontstaan en wij hopen eigenlijk vanavond te horen dat we kunnen rekenen op een goede afloop. Ik vraag aan de wethou der wat er tussen het moment van de commissie en nu gebeurd is met betrekking tot de Stichting Proloog. Voor ons zijn de ID-banen op de scholen misschien nog wel het belangrijkste. Als de scholen ook nog eens de conciër ges gaan missen, dan is dat rampzalig. De kinderen die het betreft die liggen nu allemaal in bed, dus die kunnen ook niet komen om hier te protesteren, maar ik zou voor deze groep toch echt heel graag de aandacht willen vragen. Want de meeste scholen kunnen het gewoon niet aan als daar de ID-baan zouden verdwijnen. We vinden dan ook dat de 25% strafkorting op dit moment van tafel zou moeten. Ook gaan wij ervan uit dat de situatie tot nader order ongewijzigd blijft bij de stichting Pro loog In de commissie hebben wij gepleit voor behoud van de stadswachten. In de krant leek het of het probleem was op gelost. Uit de brief die wij vanmiddag hebben ontvangen, lijkt het tegendeel te blijken. Eigenlijk willen wij als D66-fractie niet op zo'n manier een discussie voeren, waar bij wij steeds heen en weer geslingerd worden. We gaan er eigenlijk vanuit dat de stadswachten gered zijn met de brief van B&W, die we afgelopen maandag allemaal op de mail konden aantreffen. Anders moeten we besluiten om de discus sie op een andere manier te voeren en te zeggen 'we halen het hele voorstel één keer integraal eruit en we kijken nog een keer naar alle moties en naar plannen en naar de toe komst Wij ontvingen onlangs een brief van circusschool de Hoogte. Ook helaas na de commissievergadering Deze circusschool is echt heel bijzonder, zelfs uniek in Nederland. Het is name lijk de enige professionele circusopleiding in Nederland. De uniciteit is tevens gebleken de avond dat Parnas een bijeenkomst voor raadsleden organiseerde. Ziet de wethouder nog mogelijkheden om iets te doen voor de studenten, die in opleiding zijn bij deze circusschool? De heer Stoker (CU)Als we een juichend artikel in Binnen lands Bestuur moeten geloven, dan is het in Leeuwarden echt allemaal heel ideaal. In Leeuwarden lukt die doorstroming wel, roept men juichend uit en een trotse wethouder maakt daar melding van. Inderdaad is het college te complimente ren met deze prestatie. Wat zal Zalm ook trots zijn. Maar helaas zit ik bij dit alles wel met een probleem. De door stroming lukt nu wel, maar dat houdt straks vast wel op, nu het behoorlijk tegenzit met de economie en de werkloosheid stijgt. Het college kiest ook met haar inzet voor die door stroming, vooral met het oog op het voorkomen van jeugd werkloosheid. Maar ditzelfde college heeft ervoor gekozen, met een raadsmeerderheid aan haar zijde, om te bezuinigen op de acquisitie voor het aantrekken van nieuwe bedrijven. Men kiest blijkens de stadsvisie vooral voor banen in de sfeer van de dienstensector 'Leeuwarden kantorenstad'Maar u maakt mij niet wijs dat alle jongeren, die langdurig wer keloos dreigen te worden, geschikt zijn voor een baan in deze sectoren. Het college dient zich ook volop te richten op het aantrekken van bedrijvigheid in de productiesfeer. Gemeente, ga weer meer doen aan acquisitie en het stimule ren van werk bij het midden- en kleinbedrijf, de grootste werkgever van Nederland. Ook kan ik deze voorstellen niet los bekijken van dat andere punt, de invoering van de nieu we Algemene Bijstandswet, waarbij de bijstand, zeker met de stijgende werkloosheid voor ogen, zwaar zal drukken op be trokkene en op de gemeente. Ik vind dus dat het college soepel moet omgaan met de nood, die dreigt te ontstaan bij de instellingen, zoals dat blijkt uit b.v. de reactie van Mercurius, circusschool etc. Er moet zeker voorkomen worden dat mensen die nu op een ID/WIW baan zitten, weer in de bijstand terechtkomen. Laat ze toch aan het werk blijven en laten we er voor zorgen dat ze straks niet allemaal de tijd hebben om een boek te schrijven met als titel 'Hoezo, ID- er?' Mevrouw Dolstra (LL)Nog niet zo lang geleden was er een wethouder, die zei 'wij gaan mensen in een uitkering per spectief bieden'Het toverwoord was 'enabling'Mensen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2003 | | pagina 16